روش‌های تقویت عادت مطالعه

امروزه با توجه به درصد پایین میزان مطالعه در سطح کشور باید تلاش کنیم تا مطالعه را به یکی از اهداف مهم در زندگی خود تبدیل کنیم. تقویت عادت مطالعه مزایای زیادی در زندگی شخصی افراد دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بالا رفتن دایره لغات و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر است. بهتر است همه افراد به این باور برسند که خواندن کتاب خوب می‌تواند نوعی سرگرمی در زندگی آن‌ها بوده و لذت بخش باشد.

در این مقاله نیز با هدف ترویج مطالعه در بین عامه مردم مطالبی برای تقویت عادت مطالعه روزانه و روش‌های مناسب برای آن آورده شده است.

 

 

راه‌های موثر برای تقویت عادت مطالعه

به عقیده دکتر میثم شکری ساز برای تقویت عادت مطالعه می‌توانید روش‌های زیر را تمرین کنید:

بهتر است در طول شبانه روز زمانی کوتاه برای کتابخوانی قرار دهید تا کارهای دیگر مانع مطالعه شما نشود. اگر می‌خواهید این هدف در شما نهادینه شود از تایم‌های کم شروع کنید. در 10 تا 15 دقیقه‌ مطالعه به چیزهای دیگر فکر نکرده و ذهن خود را بر روی مطالب کتاب متمرکز کنید. این شروع خوبی برای آغاز مطالعه است تا در زمان کم، تایم مطالعه خود را به بیش از نیم ساعت رسانده و آن را تبدیل به عادت در زندگی روزانه خود کنید.

 

سعی کنید همیشه یک کتاب با خود به همراه داشته باشید

همانطور که هنگام خروج از خانه گوشی موبایل و کیف پول خود را چک می‌کنید تا در خانه جا نگذارید، به همان اندازه نیز به برداشتن کتاب همراه خود اهمیت دهید. اگر به مکان‌هایی مراجعه می‌کنید که می‌دانید در آنجا منتظر رسیدن نوبت خود می‌مانید، مانند مطب خود را در آن زمان کوتاه با مطالعه کتاب سرگرم کنید تا گذر زمان خود را با یک کار مفید اداره کنید.

 

یک فهرست از کتاب‌هایی که می‌خوانید تهیه کنید

از بین کتاب‌هایی که می‌خوانید مفیدترینشان را به صورت یک فهرست ثبت کنید. همچنین کتاب‌های معرفی شده از سوی دیگران را نیز به فهرست خود اضافه کنید تا در اسرع وقت آن‌ها را تهیه و مطالعه فرمایید. از طولانی شدن تعداد کتاب‌های فهرست خود نترسید. همانطور که قبلا هم اشاره شد با تعیین وقت جداگانه برای مطالعه می‌توانید همه کتاب‌های درج شده در فهرست خود را بخوانید.

 

مکانی مناسب برای کتاب خواندن انتخاب کنید

اگر در خانه کتاب می‌خوانید جایی دنج انتخاب کنید تا به راحتی و بدون دغدغه فکری به مطالعه بپردازید و اگر در بیرون از خانه‌اید سعی کنید در جایی خلوت و بی سر و صدا این کار را انجام دهید. برای تسلط کافی بر روی عمل خود باید از تلویزیون، کامپیوتر، موسیقی و اعضای خانواده دور باشید.

 

زمان بیشتری به خواندن کتاب اختصاص داده و کمتر از تلویزیون و اینترنت استفاده کنید

اگر با عزمی راسخ شروع به خواندن کتاب کرده‌اید، سعی کنید از زمانی که به تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن همراه خود اختصاص داده‌اید، کم کنید. شاید در ابتدا این کار برای برخی از افراد دشوار باشد اما ترک این عادت سبب صرف زمان بیشتری به مطالعه شده و مفید واقع می‌شود.

 

برای کودکان خود کتاب بخوانید

به توجه به نظر دکتر میثم شکری ساز خواندن کتاب برای کودکان سبب می‌شود تا در بزرگسالی نیز به مطالعه و کتابخوانی علاقه‌مند شود. شاید علت پایین بودن میزان مطالعه در سطح جامعه امروزی همین کتاب نخواندن والدین باشد. کتابخوانی برای فرزندان باید متناسب با زمان و سن آن‌ها باشد. این امر موجب تقویت عادت مطالعه در خود و فرزندانتان می‌شود. پس بهتر است به جای سرگرم کردن خود و کودکانتان با چیزهای بی‌ارزش، زمان خود را صرف مطالعه کنید. حتی می‌توانید با کتاب‌هایتان نیز خاطره سازی کنید. بعد از مطالعه هر کتاب نظرات خود، مدت زمانی که صرف خواندن آن کرده‌اید، زمان شروع و پایان را در مورد همان کتاب ثبت کنید. بعد از مدت‌ها با دیدن نوشته‌های خود خاطراتتان زنده می‌شوید و با این کار می‌توانید لحظات لذت بخشی را تجربه کنید.

برای آشنایی با یک کارآفرین اهل مطالعه و کتابخوانی، روی لینک زیر کلیک کنید:

میثم شکری ساز

 

برای صرف هزینه کمتر می‌توانید از کتاب‌های دست دوم استفاده کنید

اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید از کتاب‌های دست دوم استفاده کنید. همچنین می‌توانید کتاب‌های کهنه خود را به کتاب‌فروشی‌ها داده و از تخفیفات آن‌ها در خرید کتاب‌های جدید بهره‌مند شوید.

 

به کتابخانه‌ها مراجعه کنید

سعی کنید در طول هفته یک روز خاصی را برای رفتن به کتابخانه و مشاهده کتاب‌های جدید و مختلف اختصاص دهید. این کار علاقه شما را به کتاب و کتابخوانی افزایش می‌دهد و معاشرت با افراد کتابخوان که در کتابخانه با آن‌ها آشنا می‌شوید، می‌تواند عادت مطالعه جدید و مفید بیشتری را به شما نشان دهد.

 

در انتخاب کتاب‌ها دقت کنید

علایق خود را در کتابخوانی جدی بگیرید. ممکن است با خواندن کتاب‌هایی که به آن‌ها علاقه ندارید انگیزه شما در مطالعه کمتر شود. برای تقویت عادت مطالعه کتاب‌هایی را انتخاب کنید که برایتان جذاب باشد. عناوینی را برگزینید که سبب شود کتابخوانی تبدیل به سرگرمی در روزمرگی‌هایتان شود.

 

کتابخوانی را به عنوان هدف در زندگی خود قرار دهید

 دقایق کوتاهی را که برای تقویت عادت مطالعه شروع کرده‌اید، تبدیل به لحظات لذت بخشی کنید تا بعد از گذشت یک مدت برای خواندن کتاب لحظه شماری کنید. بهتر است تعداد مشخصی کتاب برای مطالعه انتخاب کنید. مثلا مشخص کنید که امسال قصد خواندن 60 جلد کتاب را دارم. مطمئن باشید با انتخاب هر رقم تلاش خواهید کرد تا به هدف خود برسید.

تقویت عادت مطالعه در هر فرد از خانواده سبب تشویق دیگر اعضا به این کار نیز می‌شود. این کار یک نوع فرهنگ‌سازی است تا درصد مطالعه در سطح جامعه بالاتر رود.

 

 

دلایل عادت به مطالعه

بهبود وضعیت مغز و به چالش کشاندن آن

تقویت علم و دانش

بالا بردن قوه تخیل

بالا بردن مهارت نویسندگی

افزایش تمرکز بر روی مطالب خوانده شده

کم کردن استرس هنگام مطالعه

 

 

سخن پایانی

همانطور که توضیح داده شد، مطالعه از جمله عادت‌های پسندیده‌ای است که مزایای زیادی در بعد فردی و اجتماعی دارد. برای اینکه میزان مطالعه در کشور افزایش یابد، روش‌های تقویت عادت مطالعه را باید جدی بگیریم. روش‌های تقویت عادت به مطالعه کردن در این مقاله بررسی شد که با جدی گرفتن این روش‌ها می‌توان مطالعه را به یکی از عادات روزانه تبدیل کرد.

 

سوالات متداول

1- چرا باید به تقویت عادت مطالعه اهمیت دهیم؟

مطالعه از مفیدترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند از ابتلا با آلزایمر جلوگیری کند و در افزایش اطلاعات در زمینه‌های مختلف کمک زیادی به شما می‌کند. بنابراین باید به مطالعه اهمیت دهید و به یادگیری روش‌های تقویت عادت مطالعه اهمیت کافی بدهید.

 

2- چه روش‌هایی برای عادت کردن به مطالعه مفید هستند؟

اختصاص دادن زمان جداگانه به مطالعه، همراه داشتن کتاب مورد علاقه، تهیه فهرستی از کتاب‌هایی که دوست دارید، کتاب خواندن برای دیگران، دقت در انتخاب کتاب‌های مورد علاقه، مراجعه به کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها و... از روش‌های مفید برای تقویت عادت مطالعه کردن هستند.

 

3- چرا باید به مطالعه عادت کنیم؟

دلایل زیادی برای مطالعه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت حافظه، تقویت علم و دانش، تقویت نیروی تخیل، افزایش مهارت‌هایی مانند نویسندگی، تقویت تمرکز، کاهش استرس.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها