بهترین روش‌ها برای تصمیم‌گیری درست و به موقع

تما‌م ‌زندگی انسان بر پایه تصمیمات او شکل ‌می‌گیرد. اگر یک نفر بتواند تصمیمات درستی در زندگی خود بگیرد، مسلما نتایج فوق‌العاده‌ای به دست خواهد آورد. میثم شکری ساز معتقد است که تصمیم‌گیری درست و به موقع ‌می‌تواند مهم‌ترین عامل در  موفقیت شما باشد.

با توجه به اهمیت بالای این موضوع،‌ در این مطلب به اهمیت تصمیم‌گیری درست خواهیم رسید.  در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملتری در این مورد به دست بیاورید.

 

بهترین روش‌ها برای تصمیم‌گیری درست و به موقع

 

اهمیت قدرت تصمیم‌گیری در زندگی انسان

به صورت کلی زندگی انسان تحت تاثیر موارد مختلفی است که شما باید به آن‌ها دقت ویژه‌ای بکنید.  یکی از مهارت‌های مهمی‌که باید در زندگی خود به دست آورید قدرت تصمیم‌گیری است. هر کس بتواند  این مهارت را در خود نهادینه کند، مسلما به موفقیت‌های بزرگی در زندگی خود دست پیدا ‌می‌کند.

تما‌می‌دستاوردهای زندگی انسان با یک تصمیم به وجود ‌می‌آیند. همه ما در طول زندگی خود تصمیمات مهمی همچون انتخاب رشته، انتخاب شغل و همسر را پشت سر ‌می‌گذاریم که هر کدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند.

با این حال  افرادی هستند که در این تصمیم‌ها بسیار موفقیت آمیز عمل کنند و شرایط خوبی برای خود ایجاد ‌می‌نمایند. در صورتی که فرد نتواند به خوبی این مهارت را بیاموزد، به طور قطع  در زندگی خود با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهد شد.

نکته جالب این است که بسیاری از افراد با بهبود قدرت تصمیم‌گیری خود توانسته‌اند تغییرات بزرگی را در زندگی خود شکل دهند. از همین رو شما هم ‌می‌توانید از این فرصت ویژه استفاده کنید و مهارت تصمیم  گیری را در وجود خود شکل دهید.

 

چطور تصمیمات مناسب بگیریم؟

 

تصمیم‌گیری یک مهارت است

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد ‌می‌کنند این است که فکر ‌می‌کنند تصمیم‌گیری آموختنی نیست. در صورتی که شما حس ‌می‌کنید از لحاظ تصمیم‌گیری درست ضعف دارید،‌ بهتر است که با دیدن آموزش‌های مختلف این مهارت را در وجود خود به خوبی تقویت کنید. متاسفانه بسیاری از افراد تصمیم‌گیری را به دید یک مهارت نگاه نمی‌کنند که همین مورد به آن‌ها آسیب جدی وارد ‌می‌کند.

نکته جالب این است  که تصمیم‌گیری درباره موارد کوچک زندگی هم ‌می‌تواند تاثیرات بزرگی بر روی زندگی شما داشته باشد. فرض کنید که شما تصمیم گرفته‌اید هر شب مسواک بزنید.

شاید این تصمیم به نظر کوچک بیاید ولی مسلما نتایج زیادی در آینده دارد. در صورتی که این تصمیم خود را عملی کنید،‌ در آینده نیز دندان‌های سال می‌خواهید داشت و تکلم و زیبایی شما دچار  آسیب نخواهد شد. حال شما تصور کنید که تصمیم‌گیری درباره موارد مه‌می‌همچون شغل و همسر تا چه اندازه بر روی زندگی فرد  تاثیر گذار است. بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد که با تغییر خود ‌می‌توانید تصمیمات جدیدی بگیرید که نتیجه آن نیز برای شما به جز رشد و پیشرفت نخواهد بود.

 

بهترین روش‌ها برای تصمیم‌گیری درست و به موقع از دیدگاه میثم شکری ساز

 

نقش تفکر در فرایند تصمیم‌گیری

یکی از مواردی که کمتر کسی به آن توجه ‌می‌کند،‌ نقش تفکر در تصمیم‌گیری انسان است. زمانی که  شما در مورد یک موضوع خاص ساعت‌ها فکر ‌می‌کنید،‌ مسلما این موضوع برروی تصمیم‌گیری شما تاثیرگذار خواهد بود. از همین جهت به شما توصیه ‌می‌کنیم که تصمیم‌گیری درست را با تفکر عالی به دست بیاورید.

طبق بررسی‌هایی که تا به حال انجام شده است، معمولا افراد متفکر تصمیم‌های بهتری نیز برای زندگی خود ‌می‌گیرند که این مورد در زندگی آن‌ها نیز به خوبی دیده ‌می‌شود. اگر شما هم ‌می‌خواهید کیفیت زندگی خود را افزایش دهید، حتما باید برای تفکرات خود فکری اساسی کنید.

استفاده از تکنیک‌هایی نظیر مدیتیشن ‌می‌تواند در این مورد بسیار موثر باشد و مشکلات شما را به کمترین حد خود ‌می‌رساند. در واقع تصمیم‌های درست از درون یک ذهن آرام بیرون ‌می‌آید که شما باید این قابلیت را در درون خود به وجود بیاورید.

وقتی ذهن شما آرامش لازم را داشته باشد،‌ حتما جنبه‌های مختلف یک موضوع را بررسی ‌می‌کنید تا بهترین تصمیم ممکن را برای آن بگیرید. خوشبختانه تعداد زیادی از افراد با آموختن مهارت‌های تصمیم‌گیری از دکتر میثم شکری ساز توانسته‌اند که زندگی خود را با تحول بزرگی روبرو کنند.

 

چطور تصمیم درست بگیریم؟

یکی از مهم‌ترین رازهایی که برای تصمیم‌گیری ‌می‌توان از آن استفاده کرد داشتن تفکر صحیح و درست است. اگر دوست دارید که در زندگی خود تصمیمات درستی بگیرید،‌ باید انسان جزئی نگری باشید. تجربه نشان داده است که تصمیم‌گیری اشتباه ‌می‌تواند آسیب‌های بسیار زیادی به شما بزند. زمانی که ‌می‌خواهید در یک زمینه خاص تصمیم بگیرید، اول از همه باید همه جنبه‌های آن را بررسی کنید.

در هنگام تصمیم‌گیری خود حتما به فاکتور ریسک هم دقت  کنید. چنانچه  تصمیم شما بنابه هر دلیلی به  شکست منجر شد، این مورد چه تاثیری بر روی زندگی شما خواهد گذاشت؟‌ اگر تصمیم شما به هدف رسید چطور؟

همه این موراد باید به صورت جداگانه بررسی شود تا شما بتوانید با مهارت‌های خود در این بخش آشنایی پیدا کنید. شاید برای شما جالب باشد ولی داشتن یک زندگی خوب منوط بر گرفتن تصمیم‌های درست است. اگر نتوانید در این زمینه درست عمل کنید، مطمئنا رسیدن به موفقیت برای شما بسیار سخت تر خواهد شد.

با توجه به موارد مهمی‌که به شما گفته شد، همواره تلاش کنید تا مهارت خود را در تصمیم‌گیری تقویت نمایید. اگر نگاهی به افراد بزرگ و موفق در جامعه بیندازید، متوجه خواهید شد که آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری بی‌نظیری دارند. اگر شما هم دوست دارید که به چنین جایگاه‌هایی برسید، حتما باید تصمیم‌گیری را به صورت حرفه‌ای بیاموزید. اگر حس ‌می‌کنید که در این زمینه دچار ضعف هستید،‌ حتما آموزش‌های مختلفی را دنبال کنید تا مهارت شما تکمیل شود.

 

سخن پایانی

زندگی انسان با تصمیم‌های ریز و درشتی که طول شبانه روز گرفته ‌می‌شود سنجیده خواهد شد. از همین رو  شما باید در تصمیم‌گیری‌های خود نهایت دقت ممکن را داشته باشید تا مشکلات بیشتری برای شما ایجاد نگردد. در واقع موفقیت یا شکست انسان به صورت مستقیم به تصمیمات او بستگی دارد.

دکتر میثم شکری ساز معتقد است که تصمیمات سازمانی نیز نقش بسیار مه‌می‌در آینده کسب و کارها خواهد داشت. اگر  شما بتوانید که در سازمان خود به درستی تصمیم  گیری کنید، مسلما کسب و کار شما هم با رشد زیادی روبرو خواهد شد.

 

سوالات متداول

1- فرایند تصمیم‌گیری چگونه است؟

بعد از اینکه انسان در یک موضوع خاص تفکر کرد، معمولا به سمت اجرای آن حرکت ‌می‌کند که این فرایند مهم تصمیم‌گیری نامیده ‌می‌شود.

2- تصمیمات چه تاثیری بر روی زندگی انسان دارند؟

به طور قطع تصمیمات مختلف ‌می‌تواند زندگی شما را به صورت گسترده تحت تاثیر قرار دهد.  در واقع حتی تصمیمات کوچک نیز تاثیرات بزرگی بر روی زندگی شما ‌می‌گذارند پس آن را جدی بگیرید.

3- آیا ‌می‌توان قدرت تصمیم‌گیری  را تقویت کرد؟

خوشبختانه تصمیم‌گیری یک مهارت محسوب ‌می‌شود که به همین علت ‌می‌توان آموزش‌های زیادی در این زمینه دریافت کرد. به طور قطع اگر مهارت تصمیم‌گیری شما بیشتر شود، مسلما به موفقیت بزرگتری خواهید رسید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها