نکات مدیریتی مدیران برجسته، ضامن موفقیت استارتآپ‌ها

فهرست مطالب

موفقیت استارتآپ‌ها و فعالیت‌های تیمی، علاوه بر ایده‌های خلاقانه، نیازمند مدیری توانمند و کار بلد است. هدایت صحیح نیروی انسانی در امور گروهی، وظیفه مدیر مدبر است. درواقع مدیر توانمند علاوه بر کنترل شرایط سبب شکوفایی و پیشرفت نیروی انسانی می‌گردد. عدم مدیریت مطلوب، موجب اتلاف توانایی منابع انسانی مستعد و باسواد می‌شود.

 

یادگیری مهارت های مدیریتی از ملزومات مدیریت است!

 

ازاین‌رو یادگیری تکنیک‌ها و فنون مدیریتی مدیران و مجرب، زمینه‌ساز کاهش خطاها و دستیابی سریع به موفقیت می‌گردد. دکتر میثم شکری ساز یکی از مدیران موفق ایرانی است که حاصل تجربیات مدیریتی خویش را به رشته تحریر درآورده است. کتاب‌های مدیریت کسب‌وکار نوین و نبوغ مدیریت مذاکره از آثار ارزشمند این جوان ایرانی در حوزه مدیریت هستند. با توجه به تغییر وضعیت کسب‌وکارها و تغییر تعریف مدیران از موفقیت، روش‌های مدیریتی قدیمی منسوخ‌شده‌اند. ازاین‌رو فراگیری روش‌های مدیریتی نوین با به‌کارگیری صحیح نیروی انسانی، ضامن موفقیت است.

 

اهمیت به‌کارگیری نکات مدیریتی

موفقیت فعالیت‌های گروهی در گرو داشتن مدیری آگاه و مسئولیت‌پذیر است. مدیر هوشمند با به‌کارگیری نکات مدیریتی مطلوب، از تجربیات دیگر مدیران نهایت استفاده را می‌برد. درواقع مدیریت امری گسترده و خطیر است. مدیر در صورت سهل‌انگاری، موقعیت کسب‌وکار را به خطر می‌اندازد. مدیران موفق با ارائه تجربیات خویش به سایر مدیران در قالب نکات طلایی، زمینهٔ پیشرفت کسب‌وکارهای گروهی را فراهم می‌کنند.

استفاده از تکنیک‌های مدیریتی به جای آزمون و خطا، مسیر موفقیت را آسان می‌کند. به عبارتی رشد و ارتقاء گروه‌های بزرگ و کوچک در گرو توجه به تجربیات و آموزه‌های مدیران بزرگ است. عدم توجه به تکنیک‌های مدیریتی نوین، موجب عقب ماندن از رقیبان و تنزل جایگاه می‌شود. مدیران کارآمد دائماً در حال یادگیری و آموزش متدهای مدیریتی نوین‌اند.

 

نکات مدیریتی طلایی

به برخی از نکات مهم مدیریت توجه کنید:

تسلیم نشدن، یکی از نکات مدیریتی خارق‌العاده

مدیریت، سمتی سخت و سنگین است که نیازمند پشتکار و سخت کوشی مداوم است. مدیر و کارآفرین موفق کسی است که در برابر مشکلات و موانع عقب‌نشینی نکند. ازنظر برخی‌ها تسلیم نشدن، عبارتی کلیشه‌ای است اما از موفقیت مدیران تلاش و سعی مداوم است. استقامت مدیر به‌عنوان الگو رهبر یک گروه، سبب تقویت انگیزه و تلاش در اعضای گروه می‌گردد.

بنابراین پذیرفتن چالش‌ها و عبور از سختی‌ها یکی از تکنیک‌های الزامی برای تمام کسب‌وکارها است. تفکر قوی سبب یافتن راهی برای نجات می‌گردد. درحالی‌که مدیر دارای روحیهٔ شکست‌پذیر به استقبال شکست می‌رود.

مطالعه و آموزش

مطالعه و آموزش برای مدیران، به مثابه اکسیژن برای حیات است. کسب اطلاعات مفید و متناسب با کسب‌وکار یکی از نکات مدیریتی است که تأثیر بسزایی در عملکرد گروه خواهد داشت. دکتر میثم شکری ساز با تألیف کتاب کاربردی در زمینهٔ مدیریت و ارتقا کسب‌وکارها، بر اهمیت مطالعه مدیران تأکید نموده است. مطالعه کتب و مجلات سبب ایجاد تغییر و تحول در نگرش و خلق ایده‌های نوین می‌گردد. مزایای مطالعه برای مدیران شامل موارد ذیل است:

  • ایجاد انگیزه و انرژی مضاعف
  • آگاهی از وضعیت رقیبان و فعالان عرصهٔ مربوطه
  • کسب تجربیات جدید بدون صرف وقت و هزینه
  • افزایش سطح دانش و سواد

 

نکاتی مدیریتی با دکتر میثم شکری ساز

 

ارتباط مؤثر با کارکنان، از نکات مدیریت طلایی

برای موفقیت در مدیریت، ابتدا باید تفکر قدیمی، رئیس و مرئوسی را کنار گذاشت. برقراری ارتباط و انتقال حس خوب یکی از نکات مدیریتی نوین است. ارتباط مؤثر با کارکنان در عین سادگی بسیار تأثیرگذار است. احوالپرسی، نگاه مهربانانه، لبخند مسرت‌بخش، تعریف از توانایی‌ها و اهمیت به ناراحتی کارکنان از رفتارهای سادهٔ برقراری ارتباط هستند

هنگامی‌که کارکنان متوجه توجه مدیران شوند، عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد. درواقع روابط دوستانه و گرم در محیط کار، سبب افزایش حس خوب و کاهش کار اجباری می‌گردد. ایجاد حس ارزشمندی در کارکنان سبب تلاش آن‌ها برای جلب توجه بیشتر نیز می‌شود.

قاطعیت و داشتن اعتمادبه‌نفس

مدیری که در رفتار و سخن دچار تزلزل و دوگانگی شود، عملکرد موفقیت‌آمیزی نخواهد داشت. یکی از نکات مدیریت کارساز، قاطعیت و اقتدار در رفتار و سخن است. قاطعیت و ابهت از اعتمادبه‌نفس قوی نشئت می‌گیرند. ازاین‌رو کارکنان در صورت مشاهده قاطعیت مدیر، درصدد بهبود عملکرد خویش برمی‌آیند. مدیر قوی و توانمند سبب ایجاد دلگرمی و انرژی مثبت در کارکنان می‌گردد.

 

برای مدیریت موفق لازم است نکات مدیریتی را خوب بلد باشید

 

پاداش بهتر از تنبیه است

سنجش عملکرد کارکنان و دادن پاداش به افراد فعال و تلاشگر، مزایای قابل‌توجهی دارد. تنبیه از نکات مدیریتی منسوخ است که امروزه کاربرد آن کاهش یافته است. تعیین پاداش برای سطوح مختلف موفقیت کارکنان سبب ایجاد انگیزه در راستای بهبود عملکرد می‌گردد. مدیری که فعالیت و پیشرفت کارکنان را صرفاً وظیفهٔ آنان بداند، در گذر زمان شاهد کاهش بازدهی کارکنان خواهد بود. تعیین پاداش، فضای رقابتی بین نیروی انسانی را رونق می‌بخشد.

برگزاری دوره‌های آموزشی از نکات مدیریتی کارساز

پیشرفت روزانه علوم مختلف، آموزش مداوم نیروی انسانی را الزامی کرده است. عدم آگاهی و رشد کارکنان سبب عقب ماندن از رقیبان می‌گردد. برگزاری دوره‌های آموزشی از نکات مدیریت اصولی است. به‌روزرسانی امکانات و آموزش کارکنان مطابق با استانداردهای جهانی سبب موفقیت در سطوح مختلف می‌گردد. برای کسب نتیجه دلخواه، آموزش مطابق با سمت و میزان توانایی فرد معین می‌شود.

در عین ریاست، شاگرد باشید

مدیر مستبد و خودرأی علاوه بر کاهش میزان دستیابی به موفقیت، محبوب کارکنان نخواهد بود. یکی از نکات مدیریتی کارساز، مشورت با کارکنان در موارد کاری مختلف است. بدین ترتیب علاوه بر استفاده از تجربیات و دانش کارکنان، حس مسئولیت‌پذیری آن‌ها افزایش می‌یابد. مشورت با نیروی آسانی باید بر توانایی و عملکرد وی باشد، در غیر این صورت نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

الگو باشید

مدیر موفق باید به‌عنوان رهبر و الگو، رفتاری مناسب و زیبنده داشته باشد. درواقع مدیر با سخت کوشی، حفظ ادب و احترام و رعایت موازین کاری، کارکنان را نیز ترغیب می‌کند. مدیری که خود آداب و قوانین را رعایت نمی‌کند، نمی‌تواند از دیگران انتظار عملکرد مطلوب داشته باشد. الگو بودن امری دشوار است که از عهدهٔ مدیران خبره برمی‌آید.

 

سخن پایانی

دستیابی به اهداف و آرمان‌های کسب‌وکارهای مختلف بدون روش مدیریتی مطلوب غیرممکن است. مدیریت خصیصه‌ای است که خاص برخی انسان‌ها است. دکتر میثم شکری ساز مدیر و کارآفرین برجسته ایرانی نکات اساسی مدیریت صحیح را از طریق فیلم و کتاب آموزش می‌دهند. استفاده از تجربیات دیگران در کنار خلاقیت و پشتکار زمینهٔ رونق و شکوفایی کسب‌وکارها را فراهم می‌کند.

 

سؤالات متداول

1- نکات مدیریتی برای همه کسب‌وکارها قابل اجرا هستند؟
اغلب نکات طلایی مدیریتی برای تمام کسب‌وکارها، حتی گروه‌های محلی و مدرسه‌ای نیز کارساز می‌باشند؛ اما مدیران با بهره‌گیری از نکات طلایی مدیریتی مشاغل متناسب با کسب‌وکار خویش، موفقیت بیشتری کسب خواهند نمود.

2- آیا ترویج روابط دوستانه در محیط کار صحیح است؟
روابط دوستانه و صمیمی تا حدی که سبب ایجاد اختلال در فعالیت کارکنان نشود، مانعی ندارد؛ اما روابط بین کارمندان با یکدیگر و کارمندان با مدیر باید به صورت نامحسوس کنترل شود. زیاده‌روی در صمیمیت با کارکنان سبب کاهش قاطعیت در نظر آنان می‌شود.

3- می‌توان بدون استفاده از تجربیات دیگران، مدیر موفقی بود؟
برخی از کارآفرینان خلاق و موفق، با ادغام روش‌های مدیریتی جدید و روش‌های قدیمی، شیوه مدیریتی جدید طراحی می‌کنند. درواقع باهوش‌ترین مدیران نیز برای موفقیت سریع به تجربیات دیگران نیاز خواهند داشت.
 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها