یا ریسک کنید یا همینجا که هستید بمانید

یا ریسک کنید یا همینجا که هستید بمانید

ریسک کردن یکی از مفاهیمی است که همواره دید منفی نسبت به آن در بسیاری از اقشار وجود داشته و امر نکوهش شده و منفی تلقی می شود. در واقع بسیاری از افراد ریسک کردن را امری غیر منطقی و عجولانه پنداشته و همواره سعی در دور ماندن از آن دارند. به طور کلی ریسک پذیری از مهم ترین عوامل در جهش به سمت موفقیت بوده و شما را بسیار به اهداف تان نزدیک می کند. رسیدن به موفقیت در بسیاری از موارد نیازمند ریسک بوده و بدون آن نمی توان مسیر موفقیت را پیمود.

چرا ریسک برای رسیدن به موفقیت مهم است؟

به ما این گونه گفته اند که ریسک کردن ترسناک است و خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت. اما هیچ گاه نگفته اند که با عقب نگه داشتن خودتان و بیرون نیامدن از منطقه امن خود، نمی توانید به جلو حرکت کرده و در حالت سکون مانده یا همواره درجا می زنید. هر چه قدر عقب بمانید، جلو رفتن برایتان دشوار تر بوده و نیازمند تصمیمات سخت تر و عذاب آور تر است. دلایل افراد برای ریسک نکردن و دوری از آن متفاوت است. برخی فکر می کنند ریسک کردن تبعات بدی به دنبال داشته و باعث می شود نتایج و جایگاهی که هم اکنون دارند نیز متزلزل شده و حتی از دستشان خارج شود. برخی نیز آن را غیر ضروری دانسته و می گویند سودی در ریسک کردن نبوده و نمی تواند آن ها را رو به جلو پیش ببرد.

 به هر حال، ریسک کردن یکی از ضروریات در مسیر رسیدن به موفقیت بوده و حتی می تواند تضمین کننده آن باشد. دوره مدیریت ریسک موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، دوره ای کامل و جامع درباره ریسک بوده و می تواند مهارت های ریسک پذیری شما را بهبود داده و آن ها را در شما تقویت کند. با شرکت در این دوره ها و اخذ گواهینامه مدیریت ریسک می توانید در مسیر رشد و پیشرفت گام برداشته و به موفقیت های بسیار دست یابید. در ادامه به برخی مزایای ریسک کردن و در رسیدن به موفقیت اشاره می کنیم.

  •  فرصت های بیشتر و بهتر

ریسک، فرصتی برای رسیدن به موفقیت است، نه مسیری بن بست که به شکست می انجامد. هنگامی که ریسک می کنید، از منطقه امن خود خارج شده و خود را در شرایط و وضعیتی ناشناخته یا کمتر شناخته شده قرار می دهید. بسیاری از فرصت های جدید و موقعیت های بهتر در این شرایط نشناخته قرار داشته و از چشم شما پنهان است. اما هنگامی که ریسک می کنید و پای خود را در این شرایط ناشناخته می گذارید، این فرصت ها خود را نشان داده و می تواند حتی مسیر حرکت شما را عوض کنند. برگ های برنده بسیاری از افراد موفق در ریسک کردن بوده و ریسک کردن عامل اصلی موفقیت و رشد آن ها به حساب می آید. ریسک شرایطی فراهم می کند که در آن فرصت های بسیاری برای یادگیری، ارتقای، پیشرفت و غیره وجود دارد که می تواند شما را در این مسیر پیش برده و تضمین کننده پیشرفت و موفقیت شما باشد.

  • افزایش اعتماد به نفس

ریسک کردن ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس دارد. هنگامی که با بررسی شرایط، ریسک را پذیرفته و به انجام آن اقدام می کنید، این اعمال را با توجه به اعتمادی که به تصمیم خود دارید انجام می دهید. حس بلند پروازی و وارد شدن به چالش های بزرگ و کوچک مختلف معمولا از شما انسانی نترس ساخته و به این معنا است شما در برخورد با شرایط سخت و چالش ها، بدون ترس می توانید به آن ها وارد شده و مسیر خود را از دل این معضل بیابید. هر چند ممکن است این ریسک نتیجه نداشته و شما را سر افکنده کند. اما همین که شما با اطمینان و بدون ترس آن را پذیرفته و به سمت آن حرکت کردید، نشان از اعتماد به نفس بالا و اطمینان بالای شما به خودتان و مهارت هایتان است. لازم به ذکر است با انجام مداوم ریسک ها و حرکت به سمت چالش های مختلف، اعتماد به نفس شما نیز به طور مداوم افزایش یافته و در طولانی مدت از شما یک انسان قوی می سازد.

  • کلاس درس و استادی به نام ریسک!

ریسک، یک معلم تمام عیار است. مهم نیست شما با انجام ریسک موفق می شوید یا شکست می خورید. در هر صورت ریسک یک کلاس آماده و استادی چیره دست است که از ابتدای کلاس تا انتها مطالب و درس های زیادی به شما می آموزد. این مطالب ممکن است آنقدر مفید و با ارزش باشند که حتی تضمین کننده موفقیت های بعدی و ادامه مسیر شما در مسیر اهدافتان باشند. اما نکته اینجاست که این درس ها در هیچ جای دیگر ارائه نشده و تنها توسط ریسک تدریس می شوند! ریسک شما می تواند موفقیت آمیز نبوده و شما را سر افکنده کند اما درس هایی که گرفتید شما را چند پله از رقببانتان و خودتان جلو می اندازد.

  • رشد، پیشرفت و موفقیت با یک جا ماندن حاصل نمی شود!

رسیدن به موفقیت، نیازمند رشد و پیشرفت مداوم است. شما با ساکن مانند در نقطه ای و حصار کشیدن دور خود نمی توانید ادامه مسیر را بپیمایید. ادامه مسیر نیازمند بیرون آمدن از این حصارها و شروع حرکت در جاده موفقیت است. حرکت که خود نیازمند ریسک های مختلف بوده و می تواند گاهی حتی شما را شکست دهد. شما با عقب نگه داشتن خود نمی توانید به سمت اهداف و آرزوهای خود حرکت کرده و به آن ها برسید. لازم است در این شرایط ترس و اضطراب خود را کنار گذاشته و ریسک کنید.

  • کشف جهان ناشناخته

جالب است بدانید که افرادی که ریسک نمی کنند و در حصار خود پناه گرفته اند، هیچگونه تصوری از دنیای بیرون نداشته و درک صحیحی از تمامی جوانب و فرصت های آن ندارند. ریسک کردن، شما را وارد دنیاهای ناشناخته کرده و درک و آگاهی شما را از بسیاری از مفاهیم بالا می برد. با ریسک کردن و وارد چالش های بزرگ و سخت شدن، فشارهای وارده توانایی ها و مهارت های ناشناخته شده شما را آشکار کرده و موجب ظهور و شکوفایی آن ها می شود. بسیاری از افراد موفق، مهارت ها و توانایی های خود را از طریق قرار گرفتن در چالش های سخت و پذیرفتن ریسک های بزرگ شناخته و آن ها را شکوفا کرده اند. با ریسک پذیری، علاوه بر شناخت این شرایط، خود، مهارت ها و توانایی هایتان را نیز شناسایی کرده و به درک بهتری از خودتان می رسید.

  • ریسک، ترس از شکست را از بین می برد!

یکی از موانع اصلی پیش روی رسیدن به موفقیت، ترس از شکست است. این ترس شما را در حصار کوچکتان نگه داشته و ترس از خطرات دنیای درنده بیرون را به خورد مغز شما می دهد. شکست نقطه مقابل موفقیت و پیروزی نبوده و می تواند به عنوان یک مرحله در رسیدن به آن باشد. شکست مرحله ای ترسناک نبوده و می تواند حتی آموزنده نیز باشد. شکست را به عنوان پله ای برای رسیدن به موفقیت دانسته و آن را لازمه پیشرفت و رشد تلقی کنید. ریسک پذیری، ترس از شکست را در شما کاهش داده و به شما جرئت و شجاعت مواجه با شکست ها را می دهد. هر چقد ریسک پذیر تر باشید، کمتر از شکست های مختلف ترسیده و حتی در صورت شکست های مختلف از آن ها برای رشد خود تغذیه می کنید.

  • رشد و تغییر با ریسک نمایان می شود

انجام ریسک ها در شرایط و مقاطع مختلف زندگی این فرصت را به شما داده تا رشد را تجربه کرده و تغییرات گسترده ای در زندگی خود ایجاد کنید. در واقع انجام ریسک ها مختلف باعث می شوند که شما تغییراتی در زندگی خود ایجاد کرده و حتی شخصیت، طرز تفکر و سبک زندگی شما را تغییر دهند. مسیر رشد و پیشرفت همیشه هموار نبوده و در بسیاری از مقاطع بسیار پر پیچ و خم و چالش بر انگیز است. در این میان ریسک ها هستند که می توانند شما را از این مسیر عبور داده و به رشد و پیشرفت برسانند.

لزوم یادگیری ریسک

ریسک کردن و ریسک پذیری از صفاتی می باشند که می توانید با کمی تمرین و برنامه ریزی به آن برسید. در ابتدا ممکن است ذهن شما در مقابل آن مقاومت نشان داده و مانع از این کار شود. اما می توان با آموزش های مناسب و تمرین های مفید ذهن خود را آماده پذیرش ریسک و رسیدن به موفقیت های مختلف کنید. دوره آموزش مدیریت ریسک می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد. در این دوره ها، شما با ریسک، انواع آن، نحوه مدیریت و استفاده از آن برای رسیدن به موفقیت آشنا شده و می توانید در مسیر رشد و پشرفت از این مهارت ها استفاده کرده و پله های موفقیت را یک به یک بپیمایید. با شرکت در دوره مدیریت ریسک موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان و دریافت مدرک مدیریت ریسک، همچنین می توانید از این مهارت ها در امور مختلف استفاده و به درآمد زایی برسید. لازم به ذکر است تمامی مدارک صادره توسط موسسه فن پردازان، مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان WES کانادا بوده و قابلیت پیگیری دارند.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها