نقش کارآفرینی در فضای مجازی

اگر نگاهی به اینترنت و فضای مجازی بیندازید با سیل عظیمی از کسب و کارها مواجه خواهید شد. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر توانسته است برای بیشتر افراد ایجاد کسب و کار کند. کارآفرینی در فضای مجازی نیاز به آموزش و تخصص دارد. بسیاری از افراد که خودسرانه دست به شروع کاری کرده‌اند در بیشتر مواقع شکست خورده‌اند.

مشاوره گرفتن و آموزش اصولی از یک کارآفرین موفق می‌تواند پلی برای رسیدن به موفقیت باشد. دکتر ماکان آریا پارسا یکی از کارآفرینان بزرگی است که راز موفقیت کارآفرینی در فضای مجازی را برای شما بازگو می‌کند.

نقش کارآفرینی

نقش کارآفرینی در فضای مجازی

نقش کارآفرینی در فضای مجازی این روزها سهم گسترده‌ای در توسعه کسب و کارها و پیشرفت آن‌ها داشته است. با کارآفرینی مشاغل و خدمات جدید خلق شده و افراد زیادی صاحب کسب و کار شده‌اند. فرآیند ایجاد یک شغل جدید در اینترنت کمی متفاوت‌تر از خلق همین شغل در فضای واقعی است.
کارآفرینی در فضای مجازی باعث صرفه جویی در منابع زیادی شده است. دیگر خبری از کارگاه‌های شلوغ و رفت و آمد و صرف وقت و هزینه بالا نیست شما می‌توانید با کارآفرینی در بستر اینترنت تمام این موارد را مدیریت کنید.

کارآفرینی در شبکه‌های مجازی با قابلیت‌ها و ابزارهای زیادی همراه است. هر فردی که شیوه صحیح مدیریت کسب و کار تازه تأسیس خود را بداند، قطعاً می‌تواند در این راه موفق شود؛ اما در این مسیر پر پیچ و خم ممکن است برای شما سوالاتی از قبیل زیر پیش آید:

  • راه و روش اصولی و صحیح رسیدن به موفقیت در فضای آنلاین چیست؟
  • چگونه می‌توانیم در فضای مجازی کارآفرین موفقی باشیم؟
  • چه چالش‌هایی در پیش رو خواهیم داشت؟
  • مدت زمانی که می‌توانیم به هدف‌های خود دست یابیم چقدر است؟
  • مهم‌ترین ابزارهای یک کار آفرین موفق چه چیزهایی هستند؟

با ما همراه باشید تا همهٔ این موارد را بررسی کنیم و یک نقشه راه کلی داشته باشیم. در ادامه شما را با تفاوت این فضا با دنیای حقیقی و فیزیکی آشنا خواهیم کرد تا دید بهتری داشته باشید.

تفاوت کارآفرینی در فضای مجازی با کارآفرینی در فضای واقعی

کارآفرینی در فضای مجازی چیزی متفاوت‌تر از سایر کارآفرینی‌هاست. به طور مثال یک کارآفرین اجتماعی سعی می‌کند برای پیشبرد اهداف خود ابتدا مشکلات موجود در جامعه را رصد کند و سپس با خلاقیت خود راهکارهایی برای رفع مشکلات ارائه دهد. برای این کارآفرین، اجتماع و طرز فکر افراد مورد هدف خود از اهمیت بالایی برخوردار است. این کارآفرینان در زمینه‌های مختلفی آموزش می‌بینند و در حوزه تخصص خود تأثیر گذاری بالایی بر روی جامعه دارند.


کار آفرین باید از چه ابزارهایی استفاده کند

اما کارآفرین در فضای مجازی، فضای اینترنت و شبکه‌های مجازی را پلتفرمی برای فعالیت خود انتخاب می‌کند. این پلتفرم مجازی یک سری محدودیت و یک سری ظرفیت دارد که کارآفرین باید بر اساس این المان‌ها قدم بردارد. تا بتواند تأثیر گذاری بالایی داشته باشد و در نقش خود موفق شود. 2 ابزار بسیار مهم این حوزه عبارت‌اند از:

  • رسانه‌های اجتماعی پر مخاطب
  • استفاده از سایت و پیش گرفتن پروسه SEO


مزایای کارآفرینی در فضای مجازی

اینکه شما با مزیت‌های این مسیر و فضا آشنا باشید بسیار مهم است، کارآفرینی در فضای مجازی به مهارت نیاز دارد؛ اگر بتوانید این مهارت را کسب کنید قطعاً می‌توانید صاحب یک کسب و کار متفاوت و خلاقانه شوید. دکتر ماکان آریا پارسا به شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کمی این مهارت‌ها را کسب کنید. کسب مهارت‌ها و شروع به کارآفرینی در فضای می‌تواند باعث خلق مزایای زیر شود.

ارتباطات

به خلق ارتباطات کمک می‌کند؛ اما خلق ارتباطات چیست؟ به طور کلی فضای اینترنت و رسانه‌های اجتماعی یک رسانه گفتگو محور به حساب می‌آید و هر کسب و کار یا برندی تلاش می‌کند تا با مخاطبان خود یک ارتباط هوشمندانه، معنادار و مفید را برقرار کند. امروزه تمامی کسب و کار ها برای ماندگاری و دوام بیشتر لازم است که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی حضور داشته باشند. کارآفرینان فضای مجازی این موضوع را بهتر از سایر کارآفرینان درک می‌کنند.

مقرون به صرفه بودن

کارآفرینی در فضای مجازی یک عمل کم هزینه محسوب می‌شود و به شما این فرصت را می‌دهد تا با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنید. با کارآفرینی در فضای مجازی می‌توانید از تک تک فرآیند کسب و کار خود تولید محتوا کنید و برای بیشتر دیده شدن آن را به اشتراک بگذارید.

حفظ تعادل در ارتباطات

 

نقش ارتباطات در کارآفرینی

 

اطلاع رسانی و استفاده از ابزار مورد نیاز برای اطلاع رسانی خیلی مهم است. کارآفرینی در فضای مجازی به این معنی نیست که شما از تمام ریز و بم‌های کار خود کاربران را مطلع کنید. بلکه باید بدانید که کدام مرحله و با چه بیانی برای کاربر جذاب‌تر است و همان را به اشتراک بگذارید. حفظ تعادل کمک می‌کند تا شما در ارتباطات خود قوی‌تر شوید.

 

کار آفرین شدن را از کجا شروع کنیم؟

کارآفرینی در فضای مجازی یک شغل ثابت و تمام وقت است؛ پس اگر شما دغدغه وقت و تولید محتوا را دارید کلاً به سراغ این حوزه نروید. امروزه کارآفرینان زیادی توانسته‌اند در رسانه‌های اجتماعی کارآفرینی کنند. دکتر ماکان آریا پارسا توانسته است صدها شغل در این زمینه ایجاد کند. پس اگر تصمیم به این کار گرفته‌اید شروع به کار کنید.

شما برای کسب تجربه باید بحران‌های زیادی را پشت سر بگذارید؛ اما اگر در این زمینه تجربه مطالعه و دوره‌های آموزشی را داشته باشید قطعاً این بحران‌ها کمتر خواهد شد. برای شروع کارآفرینی در پلتفرم اینترنت باید پشتکار، جسارت، خلق ایده و ... داشته باشید و تمام ویژگی‌های یک کارآفرین موفق را در خود ببینید.

 

چگونه شروع کنیم تا موفق شویم؟

برای شروع، فرصت‌ها و اهداف خود را مشخص کنید و در راستای این اهداف منابع را تأمین کنید. اگر انجام این مراحل برای شما کمی مشکل است و نمی‌توانید فرصت‌ها و چشم‌اندازها را مشخص کنید و کاربران خود را متقاعد کنید که شما را دنبال کنند، بهتر است از یک کارآفرین موفق کمک بگیرید تا راهکارهایی را به شما ارائه دهد که به افزایش ثروت و ارزش‌آفرینی منجر شود؛ و همچنین 2 مورد مهم که در ادامه توضیح خواهیم داد را در نظر بگیرید.

 

وضعیت کارآفرینی در فضای مجازی در ایران

برای کارآفرینی سنتی کاغذبازی و طی کردن مراحل اداری بسیار خسته‌کننده و پیچیده بود؛ اما کارآفرینی در فضای مجازی تمام این کاغذبازی را از بین برده و بیشتر کسب‌وکارهایی که در دوران کرونا رو به نابودی بودند، با وارد شدن به دنیای مجازی توانستند خود را از نو بسازند و حتی بیشتر از قبل تغییر کنند.

 

دکتر ماکان اریا پارسا کارآفرین نمونه

 

دکتر ماکان آریا پارسا توانسته است با ایده‌ها و تجربیات خود در چند سال اخیر رونق کارآفرینی را در شبکه‌های اجتماعی بیشتر کند. البته در ایران این کارآفرینی با محدودیت‌های زیادی از قبیل منابع مالی محدود، نداشتن رقیب کافی برای آموزش دیدن در این زمینه و ... همراه است که به لطف آموزش‌ها و دوره‌های آموزشی و کتاب‌های متعدد در این خصوص تا حدودی حجم این‌گونه مشکلات کاهش پیدا کرده است.

 

انواع کارآفرینی در فضای مجازی

راه‌اندازی و اداره کسب‌وکار در فضای مجازی تنها محدود به یک حرفه خاص نیست. مشاغل کوچک و بزرگ، کارآفرینی استارتآپ‌های مقیاس‌پذیر، کارآفرینی نوآورانه، کارآفرینی خریدار، کارآفرینی مقلد و ... همه و همه انواع رایج کارآفرینی هستند که به‌راحتی در بستر اینترنت اداره می‌شوند.

کارآفرینی در هر حوزه‌ای بستگی به مهارت و استعداد فرد دارد و با سخت‌کوشی می‌تواند خود و هم تیمی‌های خود را در مسیر جاده موفقیت قرار دهد.

 

سخن پایانی

وجود مشکلات متعدد در چند سال اخیر، کارآفرینی اجتماعی را با مشکلات متعددی همراه کرد. ازاین‌رو کارآفرینی در فضای مجازی نقش پررنگی پیدا کرد. مزایای کارآفرینی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد اشتغال، نوآوری، کاهش هزینه‌ها، سودآوری بیشتر و ... است.

 نبود اطلاعات کافی در این زمینه و نبود فرهنگ کارآفرینی از عمده‌ترین مشکلات پیش روی کارآفرینان است؛ اما دراین‌بین دکتر ماکان آریا پارسا توانسته است با درایت و پشتکار فرصت‌های شغلی متعددی را در فضای مجازی و فضای واقعی ایجاد کند. این شغل‌های جدید در بستر اینترنت توانستند نیروهای بیشتری استخدام کنند و نسبت به قبل به سودآوری و ثروت بیشتری برسند.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها