کار استراتژیست در هر سازمان چیست

کار استراتژیست در هر سازمان چیست؟

کار استراتژیست در هر سازمان چیست؟ | استراتژیست کیست؟ چرا سازمان ها به استراتژیست ها نیاز دارند؟ چرا مدیریت استراتژی در سازمان ها ضرورت دارد؟ این سوالات و شاید بسیاری دیگر، در ذهن شما وجود داشته باشد و به همین خاطر هم در این صفحه حضور دارید. شاید هم می خواهید با شرکت در دوره مدیریت استراتژی مهارت های سازمانی و مدیریتی خود را بهبود بخشید. به هر حال فرقی ندارد، آدرس را درست آمده اید. در مقاله پیش روی تان کارشناسان موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به تمامی سوالات شما درباره استراتژیست ها و مدیریت استراتژی پاسخ می دهند و یکی از برترین دوره های مربوط به مدیریت استراتژی را هم به شما معرفی می کنند، پس با ما همراه باشید....

بیایید با پاسخ به این سوال اصلی شروع کنیم: استراتژیست کیست و چه وظایفی دارد؟ استراتژیست فردی است که در سازمان سه وظیفه اصلی دارد: ایجاد تعادل بین ثبات و تغییر، ایجاد حس تعلق میان اعضای سازمان و سازمان، مدیریت نوآوری ها در سازمان. اما ممکن است شنیده باشید که استراتژیست ها مسئول هرگونه شکست و پیروزی در سازمان هستند. برخی ها هم بر این باور هستند که استراتژیست ها، تصمیمات استراتژیک و بسیار حساسی را برای سازمان می گیرند. در گذشته بیشتر صحبت درباره برنامه ریزی استراتژیک بود، اما این تمام آن چیزی نبود که مدیران به دنبالش بودند و به همین دلیل سال ها بعد، صحبت درباره استقرار نظام مدیریت استراتژیک به میان آمد.

اما چرا برنامه ریزی استراتژیک از موفقیت چندانی برخوردار نبود؟ بسیاری بر این باورند تصمیماتی که استراتژیست های سنتی می گرفتند دلیل آن بوده است چرا که معمولا این استراتژیست ها تصمیماتی غیر عملیاتی می گرفتند و همین تصمیمات باعث می شده است، برنامه ریزی استراتژیک یک برنامه منفعل و متکی به زمان تلقی شود که از اتفاق همیشه از موقعیت های استراتژیک یک گام عقب تر است. اما در نگرش نوین، دیگر خبری از برنامه ریزی استراتژیک نیست و در عوض سیستمی شکل گرفته است که در آن بستر تولید استراتژی و البته شناسایی منابع مورد نیاز برای تولید این استراتژی ها در سطوح مختلف سازمانی وجود دارد و در آن استراتژیست ها می توانند در این سطوح متفاوت سازمان، حضور داشته باشند و لزومی ندارد که حتما مدیر عامل، مدیر ارشد و یا کارمندی با سابقه و تجربه زیاد باشد.

وظایف استراتژیست ها چیست؟

حالا این سوال مطرح می شود که مدیرانی که برنامه ریز استراتژیک بوده اند و استراتژیست نام گرفته اند چه نقش و وظایفی دارند؟ شاید اصلی ترین وظیفه آن ها ایده پردازی باشد. مدیران استراتژیک می توانند با ایده های خود تا می توانند برای اهداف مختلف استراتژی تولید کنند. حال تصور کنید که مدیری که دست به این کار می زند، در حوزه کسب و کار و صنعت خود خبره و حرفه ای هم باشد. برای این افراد یک اصطلاح دیگر داریم: دانشمند استراتژی. این استراتژیست ها معمولا روی مدل کسب و کاری خود اشراف کامل دارند و با ایده پردازی های حرفه ای که در این خصوص می کنند می توانند استراتژی های عملیاتی و کاربردی زیادی تولید کنند.

معمولا سازمان ها در موقعیت های بحرانی و چالش هم قرار می گیرند و لازم است که با اتخاذ تصمیمات درست و به جا از این چالش ها با موفقیت گذر کنند. این تصمیمات همه باید آگاهانه باشند و کاملا مطابق با منابع در دسترس و توانایی های سازمان باشند. برای این که به این هدف در سازمان خود دست پیدا کنید، نیازمند استراتژیست ها می باشید. اما این افراد مهارت های خود را کجا فرا گرفته اند؟ امروزه مدیریت استراتژی یک مبحث جدی و با اهمیت در میان سازمان ها می باشد و تمامی آن هایی که به دنبال حرفه ای تر شدن هستند، سعی می کنند دانش و علم این موضوع را فرا گیرند.

آموزش مدیریت استراتژیک در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان یکی از آن دوره هایی است که افراد علاقه مند به این حوزه را به خوبی برای کار و فعالیت در هر سازمانی آماده می کند و می تواند از مدیران و کارمندان استراتژیست های حرفه ای بسازد. استراتژیست ها در سازمان ها حکم یک واسطه آگاه و عالم را میان تعاملات درونی و بیرونی سازمان دارند که می توانند تاثیرگذیری ها و تاثیرگذاری ها را به شکل حرفه ای مدیریت کنند. از همین روی شما با دریافت مدرک مدیریت استراتژیک می توانید راه را برای استخدام و ارتقای شغلی تان هم هموار تر کنید. اما برگردیم سر بحث اصلی مان، نقش و وظیفه واحد های برنامه ریزی استراتژیک در سازمان ها چیست؟

واحد های برنامه ریزی استراتژیک در سازمان ها

اولین کاری که واحد های برنامه ریزی استراتژیک در سازمان ها انجام می دهند، تحقیق و توسعه است. معمولا استراتژیست های حرفه ای در سازمان ها داده های تحقیقاتی جمع آوری می کنند که به کمک آن ها می تواند هرگونه فرایند خارج از سازمان مانند روند های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی را مدیریت کرد. علاوه بر این به کمک این داده ها سازمان ها می توانند روند های تجاری شان را بررسی کنند و ببینند کدام استراتژی در تجارت جهانی بهتر و راحت تر پذیرفته می شود و یا از کدام استراتژی برتر بین المللی می توان الگو برداری کرد.

داده های تحقیقاتی که تیم برنامه ریزی استراتژیک در سازمان ها تهیه می کنند می تواند بازار عرضه و تقاضا را نیز بررسی کند و نیاز های دقیق مشتری ها را تعیین و در صدد رفع آن ها برآید و به نوعی رقبا را نیز مورد بررسی قرار می دهد و از نقاط ضعف و قوت آن ها استفاده می کند. اما این تمام ماجرا نیست، تا اینجا صحبت درباره محیط خارجی سازمان بود. با داده های تحقیقاتی تیم برنامه ریزی استراتژیک می توان محیط داخلی سازمان را نیز ارزیابی کرد. برای مثال می توانید بودجه، ساختار ها، تکنیک های استفاده شده، میزان تولیدات، شاخص مشتری مداری و توزیع را هم بررسی کرد.

در مرحله بعدی تیم استراتژیک باید تاکید و تمرکز خود را روی مقوله آموزش گذارد. این آموزش ها معمولا شامل آموزش های رسمی و برگزاری کارگاه های آموزشی است که در آن ها صاحبنظران و متخصصین دیگر واحد های سازمان را در حوزه های مختلف آموزش می دهد. در این مورد باید توجه ویژه و خاصی به ایده پردازی و ارائه پیشنهادات شود. در این کارگاه های آموزشی باید کارمندان را ترغیب به ایده پردازی برای رشد و توسعه بیشتر سازمان کنیم. در ضمن افرادی که کمی از دیگران حرفه ای تر هستند را هم برای کسب دانش بیشتر، می توانید به کلاس های آموزشی خارج از سازمان بفرستید تا از تجربه آن ها بعدا در سازمان خود استفاده کنید.

چرا باید در دوره مدیریت استراتژیک موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنیم؟

دوره مدیریت استراتژیک یک دوره حرفه ای و تخصصی می باشد که می تواند افق دید شما را نسبت به سازمان و قابلیت های آن باز تر کند و در نتیجه باعث می شود شما با خلاقیت و نوآوری بیشتری به دنبال اخذ تصمیمات استراتژیک باشید. گواهینامه مدیریت استراتژیک که موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به دانشپذیران خود اعطا می کند، مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران است و این خود نشان از اعتبار و ارزش این مدرک است. با این گواهینامه می توانید در هر شغل و حرفه ای که می خواهید مشغول به کار شوید و از مزایای آن بهره مند شوید.

علاوه براین گواهینامه مدیریت استراتژیک این موسسه به تایید سازمان ارزیابی مدارک (WES) کانادا نیز رسیده است. این رشته هم در همه جای جهان طرفدار و کاربرد دارد. بنابراین اگر به دنبال کار در کشور کانادا و مهاجرت به این کشور زیبا هستید باز هم می توانید روی گواهینامه مدیریت استراتژیک موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان حساب باز کنید. در دوره مدیریت استراتژیک این موسسه یاد خواهید گرفت که از تحلیل ها برای اتخاذ بهترین تصمیم ها استفاده کنید، نه احساسات. علاوه بر این با شرکت در این دوره می توانید بسیاری از مصداق های تجاری را مطالعه کنید و ببییند سازمان های بزرگ جهانی چطور استراتژی های خود را انتخاب و اجرا می کنند.

علاوه بر این شما می توانید آنچه از مطالعه این سازمان های جهانی فرا گرفته اید را با استراتژی های موجود سازمان خود مقایسه کنید و ببینید تا چه حد به استاندارد های جهانی نزدیک است. در دوره مدیریت استراتژیک یاد می گیرید که باید یک شطرنج باز حرفه ای هم باشید تا قدرت اتخاذ تصمیمات استراتژیک را در خود بیشتر کنید. یادتان باشد که یک استراتژیست حرفه ای باید دارای یک سری ویژگی های خاص و منحصر به فرد هم باشد.

ویژگی های شخصی که یک استراتژیست باید داشته باشد

استراتژیست ها در سازمان های مختلف باید مطمئن و قابل اعتماد باشند و بتوانند در تمامی سطوح سازمانی کار و فعالیت کنند. استراتژیست ها باید تا می توانند به علم آموزی بپردازند و حداقل در سه الی چهار حوزه تخصصی مربوط به کسب و کارشان تجربه و علم داشته باشند. یکی از ویژگی های بارز استراتژیست های حرفه ای تحصیل در دوره های MBA عمومی می باشد تا از طریق آن با انواع روش های مدیریت کسب و کار آشنا شوند. یک استراتژیست باید بتواند خیلی راحت با موضوعات و کار های ساختار نیافته ارتباط برقرار کند و در عین حال با دیکر اعضای سازمان و تیم خود همکاری داشته باشد.

چطور با شرکت در دوره مدیریت استراتژیک آینده شغلی مان را تضمین کنیم؟

شما با حضور در دوره مدیریت استراتژیک در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می توانید یک سری مفاهیم علمی و کاربردی را در حوزه های بسیار متنوع و مختلفی فرا بگیرید، مانند: انواع استراتژی، انقلاب صنعتی، تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی، منابع انسانی، مدیریت عملکرد، فرهنگ سازمانی،مدیریت بحران، مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات، سیستم های اطلاعات، تاثیرات IT و ... . همانطور که می بینید، این دوره طیف وسیعی از رشته ها و حوزه های تخصصی را در بر دارد و مهارت و علم آموزی در این حوزه ها می تواند تضمیمی برای آینده حرفه ای شما باشد.

فارغ التحصیلان این دوره، در نهایت می توانند در بسیاری از زمینه های شغلی و حرفه ای از جمله شرکت های مشاوره، موسسه و نهاد های آموزشی، سازمان های غیر انتفاعی و یا حتی سازمان های دولتی مشغول به کار شوند. اما اگر بخواهیم کمی دقیق به مشاغل آتی دانشپذیران دوره مدیریت استراتژیک نگاه کنیم، بد نیست به مشاغل زیر اشاره داشته باشیم:

  •  تحلیل گر مدیریت، یا مشاور مدیریت به مدیران در خصوص بهبود کسب و کارشان از طریق کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کمک می کنند. کار این افراد دقیقا ارائه راه کار هایی است که به واسطه آن کارایی و عملکرد یک سازمان بهتر می شود.
  • مدیر ارشد که نقش بسیار مهمی در سازمان دارد و می تواند در پست های مدیریتی مانند مدیر عامل، مدیر اجرایی، مدیر ارشد فناوری اطلاعات و ... ایفای نقش و قبول مسئولیت کند. این افراد معمولا کارشان نظارت روی عملیات سازمان می باشد و با ارائه خط مشی هایی اهداف تجاری سازمان را دنبال می کنند.
  •  تحلیلگر تحقیقات بازار هم به سازمان ها کمک می کند با تحقیق درباره مشتری های شان نیاز و تقاضای آن ها را دقیق بشناسند. در واقع کار آن ها سر و کار داشتن با آمار و اعداد و ارقام است که به کمک آن ها وضعیت بازار را تحلیل می کنند و به دنبال کسب سود بیشتر از این بازار هستند.
برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها