چگونه مدیریت بحران داشته باشیم؟

چگونه مدیریت بحران داشته باشیم؟

چگونه مدیریت بحران داشته باشیم؟ | مهم نیست که در اداره امور زندگی تان و انجام کارها و شغل تان چقدر مدبرانه عمل میکند، چراکه بحران ها و اتفاقات ناگوار زندگی ناگهانی رخ می دهند. اگر ندانیم چگونه بحران های پیش آمده را مدیریت کنیم قطعاً با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد. به همین دلیل است که برای مقابله با بحران ها باید در لحظه عمل کرده و مشکلات را تحت کنترل خود در آورد اما قبل از هر چیز باید برای پیش آمده بحرانها آمادگی داشت اگر در این زمینه به دنبال تکنیکها و مهارتهای قدرتمندی هستید، این مقاله را مطالعه کنید، تا بتوانید همواره در شرایط بحرانی به طور بسیار شایسته عمل کنید.

چگونه مدیریت بحران داشته باشیم؟

بحران چیست؟

بحران به تغییر عظیم و ناگهانی گفته می شود که به یکباره و به صورت کاملا ناگهانی در یک وضعیت پدید آید، در واقع اتفاقی که به صورت ناگهانی پیش آمده و به وضعیتی ناپایدار و خطرناک برای افراد گروه، جامعه تبدیل شود. به وقوع پیوستن بحران معمولاً باعث به وجود آمدن شرایطی می شود که برای رفع آن بایستی اقدامات فوق‌العاده و اساسی انجام داد. تمامی افراد معمولا بحران ها و تغییرات غیر منتظره ای را در کار یا زندگی تجربه می کنند که آرامش را از آنها سلب کرده و روال عادی زندگی اشان را بر هم می زند.

اگر در شغل مشاور فروش مشغول به کار هستید، مثلاً کم شدن فروش می‌تواند به واسطه بحرانی کوچک در شغل شما قلمداد شود، یا اینکه ممکن است با تغییرات غیر منتظره و افزایش هزینه ها در کار رو به رو شوید و یا گاها در مورد همکارانتان و دوستانتان به مسائلی برخورد پیدا کنید که اصلاً به ذهن تان هم خطور نمی کند، شاید به طور کاملاً ناعادلانه از کار خود اخراج شدید و یا شاید از لحاظ مالی سلامتی و یا شخصی دچار مشکلات خاص شدید همه اینها به نوعی یک بحران در زندگی قلمداد شده و برای رفع و مدیریت آن بایستی اقدامات اساسی انجام داد. تمامی این اتفاقات برای همه رخ می‌دهند، هر زمان می تواند یک بحران باشد، هنگام رویارویی با بحران ها به طور کامل ناگهانی خود را مقابل خود را یک مانع بزرگ می بینید، در هر مشکلی، فرصت های عالی و بزرگی نهفته است که تنها انسانهای وارسته و آگاه می توانند مشکلات را به فرصت های بزرگ زندگیشان تبدیل کنند، تنها از طریق رویارویی با بحران هاست که شما می توانید خود را در وهله اول به خود و بعد به دیگران ثابت کنید که چیستید و چگونه عمل میکنید. برای مقابله با بحران همین کافی است که به سخن فیلسوفی بزرگ اشاره کنیم که می فرماید "شرایط انسان را نمی سازد بلکه صرفاً او را به خودش و همچنین به دیگران نشان می دهد" 

چگونه مدیریت بحران داشته باشیم

 مقابله با بحران ها 

درست از لحظه ای که شروع به کار می‌کنید به طور کاملاً ناخواسته با سختی‌ها و مشکلات و شکست های موقت و همه نوع چالشی روبرو می شوید. بحران ها مشکلات و چالش های ناگهانی به سبب ماهیت شان کاملاً سرزده و بی اختیار به سراغتان می آید، وقوع آنها کاملاً غیر منتظره بوده و اغلب مشکلات بزرگی به همراه دارد، البته نکته مهمی که در این مورد باید همواره به یاد داشت این است که وقوع بحران ها در هر زمینه ای گریزناپذیر و حتمی بوده و نمی‌توان وقوع آنها را به طور کامل متوقف ساخت.
 تمامی چیزی را که در مقابل رویارویی با چالش بحران ها در زندگی می توانید تحت کنترل خود درآورید، نوع واکنش تان به این بحران هاست. تنها واکنش شما است که تحت کنترل شما بوده و ارادی است. از طریق واکنش موثر به راحتی خواهید توانست که با چالش های گریز ناپذیری که در سرتاسر زندگیتان به وجود می آید غلبه کرده و پیروز شوید. در این موارد تلاش کنید که به جای تمرکز بر مشکلات بر راه حل های آن ها متمرکز شوید. هرچه بیشتر به راه حل های احتمالی رفع چالش های زندگی تان فکر کنید، مطمئناً راه های بیشتری به ذهنتان خطور خواهد کرد، هرچه بیشتر در رابطه با اقداماتی که می توانید در رابطه با رفع چالش‌ها چالش بحران انجام دهید فکر کنید در واقع بیشتر تمامی شرایط را تحت کنترل خود در آورده اید. البته وجود چالش ها در زندگی به منزله نقطه عطفی در زندگی به شمار رفته و انسان را از قبل محکم تر و استوارتر و موفق تر می سازند. در همین رابطه نیچه می گوید که " آنچه مرا نمیکشد قوی تر می سازد" همیشه به یاد داشته باشید که هرچه برای مقابله با بحران های زندگی و مشکلات پیش روی تان به آن نیاز دارید، همین حالا در وجود شما نهفته است. هیچ مشکل و چالشی وجود ندارد که شما نتوانید آن را به خوبی مدیریت کرده و تحت کنترل خود در آورید، هیچ مانعی وجود ندارد که شما نتوانید با پشتکار و اراده کافی از آن گذشته یا بر آن غلبه کنید، در هنگام رویارویی با بحران های زندگی و رفع این چالش‌ها، بهترین عملکرد، ادامه دادن و همچنین در پیش گرفتن حرکتی رو به جلو است.

چگونه بحران ها را مدیریت کنیم؟ 

هنگامی که صحبت از مدیریت بحران به میان می آید، قطعاً ذهن ما به سمت مسئله مدیریت زمان منحرف می شود. انگار تمامی چیزهایی که در رابطه با آن صحبت می کنیم، حول محور مدیریت زمان می چرخد. در واقع مدیریت زمان هنگام رویارویی با هر شرایطی می‌تواند کمک‌های زیادی به ما کند اما داشتن روحیه مبارزه طلبانه نیز می تواند مسیر را به درستی تعیین کند. تمامی افراد از منابع ذهنی و هوشی برای مقابله با هر مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوند، برخوردارند. علاوه بر این تفکرات انسان به طرزی کاملا خارق العاده قدرتمند است است به نحوی که در آن واحد می توانند شما را کاملاً مثبت یا منفی هیجان زده یا خونسرد یا عصبانی شاد سازند. تفکرات شما تعیین کننده نوع احساساتی است که تجربه می کنید اولین وظیفه شما هنگام مواجهه با بحران ها کنترل احساسات و افکار تان است تا بتوانید به بهترین نحو عمل کنید. هنگامی که کار ها درست از آب در نمی آیند و درست پیش نمی روند. نشان دادن واکنش افراطی به شیوه منفی امری کاملاً طبیعی است، اما در این مواقع شما باید بتوانید تمامی احساسات خود را کنترل کرده و اجازه ندهید که بخش های اصلی مغزتان را که مربوط به حل مشکلات و تصمیم گیری است از کار انداخته و مختل کند . شروع مواجهه با یک بحران با حفظ خونسردی در دستانشان است به اینکه از انجام دادن واکنش های نسنجیده و غیر ارادی اجتناب کنید و در عوض نفس عمیق کشیده و ذهنتان را آرام کنید و سپس به دقت با اقدامات بعدی خود فکر کنید. فکر کنید که همه افراد به تماشای شما نشستند و منتظرند ببینند که شما چه واکنشی نشان خواهید داد به خاطر داشته باشید که نوع واکنش شما به بحران، تعیین کننده تمامی مسائل است، این به نوعی آزمون شماست به جای نشان دادن واکنشی نامعقول و نسنجیده، نفسی آرام بکشید، صبور باشید، خونسرد عمل کنید و تصمیم بگیرید که به آرامی و به طور موثر عمل کنید.

چگونه مدیریت بحران داشته باشیم؟

به توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید، هرگز ترس از شکست را در خود راه ندهید، اگر در کارتان دچار اشتباه و یا چالش شدید دیگر ممکن است احساس کنید که شایستگی کافی و توانایی را ندارید، برای مبارزه با این احساس ناخوشایند و افزایش اعتماد به نفس و اطمینان به توانایی خود در حل مشکلات و رویارویی با بحران ها می توانید اینگونه عمل کنید، کمی صبر کنید و بدترین اتفاقاتی را که ممکن است که در نتیجه این بحران برایتان پیش آید تصور کنید. با دیگران و خود صادق باشید. از خود بپرسید بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد چیست؟ تصمیم بگیرید و بدترین پیامد هر چه که باشد را بپذیرید. این اقدام باعث آسودگی ذهن و آرامش شما می‌شود، هنگامی که به لحاظ روانی متقاعد شده اید که می توانید بدترین پیامدهای ممکن را هم مدیریت کنید آنگاه نگرانی هایتان متوقف خواهد شد. بعد برای خود مشخص کنید که اگر بدترین پیامدها هم رخ دهد در آن لحظه شما چه اقداماتی انجام خواهید داد و چه خواهید کرد. در این مرحله دست به کار شده و بدترین وضعیت ممکن را بهبود ببخشید. هر کاری را که می توانید انجام دهید تا زیان ها و خسارت های به وجود آمده به حداقل برسد تمام تمرکز خود را معطوف به دستیابی به بهترین نتیجه ممکن کنید. به خاطر داشته باشید که هر کاری مشکلات و فراز و نشیب های خاص خودش را دارد و مشکلات نیامده اند که راه ما را سد کنند بلکه آمده اند که تجربه هایی از زندگی را به ما بیاموزند.

 برای اینکه بتوانید اوضاع را بهبود ببخشید، اولین کاری که باید بکنید این است که مسئولیت ۱۰۰ درصدی آنچه را که رخ داده و از این به بعد رخ خواهد داد را برعهده بگیرید، به خودتان بگویید که انجام شدن یا نشدن این کار صرفا وابسته به من است، گذشته از تمامی این ها از مقصر دانستن دیگران و سرزنش آنها اجتناب کنید، به محض اینکه توانستید مسئولیت کامل وقوع هر گونه بحرانی را بپذیرید احساسات منفی و نگرانی تان تمام شده و ذهنتان تصمیمات بهتری خواهد گرفت. اما به طور کلی  مدیریت بحران، مهارت ها و تکنیک های خاص خودش را دارد چه در کار باشد و چه در زندگی شخصی، باید تکنیک های مقابله با بحران را فرا گرفته و بتوان در بهترین زمان ممکن از آن ها استفاده کرد. 

اگر به دنبال عملکرد مناسب هنگام رویارویی با بحران هستید، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره مدیریت بحران موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان است. با شرکت در دوره مدیریت بحران در این موسسه به راحتی خواهید توانست تمامی مهارت های مورد نیاز در این خصوص را فرا گرفته به هنگام مواجهه با این گونه چالشها از آنها استفاده کنید ضمن اینکه در پایان دوره می توانید مدرک مدیریت بحران و یا گواهینامه مدیریت بحران را بعد از آموزش مدیریت بحران دریافت کنید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها