چگونه به صدایی ماندگار تبدیل شویم

چگونه به صدایی ماندگار تبدیل شویم

چگونه به صدایی ماندگار تبدیل شویم | داشتن صدای خوب و قابل شنیدن آرزوی برخی از افراد است که قصد دارند با بالا بردن این استعداد به صدایی ماندگار تبدیل شوند. حتی گوینده یا دوبلور بودن نیز یکی از فعالیت های هیجان انگیز و ابتکارانه است که تار های صوتی را به چالش کشیده و درگیر می کند. درست است که این حوزه یکی از زیبا ترین و جذاب ترین فعالیت هایی می باشد که ممکن است در طول عمر با آن سر و کار داشته باشید، اما مراقبت از صدا بایستی در اولویت قرار گیرد. زیرا تار های صوتی ابزاری هستند که باعث می شود شما در حرفه تان موفق باشید. همچنین اگر کسی آموزش فن بیان و گویندگی را یکی از مهم ترین بخش های یک دوبلور در نظر بگیرد، بدون شک در این زمینه به دستاورد های زیادی خواهد رسید، از این رو توصیه می شود تا در مجموعه ای فوق العاده قابل اعتماد نظیر موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان دوره فن بیان و گویندگی را بگذراند.

لازم به ذکر است که بدون انجام تمریناتی نظیر گرم کردن، تمرین خواندن روزانه و کشش ملایم، صدای شخص قادر نخواهد بود ساعت ها در استودیوی ضبط صدا به درستی اقدامات مربوطه را به انجام رساند. از این جهت اگر شخصی واقعا عاشق گویندگی، دوبله یا موارد مربوطه است، بایستی در کنترل آهنگ صدا از سایر افراد پیشی بگیرد.

چگونه به صدایی ماندگار تبدیل شویم

معرفی حوزه فن بیان و گویندگی 

افراد بی شماری هستند که به شرکت در دوره فن بیان و گویندگی علاقه مند می باشند زیرا این حوزه را یک هنر می دانند و عده ای آن را به عنوان استعدادی نهان درون می شناسند. تفاوتی وجود ندارد که شخصی توانایی قصه گویی دارد یا اینکه در میان جمع ناگهان صدای خود را بلند کرده و شروع به آواز خواندن می کند. در هر صورت بایستی مهارت های فن بیان و گویندگی خود را افزایش داده باشد. برای مثال یکی از نکاتی که باید بسیار به آن توجه شود، مانوس شدن با محتوایی است که فرد می خواهد آن را ارائه دهد. شاید مشکلاتی نظیر سرما خوردگی، گرفتگی صدا و ... به وجود آید، اما اصلا جای نگرانی نیست و تنها باید مراقب بود. لازم به ذکر است که آموزش دوره فن بیان و گویندگی، روشی می باشد که می‌تواند از این طریق مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد و جذابیت فرد را در حین سخنرانی و صحبت کردن افزایش دهد.

آشنایی با تکنیک های دوره فن بیان و گویندگی

همواره اگر شخصی در جست و جوی بالا بردن مهارت و دانش در زمینه مورد علاقه اش باشد، تمام تلاش خود را می کند تا با تکنیک ها و روش های در نظر گرفته شده آشنا گردد و آن ها را برای تقویت تار های صوتی بکار گیرد. 

  •   فایل های صوتی خود را ضبط نماید
  •  کتاب های فن بیان و گویندگی مناسبی را مطالعه کند
  •  جملات پیچیده و سخت را برای خود تکرار کند
  •   هر مطلبی را می خواند، در یک زمان درباره آن صحبت کند
  •  تکنیک هایی مانند مکث، تاکید و توقف به جا را آموزش ببیند
  •  بداند که در چه زمانی لحن بیان جملات و ابراز احساسات را بر اساس آن، تطبیق دهد
  •  به جزئیات دقت نماید
  •  اگر قصد الگو برداری دارد، افراد مناسب و حرفه ای را انتخاب کند، اما جنس صدای هر کسی با دیگری فرق دارد، بدین منظور انجام این عمل به دقت بسیاری نیاز دارد.
  •  به زبان بدن و حرکات مناسب و همگام با صدا بسیار توجه شود
  • مهمترین تکنیک، مدیریت لحن و صدا در کنار همدیگر است که افرادی که موفق به اخذ مدرک فن بیان و گویندگی شده اند، بهتر می توانند  این فعالیت را تحت کنترل خود در آورند.

اهمیت کنترل کردن حجم صدا در فن بیان

نکته ای باید به آن بسیار توجه شود، نحوه کنترل کردن  حجم صدا و تار های صوتی است و کمتر کسی قادر خواهد بود از عهده این امر بر آید. در نتیجه اهمیت این بخش را می توان در ابتدایی ترین و ضروری ترین ها در نظر گرفت. به منظور بهتر روی دادن این اتفاق توصیه می شود که از تکرار مکررات صرف نظر کنید و برای بهبود کیفیت سخنرانی خود تکنیک های آورده شده در دوره فن بیان و گویندگی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را بکار گیرید و تمرینات آن را به درستی انجام داده و موارد بخش بعدی را با دقت مطالعه نمایید زیرا نه تنها کنترل صدا در عملکرد یک دوبلور یا سخنران نقش بسزایی ایفا می کند، بلکه مراقبت از آن ها در اولویت قرار می گیرد.

چگونه به صدایی ماندگار تبدیل شویم

راه های دست یابی به یک صدای بی نظیر

جالب است بدانید در حالت کلی که یکی از مهم ترین مهارت هایی که هر فردی باید برای رسیدن به موفقیت در نظر بگیرد، فن بیان قدرتمند و کارآمد می باشد. زیرا همان طور که گفته شد، این دوره نوعی هنر به حساب می‌آید. هنر این که فرد بتواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار نماید و در اصل توجه مخاطبین را به سخنان خود جلب کند. در حالت کلی زمانی که فردی قصد دارد ارتباطی موثر برقرار کند، تمام تلاش خود را کرده تا به واضح ترین و مناسب ترین شیوه، آنچه در ذهن دارد و برای بیان آن ها برنامه ریزی کرده را به مخاطب انتقال دهد.

  •   توانایی در صحبت کردن و خواندن در یک زمان

بالا بردن مهارت همزمان صحبت کردن و خواندن، یکی از نکاتی است که بایستی در اولویت قرار گرفته شود. برای سرعت یافتن این استعداد بایستی متن یا شعری از رو خوانده شود تا دقت در مطالعه بلند رعایت گردد.  یکی دیگر از نکات، حفظ کردن متن و شعر می باشد که ایده ای مناسب برای تسریع این عملکرد است. اما اگر قادر باشید تا به متن مکتوب هم نگاهی بیندازید و از درست بودن مطالب اطمینان حاصل کنید، موفق تر خواهید بود.

  •   درک کردن آهنگ واژگان

به منظور بهتر انجام شدن این مهارت بایستی بتوانید آهنگ واژگان را درک نمایید. بنابراین زمانی که در حال خواندن شعر یا حتی داستانی هستید و قصد دارید تا داستان ‌ها را به شیوه شفاهی بخوانید، به طول جملات، کلمات و  آهنگ خاص آن ها توجه کنید. در نتیجه استفاده از کتاب های داستانی و خواندن واژگان بیشتر می تواند شما را در این روند چند قدم جلو بیندازد.

  •  متکی نبودن به متن در حین داستان سرایی

جالب است بدانید که تمام گویندگان و سخن رانان حرفه ای در هنگام روایت کردن و تعریف داستان، هیچ گاه  به متن نگاه نمی کنند و تنها هر از گاهی  به متن نگاهی می اندازند. زیرا برقراری ارتباط چشمی با مخاطب یکی از مهم ترین کار هایی است که یک سخنران و گوینده باید در آن توانا باشد. وقتی که وی در قالب گوینده ظاهر می‌شود باید نقشی فعال و پویا را در خود ایجاد نماید. اگر تنها هدف خواندن از رو متن بدون هیچ احساسی باشد، نه تنها مخاطب را جذب نخواهد کرد، بلکه برای همیشه  او را از دست خواهد داد.

  •  مکث  و توقف کردن در نقاط مناسب

باید توجه داشته باشید که هدف اصلی بر قراری ارتباط با مخاطب است و به منظور رعایت فن بیان و گویندگی باید حواس‌تان باشد که در سخن گفتن سرعت بالایی نداشته باشید زیرا فرد را با گمراهی روبرو خواهید کرد. به یاد داشته باشید که تعریف کردن داستان و خواندن شعر، مسابقه نیست و نخواهد بود و تنها رسایی و زیبایی صدای شما حایز اهمیت است. در نتیجه نیازی نیست که با سرعت بالا اقدام به خواندن کنید. در غیر این صورت نه تنها مخاطب به شما توجه نخواهد کرد بلکه آن چه قرار است بیان کنید را درک نخواهد کرد.

  •  دادن انگیزه در حین صحبت کردن

آیا تا به حال در جلسه های سخنرانی و سخن وری شرکت کرده اید؟ اگر جواب مثبت است، برای درک مفاهیم بیان شده، به چه نکاتی توجه کرده اید؟ دادن انگیزه یکی از مهم ترین نکاتی است که یک سخنران باید به آن توجه کند زیرا در صورت عدم وجود این مورد حیاتی، نه تنها مخاطب جذب نمی شود بلکه هیچ مطلب مفیدی را دریافت نخواهد کرد.

  •  وظیفه سخنران، آگاه سازی مخاطب

لازم به ذکر است که اولين وظيفه اساسى و اصلی سخنور، آگاه کردن مخاطب از کلیه مطالب می باشد. به این صورت که وی باید بداند چه مطالبی را بازگو کند، کدام را با چه نظم و ترتیبی و با چه بیانی به مخاطب عرضه نماید تا دریافت اطلاعات به صورت کامل شکل گیرد. لازم به ذکر است که تسلط بر فن مذاکره و نحوه تاثیر بر مخاطب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که مخاطبان به راحتی جذب سخنران نشده و به سادگی توجه خود را در اختیار او قرار نخواهند داد. 

  •  رعایت کردن  سرعت در گفتار

زمانی که برای تعدادی از افراد حاضر در سالن صحبت می‌کنید باید قادر باشید تا سرعت کلام خود را تحت کنترل بگیرید و به عواملی برای انجام این کار توجه نمایید. همان طور که می دانید در مکالمه معمولی با دوست نیازی به فکر کردن و بیان کلمات نیست و نخواهد بود زیرا نا خوداگاه واژگان بر سر زبان می آید و سرعت گفتار بدون شک از کتاب خواندن و سخنرانی کمتر می شود. زیرا شمرده صحبت کردن موجب شده تا سخنران و گوینده قادر باشند تا به هر طریقی مخاطب را با خود همراه سازد و به او اجازه دهد تا که درک بهتری از مضمون سخنان پیدا کند.  بدین منظور توصیه می شود تا در هنگام سخنرانی با خود آب به همراه ببرید تا تار های صوتی تان در زمان طولانی مورد آسیب قرار نگیرد.

بنابراین با این کار از قادر خواهید بود تا سرعت خود را کنترل نمایید. به علاوه شايد بتوان گفت مفهوم ارتباط به معناي تسخيرکردن قلب مخاطبین علاقه‌ مند، ايجاد اشتیاق در بيننده يا شنونده براي دنبال كردن برنامه و اثرگذاري بر نگرش و رفتار آن ها می باشد. در ضمن به منظور آشنایی با دانش ارتباطات که از طریق دریافت گواهینامه فن بیان و گویندگی به دست می آید، می توان نظريه‌هاي ارتباطي را آموخت و در عین شناخت درست مخاطب، با او ارتباط بر  قرار کرد.

چگونه به صدایی ماندگار تبدیل شویم

تبدیل شدن به صدایی ماندگار با موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان

گواهینامه دوره فن بیان و گویندگی از جمله مدارکی است که اخذ آن، باعث می شود تا در دریافت موقعیت شغلی قبل و بعد از دوره، تفاوتی بسیار را احساس کنید. همان طور که در قسمت های قبلی گفته شد، این مدرک برای افرادی مناسب است که قصد دارند مهارت ها و تکنیک های فن بیان و سخنرانی خود را بهبود ببخشند  و حین انجام این کار، دانش و آگاهی بیشتری در زمینه تخصصی خود دست پیدا کنند. آموزش فن بیان و سخنوری موجب شده تا دستاورد های بی شماری را برای فرد به آید که نه تنها او را به نتیجه ای مطلوب می رساند بلکه فرصت سخنرانی در جوامع و سمینار های بزرگ را برای وی فراهم می آورد.

جالب است بدانید که این مدرک برای کسانی تازه وارد بازار کار شده اند هم، مناسب خواهد بود، زیرا شرکت در این دوره، زمانی موثر خواهد بود که دانش و تجربه را با هم بیامیزد تا بتواند صدایی ماندگار ساخته و در عین سلامتی تار های صوتی، خاطراتی خوب برای مردم کشور به ارمغان بیاورد. بهتر است بدانید، مدارکی که در پایان هر دوره  موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به دانش پذیران ارائه می شود، توسط مرکز بين المللي ارزيابي مدارک تحصيلي یا همان WES کانادا، تایید شده است و همچنین انجام این کار به پیشرفت در روند مهاجرت و یافتن کار در کشور کانادا کمک شایانی خواهد کرد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها