چه دانشگاه هایی در ایران رشته mba دارند

چه دانشگاه هایی در ایران رشته mba دارند

چه دانشگاه هایی در ایران رشته mba دارند | مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی یا MBA یکی از منعطف ترین مقاطع تحصیلات تکمیلی است. اخذ مدرک MBAبرای کلیه ی رشته‌های مرتبط با مشاغل، از حسابداری گرفته تا تجارت و ....، سایر رشته ها را شامل می شود.
اخذ این مدرک برای افرادی که در حال حاضر مشغول به کار درزمینه ی تجاری هستند، می تواند کلید موفقیتی باشد که افق گسترده تری در مقابل دارندگان مدرک mba و یا گواهینامه mba  باز کند به نحوی که دارندگان مدرک mba  به مسیراحراز مسئولیت های شغلی بیشتر، چالش های بیشتر، ارتقا شغلی و کسب درآمد بیشتر هدایت شوند.
مطابق نظرسنجی های ارائه شده در سال 2017 از شورای پذیرش مدیریت دانش آموخته (GMAC) ، 93 درصد از فارغ التحصیلان دوره MBA اگر باز هم به عقب برگردند و بخواهند مدرک بگیرند مجددا کسب مدرک mba را انتخاب می کنند.

با  اخذ مدرک  MBA چه کاری می توانید انجام دهید؟

با یادگیری و آموزش دروس و سر فصل های آموزشی MBA ، به راحتی می توانید اقدامات بینظیری را در زمینه ی گسترش و توسعه ی زمینه های مختلف کاری مانند امور مالی، مراقبت های بهداشتی و یا حتی بنیان گذاری استارتاپ های فنی انجام دهید.
می توانید در زمینه ی مدیریت کسب و کار و یا mba  عمومی فعالیت کنید که این مبحث شامل دامنه وسیعی از موضوعات تجارت و کسب و کار است، یا می توانید یک mba  بسیار تخصصی را انتخاب کنید که در زمینه ی حرفه و یا صنعتی خاص باشد.
درگرایش های تخصصی mba، ده ها گزینه برای انتخاب وجود دارد و برخی از متداول ترین گرایش ها عبارتند از:

 

  • بازار یابی
  • دارایی، مالی، سرمایه گذاری
  • منابع انسانی
  • عملیاتی
  • کارآفرینی

دوره mba

چه دانشگاه هایی در ایران دوره mba دارند؟

به طور کلی در چند سال اخیر دانشگاه و موسسات بسیاری در ایران اقدام به ارائه ی رشته ی mba در گرایش های مختلف کرده اند. اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معتبر در سر تاسر ایران تمامی گرایش های رشته ی mba را ارائه می دهند که البته بعضی از این دانشگاهها صرفا گرایش های خاص این رشته را دارند. مثلا دانشگاه های تهران، شیراز، اصفهان، سمنان، مشهد، و ... اکثر گرایش های رشته mba  را ارایه می دهند اما اگر بخواهیم در زمینه ی خاصی از mba مدرک بگیریم بایستی این دوره را در موسسات آموزش عالی معتبر بگذرانیم. مثلا آن دسته از شاغلینی که دوست دارند مدرک mba آرایشگری یا mba گویندگی و ... را بگیرند بایستی در موسسات آموزش عالی معتبر ثبت نام کنند و بعد از گذراندن دروس و سر فصل های آموزشی تخصصی و همچنین گذراندن آنها با موفقیت، به راحتی مدرک مورد نظرشان را دریافت کنند. از آنجایی که شرکت در دوره های موسسات آموزشی نامعتبر چیزی جز اتلاف هزینه و وقت در برندارد لذا ما به شما شرکت در دوره های موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را پیشنهاد می کنیم. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با دارا بودن بیش از یک دهه سابقه و همچنین به کار گیری اساتید مجرب و به نام در زمینه ی های مختلف آموزشی همواره پیشگام در ارائه ی دوره های آموزشی در سراسر ایران است. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، تحت نظر وزارت علوم، فناوری و تحقیقات فعالیت کرده  و کلیه ی مدارک ارایه شده از سمت این موسسه، دارای اعتبار قانونی و مورد تایید وزارت علوم فناوری و تحقیقات می باشد. ضمن اینکه تمامی مدارک ارایه شده، قابلیت ترجمه ی رسمی را داشته و به راحتی برای امور مهاجرتی شما مشکل گشا می باشد. البته لازم به ذکر است که مدارک دریافت شده از موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، مورد تایید سازمان ارزیابی جهانی کانادا یا همان wes  کانادا است. پس اگر قصد دارید که توان رقابتی و علمی خود را افزایش دهید و می خواهید در یکی از دوره های آموزشی شرکت کنید، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره های آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان است، درنگ نکنید و همین حالا در دوره ی آموزشی مورد نظر خود ثبت نام کنید.

گروه های هدف دوره MBA

دانشجویان MBA تمام وقت و نیمه وقت اکثرا متخصصین شاغلی هستند که قصد دارند کسب و کار خود را در زمینه ی تجارت گسترش دهند. دلایل اصلی شرکت در دوره و کسب مدرک MBA برای چنین افرادی معمولا افزایش و گسترش گزینه های شغلی خود در خارج و یا داخل شرکت و یا سازمانی است که در آن مشغول به کار هستند. در واقع این افراد بسیار واجد شرایط برای شغل های مدیریتی هستند.
به عنوان مثال بعد از گذراندن دروس و سرفصل های آموزشی دوره MBA،  دانش و اطلاعات کافی برای احراز پست های مدیریتی را به دست می آورند و فرصت های بینظیر شغلی را پیش روی خود تجربه می کنند.

در مقایسه با دانشجویان دکترای حرفه ای کسب و کار، دانش پذیران دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار معمولا جوان تر هستند و تجربه ی کاری کمتری دارند.
 دانشجویان MBA اجرایی که همان EMBA می باشد از نظر تجربه ی کاری و سن به دانشجویان dba نزدیک تر هستند.
به طور کلی انگیزه و اهداف شغلی برای شرکت در دوره MBA اجرایی (EMBA) و دکترای حرفه ای کسب و کار DBA متفاوت است. دانش آموزانEMBA  یا مدیریت کسب و کار اجرایی، مشابه دانشجویانMBA ، به دنبال کسب دانش جدید و افزایش قابلیت و توانمندی های جدید هستند که به آنها کمک می کند درمسیر کسب و کار خود بهتر و موفق ترعمل کنند. البته ناگفته نماند که ایجاد شبکه های ارتباطی و رقابتی برای سایر شرکت کنندگان از طریق شرکت در دورهEMBA ، انگیزه ای قوی برای شرکت در این دوره است.
در مقابل دانشجویان mba، دانش پذیرانDBA معمولا کسانی هستند که به دنبال چالش های تحقیقاتی هستند و دوست دارند به عنوان یک محقق، صلاحیت لازم را کسب کنند. اکثرآنها در حال حاضر، یک شغلی موفق دارند و ممکن است قبلاً  مدرکMBA  را نیز کسب کرده باشند، اما می خواهند که با کسب مدرک dba و تبدیل شدن به یک محقق، دانش خود را به عنوان یک متخصص تکمیل کنند و در مسیربین کسب و کار عملی و تئوری حرکت کنند. آنها از طریق کسب توانایی و تخصص کافی در زمینه ی کسب و کارهر روز بیشتر از روز قبل توانمند می شوند.

دوره mba

تفاوت بین DBA و MBA

اگر دوست دارید که به تحصیلات خود ادامه دهید و وارد موسسات آموزشی ارائه دهنده ی دوره mba یا dba شوید، به راحتی می توانید متوجه شوید که کدام مسیر تحصیلی برایتان بهتر است و در واقع باید دوره mba را انتخاب کنید یا دوره  mbaرا ؟ و این در حالی است مدرک mba و مدرک dba بسیار به هم شبیه هستند اما تفاوت های ریز و جزئی بین این دو گواهینامه وجود دارد. 

دوره  mba یا همان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، یک مدرک مدیریت عمومی محسوب می شود که رویکری کاملا عملی تر از dba ارائه می دهد. در واقع این دوره مهارت و تکنیک های لازم برای حل مسائل و مشکلات به صورت عملی و تحلیلی را به شما یاد می دهد. در واقع تمامی علم و دانش مربوط به منابع متنوع علمی مانند کتاب ها، سخنرانی های معتبر علمی، مقالات علمی به دانشجویان mba ارائه می شود و تعامل های زیادی با اساتید و متخصصین تجارت انجام می شود. در دوره mba اغلب دانشجویان یاد می گیرند که چگونه می توانند برنامه های توسعه و گسترش کسب و کار را ایجاد کنند و در واقع موثرترین شیوه ی افزایش درآمد و سودآوری را از طریق عملی کردن ایده های تجاری خود را یاد می گیرند، در کنار تمامی این آموزش ها، تکنیک و شیوه های حل چالش های کسب و کاربه بهترین نحو نیز به آنها آموزش داده می شود.

اما دوره ی dba یا همان دوره دکترای مدیریت بازرگانی، دانشجویان را به عنوان محققانی آگاه تربیت می کند که قادر هستند شیوه ی کاری و دستاوردهای تحقیقی خود را انتشار دهند. در واقع در این دوره، به آنها ابزاری جهت ایجاد دانش جدید در زمینه ی مدیریت بازرگانی و کسب و کار ارایه می دهد.

بیشتر تحقیقات دردوره DBA از طریق خواندن مجله های علمی دانشگاهی انجام می شود که اغلب شامل تئوریهایی هستند که در دوره mba تدریس و ارایه می شوند. اما دروس   دوره dba به جای اینکه به شیوه های کسب سود و درآمد بیشتر بپردازند، بر اهمیت درک تحقیق تاکید می کنند، به نحویکه دانشجویان در پایان دوره بتوانند تئوریهای خاص خود و جدیدی در زمینه ی مورد نظرشان ارائه دهند.
اگرچه اختلافات بین این دو دوره کاملا روشن است، اما هنوز هم مهم است که اهداف اصلی ارائه ی این دوره ها را متوجه شوید و دقیقا بتوانید تشخیص دهید که این دوره ها مناسب چه کسانی بوده و برای کدام دسته از افراد طراحی شده اند.

دوره mba

دوره  MBA  معمولا مناسب افرادی است که در حال حاضر اشتغال به فعالیت های تجاری دارند اما دوست دارند که کسب و کار خود را در زمینه ی تجارت گسترش دهند. در واقع دروس ارائه شده در دوره mba به درد کسانی می خورد که قصد دارند کار جدیدی را شروع کرده و افق های گسترده تری  در دنیای تجارت و کار را تجربه کنند. همچنین این دوره مناسب افرادی است که به دنبال دستیابی به مهارت های مدیریتی هستند و یا واجد شرایط احراز پست های مدیریتی هستند. در واقع اخذ مدرک mba برای افرادی که در بالا توضیح دادیم بسیار ایده آل است.

با این حال، مدرک MBA فقط محدود به چنین مواردی نیست، افرادی که هیچ تجربه ی کاری در زمینه شغلی خود ندارند و می خواهند از صفر شروع کنند نیز می توانند در دوره MBA شرکت کنند.
به طور کلی، هنگامی که قصد دارید بین مدرک mba و مدرک dba یکی را انتخاب کنید،  جالب است بدانید که مدرک DBA بیشتر برای متخصصین تجارت است که می خواهند توانایی های خود در حیطه ی مدیریت را خارج از حرفه ی موفق خودشان به چالش بکشند.

اکثر دانشجویان DBA قبلاً مدرک MBA خود را دریافت کرده اند و برای رسیدن به مرحله بالاتر در تحصیلات و شغل خود آماده هستند.
آموزش DBA،  بالاترین سطح مدرک در دنیای تجارت و کسب و کار است و در واقع فرصتی جدید برای تولید دانش در زمینه ی تجارت خارج از دنیای دانشگاهی است و این در حالی است که هنوزادامه دهنده ی بخشی از دنیای تجارت است. 

حال که با جزیئات دروس و نحوه ی ارایه ی سرفصل های آموزشی در این دو دوره آشنا شدیم، به راحتی می توانیم متوجه شویم که شرکت در کدامیک از این دوره ها برای ما مفید تر است. اگر تا به اینجا موفق به پاسخ این سوال نشده اید، می توانید به سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان مراجعه کرده و بعد از مطالعه ی توضیحات کامل دوره، به راحتی ازاین طریق در هر کدام از دوره ها ثبت نام کرده و بعد از گذراندن سرفصل های آموزشی موفق به اخذ مدرک MBA یا DBA مورد تایید وزارت علوم فناوری تحقیقات شوید. ضمنا این مدارک مورد تایید سازمان WES جهانی نیز می باشد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها