چطور پول خود را مدیریت کنیم

چطور پول خود را مدیریت کنیم | حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با کمک آن موقعیت مالی یک شرکت یا سازمان مشخص می شود و مدیران و یا افرادی که قصد سرمایه گذاری در آنجا را دارند بر اساس آن تصمیم می گیرند. حسابداری یکی از قسمت های اصلی برای هر شغلی است. حسابداری ممکن است تنها توسط یک یا چند نفر در یک شرکت کوچک یا دپارتمان های مالی بسیار بزرگ با ده ها کارمند در شرکت های بزرگتر اداره شود. گزارش هایی که حسابداری تهیه می کند برای مدیریت در تصمیم گیری های درست بسیار ارزشمند است. صورت های مالی که به طور خلاصه عملکرد یک شرکت بزرگ، وضعیت مالی و جریان وجوه نقد در یک دوره خاص را گزارش می دهد، مختصر و تلفیقی است که براساس هزاران تراکنش مالی انجام می شود. در نتیجه تمام اسناد حسابداری اوج سالهای تحصیل و امتحانات دقیق با حداقل سالها تجربه حسابداری عملی است.

چطور پول خود را مدیریت کنیم


انواع حسابداری کدام است؟
حسابداری مالی: حسابداری مالی به فرایند هایی گفته می شود که برای تولید صورتهای مالی موقت و سالانه استفاده می شود. نتایج کلیه امور مالی که در طی یک دوره حسابداری اتفاق میافتد، در ترازنامه، صورت درآمد و نقدینگی خلاصه می شود. صورتهای مالی اکثر شرکتها سالانه حسابرسی می شود. هدف اصلی این شاخه از حسابداری تهیه صورت های مالی اصلی است. صورت مالی شرکت ها یکی از مواردی است که دولت ها بر اساس آن مالیات تعیین می کنند به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است.
حسابداری مدیریتی: حسابداری مدیریتی بیشتر از داده های حسابداری مالی استفاده می کند، اما اطلاعات را به روش های مختلف سازماندهی و استفاده می کند. در حقیقت حسابداری مدیریتی برای گزارش های ماهانه یا سه ماهه استفاده می شود که تیم مدیریت یک کسب و کار بر اساس آن در مورد نحوه عملکرد شرکت تصمیم می گیرد. حسابداری مدیریتی شامل بسیاری از جنبه های دیگر حسابداری، از جمله بودجه بندی، پیش بینی و ابزارهای مختلف تحلیل مالی می باشد. اساسا هرگونه اطلاعاتی که برای مدیریت مفید باشد زیر این بخش قرار می گیرد.
حسابداری صنعتی: درست همانطور که حسابداری مدیریتی به مشاغل کمک می کند تا تصمیمات مدیریتی بگیرند، حسابداری صنعتی به مشاغل کمک می کند تا در مورد هزینه تصمیم گیری کنند. در اصل حسابداری صنعتی تمام هزینه های مربوط به تولید یک محصول را در نظر می گیرد. تحلیلگران، مدیران، صاحبان مشاغل و حسابداران از این اطلاعات استفاده می کنند تا مشخص شود که قیمت محصولات آنها باید چقدر باشد. در حسابداری صنعتی، پول به عنوان یک عامل اقتصادی محسوب می شود، در حالی که در حسابداری مالی، پول به عنوان یک معیار عملکرد اقتصادی یک شرکت در نظر گرفته می شود.
حسابداری چه اصولی دارد؟
در بیشتر موارد حسابداران هنگام تهیه صورتهای مالی از اصول حسابداری مشخصی استفاده می کنند. این اصول مجموعه ای از استانداردها و اصولی است که به منظور بهبود مقایسه و سازگاری گزارشگری مالی در صنایع ایجاد شده است. استانداردهای آن مبتنی بر حسابداری دوبل است، روشی که در آن هر داد و ستد به عنوان بدهی و سرمایه در دو حساب کلی جداگانه وارد می شود و برای ترازنامه نقش اصلی را دارند.
حسابداری چیست؟
حسابداری فرایند ثبت معاملات مالی مربوط به یک کسب و کار است. کار حسابداری شامل جمع بندی، تجزیه و تحلیل و گرفتن گزارش از معاملات برای ارائه به سازمان های نظارتی و سازمان های جمع آوری مالیات است. صورتهای مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه ای مختصر از معاملات مالی طی یک دوره حسابداری است که خلاصه ای از عملکرد شرکت، موقعیت مالی و جریان وجوه نقدی را نشان می دهد.
حسابداری چطور کار می کند؟
در ساده ترین تعریف می توان گفت که حسابداری راهی است برای برقراری ارتباط موضوعات مالی یک کسب و کار یا سازمان و کلیه اشخاص ذینفع. حسابداری راهی برای ارزیابی دارایی ها، بدهی ها و گردش پول و یا آینده یک نهاد برای همه سرمایه گذاران فعلی و آینده است. در حقیقت حسابداری انرژی حیاتی یک کسب و کار است و همه نوع کسب و کاری به ثبت اطلاعات مالی نیاز دارد.


حسابداری چه شاخه هایی دارد؟
حسابداری فقط به یک کار محدود نمی شود و شاخه های تخصصی مختلفی دارد. برخی از مهمترین این شاخه های حسابداری عبارتند از:

  •   حسابداری مالی
  •  حسابداری دولتی
  •   حسابداری مالیاتی
  •   حسابداری صنعتی
  •  حسابرسی

چطور پول خود را مدیریت کنیم

مدیریت مالی چیست؟
مدیریت مالی یکی از مهمترین جنبه های کسب و کار است و آموزش و کسب مهارت عالی در مدیریت مالی برای راه اندازی یا موفقیت در کار لازم است. بنابراین باید بدانید که مدیریت مالی دقیقا چیست و چرا اهمیت دارد؟
مدیریت مالی به برنامه ریزی استراتژیک، سازماندهی، هدایت و کنترل تعهدات مالی در یک سازمان یا یک مؤسسه اشاره دارد. علاوه بر این شامل اعمال اصول مدیریتی بر دارایی های مالی یک سازمان می شود، ضمن اینکه در مدیریت مالی نیز نقش مهمی دارد. در مدیریت مالی اهداف زیر در نظر گرفته می شود:

  •   تأمین منابع مالی کافی برای سازمان؛
  •  تضمین سهامداران سازمان برای بازپرداخت مناسب سرمایه گذاری آنها؛
  •   استفاده بهینه و کارآمد از بودجه؛
  •   ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری واقعی و ایمن برای سرمایه گذاری.

مدیریت مالی نیز از عناصر مشخصی تشکیل شده است که عبارتند از:
•    برنامه ریزی مالی: این موضوع شامل فرآیند محاسبه میزان سرمایه مورد نیاز یک سازمان و سپس تعیین تخصیص آن است. یک برنامه مالی شامل اهداف کلیدی خاصی است که عبارتند از:

  1.   تعیین میزان سرمایه مورد نیاز؛
  2.    تعیین سازمان و ساختار سرمایه؛
  3.    تنظیم سیاست های مالی سازمان و مقررات.
  4.   کنترل مالی: این یکی از فعالیتهای مهم در مدیریت مالی است. نقش اصلی آن ارزیابی این موضوع است که آیا سازمان اهداف خود را برآورده می کند یا خیر.

چرا مدیریت مالی مهم است؟
مدیریت مالی به دلایل مختلف دارای اهمیت است. به برخی از این دلایل نگاهی بیندازید:

  •   به سازمانها در برنامه ریزی مالی کمک می کند.
  •  به سازمانها در برنامه ریزی و جمع آوری بودجه کمک می کند.
  •  به سازمانها در استفاده و تخصیص بودجه دریافتی یا به دست آمده كمك می كند.
  •  به سازمانها در تصمیم گیری های حساس مالی کمک می کند.
  •   به بهبود سودآوری سازمانها کمک می کند.
  •   ارزش کلی شرکتها یا سازمانها را افزایش می دهد.
  •  ثبات اقتصادی را فراهم می کند.

چرا مدیریت مالی بخوانیم؟
دلیلی زیادی برای خواندن مدیریت مالی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  •   فرصت های شغلی متنوع: تحصیل در رشته مدیریت مالی فرصت های شغلی متنوعی را ایجاد می کند. این فرصت های شغلی را در بخش خصوصی یا دولتی می توان پیدا کرد. برخی از گزینه های شغلی عبارتند از بانکداری سرمایه گذاری، کارآفرینی، تجزیه و تحلیل مالی، حسابداری مالی و مدیریتی و مدیریت استراتژیک مالی است. علاوه بر این برای آن دسته از افرادی که علاقمند به شروع کسب و کار خود هستند مفید است.
  •    بهبود مهارت های بین فردی: گذراندن یک دوره مدیریت مالی و حسابداری این امکان را برای شما فراهم می کند تا مهارت های مدیریتی که آموزش دیده اید را در توسعه روابط با همکاران خود بکار بگیرید و مهارت های ارتباطی و کار گروهی بهتری کسب کنید.
  •   شخصیت شما را می سازد: در دوره مدیریت مالی و حسابداری در کنار یادگیری مهارت های لازم در زمینه حسابداری و امور مالی مهارت های ارتباطی برای مدیریت را یاد می گیرد. این موضوع باعث می شود افرادی که مایل به کار در این زمینه جنبه های دیگر شخصیت خود را تقویت کنند و خود را برای ساعت ها صحبت کردن درمورد امور مالی آماده کنند. این موضوع به بهبود شخصیت، دانش و ارتباط با افراد کمک می کند.
  •  حقوق بالاتر: افرادی که در حوزه آموزش مدیریت مالی و حسابداری کار می کنند معمولا حقوق بسیار خوبی دریافت می کنند. واضح است که با داشتن گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری حقوق بالاتری را می توان انتظار داشت. علاوه بر این مدیریت مالی و حسابداری از آن دسته مشاغلی است که همیشه مورد نیاز است، حتی در زمان رکود اقتصادی.
  •   رشد شغلی: همیشه فرصتی برای پیشرفت مهارت های حرفه ای و صعود از نردبان شغلی وجود دارد. می توانید به سرعت یک بار در این زمینه دانش عمیق در مورد سیستم های مدیریت مالی و نرم افزار مدیریت مالی کسب کنید. اگر شما از این دانش و مهارت های مهارت بالایی برخوردار هستید ، این زمینه برای شما مناسب است.

آینده شغلی مدیریت مالی چگونه است؟
فرصت های شغلی که با داشتن گواهینامه دوره مدیریت مالی و حسابداری بسیار متنوع است. برخی از این فرصت های شغلی عبارتند از:
مدیر شرکت
بانکدار سرمایه گذاری
مشاور مالی
تحلیلگر مالی
بازرس مالی
مدیر مالی
برنامه ریز مالی شخصی
تحلیلگر بودجه
مدیر اجرایی برای سرمایه گذاریی

چطور پول خود را مدیریت کنیم


مدیریت مالی چه تفاوتی با حسابداری دارد؟
تفاوت اصلی مدیریت مالی و حسابداری در زمینه تخصص این دو رشته است. هدف اصلی حسابداری ثبت رویدادهای مالی است که اتفاق افتاده است، اما هدف مدیریت مالی همانطور که از نامش پیدا است مدیریت و تصمیم گیری راجه به موضوعات و مسائل مالی برای آینده است. در حقیقت در مدیریت مالی، منابع مالی برای اثر بخشی بیشتر، افزایش و بودجه بندی در آینده مدیریت می شوند.
یادگیری این دو مهارت در کنار یکدیگر شما را به فردی ممتاز از سایرین تبدیل می کند، زیرا جنبه های مختلف مربوط به امور مالی چه در گذشته و چه در آینده را پوشش می دهد. موسسه آموزش عالی فن پردازان به منظور کمک به فراگیران برای بالا بردن سطح دانش و مهارت خود دوره مدیریت مالی و حسابداری را برگزار می کند و به فراگیران پس از به پایان رساندن این دوره گواهینامه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا می کند. این گواهینامه قابل ترجمه بوده و مورد تایید سازمان ارزیابی WES کانادا است.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها