چطور با شرکت در دوره MBA هتلداری به آروزی خود رسیدم

در سال های اخیر خوشبختانه شاهد توجهات ویژه به صنعت گردشگری در کشور خود بوده ایم. همه می دانیم که کشور عزیزمان ایران چقدر پتانسیل های گردشگری و توریستی دارد ولی لازم است که زیر ساخت های لازم برای آن را ایجاد کنیم و در حوزه های مختلف آن هم نیرو های متخصص و حرفه ای آن را تربیت کنیم. یکی از این حوزه ها، هتلداری است که همیشه در میان جوانان از جمله رشته های پر طرفدار بوده است. من هم خیلی علاقه داشتم وارد این رشته شوم و آن را در وادی علمی و آکادمیک یاد بگیرم. اما بخت با من یار نبود و مجبور شدم در دانشگاه رشته ای دیگر بخوانم. ولی هر چه جلو تر رفتم دیدم علاقه من به هتلداری کم نمی شود. از همین روی تصمیم گرفتم به دنبال موسسه ای باشم که این رشته را در قالب یک دوره آموزشی حرفه ای، ارائه کند. در این مسیر با موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان مواجه شدم و خیلی زود فهمیدم این موسسه دقیقا همان جایی است که می تواند نیاز مرا به مهارت های رشته هتلداری فراهم کند.

در فن پردازان فهمیدم فقط من نیستم که علاقه مند به این رشته ام و همزمان با خود، دانش پذیران زیادی را دیدم که به دنبال تحقق آروزهای خود می باشند.  امروز قصد دارم تجربه خودم از حضور در دوره MBA مدیریت هتلداری را بیان کنم و یک معرفی درباره این رشته جذاب به شما ارائه کنم. پس تا انتها با من همراه باشید...

من خودم به این دلیل که با رشته هتلداری می توانستم با افراد مختلف از مناطق مختلف و حتی کشور های دیگر ارتباط داشته باشم، به این رشته علاقه مند بودم و البته فکر می کردم یک تجربه کاری بسیار متفاوتی برای من است، چرا که کار تخصصی من ترجمه است و حالا با مهارت هایی که در دوره MBA هتلداری به دست آورده بودم می توانستم در یک موقعیت کاملا جدید و پویا کار کنم و لذت ببرم. شاید به دلیل همین علاقه ام بود که در دانشگاه هم رشته زبان انگلیسی را انتخاب کردم و سعی می کردم از این زبان برای برقراری ارتباط بیشتر با جهان و توسعه دایره ارتباطاتم استفاده کنم.

 

 

مدیریت هتل با مسئولیتهای مختلفی همراه است. یک مدیر هتل باید بتواند با چالش های جدید سازگار شود، به بخش های مختلف کمک کرده و اطمینان حاصل کند که هتل از یک استانداردعالی برخوردار است.به عنوان مدیر هتل، مسئولیت نظارت و بررسی کلیه امور هتل را بر عهده داشته و بایستی دانش کافی در امور مالی، برنامه ریزی، خدمات و سازمان را دارا باشد.

همچنین بایستی فرد مطمئن، متعهد و مسئولیت پذیری باشد. تیپ شخصیتی مدیران هتل اینگونه است که هر چیز جدیدی را امتحان می کنند. از آشنایی با فرهنگ های جدید هیجان زده می شوند و همواره در تلاش و تکاپو هستند. اگرخواستار شغلی پر چالش و هیجان انگیزهستید، مدیریت هتل همان چیزی است که به دنبالش هستید. در حالی که تیم مدیران پا به پای مدیریت هتل کار می کنند، به عنوان مدیر هتل باید بدانید که به جای در کنار آنها بودن، بایستی رهبری کنید. همچنین باید مطمئن شوید که کارمندان شما روی مدیریت زمان و مسئولیت های خود، چه از طریق بهبود سود ماهانه و چه از طریق جلب رضایت مهمانان هتل، نظارت کامل دارند.

به عنوان مدیر باید به جزئیات، مهارتهای رهبری و کار تیمی توجه جدی داشته باشید. در بعضی از هتل ها بسته به نوع و وسعت آنها، ممکن است خودتان درانجام کارهای روزانه سهم ویژه ای داشته باشید. همچنین ممکن است ارتباط کمتری با مهمانان داشته باشید، اما وقت خود را بر نظارت بر مشاغل از طریق جلسات منظم بگذارید. مدیریت هتل یک صنعت در حال تحول است.

دنیای مهمان نوازی وهتلداری همچنان رو به گسترش است. صنعت هتلداری یکی از مدرن ترین صنایع در جهان است و طی ده سال آینده بیش از 80 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد. یک مدیر هتل به روز و فعال بایستی از روندهای فعلی صنعت آگاهی داشته باشد. باید بداند که برای ادامه و بقای هتل خود همواره بایستی در حال تحول و تغییر باشد.

از این رو باید به دنبال مهارت و دانشی باشد تا بتواند از آن برای مدیریت درست پرسنل و کسب و کار خود استفاده کند که این از طریق آموزش MBA هتلداری به دست می آید. مدیران هتلی که در بازار مدرن فعالیت می کنند، در شرایطی که می توانند از اتوماسیون وهوش مصنوعی در صنعت مهمانداری و هتلداری استفاده کنند، شرایط بسیار جالبی را تجربه خواهند کرد، اما مسافران امروزی هنوز جنبه انسانی و احساسی را در اکثر سرویس ها و خدمات هتل خواهان هستند. که البته این انتظار چیزی از کیفیت خدمات مورد نظر آنها کم نمی کند. 

در واقع در این دوره مسئولیت مدیران هتل بسیار سنگین تر شده و بایستی با تلفیق این دو مورد به روشی دست پیدا کند که هم برای خودش و هم برای مهمانان هتل مفید باشد. MBA هتلداری به تلفیق صحیح این دو فاکتور مهم در صنعت هتلداری کمک می کند و به شما روش صحیح مدیریت را یاد می دهد.

 

 

در واقع با شرکت در دوره mba هتلداری و مرور آموزه های آن متوجه شدم که به خوبی این مطالب در سرفصل های دوره گنجانده شده است. پس جا دارد از موسسه آموزش آموزش عالی آزاد فن پردازان در اصفهان تشکر ویژه کنم که این موقعیت آموزشی منحصر به فرد را در اختیار من گذاشت. از جمله مزایایی که حضور در این دوره برای من به همراه داشت، اخذ گواهینامه MBA هتلداری معتبری بود که مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زیر آن، مبین اعتبار و ارزش آن بود. به همین دلیل دغدغه ای برای یافتن کار و استخدام در این رشته نداشتم.

 

شیرینی های رشته مدیریت هتلداری

اکثر ما برای یک شب هم که شده اوقاتی را در هتل سپری کرده ایم و اگر از امکانات خوب رفاهی در آن برخوردار شده باشم، قطعا به یکی از بهترین خاطرات ما تبدیل شده است. پس به خوبی می دانیم که یک هتل باید با ارائه خدمات رفاهی و ایجاد محیطی آرام و امن برای ما، رضایت مان را جلب کند. اما هتل های زیادی هستند که پا را از این هم فراتر گذاشته اند و سعی کرده اند برای پیروزی در میدان رقابتی هتلداری با ارائه خدمات ویژه، خود را از دیگران متمایز کنند. شاید یکی از شیرینی ها و جذابیت های این رشته همین موضوع باشد.

اما شیرینی اصلی این دوره مهارت هایی است که در آن می آموزید، مثلا با حضور در دوره های مدیریت  می توانید درباره جهانگردی، مردم شناسی، صنایع دستی، نقشه خوانی، جغرافیای جهانگردی و حتی روابط عمومی مطالبی را بیاموزید که هر کدام دنیایی از اطلاعات در خود دارند. و قسمت خوشمزه هتلداری هم چیزی نیست جز آموزش آشپزی و شیرینی پزی که قعا اگر در رشته هتل داری به کارتان نیاد، در زندگی شخصی خیلی به دردتان می خورد. توصیه من به شما این است که اگر علاقه مند به این رشته می باشید و می خواهید وارد بازار کار این رشته شود، دوره MBA هتلداری را از دست ندهید.

 

در دوره MBA هتلداری چه چیز هایی آموختم

در آموزش MBA هتلداری که در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می بینید، چهار کتاب مختلف را خواهید خواند: کتاب اول مدیریت ایرانگردی و جهانگردی، کتاب دوم مدیریت هتلداری، کتاب سوم تور لیدری و کتاب چهارم مدیریت جهانگردی، تحصیل و کار در خارج از کشور. هر کدام از این منابع آموزشی خود دارای سرفصل هایی بودند که همه آن ها از جذابیت ویژه ای برای من که علاقه خاصی به رشته هتلداری دارم، برخوردار بود. برای مثال در کتاب اول با مفهوم سفر و گردشگری آشنا شدم و افق دیدم نسبت به این مقوله به طور کلی تغییر کرد و تازه فهمیدم گردشگری هم نوعی عرضه و تقاضا است و گونه های مختلفی دارد. در ادامه با منشور بین المللی گردشگری آشنا شدم و مطالبی آموختم که در هر جای این کره خاکی که باشم می توانم از آن ها استفاده کنم.

علاوه بر این درباره پتانسیل های گردشگری در کشور عزیزمان ایران، مطالب ارزنده ای آموختم و آن را با دیگر نقاط جهان مقایسه کردم و یاد گرفتم از نتایج این مقایسه ها چگونه استفاده کنم. یکی از قسمت های جالب کتاب اول هم غذا ها و نوشیدنی ها بود که شک ندارم هر کدام از شما هم از آن خوشش می آید.

و اما در کتاب دوم بیشتر با مقوله هتلداری آشنا شدم و آن را از زمان تاریخی تا کنون بررسی کردم. جالب تر آن که در این کتاب شما می توانید روش های هتلداری در سوئیس را هم بخوانید و از روش های آن ها برای کسب و کار خود استفاده کنید. بالاخره شما با اخذ مدرک MBA هتلداری می توانید در نقش یک مدیر برجسته و قابل در این رشته فعالیت کنید و به راحتی مدیریت یک هتل را بر عهده بگیرید. به همین دلیل است که در این دوره با چنین موضوعاتی آشنا می شوید. به هر حال یک مدیر برتر در این حوزه باید اطلاعات کامل و دقیقی درباره کشور های موفق در حوزه هتلداری داشته باشد. 

 

 

آیا برای حضور در دوره MBA هتلداری لازم است که مهارتی خاص داشته باشید؟

با این توضیحات و این تعریف هایی که من از رشته هتلداری و دوره مدیریت آن کردم، شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که آیا من هم می توانم در این دوره شرکت کنم؟ پاسخ خیلی ساده است: بله! موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان فقط و فقط نیاز دارد شما علاقه مند به این رشته باشید. اما به هر حال برای انجام هر کاری و برای یافتن تخصص در هر کاری باید یک سری مهارت ها را در خود تقویت کنید.

برای مثال برای ورود به این دوره باید تسلط خوبی بر زبان انگلیسی داشته باشید. حتی اگر بتوانید یک زبان سومی هم بلد باشید که چه بهتر. پس اولین نیاز شما به موفقیت در این رشته مهارت زبان می باشد. برای من که رشته دانشگاهی ام زبان انگلیسی بود، این موضوع خداروشکر حل شده بود. اما نگران نباشید حتی اگر زبان تان هم خوب نیست می توانید به کمک ابزار های آموزشی آنلاین که امروزه در دسترس همه هست، می توانید مهارت های خود را در این زبان تقویت کنید.
 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها