پیش نیاز یادگیری مدیریت بازاریابی

پیش نیاز یادگیری مدیریت بازاریابی | هر شرکتی برای اینکه بتواند اهداف فروش خود را برآورده سازد به مدیران بازاریابی و استراتژی هایی که ایجاد می کنند احتیاج دارد. مدیران بازاریابی وظیفه دارند که تحقیقات لازم را در رابطه با بازار فروش، نیازمندی ها، مخاطبان و ... انجام دهند، مثلا باید میزان تقاضای یک محصول را ارزیابی کنند، استراتژی های لازم برای قیمت گذاری را تعیین نمایند، مخاطبان هدف آن محصول را مشخص کنند و بهترین و کوتاه ترین راه را برای رسیدن به آن مخاطبان تعیین کنند. آن ها همچنین امکان دارد در طراحی بسته بندی ها شرکت کنند و نظر بدهند، باعث توسعه فعالیت های تبلیغاتی شوند و از رسانه هایی همچون تلویزیون، اینترنت، رادیو، روزنامه ها یا بیلبوردها برای تبلیغ محصولات شرکت استفاده نمایند. همچنین از طریق کمپین های ایمیلی، مسابقات، خبرنامه ها، تأییدیه افراد مشهور و قرار دادن محصول در بستر برنامه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی، آگاهی از برند را در مخاطبان ایجاد می کنند. در این مقاله از موسسه آموزش عالی فن پردازان قصد داریم تا شما را با پیش نیاز های یادگیری مدیریت بازاریابی آشنا کنیم؛ بنابراین تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

پیش نیاز یادگیری مدیریت بازاریابی

 

الزامات برای دوره مدیریت بازاریابی

مدیران بازاریابی به طور عمده دارای مدرک لیسانس در زمینه بازاریابی یا مدیریت تجارت می باشند. با این وجود، برخی از مدیران بازاریابی ترجیح می دهند که علاوه بر تجربه بسیار زیاد در بازاریابی، تبلیغات، برندیگ و یا فروش محصولات و خدمات، مدرک کارشناسی ارشد را نیز اخذ کنند. افراد علاقه مند به دوره مدیریت بازاریابی باید یک موسسه معتبر و با سابقه را برای گذراندن این دوره حرفه ای انتخاب نمایند و از قبل دارای ویژگی های شخصیتی خاصی باشند. در میان موسسات گوناگون شهر که هر یک به ارائه انواع دوره های آموزشی می پردازند، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با برگذاری دوره مدیریت بازاریابی قصد دارد که از علاقه مندان این تخصص، حمایت نماید. نکته حایز اهمیت در مورد این دوره ها آن است که شما با پشت سر گذاشتن دوره مدیریت بازاریابی در این موسسه بنام و شناخته شده در نهایت مدرک مورد تائید وزارت علوم تحقیقات و فناوری را دریافت خواهید کرد که به آینده شغلی  و حرفه ای شما بسیار کمک می کند.

فراموش نکنید که مدیران بازاریابی باید دارای ویژگی های شخصیتی خاصی به عنوان پیش نیاز برای یادگیری مدیریت بازاریابی است. در واقع یک مدیر بازاریابی نیازمند مهارت های ارتباطی، ارائه قوی محصولات و خدمات و فروش است. آن ها باید با در نظر گرفتن هدف، انعطاف پذیر و خلاق باشند و توانایی این را داشته باشند که به طور همزمان چندین پروژه را هدایت کنند. از طرفی مدیران بازاریابی باید مهارت های رهبری قوی و توانایی استخدام، ارائه آموزش و به وجود آوردن انگیزه برای اعضای تیم خود را داشته باشند. مدیران دانش روز کامپیوتر را داشته باشند.

 

خصوصیات یک مدیر بازاریابی

در اینجا فقط به چند مورد از مهمترین خصوصیاتی که یک مدیر بازاریابی موفق نیاز دارد، اشاره شده است.

  • کنجکاوبودن و بهره مندی از تفکر خلاقانه
  • خلاقیت در انجام کلیه امور
  • مهارت های ارتباطی خوب با مردم
  • خاصیت تطبیق پذیری با شرایط
  • داشتن ایده و تفکر فروش

موفقیت های یک مدیر بازاریابی در گرو چیست؟

دنیای بازاریابی روز به روز در حال رشد و توسعه است و بسیاری از افراد با برخورداری از مدرک تحصیلی بازاریابی و یا مدرک دوره مدیریت بازاریابی در صدد یافتن فرصت های شغلی مناسب هستند. با وجود محبوبیت، از طرفی با وجود رقابت های تنگاتنگ افراد، هر کسی به دنبال ایجاد حرفه ای در مدیریت بازاریابی است. اما نکته مهم آن است که یک فرد باید در دو زمینه به درک کامل رسیده باشد:

  1. اینکه مدیریت بازاریابی به طور کلی چیست؟
  2. و اینکه چه فردی بهترین گزینه برای شغل مدیریت بازاریابی است؟

مدیریت بازاریابی مناسب افرادی می باشد که برای برقراری ارتباط با مشتریان ساخته شده اند. این گونه افراد توانایی تحقیق موثر، مشاهده عینی، حل مسئله و پردازش داده ها را نیاز دارند تا بتواند برای آینده کسب و کارها بهترین تصمیم را بگیرند.

 

ویژگی های بارز یک متخصص مدیریت بازاریابی

بعد از اتمام دوره مدیریت بازاریابی در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، شما به یک متخصص بازاریابی با مهارت هایی تبدیل می شوید که می توانید از این مهارت تان در هر نقطه از جهان استفاده کنید. نکته مهمی که در رابطه با این دوره ها وجود دارد این است که شما به روزترین دانش بازاریابی را فرا خواهید گرفت و متوجه خواهید شد که تا چه اندازه داشتن استراتژی در بازاریابی موثر است. با پشت سر گذاشتن این دوره شما علاقه ای دوچندان نسبت به تحقیق پیدا می کنید و با مهارت های تحلیلی قوی که در اختیارتان است می توانید خودتان را بجای مشتری بگذارید و از زاویه دید او به محصولات و خدمات خودتان بنگرید. توانایی جمع کردن مشتریان بالقوه، تامین منابع مالی از اسپانسرها، شناخت مشاغل دیگر و روحیه همکاری و کار اصول تیمی از دیگر مهارت هایی است که در این دوره با آن ها آشنا خواهید شد.

 

  • اندیشه نوآورانه

به عنوان یک مدیر بازاریابی باید در رویارویی با ایده های جدید اندیشه ای باز و خلاق داشته باشید و سعی کنید به درک مفهوم ایده پردازی برسید. همچون یک مهندس معماری که به فناوری ساخت یک پل جدید فکر می کند، شما نیز باید در جایگاه یک مدیر بازاریابی نگاه و اندیشه نوینی داشته باشید. سپس به دنبال مطالعه بروید تا درک صحیحی از عملکرد ایده هایتان کسب کنید. در نهایت باید بدانید که یک مدیر بازاریابی از جنبه های مختلف به یک موضوع می نگرد و با الهام گرفتن از محیط پیرامون به تحقیق و توسعه می پردازد. اینکه فرد تا چه اندازه کنجکاو باشد، دیدگاه مدیریتی داشته باشد و یا چقدر زمان و انرژی در مسیر کارش صرف کند در پیشرفت هایش تاثیر می گذارد.

 

  • خلاقیت و ابتکار

بازاریابی همواره باید دارای ساز و کارهایی خلاقانه و ابتکارات پی در پی باشد تا بتواند با  شعارهایش مردم را به فکر فرو ببرد و به آن ها بقبولاند که استفاده از یک محصول یا خدمت برایش ضروری است. در راه بازاریابی باید انواع خلاقیت ها بکار گرفته شود، همانطور که یک شاعر قادر به ساختن شعر است و عموم مردم را تحت تاثیر قرار می دهد و با آن ها ارتباط برقرار می کند، یک مدیر بازاریابی نیز باید هر چه در توان دارد بکار بگیرد تا بتواند بخشی از جامعه را با نگرش ها و فرهنگ های گوناگون با خود همراه کند.

 

  • مهارت های ارتباطی خوب با مردم

مدیر بازاریابی باید همیشه در تلاش برای حفظ مشتریان باشد. باید بر اعتقاد بر اینکه کار نشد ندارد، بر انرژی های منفی و موانع غلبه کند. ممکن است برخی از مشتریان برای بازاریابی کمپین های تبلیغاتی یک ایده قبلی داشته باشند. این در واقع وظیفه یک مدیر بازاریابی است که با احترام به ایده های مشتریان بتواند با تلاش مشتری را به سمت بهترین راه حل ممکن سوق بدهد و او را متقاعد سازد که چه چیزی برایش بهتر است. مهارت های ارتباطی یک مدیر بازاریابی به عنوان شاه کلید برای او هستند.  از طرفی یک  مدیر بازاریابی باید کارمندان زیر دست خود را به خوبی رهبری کند. استفاده از فناوری های مدرن بیشتر هر چیز امروزه در بازاریابی و تبلیغات مطرح است. یک مدیر بازاریابی با نام تیم خود که متشکل از کارمندان فناوری اطلاعات است به شهرت می رسد. افرادی وارد عرصه بازاریابی می شوند باید افرادی فنی و خلاق باشند و مهارت های ارتباطی خوبی را از خود به نمایش بگذارند تا ایده هایی را که دنبال می کنند به واقعیت تبدیل نمایند.

 

پیش نیاز یادگیری مدیریت بازاریابی

 

  • خاصیت تطبیق پذیری با شرایط 

چیزی که در رابطه با مدیریت بازاریابی مهم است آن است که باید با هر شرایطی خود را تطبیق دهید. ممکن است در شرایطی بازار کسب و کارها با نوسانات گوناگونی رو به رو شود یا خطراتی کسب و کارها را در سراسر جهات تهدید نماید. یک مدیر بازاریابی شایسته باید بتواند در بدترین شرایط مشتریان خود را بیابد، آن ها را متقاعد کند و در مسیر رسیدن به سود هر چه بیشتر و تحقق رویاهایش از هیچ تلاشی فروگذار نکند.

 

  • داشتن ایده و تفکر فروش

خلاقیت و مهارت از فاکتورهایی هستند که برای مدیر بازاریابی مهم هستند. مدیریت بازاریابی حرفه ای هیجان انگیز و پر چالش است و فرد با دانش تجاری لازم می تواند در بسیاری از عرصه های تجارت به طور مؤثر به فعالیت بپردازد. شما به عنوان یک مدیر بازاریابی، برای کمک به شرکت و سازمان های کوچک و بزرگ در زمینه تبلیغات، فروش و تحقیقات باید تلاش کنید و چشم اندازهای آینده را همواره در نظر بگیرید. همه محصولات و خدمات از هر صنفی، توسط مدیر بازاریابی تبلیغ می شود. در حقیقت مدیران بازاریابی با کشف بازارهای بالقوه، قیمت کالاها و خدمات را تعیین می نمایند و به کمک متخصصان دیگر استراتژی های مسیر تبلیغاتی را مشخص نموده و نظارت بر رفتار مصرف کنندگان، اهداف شرکت مربوطه را توسعه می دهند. هر کسی که می خواهد پا در مسیر رشد و شکوفایی برند خود بگذارد، باید بر روی کمک مدیران بازاریابی و تیم های فعالشان حساب کند. ممکن است مدیران زیادی با استراتژی ها و نقشه های هدف گوناگون وجود داشته باشند، اما تنها کسانی به قله رفیع موفقیت می رسند که روش صحیح و اصولی برندینگ و تبلیغات را در پیش گرفته باشند.  در زیر برخی از فاکتورهای معمولی که یک مدیری بازاریابی باید به آن ها اشراف داشته باشد را با هم مرور می کنیم:

  • اصول بازاریابی
  • اصول تبلیغات
  • اصول ارتباطات
  • آشنایی با قوانین کسب و کار
  • اصول فروش

همچنین ویژگی های رفتاری و شخصیتی یک مدیر بازاریابی شامل موارد زیر است:

  • برخورداری از رفتار سازمانی مناسب
  • بهره مندی از ارتباطات تجاری گسترده
  • آشنایی با اصول حسابداری
  • آشنایی با اصول مدیریت
  • بهره مندی از اخلاق کسب و کار به صورت حرفه ای

توانمندی هایی که یک مدیر بازاریابی با شرکت در دوره ها باید فرا بگیرد به شرح زیر می باشند:

  • توانایی تشخیص رفتار مصرف کننده
  • توانایی در امر بازاریابی آنلاین
  • توانایی در امر بازاریابی بین المللی
  • توانایی ویژه در امر تبلیغات
  • توانایی تعیین استراتژی های بازاریابی

پیش نیاز یادگیری مدیریت بازاریابی


مشاغل ویژه مدیران بازاریابی 

گزینه های محبوب شغلی پیش روی افرادی که دوره مدیریت بازاریابی را می گذرانند در این مقاله آورده شده است. امیدواریم که شما به عنوان یک فرد علاقه مند به امور بازاریابی بتوانید به مدیریت در این حیطه برسید و به خوبی از فرصت های شغلی مورد نظرتان استفاده ببرید. افرادی که به بازاریابی روی می آورند، ممکن است مشاغلی پیدا کنند که در توسعه محصول یا تحقیقات بازار موثر باشد. موارد زیر برخی از مشاغلی می باشد که یک فرد فارغ التحصیل مدیریت بازاریابی یا کسی که دوره مدیریت بازاریابی را گذرانده ممکن است پیدا کند:

  • مدیر تولید
  • مدیر برند
  • مدیر بازاریابی آنلاین
  • محقق
  • نماینده بازاریابی

همچنین شما می توانید با مدیریت بازاریابی به تجزیه و تحلیل بازارهای مصرفی و تجاری، ارتباطات تبلیغاتی و سایر شیوه های مارکتینگ در کسب و کارها پی ببرید. مواردی که در دوره های کاربردی بازاریابی فرامی گیرید، عبارتند از:

  • مدیریت نام تجاری
  • ارتباطات بازاریابی
  • بازاریابی و کانال های بازاریابی
  • مدیریت استراتژیک بازاریابی

 

مدیریت بازاریابی در جهان

وقتی صحبت از مدیریت بازاریابی در سطح جهانی می شود، فرقی نمی کند که در چه منطقه ای زندگی می کنید. اگر اهل ایالات متحده باشید یا در چین سکونت داشته باشید باشید، به واسطه علم مدیریت بازاریابی می توانید با همتایان بازاریاب بین المللی در ارتباط وتعامل باشید. هنگامی که برقراری ارتباط صورت می گیرد، می توان نیازسنجی در عرصه جهانی را مورد بررسی قرار داد و در صدد رفع این نیازها کوشید. این کوشش برای برطرف کردن نیاز مردم هر نقطه از جهان در راستای بازاریابی قرار دارد و یک مدیر بازاریابی با داشتن دید وسیع مدیریتی می تواند کلیه آن ها را تحت تسلط خود قرار دهد. به عنوان مثال برای شما فست فود های زنجیره ای مک دونالد را مثال می زنیم. اگر توجه داشته باشید این برند در هر نقطه از جهان شعبه هایی دارد. این شعبه ها با یک بازاریابی قدرتمند در سراسر جهان شناخته شده اند و توانسته اند جایگاه بالایی را برای خود بدست بیاورند.

زمانی که یک توریست برای صرف ناهار یا شام می خواهد به رستورانی مراجعه کند، با خود می گوید اگر به یکی از شعبه های مک دونالد در این کشور بروم قطعا هم غذا با ذائقه ام سازگار خواهد بود و هم اینکه از یک برند معتبر و قابل اعتماد غذا تهیه کرده ام. به این ترتیب روز به روز شاهد پیشرفت چنین برندهایی در سطوح بین المللی هستیم.
با ظهور اینترنت و گرایش افراد به علم فناوری اطلاعات، پیشرفت های بازاریابی با سرعت زیادی در حال گسترش هستند و  مرزهای بین مللی را پشت سر گذاشته اند. سازمان های تجاری بزرگ و کوچک با اتکا به مدیریت بازاریابی عملکرد شفاف تر و مشخص تری را به نمایش گذاشته اند. با اجرای استراتژی های خاص، قیمت گذاری اصولی، تبلیغات و رعایت موارد رقابتی می توان محصولات و خدمات گوناگون را به سراسر جامعه توزیع و عرضه کرد. مدیریت بازاریابی روش هایی را در اختیار مدیران کسب و کارها می گذارد تا بتوانند نام برند خود را به گوش تمامی مناطق دنیا برسانند. 
 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها