وظایف مدیران بازاریابی چیست؟

وظایف مدیران بازاریابی چیست؟

وظایف مدیران بازاریابی چیست؟ | محیط سازمانی نهادی است که شامل نیرو ها و عوامل تاثیر گذار بر منابع و عملکرد افراد می باشد. علاوه بر این، مواردی نیز موجود است که در خارج از شرکت در حال فعالیت هستند و به صورت کاملا حرفه ای بر تمام قسمت ها از جمله درآمد و بازدهی سازمان، نقش بسزایی ایفا می کنند. یکی از عناصر مهم و اصلی در بازار و یا سازمان ها، مدیر بازاریابی است که خدمات و امکانات محصولات آموزشی و یا .... را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات خود را در آن مورد، ارائه می دهد. او فردی است که تحقیقات گسترده ای در حوزه فروش و بازاریابی را قبل از ارائه محصول،  انجام می دهد. جالب است بدانید که این کار در گذشته به گونه ای متفاوت صورت می گرفت، به شکلی که قبل از فروش محصولات، هیچ تحقیقی رخ نمی داد. برای کامروا شدن در این حرفه، بایستی در دوره های آموزش مدیریت بازاریابی ثبت نام نمود، زیرا بدون آن نمی توان سازمان مربوط را به رشد و ترقی رساند و یا معرفی محصول را به خوبی انجام داد.  یکی از مجموعه هایی که موفق به برگزاری این دوره کرده است، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می باشد که به صورت حرفه ای، تمامی نیاز های بروز جامعه را بر طرف می سازد.

تعریفی کلی از شغل مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی یکی از گرایش های رشته مدیریت است که به حوزه فروش، خدمات و ارائه محصولات مربوط می شود. فرد پس از گذراندن دوره های آموزشی، می تواند در مشاغل این حرفه استخدام شود. برای رسیدن به این هدف والا، او موظف است دانش و اطلاعات تخصصی خود را افزایش داده و در راستای به نمایش گذاشتن برند و نام تجاری خود، طیف گسترده ای از مسئولیت ها را بر عهده بگیرد. همان طور که گفته شد، اساسی ترین وظایف یک مدیر بازاریابی، شامل ایجاد  کنترل و هماهنگی منابع می باشد. به گونه ای آسان تر می توان بیان کرد که او کسی است که کسب و کار و یا فروش یک محصول را در همه ابعاد مدیریت کرده و در عین برقراری ارتباطی دوستانه و اجتماعی، خدمات و محصولات را معرفی می کند تا بعد از بوجود آوردن حس رضایت و خوب در مشتری، به شکلی آگاهانه آن را در اختیار مراجعه کننده قرار دهد. شخصیت یک مدیر بازاریابی می بایست انعطاف پذیری مطلوبی در ارتباط برقرار کردن داشته باشد، جزئی نگر بوده و در مقابل بودجه، هزینه و محدودیت های زمان بر، به صورتی آگاهانه عمل کند.

دوره مدیریت بازاریابی

نحوه کار مدیران بازاریابی

فردی که به عنوان مدیر بازاریابی در سازمانی استخدام می شود، ناچار است تحت نظر کارفرمای خود، مسئولیت های خود را به انجام رساند. ممکن است وی، مدیری خلاق باشد، اما بدون مشورت با کارفرما، قادر نخواهد بود تا برنامه ریزی ها را بر اساس تبلیغات و ارائه محصول، در معرض عموم قرار دهد. اما در حالت کلی، محیط کاری آن ها می بایست انعطاف پذیر و دوستانه باشد، در غیر این صورت، مصرف کنندگان خدمات و محصولات با آن ها رابطه خوبی برقرار نکرده و از مکانی دیگر خرید خواهند کرد. گاهی اوقات نیز  ممکن است فرد مشتری ناراضی بوده و نسبت به آن حس خوبی نداشته باشد. در این زمان، مدیری که آموزش مدیریت بازاریابی را در اولویت قرار داده، می تواند ایرادات را شناسایی کند و با آرامش مشکل به وجود آمده را حل نماید. شاید هم شرایط کاری ایجاب کرده تا تبلیغات به درستی شکل نگیرد و مدیریت نتواند آن طور که شایسته است، برند خود را به جامعه نشان دهد. از این رو به منظور آشنایی با راه های خلاقانه برای تبلیغ و ارائه خدمات و امکانات سازمان، توصیه می شود تا فرد نسبت به دریافت مدرک مدیریت بازاریابی در مجموعه ای معتبر، نظیر موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، اقدام کند تا بتواند مسیر درستی را در جهت رفع اشکال های تبلیغاتی، بپیماید.

محیط کار مدیران بازاریابی

مدیران بازاریابی افرادی هستند که می توانند با ارائه رزومه کاری خود، در شرکت های تبلیغاتی و امور وابسته به توسعه کسب و کار، استخدام شوند. محیط کاری آن ها بایستی در راستای رشد و ترقی آن ها ایجاد شده باشد و همچنین، کارفرما موظف است به منظور برند سازی و برجسته کردن نام تجاری خود، امکانات لازم را برای این افراد فراهم سازد. مدیران مارکتینگ که گواهینامه مدیریت بازاریابی را از مجموعه ای معتبر  دریافت کرده اند، قادر خواهند تا بدون هیچ مشکلی نیاز بازار را شناسایی کرده و به منظور بکارگیری توانایی های شخصی از جمله مهارت های کامپیوتری و بازاریابی، آن ها را بر طرف نمیایند. این افراد در گروه های کاری، از تیم فروش نیز بهره می برند، در حالی که خود نیز در انجام امور مربوط به فروش توانا هستند، اما بهتر است هر فرآیندی به دست متخصص سپرده شده تا ماموریت پیشنهاد محصولات و در نهایت، فروش آن ها، به شکلی صحیح خاتمه پیدا کند. لازم به ذکر است که با توجه به رشد گسترده حوزه دیجیتال مارکتینگ، تنها کسانی که می توانند از سایر رقبا و همکار های خود جلو تر روند، متخصصان سئو و بازاریابان هستند که به راحتی قادرند با دیگر شرکا و همکاران در امر برند سازی و ارائه محصولات به شیوه ای نوین، همگام شده و در راستای اهداف سازمانی حرکت نمایند. 

دوره مدیریت بازاریابی

مهارت های مورد نیاز برای موفقیت مدیران بازاریابی 

همان طور که می دانید برای موفق شدن در هر کدام از حرفه ها، نیاز است مهارت هایی را آموزش دید و در زمینه های مربوط تخصصی نیز، فعالیت نمود. علاوه بر مختصص بودن در امور پیشرفته کامپیوتری و بازاریابی، بالا بردن تسلط در روابط اجتماعی و تیمی الزامی می باشد. از این رو، بهتر است به موارد زیر توجه کنید تا بتوانید نقشی موثر در برجسته سازی نام تجاری سازمان داشته باشید و محبوبیت خود را در میان مردم افزایش دهید. زیرا تنها با شناساندن خود و برند شرکت است که تبلیغات و فروش را توسعه خواهید داد. 

  • مهارت های پیشرفته کامپیوتری
    یکی از ساده ترین مهارت های کامپیوتری، مسلط بودن به نرم افزار آفیس است که فرد بازاریاب بایستی نسبت به تمامی نکته های آن، آگاه باشد. زیرا گزارش نویسی از جمله وظایف مهم وی تلقی می شود. عدم توانایی در تایپ سریع و استفاده نکردن از مهارت ها در یک زمان، نشان می دهد که او قادر نیست از عهده مسئولات ساده ای برآید. برای بهبود این روند تنها کافی است تا نسبت به اخذ گواهینامه مدیریت بازاریابی در مجموعه ای معتبر و قابل اعتماد نظیر، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، اقدام کند.
  • بهبود مهارت مثبت اندیشی
    نکته ای که توجه به آن، باعث می شود تا یک مدیر بازاریاب بتواند در محیط کار احساس راحتی کند، برقراری ارتباطی دوستانه با سایر کارمندان است، زیرا از آن طریق قادر خواهد بود تا با مشتری و مراجعه کننده به منظور ارائه بهتر محصول و خدمات، پر انرژی تر و با انگیزه تر همکاری کند. داشتن انرژی مثبت و افکاری سازنده، موجب شده تا تیم قدم های محکم تری به سوی موفقیت بر دارد.
  • استفاده از روحیه تیمی
    مدیریت بازاریابی شغلی نیست که یک نفر بتواند از عهده آن تنهایی برآید. تمامی اقدامات بایستی تحت عنوان یک گروه و تیم به انجام برسد.

دوره مدیریت بازاریابی

وظایف مدیران بازاریابی

فرآیند بازاریابی از فعالیت هایی تشکیل شده که بدون آن ها، روند فروش صورت نمی گیرد. زیرا بدون وجود اشخاصی همچون، مدیر بازاریابی و مدیر فروش، نمی توان خدمات و محصولات را به عرضه گذاشت. فردی که در دوره مدیریت بازاریابی شرکت کرده، می داند که به منظور بالا بردن راندمان کاری و فروش، بایستی بر وظایف و مسئولیت های خود آگاه باشد و آن ها را به درستی به انجام رساند. برخی از این موارد شامل، فروش، حمل و نقل، انبارداری، استاندارد سازی، تهیه بودجه و ریسک پذیری می باشد. در قسمت بعد به معرفی وظایف عمده مدیر بازاریابی می پردازیم.

  • داشتن هنر فروش
    فروش، مهم ترين قسمت در مديريت بازاریابی مي باشد، زيرا براي انجام اين كار، مدير بايد توانايي  متقاعد کردن خریداران احتمالی به خرید محصول را داشته باشد. البته تا زمانی كه فروش انجام شود و خريدار به مشتري وفادار تبديل گردد، زیرا هدف نهایی یک مدیر بازاریابی به دست آوردن سود می باشد.
  • انجام امور مربوط به حمل و نقل محصولات
    انجام امور مربوط به حمل و نقل از جمله ابزاری فیزیکی طبقه بندي مي شود كه به وسيله آن،  محصولات از محل توليد به مکان هایی كه به مصرف می رسد، انتقال مي يابد. حمل و نقل جزو دسته اقداماتي است كه از تهیه مواد خام آغاز شده و به تحویل محصولات به دست مشتری پايان مي يابد.
  • نحوه صحیح انبار داری
    انبار داري يكي ديگر از وظايف مدير بازاريابي است كه شامل نگهداری از محصولات  مي باشد. براي مثال علاوه بر امور تبليغاتي، ارائه محصول و خدمات به مشتري، او مي بايست همانند مدير فروش، تا لحظه رسيدن محصول به دست مشتري و دريافت حس خوب رضايت از او، تمامي وظايف خود را به درستي به انجام رساند.
  • استاندارد سازی و طبقه بندی
    استاندارد سازی به اين معني است كه يك مدير بازاريابي  بايد  با مشخصات تمامي محصولات آشنا باشد تا بتواند آن ها به درستي معرفي كرده و با مشاوره اي صحیح، به دست مشتري برساند. يكي از وظايف مهم و اساسی او،  آگاهی یافتن از ویژگی های فیزیکی ذاتی هر محصول مي باشد. بهتر است بدانید که وزن، اندازه و كيفيت جزو ويژگي هاي هر محصول در نظر گرفته شده و یک مدیر با بهره گیری از آموزش مدیریت بازاریابی قادر است به طبقه بندی و استاندارد سازی انواع مختلفی از محصولات مشغول شود.
  • توانایی و داشتن قدرت ریسک پذیری
    در حالت كلي حتما با معني خطر و ريسک پذیری آشنا هستيد، اما قدرت ریسک پذيري در بازار و اجتماع، براي انجام مديريت بازاریابی به معنی خطر مالی و از دست دادن بودجه محسوب می شود. گاهي اوقات نيز ممكن است بر اساس وقایع سياسي قيمّت دلار تغيير كند. همچنين سوانح طبيعي مانند آتش سوزي، زلزله و يا سيل مي تواند در يك لحظه كل انبار و دارایي يك شركت را به هيچ تبديل كند. از اين رو يك مدير بازاريابي عهده دار است که مهارت و قدرت ريسك پذيري خود را با استفاده از تكنيك هاي روز دنيا و تجربيات افراد موفق افزايش دهد  تا بتواند از به وجود آمدن خطر احتمالي جلوگيري نمايد. يكي ديگر از مزيت هاي ريسك پذير بودن مدير بازاريابي، هشيار بودن در مقابل وقایع احتمالي است، چرا كه با توجه به اين امر، هزينه هاي بيهوده در مقدار  قابل توجهي، كاهش خواهد يافت.

مهارت های مورد نیاز برای موفقیت مدیران بازاریابی 

  • بالا بردن مهارت های ارتباطی با دیگران
    بطور حتم تا به حال، یک مدیر بازاریابی را از نزدیک دیده اید. اگر با دقت به نحوه صحبت کردن آن ها توجه کنید، خواهید فهمید که برقراری ارتباط برای شان، بسیار راحت و بی دغدغه است. در واقع می توان گفت که توانایی صحبت کردن با دیگران به صورت موثر، مهم ترین ابزار کاری یک مدیر بازاریابی می باشد. آن ها به گونه ای مستمر، در حال آشنایی با افراد جدید هستند و مهارت های ارتباطی خود را تقویت می کنند. زیرا از این طریق قادرند انسان های بیشتری را به خرید ترغیب کرده و همچنین خدمات و محصولات شرکت را بدون استرس و با اعتماد به نفس عالی، به مشتری معرفی نمایند. بنابراین، نه تنها بازدهی و راندمان کاری افزایش یافته، بلکه، مراجعه کننده به یکی از مشتریان وفادار محصولات تبدیل خواهد شد.
  • تقویت کردن مهارت نوشتن
    همان طور که می دانید، تفاوت چشمگیری بین نوشتن و نگارش خوب، وجود دارد و یک مدیر بازاریابی بایستی قلم مناسبی برای نوشتن مطالب و ارائه محصولات به گونه ای بهتر، داشته باشد زیرا محتوا نویسی یکی از روش های جذب مشتری و همگام کردن آن ها با خدمات است. به یاد داشته باشید که نوع متن را به درستی انتخاب کنید و از هر گونه غلطی در نگارش بپرهیزید تا بتوانید تبلیغات را آن طور که شایسته است ارائه دهید.
  • به دست آوردن مهارت مدیریت پروژه
    از جمله وظایف یک مدیر بازاریابی، تهیه پاورپوینت برای ارائه جلسات است تا از آن طریق، سایر کارمندان فرآیند پروژه و فعالیت های مربوط را به چشم ببیند و با تفکر بتوانند ایده های خلاقانه و متناسب با موضوع، ارائه دهند. در حالی که متن نوشته شده در روبروی افراد حاضر در جلسه قرار نگیرد، ممکن است آن ها دچار ابهام شده و نتوانند به درستی روش بازاریابی را تشخیص دهند. در نتیجه به دست آوردن مهارت های مدیریت پروژه و ارائه مطالب در جلسات، ضروری می باشد.

چرا موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان

موسسه آموزش عالي آزاد فن پردازن با کسب کليه مدارک و مجوزهاي مورد نياز از سوي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که يکي از معتبر ترين و تخصصی ترین مراکز آموزشی در حوزه صدور مجوز مي باشد، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشی و صدور گواهينامه مديريت مدیریت بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، کرده است. اين موسسه آموزشي به واسطه سال هاي فعاليت در این گرایش، توانسته اعتبار لازم را کسب نماید و به يکي از برترين مجموعه ها در هاي اين حوزه تبديل شود. از ديگر مزاياي شرکت در این در دوره، تائيد مدرک مدیریت بازاریابی و تبلیغات صادر شده از سوي اين مرکز آموزشي معتبر  توسط مرکز بين المللي ارزيابي مدارک تحصيلي همان WES کانادا می باشد.  علاوه بر این نکات، فراگيران قادر هستند علاوه بر کسب دانش، تخصص، توانايي، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي فعاليت در حوزه بازاریابی و فروش محصول و خدمات، از دیگر امکانات این موسسه بهره مند شوند.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها