همه چیز درباره بازاریابی کلاسیک

همه چیز درباره بازاریابی کلاسیک

بازاریابی همیشه مورد توجه صاحبان کسب و کار های مختلف بوده است و کارفرمایان همیشه به دنبال راهی برای فروش محصولات و خدمات شان بوده اند. در این بین روش های بازاریابی از سال ها قبل تا کنون تغییرات زیادی داشته است و سعی کرده همیشه مطابق با نیاز روز جامعه تغییر کند تا نیاز های مشتریان خود را بهتر بتواند برآورده کند. آنچه امروز مد نظر کارشناسان فن پردازان می باشد، بازاریابی کلاسیک و سنتی است. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی نوع بازاریابی نیز با قدیم بسیار فرق کرده است. به همین دلیل امروز بازاریابی سنتی را در مقابل بازاریابی مدرن داریم که می خواهیم به توضیح بیشتر درباره آن بپردازیم.

بازاریابی همیشه مورد توجه صاحبان کسب و کار های مختلف بوده است و از ایام قدیم یک رکن اصلی در فروش محصولات و خدمات به شمار می رود. امروزه نیز حتی با وجود پیشرفت هایی که در حوزه های فناوری و تکنولوژی صورت گرفته است، هنوز هم شیوه های بازاریابی سنتی جوابگو هستند و می توانند نیاز صاحبان کسب و کار های مختلف را برآورده کنند. به همین منظور موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان دوره MBA بازاریابی و فروش را برگزار کرده است، تا تمام آنچه مورد نیاز بازاریابان در دنیای امروز می باشد را آموزش دهد.

منظور از بازاریابی سنتی و کلاسیک چیست؟

بازاریابی سنتی امروزه به سبکی ازبازاریابی اشاره دارد که به صورت آفلاین و خارج از فضای مجازی انجام می شود. در واقع قبل از ظهور اینترنت از شیوه های بازاریابی سنتی استفاده می کردند اما شاید فکر کنید حالا که اینترنت و فضای مجازی رونق گرفته است، دیگر روش های بازاریابی کلاسیک جایگاه و کاربرد ندارند. اما این گونه نیست. هنوز هم بازاریابی به کمک بیلبورد ها، تراکت ها و مجلات روش های مطمئن و مناسبی برای بازاریابی کالاها و خدمات به حساب می آیند. اما این روش ها ممکن است هزینه های بیشتری را نیز برای شما به همراه داشته باشد. اجازه دهید یک تعریف هم از بازاریابی مدرن ارائه دهیم...

منظور از بازاریابی مدرن چیست؟ در مقابل بازاریابی سنتی، بازاریابی مدرن وجود دارد که به کمک آن تولید کننده ها کالا ها و خدمات خودشان را در بستر های حرفه ای مانند فضای مجازی عرضه می کنند و به فروش می رسانند. بخش بزرگی از بازاریابی مدرن به روش های بازاریابی دیجیتال اشاره دارد. بازاریابی دیجیتال یا digital marketing به کمک وب سایت ها، ایمیل، رسانه های اجتماعی و به طور کلی بازاریابی اینترنتی محصولات را به مشتریان خود ارائه می دهد و سعی می کند آن ها را به خرید محصولات ترغیب کند. برای اینکه بتوانید در این حرفه موفق شوید لازم است که دانش کافی درباره آن را داشته باشید و نبوغ و خلاقیت را نیز در خود توسعه دهید تا بتوانید استراتژی های پیچیده ای را ارائه کنید و برای پیاده سازی آن ها توان و تخصص لازم را داشته باشید. البته این استراتژی ها در میان تیم های بازاریابی و شرکت ها مختلف، متفاوت است و هر کسب و کاری با توجه به نیاز های خود استراتژی هایش را ارائه می دهد.

اما خیال نکنید بازاریابی مدرن تنها به دیجیتال مارکتینگ اشاره دارد و فقط در بستر های مجازی به کار می رود. بسیاری از کانال های غیر اینترنتی نیز از روش های بازاریابی مدرن استفاده می کنند و البته خدمات پیام کوتاه و SMS نیز جز این دسته قرار می گیرند. با دریافت آموزش MBA بازاریابی و فروش می توانید تمامی این اطلاعات را یاد بگیرید و خود را برای حضور در عرصه های حرفه ای بازاریابی آماده کنید. اما برای مثال موارد زیر در دسته خدمات دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند:

  •  بهینه سازی سرویس های جست و جو یا SEO
  • بازاریابی محتوایی یا Content Marketing 
  •  بازاریابی در بستر شبکه های اجتماعی یا Social Network Marketing
  • بازاریابی کلیکی یا PPC
  •  بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing

اجازه دهید برای درک بهتر بازاریابی سنتی، آن را با روش های بازاریابی مدرن مقایسه کنیم.

تقاوت های میان بازاریابی مدرن و سنتی

در بازاریابی سنتی آنچه در وهله اول مهم است، فروش است. هرچه بتوانید با کمک استراتژی های بازاریابی فروش بیشتری داشته باشید، به هدف اصلی خود بیشتر نزدیک شده اید، اما در مقابل آنچه در درجه اول در بازاریابی مدرن اهمیت دارد، رضایت مشتری می باشد. اعتقاد بازاریابان مدرن در این است که اگر بتوانید مشتریان خود را راضی نگه دارید و آن ها نسبت به خود، محصولات و خدمات تان وفادار نگه دارید، می توانید به فروش بیشتر در آینده امیدوار باشید. پس بازاریابان مدرن از ابزار تبلیغات نه تنها برای نشان دادن محصولات شان بلکه برای ایجاد یک راه ارتباطی با مشتریان استفاده می کنند تا از آن طریق بتوانند حس وفاداری را در مشتری ایجاد کنند و در میدان رقابتی حوزه خود، با موفقیت بیشتری گام بردارند.

به بیان دیگر بازاریابی سنتی به دنبال کسب سهم در بازار می باشد، اما بازاریابی مدرن تلاش می کنند سهم خود  را از سبد خرید مشتری های شان بیشتر کنند. اما اینکه چطور این سهم را به دست آورند به هزینه های مشتری، حس فاداری آن ها و آشنایی با نیاز ها و ویژگی های مشتری ها بستگی دارد و هرچه بیشتر با این موارد آشنا باشید، می توانید رابط بهتری بین محصولات و مشتریان تان باشید.

فاکتور مهم دیگری که میان بازاریابی مدرن و سنتی متفاوت است، تعداد مشتریان می باشد. مثلا در بازاریابی سنتی به دلیل اینکه فاکتور حضور اهمیت زیادی دارد، تعداد مشتری های کمی دارد. اما در بازاریابی دیجیتال و مدرن که با یک کلیک می توان تبلیغ خود  را به هزاران مشتری نشان داد، این قضیه فرق می کند. در بازاریابی مدرن شما دست تان برای تبلیغات خیلی باز است و می توانید انواع روش های تبلیغ را اجرایی کنید. در بازاریابی مدرن می توانید محصولات و خدمات تان را به دور دست ها نیز معرفی کنید و محدود به یک مکان خاص نیستید. اما از سویی دیگر بازاریابان سنتی امکان ارتباط حضوری با مشتریان را دارند و می توانند با توجه به شخصیت و نیاز های مشتری ها محصولات شان را معرفی کنند. 

در حالی که در روش های سنتی بازاریابی شما نمی توانید مشتریان خود را انتخاب کنید، در روش بازاریابی مدرن و دیجیتال این امکان برای شما وجود دارد و می توانید محصولات و خدمات خود را به مشتریانی عرضه کنید که دارای تحصیلات، ویژگی های فردی و اجتماعی و یا شغل خاصی هستند. به این ترتیب مطمئن می شوید که محصولات تان را افرادی دیده اند که واقعا ممکن است به آن ها نیاز داشته باشند. نکته دیگری که میان بازاریابی مدرن و سنتی تفاوت ایجاد می کند، بررسی نظرات مشتریان می باشد. شما در روش های مدرن می توانید نظر تک تک مشتری های تان را بررسی کنید این در حالی است که در روش های سنتی مجبور هستید، یک میانگین از کل نظرات را در نظر گیرید.

بر همین اساس در بازاریابی دیجیتال، بازاریابان می توانند به کمک رسانه ها و اینترنت روش های نوآورانه ای را برای تبلیغات پیدا کنند و نیاز مشتریان خود را خیلی مستقیم تر و مناسب تر بر طرف کنند و در نتیجه رضایت بیشتر آن ها را نیز جلب کنند. اما در روش های سنتی بازاریابی شما نمی توانید نیاز های تمامی مشتریان تان را ارزیابی کنید و مجبور هستید تبلیغات خود را به گونه ای ارائه دهید که برای عموم مشتریان تان مناسب باشد. ضمن اینکه شما با بازاریابی مدرن متحمل هزینه های تبلیغات زیاد نمی شوید و با وجود تبلیغات گسترده ای که می کنید، نسبت به بازاریابی سنتی، هزینه های تان کمتر می شود. چرا که بسیاری از بستر هایی که برای تبلیغات دیجیتال در دسترس شما ست رایگان می باشند مانند ایمیل و شبکه های اجتماعی. 

روش هایی که بازاریابان سنتی برای تبلیغات خود در پیش می گیرند هنوز مورد توجه عموم است اما هزینه های بیشتری برای آن ها به همراه دارد، برای مثال تبلیغات پخش شده در رادیو، تلویزیون، مجلات، بروشور ها و بیلبورد های تبلیغاتی همه از این دست می باشند. اما باز هم تکرار می کنیم این سبک از تبلیغات هزینه های بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت ولی تاثیرگذاری شان بیشتر و سریع تر می باشد. پس بهتر است برای شروع  صاحبان کسب و کار های کوچک و نوپا بر همان روش های بازاریابی مدرن تکیه کنند و زمانی که به آن درجه از ثبات و کسب درآمد رسیدید می توانید به فکر تبلیغات بزرگتر و سنتی تر باشید.

ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که شما می توانید اطلاعات مورد نظر خود را در روش های بازاریابی مدرن خیلی سریع تر به مشتریان خود ارائه دهید. حتی پس از آن خود مشتری ها می توانند اخبار و اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات شما را در تمامی شبکه های اجتماعی دست به دست کنند و به تبلیغات شما کمک زیادی کنند. اما در روش های بازاریابی سنتی چنین امکانی وجود ندارد و ضمن اینکه نمی توانید تمامی محصولات و خدمات خود را در اختیار مشتری ها قرار دهید چرا که هم محدودیت زمانی دارید و هم مکانی.

شرکت در دوره های بازاریابی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان

تا اینجا با اهمیت بازاریابی و تفاوت های روش های مدرن و سنتی آن آشنا شدید. به طور حتم نمی توان در هیچ کسب و کاری قید بازاریابی را زد. اما برای موفقیت در بازاریابی باید تکنیک ها و اصول آن را کاملا بدانید و تجربه این کار را در محیط های واقعی داشته باشید. بسیاری از کسب و کار های امروزی نه تنها از طریق روش های بازاریابی مدرن بلکه به کمک شیوه های سنتی هم توانسته اند به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند. با توجه به اهمیت این موضوع حتما به خوبی دریافتید که حضور در دوره MBA بازاریابی و فروش می تواند خیلی به نفع شما و موفقیت کاری تان باشد.

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با تجربه و سابقه بی نظیری که در زمینه آموزش دارد، توانسته است تا کنون نیاز های بسیاری از دانش پذیران خود را برطرف کند. یکی از دوره های پرطرفدار این موسسه دوره MBA بازاریابی و فروش می باشد که به دلیل اینکه از منابع جامع و استاندارد در آموزش های آن استفاده می شود، بسیار مورد استقبال دانشپذیران قرار گرفته است. لازم به ذکر است که بدانید با دریافت مدرک MBA بازاریابی و فروش می توانید در جایگاه بهتری در شغل خود برخوردار شوید چرا که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران می باشد. پس برای کار در هر شرکتی که اقدام کنید می توانید از اعتبار مدرک خود بهره ببرید.

ضمن اینکه گواهینامه MBA بازاریابی و فروش موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان مورد تایید سازمان ارزیابی مدارک کانادا نیز می باشد. در نتیجه اگر به دنبال کار و زندگی در کشور کانادا هستید باز هم می توانید از اعتبار این مدرک استفاده کنید. تمامی منابع آموزشی استفاده شده در این موسسه جامع، کامل، استاندارد و کاملا به روز می باشند که می توانند نیاز های شما را در حوزه های مختلف و به خصوص بازاریابی و فروش برآورده سازند.

دیگر تفاوت های بازاریابی سنتی و مدرن

  • در بازاریابی سنتی مشتری ها را به صورت یک کل در نظر می گیرید و تصویر واضحی از آن ها نخواهید داشت. اما در بازاریابی مدرن می توانید مشتری ها و نیاز های آن ها را به طور دقیق تری بشناسید و ارتباط بهتری با آن ها برقرار کنید.
  • در بازاریابی مدرن همانطور که گفتیم شما هیچ محدودیت زمانی و مکانی ندارید و حتی می توانید بیست و چهار ساعته کار کنید. اما در بازاریابی سنتی باید در زمان های مشخصی دست به تلیغات بزنید تا مشتری ها شما را ببینند.
  •  به دلیل اینکه در بازاریابی دیجیتال نیازی به حضور فیزیکی مشتری ها نیست، می توانید پیام های تبلیغاتی خود را برای بسیاری از مخاطبین تان ارسال کنید. حتی این امکان برای شما وجود دارد که به صورت فرا مرزی نیز تبلیغ کنید. اما برای مثال در روش بازاریابی سنتی در مجلات و روزنامه ها شما تنها در یک محدوده و یا شهر و کشور می توانید تبلیغ محصولات و خدمات تان را بکنید.
  • در روش های بازاریابی دیجیتال ممکن است پیام های تبلیغاتی شما اجباری و یک طرفه باشند و تنها باعث اسپم شدن ایمیل های زیاد شوند. اما در روش های سنتی بازاریابی مخاطبین حق انتخاب مشاهده و خواندن تبلیغات شما را دارند.
  • در روش های سنتی معمولا خلاقیت و نوآوری کمتر از تبلیغات به شیوه هایم درن می باشد و شاید در جذب مشتری کمی با هم تفاوت داشته باشند. البته این روز ها شاهد جذاب تر شدن تبلیغات تلویزیونی می باشیم که توانسته اند با اضافه کردن رنگ و لعاب بیشتر، تاثیر گذاری آن را نیز بیشتر کنند. 
  • از طرفی تجزیه و تحلیل محتوا ها در روش های بازاریابی مدرن بسیار ساده تر از بازاریابی سنتی است. این درحالی است که در روش های سنتی طبقه بندی اطلاعات راحت تر و ساده تر می باشد.
برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها