هدف از شرکت در رشته مدیریت کسب و کار

هدف از شرکت در رشته مدیریت کسب و کار | افراد با شرکت در دوره مدیریت حرفه‌ای کسب و کار (MBA) به طور کلی با رویکردها و البته اصول مختلف مدیریت یک کسب و کار همچون بازاریابی، مدیریت عملیات، حسابداری، مدیریت تبلیغات و مدیریت منابع انسانی و مدیریت برنامه های استراتژیک آشنا شده و اطلاعات کامل و جامعی را در این باره دریافت خواهند کرد. در مجموع در مدیریت کسب و کار دانش پذیران با مدیریت راهبردی یک کسب و کار آشنا شده و مهارت های جدیدی را برای حل مسائل و البته روبرو شدن با چالش ها خواهند آموخت. این فنون به افراد کمک می‌کند تا چشم انداز وسیعی نسبت به مدیریت یک حرفه به دست آورند.

هدف اصلی این دوره در واقع تربیت و آموزش افرادی است که علاقمند به یادگیری چگونگی اداره کار آمد یک مجموعه و سازمان هستند ، از طرفی افرادی که به دنبال توسعه شخصی خود می باشند با یادگیری  نحوه مدیریت یک کسب و کار تجاری و چگونگی مدیریت اجرایی یک سازمان به اهداف خود جامه عمل می پوشانند. در نهایت افرادی که در این دوره شرکت می کنند قابلیت این را خواهند داشت که به عنوان یک مدیر حرفه ای برای مقابله با بحران خود را آماده کنند و اداره استراتژیک شرکت ها و بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی را بر عهده بگیرند. رشته مدیریت کسب و کار گرایش های متفاوتی دارد و گرایش های مدیریت فروش و بازاریابی، مدیریت موسسات مالی و مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت سیستم های تولید و پروژه ها و مدیریت تولید در سطح بین الملل تعریف شده است.

افرادی که در دوره مدیریت کسب و کار شرکت می کنند می توانند رهبری و مدیریت یک بخش خصوصی و یا تولیدی را بر عهده گرفته، در نقش یک کارآفرین در سازمان ها شروع به فعالیت کرده، در بخش های خصوصی سازمان ها، تشکیلات اداری جدیدی را پیاده سازی کنند و در مجموع با تکیه بر مهارت هایی که در این دوره به دست می آورند خواهند توانست که تمامی قسمت های یک مجموعه را متحول کرده و با تکیه بر اطلاعات مدیریتی که بدست آورده اند عملکرد جدیدی را در پیش بگیرند.

هدف از شرکت در رشته مدیریت کسب و کار

در مجموع شرکت در رشته مدیریت کسب و کار به شما کمک می کند تا بیاموزید چگونه نتیجه گرا باشید و سعی کنید تا به نتیجه اصلی و هدف اصلی کسب و کار خود برسید. برای مثال موقعیتی را تصور کنید که در موسسه و یا شرکتی تمامی کارمندان رأس ساعت در محل کار حضور پیدا کرده و مشغول به انجام وظایف خود ‌شوند اما در پایان متوجه ‌شوند که به اهداف خود نرسیده‌اند. به بیان بهتر تصور کنید که تیم فروش و بازاریابی یک کسب و کار دائماً در حال فعالیت و برنامه ریزی هستند اما بعد از مدتی نه فروش خوبی داشته اند و نه قرارداد تجاری خوبی تنظیم کرده اند، بنابراین تیم کاری به هدف خود نرسیده اند.
یکی از بهترین کارهایی که یک مدیر موفق می‌تواند انجام دهد این است که در هر شغلی شاخصه‌هایی را تعریف کند و از کارمندان خود بخواهد که هر روز و هر هفته به آنچه تعیین شده عمل کند. بدین شکل به ‌راحتی می ‌تواند تیم کاری خود را ارزیابی کرده و در مواقعی که در محل کار نمی‌ تواند حضور پیدا کند با بررسی این شاخص‌ها از وضعیت موجود باخبر می‌شود. همین‌ طور تیم‌ های کاری هم وقتی می‌ بینند که عملکرد مثبتی متناسب با شاخص‌ها نداشته‌اند سعی می‌کنند سریع‌تر در جهت شاخص‌ها حرکت کنند. اما از این مسئله نیز نمی توان غافل شد که یک فرد تنها با تکیه بر تجربه شخصی اش می تواند تمامی تکنیک های مدیریتی را بیاموزد. اما هر چیزی را نیز نمی توان تجربه کرد. بنابراین روشی مناسب برای کسب تجربه این است که از تجارب افراد موفق استفاده کنیم. شرکت در دوره مدیریت کسب و کار برای شما موقعیتی را فراهم می کند که بتوانید در حضور افراد مجرب کسب تجربه کنید و البته با اصول و فنون موفقیت در راه اندازی یک کسب و کار آشنا شوید.

تحصیل در این رشته باعث ارتقاء استاندارد ها و کیفیت سطح زندگی افراد می‌شود و در نهایت توسعه کسب و کار را به دنبال خواهد داشت. به طور کل نمی توان از اهمیت این رشته چشم پوشی کرد چرا که با توجه به پیشرفت علم، افراد بیشتر از قبل نیاز به ارتقاء و بهبود سطح کیفیت مدیریتی را در سازمان های اقتصادی و اجتماعی احساس می کنند. با توجه به اینکه ارتقاء و بهبود سطح کیفیت مدیریتی در تمامی مراحل نیازمند اشراف بر دانش مدیریتی می باشد، رشته مدیریت کسب و کار به عنوان یکی از علوم کاربردی برای توسعه شخصی و جوامع در نظر گرفته شده است.

نکته مهم این است که در هر رشته ‌ای تحصیل کرده باشید می توانید با گذراندن دوره های مدیریت کسب و کار به مدیر توانمندی تبدیل شوید و نقش بسزایی در رشد و کارایی سازمان های اجتماعی و اقتصادی در سطح اجتماع داشته باشید. امروزه تعداد مجموعه ها و سازمان هایی که در کنار نیاز به افرادی که علاوه بر دانش تخصصی خود به علم مدیریت نیز تسلط دارند روز به روز در حال افزایش است.

افراد با اهداف متفاوتی در دوره مدیریت کسب و کار شرکت می کنند. اما در مجموع می توان هدف از شرکت در این دوره را توسعه شخصی و گسترش توانمندی های فردی دانست. در مجموع شما با شرکت در این دوره با مفهوم بازاریابی و همچنین ابعاد گوناگون مارکتینگ و مدیریت بازاریابی آشنا شده و فلسفه کلی مدیریت بازاریابی و چگونگی تجزیه و تحلیل رقبا و وضعیت بازار را خواهید آموخت و با چگونگی برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی آشنا خواهید شد.علاوه بر این با نقش و اهمیت تحقیقات بازاریابی آشنا شده و از طرفی با سیستم‌های اطلاعاتی بازاریابی آشنا می شوید و در نهایت فرآیند تحقیقات در بازار را خواهید آموخت. 

از دیگر آموزه‌های این دوره می‌توان به آشنایی با رفتار مصرف کننده و همچنین فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده اشاره کرد. عوامل موثر در فرآیند تصمیم گیری خرید و همچنین مشخصات اصلی خریدهای سازمانی نیز در این دوره به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. در این دوره خواهید آموخت که چگونه بازار هدف را تعیین کنید و معیار های تقسیم بازار را فرا خواهید گرفت.

هدف از شرکت در رشته مدیریت کسب و کار

استراتژی های مختلف برای انتخاب بازار، تخمین اندازه و سهم بازار و روش ها و متغیرهای تقسیم بازار نیز از دیگر مسائلی بوده که در این دوره به آن ها  پرداخته شده است. با شرکت کردن در دوره مدیریت کسب و کار با مدیریت محصولات و مراحل اصلی ایجاد و عرضه محصولات جدید و همچنین منحنی عمر محصول آشنا خواهید شد. تعیین قیمت و روش ها و استراتژی های قیمت گذاری و همچنین قیمت گذاری در انواع بازارهای مختلف و فرایندی که در پیش رو خواهد داشت به شما آموزش داده خواهد شد.

از دیگر مسائلی که در این دوره به آن پرداخته می‌شود انواع تحقیقات بازاریابی از لحاظ فرم و همچنین آموزش تمایز موجود میان تحقیقات بازاریابی و بازاریابی مستقیم است. در نتیجه با تحقیقات بازاریابی آشنا شده و همچنین اهمیت تحقیقات بازاریابی را خواهید آموخت و با نحوه نمونه گیری در تحقیقات بازاریابی آشنا خواهید شد. روش های جمع آوری داده ها و تکنیک های سنجش نگر و همچنین پرداختن به مزایای استفاده از خدمات حرفه‌ای تحقیقات بازاریابی از دیگر مسائلی است که در این دوره به طور کامل آموزش داده می شود.

از دیگر مهارت ها و تکنیک های بسیار مهمی که در این دوره آموزش داده می شود اصول و فنون مذاکرات تجاری، انواع مذاکره، اشکال مذاکره، اهداف آن، فرایند های مذاکره و ویژگی های اصلی آن می باشد. با شرکت در دوره مدیریت کسب و کار با استراتژی های متفاوت کسب و کار آشنا خواهید شد.  از دیگر مباحثی که در دوره مدیریت کسب و کار مورد ارزیابی قرار می گیرد بررسی تیپ های شخصیتی مختلف و همچنین نحوه بکارگیری روابط عمومی در قالب یک تخصص و کارکردهای مختلف روابط عمومی می باشد. به طور کلی شرکت کنندگان با فرآیند ارتباط و همچنین روانشناسی ارتباط آشنا شده و می آموزند که چگونه از ارتباط کلامی در سازمان ها بهره ببرند.

 قدرت بیان و سخنوری نیز بسیار مهم می باشد و هر فرد در حرفه ای که مشغول به کار است با آگاهی نسبت به این علم می آموزد که چگونه نفوذ کلام خود را افزایش دهد و در واقع با روش های افزایش قدرت بیان و مدیریت و فنون سخنرانی آشنا خواهد شد. تمامی تکنیک ها و فنونی که در دوره قدرت بیان و گویندگی به آن پرداخته می شود به صورت مختصر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با اعجاز بیان آشنا شده و خواهید آموخت که چگونه با ترس و کمرویی خود به هنگام سخنرانی مقابله کنید.

و اما اصول تخصصی دیگری که در دوره مدیریت کسب و کار موسسه آموزش عالی فن پردازان آموزش داده می شود شامل چگونگی به کارگیری نیروهای فردی در مذاکره، آشنایی با مدیریت پروژه همچنین نحوه برنامه ریزی و کنترل پروژه می باشد. در این دوره قوانین اصولی مدیریت پروژه به شما آموزش داده می شود، همچنین رویکردهای متفاوت مدیریت پروژه را خواهید آموخت و در نهایت با چرخه حیات پروژه و حوزه‌های دانش و مدیریتی آشنا خواهید شد و ویژگی های اهداف پروژه و محدودیت هایی که پروژه می‌تواند داشته باشد را خواهید شناخت.

هدف از شرکت در رشته مدیریت کسب و کار

از دیگر اصولی که می‌توان به آن اشاره کرد اهمیت مطالعات امکان سنجی در پروژه است. در این دوره با سیستمهای سازمانی آشنا خواهید شد و مهارت های کلیدی برای مدیریت عمومی و رهبری را خواهید شناخت. با مهارت های حل مسئله نیز آشنایی پیدا خواهید کرد و خواهید آموخت که چگونه به تهیه برنامه مدیریت پروژه بپردازید و به طور کلی نظارت و کنترل بر کارهای پروژه ای را خواهید آموخت. نحوه ورودی و خروجی گرفتن از برنامه ریزی منابع و شناخت ابزار ها و تکنیک های برآورد هزینه، بودجه بندی و کنترل هزینه همه از جمله اصولی می باشد که در این دوره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نظارت و کنترل ریسک، تحلیل کمی و کیفی ریسک، برنامه ریزی و مدیریت ریسک و گام های مدیریت ریسک و اتفاقات غیر منتظره نیز از دیگر موضوعاتی است که در دوره مدیریت کسب و کار به آن پرداخته می شود. از طرفی با نحوه زمانبندی پروژه آشنا شده و همچنین استراتژی های فشرده سازی برنامه زمانبندی را خواهید آموخت. از سرفصل هایی که در این دوره به آن پرداخته میشود می توان به پیش درآمدی بر رفتار سازمانی، روانشناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی، علوم سیاسی، شناخت هدف های رفتار سازمانی، نحوه بهبود کیفیت و بازدهی، چگونگی نوآوری و ایجاد تغییر و همچنین شناخت رفتار سازمانی در سطح جهانی اشاره کرد. در این دوره با کشورهای چند ملیتی آشنا شده و نحوه عقد قراردادهای همکاری منطقهای را خواهید آموخت. تجزیه و تحلیل اختلافات فرهنگی و چگونگی مدیریت انگیزش نیز از جمله فاکتورهایی است که در این دوره به آن پرداخته شده است.

تئوری هایی که در دوره مدیریت کسب و کار افراد با آن  آشنا می شوید عبارتند از : تئوری بهداشت و تئوری های نوین انگیزشی، تئوری مبتنی بر نیازهای سه گانه، تئوری تقویت رفتار، نظریه انتظار، نظریه برابری و نظریه تعیین هدف.
علاوه بر آنچه گفته شد در این دوره با تئوری های رفتاری و شخصیتی و رهبری آشنا خواهید شد، مفهوم رهبری را به طور کلی شناسایی خواهید کرد و همچنین مهمترین وظایف رهبری سازمان را خواهید شناخت و با چالش های عمومی و دائمی که اصولا رهبران سازمان ها و مجموعه ها با آن روبرو می‌شوند آشنا خواهید شد.

تحلیل ارزش چرخه عمر، بررسی منحنی عرضه و تقاضا تحلیل اندازه و سهم بازار دلیل زنجیره ارزش و تحلیل افق های سه گانه در این دوره آموزش داده خواهد شد و شما به طور کلی با مدیریت بحران و رفتار سازمانی آشنایی پیدا خواهید کرد و تکنیک ها و مدل های مختلف مدیریت بحران و ضرورت وجود مدیریت بحران در سازمان ها را مورد بررسی قرار خواهید داد. از طرفی با نحوه مدیریت سازمان در دوران رکود آشنا خواهید شد.

به طور کلی در این دوره با مدیریت رفتار سازمانی، هدف سیستم‌های کاری، عناصر رفتار سازمانی، روش های بررسی بازارهای مالی و مفهوم سرمایه گذاری و تکنیک های آن در بازار سرمایه آشنا خواهید شد و در نهایت خواهید توانست با توجه به مهارت هایی که به دست می آورید رابطه ریسک و بازده برای سرمایه گذاران را مورد بررسی قرار دهید و با تخمین زمان مورد نیاز برای بازگشت سرمایه قدم های اصولی بردارید و در نتیجه شانس شما در مدیریت موفقیت آمیز یک کسب و کار بیشتر از سایرین خواهد شد.

با توجه به تمامی مطالبی که به آن ها اشاره شد و البته با توجه به تمامی مهارت هایی که در این دوره فرا خواهید گرفت، افراد می‌توانند انگیزه های متفاوتی برای شرکت در این دوره داشته باشند اما در نهایت تمامی انگیزه های درونی، می توان توسعه شخصی و  افزایش  شانس برای قرار گرفتن در سمت های شغلی بهتر را به عنوان هدف اصلی افراد برای شرکت در این دوره در نظر گرفت. بعد از پشت سر گذراندن این دوه می توانید مهارت مدیریتی و استراتژیکی برای راهبرد کسب و کار خود کسب کنید و همچنین با شبکه بزرگی از مدیران و صاحبان کسب و کار ها ایجاد شبکه نمایید. رشد و توسعه شخصی نیز از مهمترین دستاورد های این رشته خواهد بود.

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، با بهره مندی از حضور اساتید مجرب اقدام به برگزاری این دوره آموزشی کرده است و با در نظر گرفتن تمامی اهدافی که شما را ترغیب به شرکت در این دوره کرده پکیج های آموزشی را در اختیارتان قرار می دهد و کلاس های مربوطه را برگزار می کند. در پایان این دوره ها مدارک معتبری به دانشپذیران اعطا میشود که تاییدیه وزارت علوم، فناوری و تحقیقات را به دنبال دارد.
 

موسسه آموزش عالی فن پردازان تحت نظارت مستقیم وزارت علوم فناوری و تحقیقات با برگزاری این دوره شما را آماده می‌کند تا برای فعالیت در بازار کار آماده شوید. مهارت هایی که در این دوره کسب می کنید با هیچ چیزی قابل قیاس نمی باشد و تضمین کننده موفقیت شما در عرصه اشتغال می باشد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها