نکاتی درباره استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

نکاتی درباره استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

نکاتی درباره استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی  |  همان طور که می دانید همه انسان ها در جست و جوی آرامش و خوشبختی هستند و در صورت نبود آن سعی دارند تا محیط اطراف را به گونه ای طراحی کنند که آرامش و انرژی در بین اعضاء خانواده گسترش یابد. یکی از این روش ها، بکارگیری رنگ های گرم در دکور منزل است که معمولا اطلاعات آن در دوره نرم افزار طراحی و دکوراسیون داخلی به علاقه مندان و متخصصان این امر آموزش داده می شود. 

نکاتی درباره استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

جالب است بدانید که استفاده از رنگ مناسب برای لوازم و وسایل خانه یکی از اصلی‌ترین و نزدیک‌ترین راه حل ها برای ایجاد آرامش در خانواده می باشد. البته انجام این کار و همچنین به مراتب تغییر رنگ لوازم منزل، امری آسان در نظر گرفته نمی شود، بلکه ممکن است هزینه های بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. برای مثال تصور کنید یکی از رنگ های گرم را برای فرش یا دیوار مورد استفاده قرار می دهید، اما رنگ بکار رفته در مبلمان تان با ساختار کلی منزل سنخیت ندارد، از این رو فرد گیج شده و حتی ممکن است برای تغییر سبک و ظاهر منزل،  هزینه های بسیاری را متحمل شود. تمام این ها به دلیل عدم آموزش دوره نرم افزار طراحی و دکوراسیون داخلی در مجموعه ای معتبر نظیر موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می باشد که این موسسه با کسب کليه مدارک و مجوزهاي مورد نياز از سوي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که يکي از معتبر ترين مراکز در حوزه صدور مجوزهاي آموزشي مي باشد، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشی و صدور گواهينامه طراحی دکوراسیون داخلی کرده است.

تاثیر استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون منزل

جالب است بدانید که رنگ‌های گرم تداعی کننده‌ و نشان دهنده نور خورشید، آتش و حرارت می باشند. این رنگ ‌ها موجب شده تا ویژگی‌های خاصی در محیط پدید آمده و فضاهای بی رنگ و روح نیز دارای جذابیت شود. همچنین نکته ای که بهتر است به آن توجه گردد، تعادل یافتن رنگ های خنثی با رنگ های گرم است. این رنگ ها در یک فضا اغلب نزدیک‌تر به نظر می‌آیند و باعث می شود تا اتاق ‌های بزرگ دنج ‌تر و صمیمانه ‌تر به نظر برسند. بعضی از افراد نیز هستند که طرفدار سبک های قدیمی و سنتی هستند و ترکیب مد جدید را با روش های قدیمی می پسندند، از این جهت اگر فردی از طیف ‌های گرم و کم رنگ به عنوان رنگ غالب در فضا استفاده می کند و علاقه مند به این سبک است، توصیه شده تا گرم ترین رنگ ها را در طراحی دکوراسیون داخلی بکار گیرد.

برای مثال اگر دوست ندارید تمام ترکیب رنگی منزل تان گرم باشد، می توانید یک یا دو رنگ سرد به این ترکیب اضافه کرده و سپس تعادل ایجاد نمایید. به احتمال زیاد نیز می دانید که شخصیت فرد در انتخاب رنگ تاثیر گذار است. به عنوان نمونه اگر فردی دارای شخصیتی آرام باشد بدون شک رنگی گرم مناسب محیط اطراف وی نخواهد بود و وی بایستی رنگ های سرد و حتی ملایم تر را در ساختار منزل بکار گیرد.

اما رنگ های گرم مناسب شخصیت های پر جنب و جوش و به اصطلاح پر از فعالیت است. این رنگ‌ها موجب شده تا سطح آدرنالین، تعداد تنفس، میزان فشار خون و دمای بدن را بالا رود و به این ترتیب به فرد احساس گرما ببخشد. جالب است بدانید که هر چه شدت رنگ گرم بیشتر باشد، به مراتب گرما بخشی آن افزایش خواهد یافت. در کنار این همه اطلاعات مفید، بهتر است بدانید که اگر فردی تا کنون موفق به دریافت مدرک نرم افزار طراحی و دکوراسیون داخلی در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان نشده، باید زود تر دست به کار شود زیرا این مدرک از سوی اين مرکز آموزشي معتبر و توسط مرکز بين المللي ارزيابي مدارک تحصيلي همان WES کانادا تایید شده می باشد. 

رنگ های گرم را بیشتر بشناسید

در ابتدا سوالی که پیش می آید، این است که چه رنگی، رنگ گرم نامیده می شود و آیا می توانید با دیدن رنگ ها، گرم یا سرد بودن آن را تشخیص دهید؟ شاید هم بار ها نام آن را شنیده باشید اما زمانی که اسم چیدمان دکوراسیون و حتی تغییر سبک آن می آید، گیج شده و نمی دانید که کدام رنگ را انتخاب کنید و تمام این موارد به دلیل عدم آموزش نرم افزار طراحی و دکوراسیون داخلی می باشد که فرد برای اخذ گواهینامه طراحی دکور آن نیز اقدام نکرده است. بدین منظور در این بخش قرار است با انواع رنگ های گرم آشنا شوید و سپس آن ها را بیش از قبل بشناسید.

نکاتی درباره استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

  •  رنگ قرمز

جالب است بدانید که این رنگ نشان دهنده حرارت و جوشش  است و دمای بالایی دارد. نکته ای که قابل توجه دوست داران این رنگ همواره قرار می گیرد، تحت تاثیر قرار گرفتن شخصیت فرد در صورت بکارگیری رنگ گرم در منزل با فعالیت‌های حرکتی و جسمانی است. اثری که پدید می آید در راستای تحریک کنندگی و افزایش گردش خون در بدن است که موجب شده تک به تک سلول های بدن نیز تحت تاثیر قرار گیرد. 

برخی از افراد نیز هستند که علاقه دارند از رنگ قرمز به عنوان مکمل استفاده کنند تا در محیط تعادل بر قرار کنند. بدین منظور برای استفاده بهتر و مناسب ‌تر از رنگ قرمز و ترکیب های موثر آن  در دکوراسیون خانه، از چه رنگ هایی می توان در کنار رنگ قرمز استفاده کرد تا زیبایی چشم گیری را به محیط بخشید.

  •   رنگ نارنجی

یکی دیگر از رنگ های گرمی که می توانید در طراحی دکوراسیون داخلی از آن استفاده کنید، رنگ نارنجی است که امروزه علاقه مندان بی شماری را به خود جذب کرده است. این رنگ شاد موجب شده تا طراوت و تازگی به همراه حرارت در منزل تداعی شود و به محیط اطراف انرژی زیادی بخشیده شود. برای مثال رنگ نارنجی در انواع متنوعی مانند نارنجی کرم، نارنجی تاریک و گوجه‌ای، یافت می شود که برخی نیز علاقه مندند تا این رنگ زیبا را با سایر رنگ های ملایم و حتی سرد ترکیب کنند.

  • رنگ زرد

شاید شما رنگ زرد را به عنوان رنگ خورشید و روشن کننده منازل بشناسید. زرد یکی از رنگ هایی است که بسیار پر انرژی و شادی آفرین محسوب شده که در عین حال شور و حرارت را برای اعضاء موجود در آن مکان پدید می آورد. همان طور که گفته شد، رنگ زرد تداعی کننده نور خورشید و می باشد و این در حالی است که زرد در بین طیف رنگ های گرم در متعادل‌ترین حالت ممکن قرار دارد. در واقع می توان گفت که امروزه رنگ های گرم که به سمت سفید در حرکت هستند، علاقه مندان بیشتری را در ساختار و طراحی دکوراسیون داخلی دارند. برای مثال رنگ‌های هم چون کرم، شیری، لیمویی، نخودی از رنگ‌های پر استفاده در حوزه مد و دکوراسیون منزل می باشند که همه به نوعی از رنگ زرد گرفته شده اند. 

تفاوت رنگ های گرم و سرد در دکوراسیون داخلی

برای اینکه بدانید چه رنگی برای دکور منزل شما مناسب است، بایستی رنگ ها را به طور کامل بشناسید و با استفاده درست از آن ها زندگی خود را به طور خارق‌العاده‌ای تحت تاثیر قرار دهید. لازم به ذکر است که با انجام این کار قادر خواهید بود احساسات را به طور کامل به دیگران انتقال داده و آن ها را تحت کنترل خود در آورید. شاید باورش سخت باشد اما تطبیق شخصیت فرد و رنگ، بسیار به رفتار ها و نوع نگرش به زندگی ارتباط دارد. و همه را موجب می سازد تا از این مباحث آگاه گردد. همچنین رنگ‌هایی نظیر قرمز، زرد و نارنجی در مجموعه کلی، جزء رنگ های گرم به شمار می روند و  به دلیل موجودیت اصلی خود آدرنالین را افزایش داده و به علاوه موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و نهایتا افزایش درجه حرارت خواهد شد. این در حالی است که رنگ ‌هایی نظیر سبز و آبی جزء رنگ های سرد طبقه بندی می شوند. این رنگ ها موجب شده  ضربان قلب را کم گردد، ماهیچه‌ها را آرام و درجه حرارت بدن را کاهش داده و حس سردی را در فرد به وجود می آورند.

اما نکته جالب اینجاست که رنگ بنفش به دلیل داشتن ترکیب رنگی قرمز و آبی، ترکیبی از رنگ گرم و سرد محسوب می شود. برای مثال اگر مقدار رنگ آبی بیشتر باشد، میزان سردی رنگ بیشتر بوده و در صورت وجود قرمزی بیشتر، گرم خواهد بود . در ضمن  تمام علاقه مندان به انجام کارهای طراحی دکوراسیون داخلی، بهتر است تفاوت های بین این گروه از رنگ ها را تشخیص دهند زیرا این موارد به روحیات فرد نیز وابسته است.

تاثیرات رنگ های گرم در لوازم خانه

همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، وجود رنگ های گرم در منزل موجب شده تا شور و نشاط رفته به خانه باز گردد و اعضای خانواده به هم نزدیک شوند. از این رو برخی برآنند تا از این قبیل رنگ ها در ساختار طراحی منازل استفاده نمایند. بدین صورت ما در این بخش ترکیب های رنگی مناسب با لوازم خانه را بیان می کنیم.

  •   بکارگیری رنگ گرم در دیوار ها و سقف منزل

یکی  از بخش های منازل که بیش از همه مورد توجه مهمانان و سایر افراد قرار می گیرد، ایجاد تغییرات مربوط به رنگ دیوارها و البته رنگ سقف منازل می باشد. زیرا رنگ گرم موجب شده تا شور و نشاط و حتی شادمانی به محیط منزل بازگردد.

  • استفاده از رنگ گرم در دوخت پرده

پرده نیز یکی از لوازم است که در صورت نبود باعث می شود از زیبایی ساختمان داخلی کاسته شود. همچنین طرح ‌ها و نقش ‌های جلا دهنده و مجلل، بایستی به چشم آید و این در حالتی است که در پرده رنگ های گرم و مناسب محیط بکار رفته باشد.

نکاتی درباره استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

  • بکارگیری رنگ های زیبا و متنوع در مبلمان

اگر سری به نمایشگاه های مدرن مبلمان زده باشید، رنگ زرد را به وفور دیده اید، زیرا ترکیب این رنگ در کنار رنگ های شاد و گرم زیبایی خیره کننده ای را برای منازل به ارمغان می آورد. این رنگ اخیرا مورد علاقه طراحان مبلمان قرار گرفته و در صنعت به مقدار زیاد از آن استفاده می شود.

  •  استفاده از رنگ گرم در کمد ها

بدون شک رنگ‌های گرم نظیر قهوه‌ای، کرم، شیری و زرد از پر کاربردترین رنگ‌ها برای کمد های موجود در اتاق، سالن و یا محوطه های بسته می باشند. یکی از دلایل موجود بر اساس مد روز است و دیگری پذیرا بودن ساختار دکوراسیون بر این منوال می باشد. کمد های اتاق خواب یا کمدهای دیواری معمولاً رنگ‌های روشنی انتخاب می‌شوند که تضاد زیادی برای محیط ایجاد نکنند، اما کمدهای دکوری که در فضای پذیرایی قرار می‌گیرند رنگ‌های گرم تندتری را مورد پذیرش قرار می دهند.

  •  فرش قرمز، جلا دهنده منازل

در خانواده های ایرانی تنها رنگی که روی زمین به چشم می خورد، رنگ قرمز است. شاید به این دلیل باشد که قرمز تنها رنگی است که برای فرش مناسب است یا اینکه هنر و ذوق ایرانی همواره با در نظر گرفتن معیارهای روحی و تعلقات جسمی در هم آمیخته است. شاید فکر کنید که این رنگ در فرش قدیمی شده، اما کلیه طراحان صنعت فرش این موضوع را رد کرده اند و لوازمی نظیر فرش را جلا دهنده منازل می نامند. به علاوه طراحان دکور نیز بر تشخیص رنگ مناسب، مسلط هستند و علاقه مندان بایستی خود را برای شرکت در دوره نرم افزار طراحی و دکوراسیون داخلی آماده سازند.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها