نور پردازی، شاه کلید موفقیت طراحان دکوراسیون داخلی

نور پردازی، شاه کلید موفقیت طراحان دکوراسیون داخلی

نور پردازی، شاه کلید موفقیت طراحان دکوراسیون داخلی | طراحی دکوراسیون داخلی یکی از آن رشته هایی است که بسیاری از جوانان را به خود جذب می کند و به دلیل دنیای رنگارنگی که دارد، می تواند یک موقعیت عالی برای افرادی که می خواهند نبوغ و خلاقیت شان را به رخ بکشند باشد. در این میان موضوعی که برای طراحان دکوراسیون داخلی و به خصوص مشتری های آن ها اهمیت دارد، نورپردازی و بازی با نور های طبیعی و مصنوعی است که تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی و کارایی آن طراحی خواهد داشت. به همین دلیل موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان که خود برگزار کننده دوره طراحی دکوراسیون داخلی است، بر خود واجب دانست تا کمی بیشتر درباره اهمیت نور و نورپردازی در این رشته صحبت کند. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید ...

طراحی دکوراسیون داخلی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

منظور از طراحی دکوراسیون داخلی این است که یک فضا یا محیط را با هدف تقویت سلامت روحی و زیبایی در آن طراحی کنیم، به گونه ای که افرادی که از آن استفاده می کنند، ضمن لذت بردن از این محیط بهترین و بیشتری استفاده را نیز بتوانند ببرند. در نتیجه طراح داخلی نیز فردی است که مسئول تحقیق و برنامه ریزی و البته هماهنگی این پروژه را به عهده داشته باشد. خیلی از متخصصین و حرفه ای های این رشته، طراحی دکوراسیون داخلی را یک رشته چند منظوره در نظر می گیرند و بر این باور هستند که در این رشته مسائلی مانند توسعه ذهنی، برنامه ریزی، بازرسی و کنترل، ساخت و تولید و ... همه درگیر هستند و فردی که وارد این رشته می شود، با موضوعات مختلف و متنوعی آشنا می شود.

گفته می شود این رشته از قرن هجدهم معرفی شده و مورد توجه قرار گرفته است. حتی در زمان های قبل از آن نیز بسیاری از تلاش هایی که در این زمینه صورت می گرفته است، ذاتی و از روی ذوق و قریحه درونی بوده است. بنابراین دکوراسیون داخلی همیشه همراه ما بوده است و از ما جدا نمی شود. تنها در طول سال ها، شاهد تغییرات آن بوده ایم به گونه ای که متناسب با پیشرفت های روز دنیا، المان های طراحی دکوراسیون داخلی نیز تغییر و پیشرفت کرده است.

بنابراین لازم است که ما هم محیط اطراف مان که می تواند هم محیط کار و هم محیط زندگی مان باشد، به گونه ای طراحی کنیم که بهترین انرژی را به ما بدهد و بیشترین استفاده را بتوانیم از آن ببریم. امروزه در محیط های کار هم اهمیت زیادی به طراحی دکوراسیون داخلی داده می شود، چرا که بیشتر از گذشته به اهمیت روانشناسی محیط پی برده اند و شرکت ها و سازمان های بزرگ و حرفه ای بر آن شده اند تا از این طریق بهره وری و انرژی کارمندان شان را نیز بیشتر کنند. پس در جای جای زندگی ما طراحی دکوراسیون داخلی نقش دارد و به همین دلیل است که موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان اهمیت ویژه ای به برگذاری دوره طراحی دکوراسیون داخلی داده است.

در طی آموزش طراحی دکوراسیون داخلی در این موسسه، شما به خوبی با تمام موضوعاتی که مربوط به این رشته و حرفه تخصصی است آشنا می شوید و می توانی در نهایت به عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی حرفه ای وارد بازار این رشته شوید. اما فکر می کنید، به چه کسی طراح داخلی می گویند؟ در ادامه به این سوال هم پاسخ می دهیم...

طراحی داخلی کیست و چه مسئولیت ها و وظایفی دارد؟

طراح داخلی درواقع همان فردی است که بر اساس عقاید، عادات و رفتار های مردم فضاهایی را برای آن ها خلق می کند. این طراحی ها می تواند عام باشد و یا کاملا خاص و منحصر به فرد. چرا که برخی از افراد نیازهای بسیار خاصی دارند که فقط طراحان داخلی با شناسایی آن ها می توانند محیطی مناسب و کاربردی برای آن ها فراهم کنند، به صورتی که این مکان برای دیگر افراد ممکن است اصلا کاربردی نباشد.

منظور از دکوراسیون نیز تمامی ابزار ها و وسایلی است که طراح به کمک آن ها نیاز های مشتری هایش را بر طرف می کند. با این ابزار ها می توانید شاهد یک محیط و مکانی خاص باشید که کاملا خود را از محیط های دیگر، مجزا کرده است. بنابراین لازم است که طراح داخلی در کار خود پشتکار و برنامه ریزی داشته باشد، تا بتواند به هدف اصلی و نهایی خود برسد

یک طراح داخلی  باید روانشناس خوبی هم باشد تا بتواند علائق و سلایق مشتری های خود را شناسایی کند و تعامل خوبی با آن ها برقرار کند. تنها در این زمان می تواند بهترین نتیجه را به مشتری خود ارائه دهد. به همین دلیل ضروری است که طراح داخلی تمامی آموزش های مرتبط با این رشته را دیده باشد و به خوبی برای ورود به بازار حرفه ای این کار آماده باشد. اما برگردیم سر موضوع اصلی بحث مان، یعنی اهمیت نور و روشنایی در دکوراسیون داخلی.

اهمیت نور پردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از موضوعاتی که در دوره طراحی دکوراسیون داخلی با آن آشنا خواهید شد، اهمیت نور پردازی می باشد. همه به خوبی می دانیم که نور چه طبیعی چه مصنوعی برای فضا هایی که ما ساعت ها در آن حضور داریم، اهمیت بسیار زیادی دارد. طراحان داخلی به کمک نور ها دکوراسیون را زیبا تر می کنند و چه بسا فضا را رمانتیک تر و آرامبخش تر جلوه می دهند. اما این تمام ماجرا نیست. نور ها اهمیت ویژه ای برای محیط های کاری دارند و در خیلی از مواقع باعث می شوند تاثیر زیادی روی افرادی که در آن محیط حضور دارند، داشته باشند.

به همین دلیل طراح داخلی باید با در نظر گرفتن نور طبیعی محیط، به این فکر باشد که چگونه کمبود نور احتمالی را جبران و یا چطور نور بیشتری به محیط وارد کند تا از آسیب های روحی و جسمی که نور کم بر افراد آن محیط می گذارد جلوگیری کند. خیلی از ما فکر می کنیم، نور پردازی همان تصویر پس زمینه در محیط اطرافمان است که با روشن کردن کلید برق تامین می شود. اما نور پردازی در دنیای طراحی دکوراسیون داخلی چیزی فراتر از این موضوع می باشد.

شما پس از شرکت در این دوره ارزشمند در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان و با اخذ مدرک طراحی دکوراسیون داخلی خیلی زود متوجه خواهید شد که نور چقدر ارزش زیبایی دارد و مهمترین موضوع برای تاثیرگذاری روی افراد حاضر در آن محیط می باشد. درواقع شما به عنوان طراح داخلی با انتخاب نور پردازی صحیح می توانید طراحی خود را یک پله بالاتر ببرید و رضایت بیشتر مشتریان خود را جذب کنید. اما بیایید کمی جزئی تر به مساله نور در دکوراسیون داخلی نگاه کنیم...

انواع نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

شما با اخذ گواهینامه طراحی دکوراسیون داخلی از موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می توانید خیلی حرفه ای و تخصصی به مساله نورپردازی محیط خود فکر کنید و خیلی زود نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کنید. اما برویم سراع انواع نورپردازی:

نور محیط: اولین نوری که برای همه ما هم آشنا است، نور طبیعی محیط است که به عنوان نور عمومی نیز شناخته می شود، به صورتی که شما با این نور می توانید خیلی راحت در محیط حرکت کنید و این نور در تمامی مکان ها و اتاق ها نیز ساطع می شود. معمولا نور محیط تامین شده از نور های مخفی، خطی و یا وسایل روشنایی می باشند.

نور تاکیدی یا زاویه ای: این نور بیشتر برای برجسته تر کردن یک نقطه کانونی به کار می رود. مثلا ممکن است دیده باشید که یک قطعه هنری روی دیوار چطور با این نور زاویه ای برجسته تر شده و توجهات را نیز به خود جلب می کند. معمولا این کار را با چراغ های تصویری انجام می دهند.

نور گمارشی: از این نور ها برای کامل کردن یک عملکرد خاص استفاده می شود. هر نوع چراغی مانند چراغ های رومیزی یا چراغ های آویزی که روی جزیره ها در آشپزخانه ها قرار می دهند، در این دسته بندی قرار می گیرند.

بعد از آشنایی با این انواع نور باید بدانید که کجا و در چه مکان هایی از آن ها استفاده کنید. پس ما چند نوع نورپردازی داخلی داریم:

  • ورودی: که می توانید نور آن را با چراغ های آویز یا لوستر های دراماتیک تامین کنید و کارتان را با لامپ های کف یا رومیزی تکمیل کنید. به هر حال نور ورودی بسیار مهم می باشد.
  • سالن نشیمن: در این مکان دست شما باز تر است و بهترین مکان برای استفاده از نور های خطی و موقتی است. اگر گوشه های این اتاق به نور بیشتری نیاز دارند، می توانید از چراغ های کفی استفاده کنید.
  • سالن غذاخوری: یکی از ساده ترین اتاق های برای نور پردازی، همان جایی است که قرار است در آن غذا سرو شود. می توانید خیلی راحت با یک چراغ یا لوستر بزرگ بالای میز غذاخوری تان کار را تمام کنید. اما اگر گوشه ها کمی تاریک است هم می توانید از چراغ رومیزی بهره ببرید و هم چراغ های کفی.
  • آشپزخانه: یکی از پیچیده ترین نورپردازی ها در آشپزخانه است. بهتر است روی مناطق کانونی از آویزهای سرپوشیده استفاده کنید. نور پردازی زیر کابینت ها هم می تواند محیط دلچسبی برای کاربر آشپزخانه فراهم کند.
  • اتاق خواب، حمام و دستشویی و محیط کار نیز دیگر مکان هایی هستند که به نور پردازی حرفه ای نیاز دارند. اما اگر می خواهید بیشتر در این باره بدانید، توصیه می کنیم در دوره طراحی دکوراسیون داخلی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنید و از مزایای آن بهره مند شوید...
برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها