نهمین نشست کمیته فرعی کنوانسیون ۱۹۷۰ برگزار شد

نهمین نشست کمیته فرعی کنوانسیون ممنوعیت و جلوگیری از واردات، صادرات و انتقال غیرقانونی مالکیت اموال فرهنگی با ریاست جمهوری اسلامی ایران در ۶ و ۷ خردادماه سال‌جاری در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، این نشست با حضور معاون فرهنگی مدیرکل یونسکو، دبیر کنوانسیون ۱۹۷۰، اعضای کمیته فرعی و به ریاست دکتر احمد پاکتچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان یونسکو برگزار شد و موضوعاتی چون تقویت ساز و کارهای مقابله با صادرات و واردات غیرقانونی اموال فرهنگی، تقویت همکاری‌های بین المللی، افزایش حساسیت و آگاهی عمومی در قبال دارایی‌های فرهنگی، بررسی گزارشات سازمان‌های ذیربط بین المللی از جمله اینترپل، سازمان جهانی گمرک، شورای بین المللی موزه‌ها، مؤسسه بین‌المللی یکسان‌سازی حقوق خصوصی(UNIDROIT) و اتحادیه اروپایی در زمینه مبارزه با انتقال غیرقانونی اموال فرهنگی، ارتقای پایگاه داده‌ها و فهرست اموال فرهنگی، داد و ستد اینترنتی اشیا فرهنگی و به روزرسانی و بهبود کیفیت گزارشات ملی به منظور افزایش توانمندی‌های ملی و بین‌المللی برای جلوگیری از قاچاق اموال فرهنگی و بازگرداندن آنها به کشورهای مبدا ف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نهمین نشست کمیته فرعی کنوانسیون ۱۹۷۰ برگزار شد

بر اساس این گزارش، کمیته فرعی کنوانسیون ۱۹۷۰ متشکل از ۱۸ عضو است که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۹ به مدت ۴ سال به عضویت این کمیته درآمده است. با توجه به شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا، نهمین نشست کمیته فرعی کنوانسیون ۱۹۷۰ با مشارکت حضوری اعضای کمیته مذکور و حضور مجازی سایر اعضای کنوانسیون برگزار شد. نشست بعدی این کمیته در خرداد ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است؛ کنوانسیون ممنوعیت و جلوگیری از واردات، صادرات و انتقال غیرقانونی مالکیت اموال فرهنگی که به اختصار کنوانسیون ۱۹۷۰ خوانده می‌شود، سندی بین المللی به منظور مقابله با داد و ستد غیر قانونی اموال فرهنگی ملل مختلف است که در حال حاضر به تصویب ۱۴۰ کشور رسیده است.

 

منیع :

https://www.msrt.ir/fa/news/62035/%D9%86%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DB%B1%DB%B9%DB%B7%DB%B0-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها