نقش مدیریت بازرگانی در موفقیت یک کسب و کار

نقش مدیریت بازرگانی در موفقیت یک کسب و کار

نقش مدیریت بازرگانی در موفقیت یک کسب و کار | اشتیاق به اداره و مدیریت کردن یک کسب و کار برای موفقیت یک شرکت یا سازمان کافی نیست و برای رسیدن به اهداف به چیزی مهم از علاقه و احتیاج نیاز است. یک کسب و کار برای آنکه به درستی اداره شود و بتواند به حیات خود در بلند مدت ادامه دهد، به مهارت های اصلی تجارت و البته به یک مدیر بازرگانی ماهر و با سواد نیاز دارد. برنامه ریزی ، طراح ریزی استراتژی ، بررسی امور مالی و بازاریابی از جمله مهمترین موضوعاتی هستند که یک کسب و کار برای رسیدن به اهداف خود باید آنها را در نظر داشته باشد و این همان اموری است که به عهده یک مدیر بازرگانی قرار دارد. اما مدیریت بازرگانی دقیقا چیست و یک مدیر بازرگانی برای موفقیت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ 

نقش مدیریت بازرگانی در موفقیت یک کسب و کار

تعریف مدیریت بازرگانی 

در یک تعریف کلی مدیریت بازرگانی را می توان اینطور تعریف کرد که مدیریت بازرگانی در حقیقت مدیریت یک کسب و کار است که شامل تمام جنبه های نظارت و رسیدگی به فعالیت یک کسب و کار می شود. مدیریت عملی است که در آن منابع برای بدست آوردن اهداف مورد نظر تخصصی داده می شود و این کار شامل برنامه ریزی، سازماندهی، مدیریت منابع انسانی، رهبری، هدایت و کنترل یک سازمان و یا گروهی از افراد است که برای رسیدن به یک هدف مشخص تلاش می کنند. مدیران بازارگانی حرفه ای از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت یک سازمان یا شرکت محسوب می شوند، چرا که به واسطه مهارت های خود بین کارمندان و مشتریان یک تعادل قوی به وجود می آورند و همین موضوع باعث به موفقیت رسیدن یک سازمان می شود. به عبارت دیگر یک مدیر بازرگانی نقش قابل توجهی در سود و زیان یک شرکت ایفا می کنند.

گرایش های مدیریت بازرگانی

افرادی که دوره مدیریت بازرگانی را می گذرانند پس از پایان دوره این رشته با آگاهی و شناختی که از ساختار سازمان، تئوری‌ های مدیریت و سازماندهی و تکنیک ‌های مختلف پیدا می کنند، تصمیم ‌گیری و قدرت حل مشکلات در آنها افزایش پیدا کرده و علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این حوزه نیز آشنا می‌ شوند و در نتیجه می توانند در امور مختلف مربوط به حوزه بازرگانی فعالیت کنند. بازرگانی گرایش های مختلفی دارد که عبارتند از: 

  • بازاریابی 
  • مدیریت استراتژیک
  • بازاریابی بین ‌الملل
  • تحول سازمانی
  • مالی
  • بیمه
  • بازرگانی بین ‌الملل 

نقش مدیریت بازرگانی در موفقیت یک کسب و کار

مدیریت بازرگانی را کجا آموزش ببینیم؟

خوشبختانه این روزها دسترسی به آموزش سطح بالا آسان تر شده است و موسسات معتبر این دوره های تخصصی را به افراد علاقمند به یادگیری ارائه می کنند. در همین راستا موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان آموزش مدیریت بازرگانی را برای دانش پذیران طراحی و ارائه می کند. شرکت در دوره مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به صورت جامع و کامل طراحی شده و پس از پایان این دوره به دانش پذیران مدرک مدیریت بازرگانی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا می شود. علاوه بر این افراد علاقمند می توانند گواهینامه مدیریت بازرگانی این موسسه را نیز ترجمه کنند.

وظایف و ویژگی های مدیر بازرگانی 

وظایف یک مدیر بازرگانی رسیدگی و نظارت بر اجرای امور مربوط به قرارداد ها، ارتباط کارمندان با مشتری، میزان فروش و بازاریابی و کلیه اموری است که باعث می شود یک شرکت به بالاترین بهره وری خود برسد. علاوه بر این آموزش و نظارت بر کار کارمندان جدید نیز به عهده یک مدیری بازرگانی است. این دسته از مدیران باید در صورت لزوم برای موضوعات خاص برنامه ریزی لازم و درست داشته باشند. مدیر بازرگانی در عملکرد صحیح یک شرکت نقش ویژه ای دارد و به همین دلیل ممکن است که در مسیر کاری خود با فشارهای سنگینی روبرو شود. به همین دلیل یک مدیر بازرگانی باید ویژگی های مختلف داشته باشد تا به کمک آن بتواند در موفقیت یک شرکت نقش داشته باشد. از جمله این ویژ گی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت مذاکره : یک مدیر باید بدانید چگونه و چه موقع دیگران را متقاعد کند تا به آنچه می خواهید برسد. مهارت مذاکره در بسیاری از موقعیت های حرفه ای ضروری است، به خصوص زمانی که موضوع درخواست افزایش حقوق یا یک پیشنهاد شغلی، یا سایر مزایای شغلی مانند پاداش و برنامه کاری مطرح می شود این مهارت ها جلوه دیگری پیدا کرده و بسیار به شما کمک می کند.
  • مهارت مدیریت زمان : وقت طلا است و در نتیجه چگونگی رسیدن به حداکثر بهره وری یکی از مهمترین مهارتهای یک مدیر است که باید آن را بلد باشد. کیفیت کار مسلما مهم است اما کمیت نیز اهمیت دارد و یک مدیر علاوه بر اینکه باید وقت خود را مدیریت کند، باید در مورد برنامه های افرادی که زیر دست او کار می کنند به نحوی برنامه ریزی کند که هدر رفتن انرژی در آنها را به حداقل برساند. 
  • مهارت صحبت کردن : یک مدیر هر روز باید با افراد مختلف صحبت در مورد مسائل متفاوت صحبت کند. در بسیاری از موارد شما به عنوان یک مدیر باید جلوی جمع و تعداد زیادی از افراد صحبت کنید و این توانایی را داشته باشید که پیام و دیدگاه خود در مورد موضوع مورد نظرتان را به درستی به دیگران انتقال دهید. اگر این مهارت در شما کم رنگ باشد، بدون شک دچار مشکل می شوید، بنابراین اگر می خواید یک مدیر موفق باشید باید توانایی رساندن پیام خود به دیگران را داشته باشید، چرا این مهارت یک توانایی حیاتی برای یک مدیر محسوب می شود .
  • مهارت کار تیمی و ارتباط با افراد: شاید بتوان گفت که اگر یک مدیر توانایی و مهارت لازم برای ارتباط با ساری افراد را نداشته باشد و کار تیمی را به خوبی بلد نباشد، به احتمال بسیار زیاد با مشکلات زیادی در مسیر حرفه ای کار خود روبرو خواهد شد. اساسا یک مدیر علاوه بر اینکه خود باید کار تیمی و ارتباط با افراد را به خوبی بلد باشد، باید یه افرادی که زیر دست او کار می کنند نیز این موضوع را در صورت لزوم آموزش دهد

یک مدیر بازرگانی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

یک مدیر بازرگانی وظایف مختلفی را به عهده دارد از جمله این وظایف می توان به کنترل و نظارت بر فعالیت های بازرگانی انجام شده در شرکت ، بررسی رفتار کارکنان و عملکرد سازمان ها ، متمرکز  بودن بر کارکنان و عملکرد آنها ، استخدام و آموزش و ارزیابی کارکنان ، توانایی انجام تحقیقات در مورد فعالیت های سودآور، آشنایی با فن مذاکره با مشتری ها ، توانایی ارتباط با کارکنان و قابل اعتماد بودن ، اعمال و اجرای ابتکار عمل در بخش های مختلف سازمان و سایر موارد اشاره کرد. با این وجود از آنجایی که اندازه شرکت ها و سازمان ها با یکدیگر متفاوت است، در نتیجه دامنه اختیارات و وظایف یک مدیر بازرگانی نیز متفاوت است. برای مثال در یک شرکت کوچک وظیفه یک مدیر نظارت بر عملکرد کل بخش ها را به عهده دارد، اما در یک شرکت یا سازمان بزرگ هر قسمت و بخش مدیریت مخصوص به خود را دارد.

وظایف مدیر بازرگانی چیست؟ 

به طور معمول، وظایف مدیران بازرگانی شامل نظارت بر عملیات، بررسی قرارداد ها و کمک به کارکنان برای رسیدن به بالاترین سطح بهره وری است. همچنین مدیر بازرگانی باید نظارت یا آموزش کارمندان جدید را بر عهده داشته باشند. آن ها در صورت لزوم باید رویداد های خاص را برنامه ریزی کنند. یک مدیر بازرگانی نقش مهمی در عملکرد یک شرکت ایفا می کند و ضروری است که او بتواند با فشارهای سنگینی روبرو شود و آن ها را مدیریت کند. آن ها مسولیت نظارت بر فعالیت های یک شرکت و کارمندان را بر عهده دارند. مشاغل کوچک برای حفظ هماهنگی کارمندان با اهداف شرکت، به مدیر بازرگانی تکیه می کنند. در سازمان ها و شرکت های بزرگ تر مدیران بازرگانی به مدیران ارشد گزارش می دهند. مدیر بازرگانی استخدام و ارزیابی کارمندان جدید را بر عهده دارد و باید اطمینان حاصل کند که یک شرکت یا بخشی از آن برای رسیدن به اهداف مالی خود در مسیر درستی قرار دارد. 
 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها