مهارت‌های بنیادی در مدیریت کاربردی را بیاموزید

سال ها قبل در اوایل انقلاب صنعتی بیشتر مردم در سراسر جهان فقیر بودند. این انقلاب با به وجود آمدن ماشین های بخار و برق شروع شد و با فناوری بالا در اغلب کشورهای غربی منجر به کاهش فقر شد، چرا که برای افراد زیادی منجر به اشتغال زایی شد و شماری از مردم را به ثروتی رساند که فکرش را هم نمی کردند.اما آنچه که بیانش خالی از لطف نیست این مسئله است که انقلاب مدیریتی در نهایت منجر به ایجاد این تغییرات چشمگیرشده است. درواقع در جریان انقلاب صنعتی، مدیران موسسات و مجموعه های تولیدی با تدبیر و دور اندیشی توانستند جهشی عظیم در راستای پیشرفت و ترقی داشته باشند و اما امروزه این علم بیشتر از هر زمانی دیگر از اهمیت برخوردار است، به عبارتی دیگر زندگی سازمان یافته امروزی مستلزم این است که از همه جهات مدیریت شود. مدیریت فرآیندی حیاتی بوده و و هر سازمانی که به دنبال موفقیت باشد به آن نیاز خواهد داشت. مدیریت همان نحوه رسیدگی به مسائل و البته حرکت کردن به سمت آن است و اما منظور از مدیریت سازمانی رسیدن به اهداف توسط دیگران است. از طرفی علم مدیریت را می توان مجموعه ای از اصول مرتبط با برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل، استفاده از اصول در بهره گیری از منابع فیزیکی، مالی، انسانی و اطلاعاتی در راستای رسیدن به اهداف دانست. قرار گرفتن در سمت مدیریت آرزوی افراد زیادی است، افرادی که چه بسا برای به دست آوردن آن سخت کار می کنند.

 

مهارت‌های بنیادی در مدیریت کاربردی را بیاموزید

شایان ذکر است، اگرچه سمت مدیریت جایگاه بسیار رفیعی است که می تواند برای افراد زیادی جذاب باشد اما سختی های بسیاری نیز به همراه دارد و هر کس که قصد داشته باشد در این حیطه فعالیت کند بایستی به اندازه کافی در این زمینه مهارت های مورد نیاز را کسب کرده باشد تا بتواند به خوبی از پس انجام آن بر آید. چه بسا مجموعه های بزرگی که به دلیل عدم صلاحیت مدیریت، از هم پاشیدند و کسب و کارهایی که به زمین خوردند. بنابراین مشغول شدن در این زمینه مستلزم علم و مهارت کاملی است که به تلاش و پشتکار فراوان نیاز دارد. 

درواقع این سطح مهارت ها و توانمندی های شماست، که منجر به تمایز شما از دیگران می شود و مهارت نیز چیزی نیست که بتوانید یک شبه به دست بیاورید. بهتر است زمینه فعالیتی خود را روشن کنید و با توجه به نیازهای روز و البته در نظر گرفتن سرعت پیشرفت تکنولوژی لیستی از مهارت هایی که باعث درخشش شما در فعالیت تان می شود را فراهم کنید و نسبت به یادیگیری آن اقدام کنید. این کار باعث می شود که همواره از دیگران یک قدم جلوتر باشید و بتوانید به موفقیت بیشتری برسید. در ادامه مقاله فصد داریم به معرفی مهارت هایی بپردازیم که یادگیری شان و به کارگیری آن ها در حین انجام کار ضروری می باشد.

 

مهارت‌های بنیادی در مدیریت چیست؟

مهارت هایی که پایبند بودن به آن ها به شما کمک می کند حتی در ابتدای کارتان همچون یک مدیر کارآزموده عمل کنید، مهارت‌های بنیادی در مدیریت نامیده می شود. مدیران موفق به ‌واسطه شخصیت پویا و البته جنگجوی شان آموخته اند با پشتکار برای کسب مهارت‌های مدیریتی از هیچ تلاشی دریغ نکنند و با همتی بلند اهداف مجموعه شان را محقق کنند. خوشبختانه این مهارت ها در زمره مهارت های اکتسابی می باشد که هر فردی که تمایل به یادگیری آن داشته باشد می تواند از این طریق اقدام کند. این مهارت‌ها برای مدیرانی با دانش به روز و خلاق و همچنین با روش‌هایی کاملا شخصی مورد استفاده و ترویج قرار خواهند گرفت. این افراد آموخته اند که چگونه کارکنان خود را نسبت به انجام وظایف شان متعهد کنند و البته در این مسیر سعی می کنند که با فراصتی هر چه تمام مشغول به فعالیت شوند تا موفقیت و پیشرفت را به طور همزمان برای کارمند و البته مجموعه به وجود آورند.

رهبری سازمانی

اولین ویژگی که به عنوان مهارتی بنیادی از آن یاد می شود مهارت رهبری سازمانی است. منظور از مدیریت رهبری سازمانی این است که مدیران بایستی بیاموزند که چگونه به کارکنان شان حس مسئولیت پذیر بودن را تلقین کنند و آن ها را در انجام کارها و تصمیم گیری ها مشارکت دهند. آشنایی با رهبری سازمانی مزایای زیادی به همراه خواهد داشت، این مهارت منجر به تقویت حس اعتماد به نفس کارمند خواهد شد و در نتیجه راندمان کاری پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. 

مدیران برای رهبری یک مجموعه و یا سازمان بایستی یک سری ویژگی های اخلاقی را درون خود پرورش دهند و یا اینکه به تقویت آن بپردازند. برخورداریاز حس چابکی، احترام قائل شدن برای تمامی کارکنان مجموعه، همدلی با اعضا، منعطف بودن، تعهد داشتن به چشم اندازی روشن و آشنایی با نحوه برقراری ارتباط موثر با دیگران از جمله ویژگی هایی است که هر مدیر با تقویت آن در خود می تواند در راستای موفقیت مجموعه اش قدم مثبتی را بردارد. البته این ویژگی ها می تواند به هر فردی که در جامعه به نحوی مشغول به کاری است کمک کند تا با پیشرفت و توسعه شخصی، زندگی خود را دستخوش تغییرات مثبت کند.

مهارت های مردمی

در مورد مهارت های مردمی چه می دانید و به راستی این مهارت چگونه منجر به مدیریت بهتر یک مجموعه می شود؟ در واقع مدیران با توجه به ارتباط و تعاملی که تا حد گسترده ای با دیگران دارند ونیازی که به ایننوع ارتباطات است، نباید نمی‌توانند افرادی خجالتی باشند. این افراد باید تداوم رابطه شان را با دیگران به خوبی حفظ کنند، برای مثال با کارکنان شان صحبت کنند، سعی بر درک آن ها داشته باشند و بتوانند به صورت شفاف و واضح از اهداف و شرایط موجود صحبت کنند.

مهارت‌های بنیادی در مدیریت کاربردی را بیاموزید

 

مهارت سخنرانی

یک مدیر توانمند بایستی قادر باشد که مجموعه اش را به خوبی معرفی کند و در تمامی زمان های مورد نیاز به سخنرانی بپردازد. افرادی که قدرت خوبی برای ایراد سخنرانی نداشته و کلام نافذی نداشته باشند نمی توانند به خوبی یک مجموعه را هدایت کنند و در زمان های مورد نیاز از سوءتفاهم ها و برداشت‌های نادرست جلوگیری کنند. که در این بین ایجاد شده و برای سازمان تبعات ناخوشایندی در پی داشته باشد. بی‌شک برقراری ارتباط موثر در ایجاد حس اطمینان و اعتماد در دیگران تاثیر بسزایی دارد.

مهارت تصمیم گیری

مدیران نیاز است که بدون جانبداری و تعصب بتوانند تصمیم‌گیری کنند، از این رو نیاز است که بر نقاط قوت و ضعف خود و رقیبان تسلط داشته و بتوانند که در زمان های صحیح، دست به تصمیم‌گیری زده و همچنین نباید که خیلی هم بی احتیاط تصمیم گیری کنند. آنچه در حین تصمیم گیری از اهمیت برخوردار است این است که بتوان تصمیماتی که به نفع عموم کارکنان باشد را گرفت و تنها به منافع بخش خاصی اکتفا نکرد.

مهارت‌های نظارتی و آگاهی‌دهنده

مدیران نیاز است که با چگونگی نظارت دقیق آشنا باشند و بتوانند که در این مسیر با قدرت عمل کنند. داشتن استراتژی هایی برای جمع آوری اطلاعات و البته آگاهی داشتن نسبت به شرایط موجود از دیگر ویژگی های مورد نیاز برای مدیران است.  فراموش نکنید که تصمیمات خوب بر مبنای اطلاعات صحیح و دقیق گرفته می شود بنابراین آگاهی دقیق از شرایط بر مهارت تصمیم گیری نیز تاثیر گذار خواهد بود.

 

مهارت‌های بنیادی در مدیریت کاربردی را بیاموزید

 

مهارت‌های فنی

هر مدیر بایستی از روند مجموعه و مسیری که کارکنان در آن حرکت می کنند برسند مطلع باشند، به عبارتی دیگر مدیران باید با توجه به تخصص و حرفه کارمندان درک کاملی از شغل و وظایف، تک تک کارکنان داشته باشند. چنانچه مدیران در جریان مسیر کلی فرآیند نباشند چگونه می‌توانند با توجه به نیاز و طرح‌های آنها تصمیمات مناسبی بگیرند. 

مهارت‌های کارشناسی

مدیران باید آگاهی و بصیرت کاملی نسبت به حرفه پیش روی شان داشته باشند و به گونه ای از جانب کارمندان به عنوان منبع دانش و آگاهی شناخته شوند. شناخت کارشناسانه از جانب مدیران نسبت به حرفه ای منجر یه این می شود که در بین کارمندان اعتبار کسب کرده و به عنوان یک مرجع بسیار با ارزش شناخته شوند. البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که درجه مهارت مدیران برای آنها مشخص و اثبات شده باشد.

مهارت‌های انتخاب و استخدام نیرو

مدیران باید در انتخاب و استخدام کارمندان کاملا حرفه‌ای عمل کرده تا بتوانند با دقت هر چه تمام افرادی را جذب کرده که کار بلد و کارآمد بوده و صلاح سازمان را همواره مد نظر قرار دهند. گفتنی است که علاوه‌ بر مهارت‌های حرفه‌ای، اخلاق حرفه‌ای نیز بایستی با دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد.

مهارت طراحی و تجهیز سازمان

مدیران مجموعه ها و سازمان های مختلف نیاز خواهند داشت که هر چند وقت یکبار برای تجهیزات محیط کار، افزایش ایمنی موجود، بهداشت و... دست به خرید زده و برای تهیه کردن امکانات هزینه کنند. مدیران هوشمند همواره به این امر توجه می کنند که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سازمان از خرید لوازم و ملزومات ارزان و غیر استاندارد پرهیز ‌کنند، چرا که تهیه وسایل ارزان و بی کیفیت خود منجر به ضررهای مادی شده و همچنین در مواردی موجب ایجاد صدمات فیزیکی شده و ممکن است منجر به لطمه دیدن کارمندان شود. در نتیجه بخش خرید خود را تقویت کرده و افراد ماهر و متبحری را در این بخش به‌کار گرفته تا با اتخاذ روش‌های علمی و اصولی نسبت به اخذ تخفیف یا انتخاب کالاهای جانشین با قیمت مناسب و نازل اقدام کنند.

در پایان بهتر است خاطر نشان شویم که کسب مهارت های مورد نیاز برای حرفه مدیریت اکتسابی بوده و هر فرد می تواند بنابر میزان تلاش و پشتکاری که دارد به میزان مشخصی از این قابلیت ها دسترسی پیدا کند که چه بسا جایگاهش را در میان دیگران ارتقا بخشد. پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره آموزشی مدیریت کسب و کار موسسه آموزش عالی فن پردازان می باشد. این موسسه با استفاده از حضور اساتید مجرب به شما کمک می کند تا با تمامی آنچه در این حرفه به آن نیازمند هستید آشنای تان کند. وقت را از دست ندهید و برای شرکت در این دوره آموزشی ارزشمند اقدام کنید. مشاوران ما در این مسیر شما را هدایت خواهند کرد. 
  

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها