معرفی رشته و دوره مدیریت مهمانداری هواپیما

معرفی رشته و دوره مدیریت مهمانداری هواپیما

یکی از مشاغل مرموز و اسرار آمیز را می توان مهمانداری هواپیما معرفی کرد. اما چرا اسرارآمیز؟ اکثر افراد فقط گهگداری در سفر های هوایی و برای چند دقیقه و یا چند ساعت با مهمانداران هواپیما روبه رو می شوند و چیزی که از آن ها می بینند لبخند روی لب، لباس هایی با فرم خاص و شیک و پذیرایی و روی خوش است. اما دیگر درباره وظایف و مسئولیت های این مهمانداران اطلاعی ندارند. اگر شما هم علاقه مند به حرفه مهمانداری هواپیما هستید و یا می خواهید با این حرفه بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به عنوان یکی از موسسات آموزشی برتر در سطح کشور با بهره مندی از منابع آموزشی به روز و مطابق با استاندارد های بین المللی اقدام به برگزاری دوره مدیریت مهمانداری هواپیما کرده است تا برای علاقه مندان به این رشته و حرفه موقعیت منحصر به فردی را ایجاد کرده باشد. در این دوره دانش پذیران تمامی نیاز های این حرفه را فرا می گیرند و می توانند با دانش و مهارت کافی وارد این حرفه شوند و از آن لذت برده و کسب درآمد کنند.

دوره مدیریت مهمانداری هواپیما

مهماندار هواپیما کیست و چه وظایفی دارد؟

مهمانداران هواپیما خدمات روتین و منظمی انجام می دهند و مسئول پاسخگویی به نیاز های اورژانسی و امنیتی برای حفظ رفاه مسافران در طول پرواز می باشند. این افراد در هر روز و هر شرایطی مشغول به کار هستند چرا که ایرلاین ها تعطیلی ندارند و هر روز و حتی در تعطیلات نیز پرواز دارند. به همین دلیل ممکن است مهمانداران چندین شب به دور از خانه و خانواده باشند. اما اینکه چطور می توان یک مهماندار هواپیما شد، سوالی است که بسیاری از علاقه مندان به این رشته، می پرسند. برای ورود به این رشته تنها کافی است مهارت های خاص آن را فرا گیرید و مدرک معتبر داشته باشید.

انتظار می رود با رشد و پیشرفت در صنعت هواپیمایی نیاز به مهانداران هواپیما روز به روز بیشتر و بیشتر شود. چرا که با ورود هواپیما های بزرگتر برای حمل و نقل مسافرین بیشتر نیاز به مهمانداران هواپیما نیز بیشتر می شود. اما وضعیت ایران و تحریم ها از طرفی دیگردر کشور ایران باعث شده است شرایط اخذ نیرو های جدید مهمانداران هواپیما سخت شود. مهمانداران هواپیما همانطور که گفتیم مسئول تامین خدمات مسافران است اما معمولا مهمانداران هواپیما مسئول انجام امور زیر می باشند:

  • شرکت در جلسات قبل از پرواز همراه با خلبان برای صحبت درباره شرایط پرواز و جزئیات آن
  • چک و ارزیابی تجهیزات امنیتی پرواز قبل از شروع پرواز
  • توضیح و آموزش نحوه استفاده از تجهیزات امنیتی و اورژانسی
  • کسب اطمینان از امنیت مسافرین و بستن کمربند ایمنی
  • سرو وعده های غذایی، میان وعده و نوشیدنی
  • مراقبت از مسافرین خاص و نیاز های آن ها
  • ارائه کمک های اولیه و پزشکی در صورت نیاز برای مسافرین
  • راهنمای مسافرین برای یافتن صندلی و قرار دادن کیف دستی های شان

ایرلاین ها موظف هستند به کمک مهمانداران هواپیما امنیت و آسایش مسافرین را فراهم کنند. وظیفه اصلی و اولیه آن ها حفظ امنیت مسافرین می باشد. آن ها همچنین باید استرس و فشار روانی را از مسافرین دور کنند تا آن ها یک سفر لذت بخش را تجربه کنند. نکته دیگری که اهمیت زیادی دارد این است که مهمانداران باید با مسافرینی که ممکن است رفتار توهین آمیز و خطرناک هم داشته باشند، سر و کار داشته باشند و بهترین رفتار را در جواب کار آن ها بدهند تا ضمن حفظ امنیت دیگر مسافرین، فرد خاطی نیز تحت کنترل باشد.

همانطور که گفتیم یکی از وظایف مهمانداران هواپیما شرکت در جلسه پیش از پرواز به همراه خلبان می باشد. در این جلسه کاپیتان تمامی جزئیات مربوط به پرواز را در همراه با کادر پرواز مرور می کند و توصیه های لازم درباره شرایط پرواز و امنیت پرواز را به تیم خود ارائه می دهد، تا مطمئن شود در طول پرواز همه کادر پرواز اعم از مهمانداران به وظایف خود اشراف کامل دارند و همه چیز طبق برنامه پیش می رود. بعد از آن وظیفه مهمانداران هست که کابین های هواپیما را از لحاظ تمیزی و نظافت چک کنند و آن را برای ورود مسافران آماده کنند.

با ورود مسافران به کاپین های هواپیما، مهمانداران آن را به سمت صندلی های شان راهنمایی می کنند و در جاگذاری ساک های دستی شان به ایشان کمک می کنند. مرحله بعد چک کردن کمربند های ایمنی مسافران می باشد. بعد از آن باید تمامی علائم امنیتی و نحوه استفاده از وسایل امنیتی اورژانسی را برای مسافرین شرح و توضیح دهند. مهمانداران باید هر لحظه آماده شرایط اضطراری و اورژانسی باشند و بتوانند هرگونه خدمات اورژانسی لازم را در شرایط حاص به مسافرین ارائه دهند، که این خدمات می تواند کمک های اولیه و یا حتی کنترل های امنیتی در مقابل مسافرین خاطی و متجاوز باشد.

بعد از پرواز و درواقع بعد از فرود هواپیما، مهمانداران مجددا باید کابین ها را از لحاظ امنیت و پاکیزگی چک و ارزیابی کنند و هرگونه تجهیزات پزشکی و اورژانسی لازم را نیز فراهم کنند. به طور کلی محل کار مهمانداران هواپیما در کابین های هواپیما است و باید ساعت های زیدای را در کنار مسافرین باشند. در صورتی که پرواز های آن ها به چند مقصد مختلف باشد و برای چند روز در حال سفر باشند، مجبور هستند در هتل اقامت داشته باشند و در نتیجه از خانه و خانواده به دور می باشند. برنامه کاری مهمانداران هواپیما متنوع می باشد و زمان بندی مشخصی ندارد.

دوره مدیریت مهمانداری هواپیما و موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان

تا اینجا تا حدودی درباره مسئولیت ها و وظایف این حرفه آشنا شدید. اکنون خبر خوب این است که موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان دوره مدیریت مهمانداری هواپیما را با کیفیت آموزشی استاندارد و در سطح بین المللی برای علاقه مندان به این حرفه تدوین و ارائه کرده است. با شرکت در این دوره تمامی اصول و آموزش های اولیه را برای یک مهماندار هواپیما شدن فرا می گیرید که شامل نکات امنیتی و اورژانسی، ارائه خدمات کمک های اولیه و مدیریت بحران و استرس می باشد. برای اینکه بتوانید در این حرفه به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید باید روحیه فداکارانه، دلسوزانه داشته باشید تا بتوانید در هر لحظه هر نیاز مسافران را برآورده سازید.

آموزش مدیریت مهمانداری هواپیما

ضمن اینکه انتظار می رود مهمانداران هواپیما از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند با مسافرین مختلف با رفتار ها و خلق و خو های مختلف ارتباط خوبی برقرار کنند. تا تمامی مسافرین بتوانند یک تجربه خوب از سفرشان داشته باشند. پس مهارت در خدمات مشتریان از ضروریات این حرفه می باشد. یک سری شرایط خاص فیزیکی و جسمانی شامل قد و وزن مشخصی هم برای ورود به این حرفه ضروری است که در صورتی که محقق نشوند نمی توانید وارد این حرفه شوید.

به هر حال موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با برگزاری این دوره تمامی مهارت های لازم آن را نیز به شما آموزش می دهد و با ارائه مدرک مدیریت مهمانداری هواپیما به دانشپذیران امکان حضور در این حرفه را برای آن ها فراهم می کند. گواهینامه مدیریت مهمانداری هواپیما که این موسسه به دانش آموختگان این دوره اعطا می کند مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد و علاوه بر این سازمان ارزیابی مدارک کشور کانادا نیز تمامی مدارک این موسسه را تایید کرده است، که می توانید از آن برای کار در کشور کانادا نیز استفاده کنید. پس درنگ نکنید و هم اکنون با مشاورین آنلاین فن پردازان ارتباط برقرار کنید و درباره این دوره و جزئیات حضور در آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها