معرفی آموزش فن بیان و گویندگی 

معرفی آموزش فن بیان و گویندگی 

آموزش فن بیان و گویندگی | فن بیان خوب از آن دسته مهارت هایی است که می تواند تاثیر قابل توجهی در پیشرفت شغلی و حتی فردی داشته باشد. انسان برای برقراری ارتباط با دیگران مجبور به استفاده از کلمات در قالب، جملات، عبارات و غیره است. هر چقدر فردی منظور خود را بهتر بیان کند، یا به عبارتی قدرت فن بیان و گویندگی بهتری داشته باشد، می تواند تاثیر بهتری بر مخاطب خود بگذارد. فرقی نمی کند که جلوی یک جمع بزرگ یا در یک جمع چند نفره خانوادگی صحبت می کنید، مهم این است که آنچه را که می خواهید بگویید به بهترین شکل بیان کنید. اما آیا مهارت فن بیان خوب از جمله ویژگی های ذاتی است و یا می توان آن را آموزش دید؟ جواب این سوال کاملا مشخص است، فن بیان یادگرفتنی است و می توان با شرکت در دوره فن بیان و گویندگی آن را آموزش دید. یادگیری فن بیان تقریبا برای همه افراد کاربرد دارد ، اما برای افرادی که به طور خاص بخواهند در حوزه سخنرانی و گویندگی فعالیت داشته باشند کاملا ضروری است. مسلما بدون آموزش صحیح و جامع نمی توان انتظار داشت که به یک فرد ماهر در سخنرانی یا گویندگی تبدیل شد. خوشبختانه دسترسی به آموزش با کیفیت و سطح بالا در موسسات معتبر از جمله موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان این روزها برای اکثر افراد امکان پذیر شده است و دانش پذیران با شرکت در این دوره می توانند آموزش های لازم برای تبدیل شدن به گوینده حرفه ای دریافت کنند.

معرفی آموزش فن بیان و گویندگی 


گویندگی چیست و چرا اهمیت دارد؟

گویندگی هنری است که گوینده با استفاده از برخی از تکنیک ها و شناخت و با کمک تسلط بر زبان و ادبیات با لحن های مختلف برای انتقال منظور و گویندگی یا به اصطلاح همان صدا پیشه گی یا صدا سازی می باشد که با ارتقا آن می توان در صدا و سیما استخدام شد و یا  فرصت های شغلی مناسبی را برای خود به وجود آورد. همان طور که گفتیم، می توان در دوره گویندگی شرکت کرد و تن صدا را تقویت کرد، و از آن در رادیو، تولید صدا در تلویزیون، فیلم سازی، تئاتر و سخن رانی ها، استفاده کرد. در برخی موارد، گوینده از روی متنی می خواند و صدای او به عنوان دوبلور ضبط می شود.  صداپیشگی یک نوع گفتن دیالوگ بدون دوربین و خارج از صحنه است. اگرچه مخاطبان مورد نظر می توانند این گفتگو را بشنوند، فردی که صدای آن را می شنود، معمولا در تولید دیده نمی شود. 

آیا گویندگی سبک های مختلفی دارد؟

گویندگی هم مانند سایر هنرها سبک های مختلفی دارد که یکی از آن ها، اعلان کننده می باشد که این بخش، قسمت هایی از پخش برنامه های تلویزیونی یا رادیویی زنده مانند برنامه های اهدای جوایز، میزهای بحث و گفتگو، تبلیغات و رویدادهای ورزشی را معرفی می کند. یکی دیگر از سبک ها، راوی یا روایت کننده داستان یا فیلم می باشد که این افراد اغلب در کتاب های صوتی، مستند، فیلم های تبلیغ محصول آنلاین، فیلم های آموزشی، فیلم های تجاری، فیلم های پزشکی تخصصی و راهنمایی های تورهای صوتی تخصص دارند. سومین سبک، گویندگان فیلم و کارتون هستند که در انیمیشن های سه بعدی و سه بعدی، کارتون های تلویزیونی، رادیو درام، بازی های ویدئویی، نمایش های عروسکی، دوبلوری فیلم ها و کارتون های به زبان خارجی تخصص دارند و هنر خود را به نمایش می گذارند. 

معرفی آموزش فن بیان و گویندگی 

برای تقویت فن بیان و گویندگی چه کار باید کرد؟

اگر کسی هستید که عاشق گویندگی هستید و صدای خاص و منحصر به فردی دارید، این حرفه برای شما می باشد و بهتر است از آموزش گویندگی خود را بهره مند سازید و نسب به دریافت مدرک آن، اقدام کنید، زیرا آینده ای روشن در انتظار شما می باشد. گوینده باید دارای شجاعت و اعتماد به نفس بالایی باشد. خواندن متن ها با صدای بلند، می تواند یکی از راه های موثر در تقویت گویندگی فرد باشد. یکی دیگر از راه های بهبود گویندگی، ضبط صدای خود است. پس سعی کنید متنی را با صدای مناسب بخوانید و آن را ضبط کنید. صدای خود را هنگام پخش به عقب بزنید تا صدای خود را بشنوید و برای بهتر شدن آن یادداشت هایی را روی کاغذ بنویسید. از این طریق، تغییرات صدای خود را می بینید و نسبت به تقویت آن، اقدام می کنید. یکی از کاربردی ترین روش ها، تقلید صدای بازیگران معروف و شخصیت های مورد علاقه تان است، یادگیری تقلید یک صدا می تواند به فرد کمک کند انعطاف پذیر شود و  زیر و بمی صدا  و لحن آن را تشخیص دهد. درست است که این راه ها در بهبود گویندگی و صدا سازی موثر هستند، ولی به شما توصیه می شود که برای پیشرفت و تقویت صدای خود اقدام کنید و در یکی از موسسه های معتبر ثبت نام کرده و گواهینامه فن بیان و گویندگی را دریافت کنید.

صدا را چطور برای فن بیان و گویندگی تقویت کنیم؟

بیشتر افرادی که می توانند با صدای خود مخاطبین را تحت تاثیر گفتارشان قرار دهند، لزوما صدا یا حنجره متفاوتی ندارند، بلکه استفاده از صدای خود را خوب بلد هستند. بعضی از افراد آنقدر با مهارت از صدای خود استفاده می کنند که حتی بدون توجه به چیزی که می گویند، شنونده را جذب خود می کنند. تقویت یا تربیت صدا یکی از مهارت هایی است که در فن بیان و گویندگی اهمیت زیادی دارد. برای یادگیری این مهارت باید تمرین کرد، و خوشبختانه تکنیک های مختلفی برای تبدیل شدن به یک سخنران یا گوینده حرفه ای وجود دارد. بعضی از این تکنیک هایی که برای تقویت و بهتر کردن صدای خود می توانید از آنها استفاده کنید، عبارتند از:

با صدای بلند حرف بزنید: یکی از بهترین تمرین ها که تاثیر قابل توجهی بر تقویت صدا دارد این است که متونی را آماده کنید و آن را با صدای بلند بخوانید. این کار را می توانید هر روز به مدت 30 دقیقه تمرین کنید. برای این کار می توانید از انواع مجلات، کتاب ها و هر متنی که علاقه دارید استفاده کنید. با صدای بلند تمرین کردن باعث می شود که با زیر و بم صدای خود بهتر آشنای شوید و در نتیجه برای سخنرانی آن را بهتر کنترل کنید.

صدایتان را ضبط کنید: یکی از روش های خوب برای تسلط پیدا کردن به صدا این است که صدای خودتان را خوب بشنوید. ضبط کردن صدا باعث می شود که مجددا به صدای خود گوش کنید و به این ترتیب اشکالات و نقاط قوت و ضعف صدای خود را شناسایی کنید. به این تریتیب اگر اشکالی در صدایتان وجود دارد آن را بهتر متوجه می شوید. علاوه بر این با صدای خود احساس راحتی بیشتری خواهید کرد و در صحبت کردن استرس شما کاهش پیدا می کند.
 

چرا  دوره  فن بیان و گویندگی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را انتخاب کنیم؟

یکی از معدود موسسات معتبری که اقدام به برگزاری دوره فن بیان و گویندگی کرده است، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می باشد. این دوره مخصوص کسانی است که می خواهند به سخن رانان و صداسازان حرفه ای در سطح جهانی تبدیل شوند. یکی دیگر از مهم ترین دلایل استقبال افراد از آموزش دوره فن بیان و گویندگی در موسسه آموزش عالی فن پردازان این است که گواهینامه ای که پس از اتمام دوره و شرکت در آزمون آن به دانش پذیران اعطا می شود، علاوه بر تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان ترجمه رسمی در سر برگ دادگستری با مهر وزارت امور خارجه را نیز دارد. این مورد برای افرادی که قصد مهاجرت و کار در کشور های دیگر را دارند، بهترین مزیت این دوره محسوب می شود.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها