مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات چطور انجام می شود؟

مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات چطور انجام می شود؟

مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات چطور انجام می شود؟ | مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات، حرفه ای است که وظیفه نظارت بر روند برنامه ریزی ، اجرا و دادن اختیارات پیرامون اهداف فناوری اطلاعات یک شرکت و یا سازمان را بر عهده دارد. یک مدیر پروژه فناوری اطلاعات باید از دستورالعمل های تجاری مرتبط با ابتکارات خاص مطلع باشد و منابع موجود را بر اساس آن اهداف اختصاص دهد. از آنجا که در انجام یک پروژه اغلب افراد و تیم های مختلف در یک پروژه حضور دارند ، نقش مدیر پروژه فناوری اطلاعات این است که انجام به موقع پروژه ها و اختصاص بودجه به بخش های مختلف یک پروژه و تحویل سریع و سر وقت یک پروژه را بررسی کند. به همین دلیل فردی که می خواهد در زمینه فناوری اطلاعات به عنوان مدیر پروژه فعالیت کند باید آموزش لازم در این زمینه را دیده باشد. در همین راستا موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان دوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات را برگزار طراحی و به افراد علاقمند در این حوزه ارائه می کند. اما مدیر پروژه های فناوری اطلاعات کیست و چه کاری انجام می دهد؟

مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات چگونه انجام می شود؟

 

مدیر پروژه های فناوری اطلاعات کیست و چه کاری انجام می دهد؟

یک مدیر پروژه در هر صنعت یک رهبر و مدیر است. یک مدیر پروژه فردی است که الهام بخش دیگران بوده و می داند که چطور تعدادی از افراد را برای رسیدن به هدف نهایی پروژه کنار یکدیگر قرار دهد. در دنیای فناوری اطلاعات ، مدیران پروژه علاوه بر این موارد باید ترکیبی منحصر به فرد از دانش موضوعی عمیق و تفکر و تصمیم گیری سریع را نیز داشته باشند تا بتوانند از عهده انجام پروژه های پیچیده و متفاوت در صنایع مختلف برآیند. مدیران پروژه های فناوری اطلاعات وظیفه برنامه ریزی ، سازماندهی ، تخصیص منابع برای بودجه بندی و اجرای موفقیت آمیز اهداف اجرای فناوری اطلاعات در یک پروژه را به عهده دارند. برخی از کارهایی که یک مدیر پروژه فناوری اطلاعات باید در زمان انجام یک پروژه انجام دهد شامل این موارد است:

  •  نوشتن برنامه 
  •  نصب سخت افزار
  •  ارتقا شبکه
  •  رایانش ابری و راه اندازی مجازی سازی
  •  پروژه های پیرامون تجزیه و تحلیل تجارت و مدیریت داده ها
  •  شبکه سازی از جمله فایروال ها و..
  • جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل های تجاری
  • مدیریت خدمات از جمله قراردادها و ...
  • تامین امنیت اطلاعات 

پروژه های فناوری اطلاعات مجموعه ای از چالش های پیچیده خود را دارند. حتی پروژه های به ظاهر ساده به لطف عواملی مثل تغییرات احتمالی یا مشخص نبودن اولویت های مشتری ، پیچیده تر می شوند. روابط پیش بینی نشده بین سخت افزار ، نرم افزار ، شبکه ها و داده ها، به روزرسانی ها و پیشرفت های فن آوری که در طول اجرای یک پروژه به وجود می آیند در کنار تغییرات زیرساختی که بر امنیت و مدیریت داده ها تاثیر می گذارد، و باعث می شود تا کار یک پروژه در حوزه فناوری اطلاعات کار نسبتا پیچیده ای باشد. اما از طرفی پروژه های فناوری اطلاعات از این نظر منحصر به فرد هستند که به طور مکرر گروه هایی را جمع می کنند که قبلا هرگز با هم کار نکرده اند. علاوه بر این ، اعضای تیم IT که روی یک پروژه کار می کنند ممکن است از سطح فنی بالایی برخوردار باشند ، اما در ترجمه این دانش فنی به زبان ساده مهارت کافی را نداشته باشند و در نتیجه برای انجام یک پروژه افرادی در تیم مشارکت کنند که دانش فناوری اطلاعات ندارند، اما می توانند این دانش پیچیده را در صورت لزوم ساده سازی و به اصطلاح کاربر پسند کنند. به همین دلیل فردی که می خواهد مدیر پروژه فناوری اطلاعات شود باید آموزش دیده باشد.

به عنوان مدیر پروژه فناوری اطلاعات، ممکن است در شرکتی کار کنید که خدمات رایانه ای قراردادی را به مشاغل دیگر ارائه می دهد که این کارها معمولا شامل طراحی سیستم ، یکپارچه سازی سیستم و برنامه نویسی سفارشی است. سازمان های بزرگ به فناوری اطلاعات نیاز دارند، سازمان هایی مثل انواع بیمه ها ، موسسات مالی ، تولیدکنندگان و سازمان های دولتی هم از کارفرمایان بالقوه ای هستند که به پروژه های فناوری اطلاعات نیاز دارند. یک مدیر پروژه فن آوری اطلاعات لازم نیست که همیش در یک شرکت حضور داشته باشید، بلکه می تواند به عنوان یک مشاور فناوری اطلاعات مستقل نیز فعالیت کند. 
مسئولیت اصلی یک مدیر پروژه نظارت بر شروع ، طراحی ، اجرا و پایان پروژه های فناوری اطلاعات است. این کار مستلزم مدیریت بودجه ، انجام مشاوره با مشتریان و فروشندگان ، تهیه برنامه ها ، تعیین کارمندان برای کارهای خاص و پیگیری پیشرفت به سمت تکمیل پروژه است. پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات معمولا در حوزه های مختلف از فناوری و کسب و کار مثل مهندسی شبکه ، تلفن ، امنیت اطلاعات و مدیریت پایگاه داده فعالیت می کنند.

مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات چطور انجام می شود؟ 

برای هر یک از پروژه ها مراحل مختلفی وجود دارد. یک مدیر پروژه فناوری اطلاعات معمولا مراحل زیر را انجام می دهد:

شروع: هدف پروژه مشخص شده و پروژه ایجاد می شود.

برنامه ریزی: برنامه های پروژه فناوری اطلاعات معمولا به روزرسانی مکرر نیاز دارند، بنابراین به طور کلی برنامه ریزی دوره ای در پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات یک موضوع متداول است و در طول انجام یک پروژه احتمال دارد که به چندین با برنامه ریزی نیاز باشد. 

اجرا: در حین اجرا ، کل تیم به سرپرستی مدیر پروژه بر روی وظایف تعیین شده در برنامه ای که برای آن پروژه تعریف شده کار می كنند و هدف نهایی انجام درست و به موقع پروژه است. پروژه در صورت لزوم در طول اجرا می تواند به برنامه ریزی پروژه تغییر کند.

نظارت: مدیر پروژه فناوری اطلاعات کار را از نظر زمان ، هزینه ، دامنه ، کیفیت ، ریسک و سایر عوامل پروژه کنترل و کنترل می کند. به این کار نظارت به پروژه گفته می شود.

اتمام پروژه: این مرحله که در واقع مرحله پایانی است در انتهای یک پروژه اتفاق میفتد. در مرحله اتمام پروژه، مدیر همه موارد را بررسی کرده و مطمئن می شود که همه کارها به اتمام رسیده، همه چیز طبق قرارداد پیش رفته و انتظارت کارفرما برآورده شده است.

مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات چگونه انجام می شود؟

هدف از دوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات چیست؟

هدف از آموزش مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان آشنایی دانش پذیران با انواع جدید و پیشرفته مدیریت پروژه و مدیریت پروژه های نرم افزاری در قالب مدیریت پروژه های انفورماتیکی یا فناوری اطلاعات است. در این دوره دانش پذیران یاد می گیرند که چطور در جایگاه مجری، کارفرما، مشاور و یا ناظر در مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات از زمان شروع کار تا اجرا و از تحویل تا انجام و اتمام فعالیت کنند. از اهداف دیگر این دوره این است که دانش پذیران با ابزارها و نرم افزارهای رایج مدیریت پروژه و قابلیت های آنها برای مدیریت پروژه های انفورماتیکی آشنا شوند. پروژه هایی که در فناوری اطلاعات انجام می شود ماهیت تلفیقی دارند و معمولا ترکیبی از نرم افزار، سخت افزار، ارتباط و اطلاعات هستند و گروه های متعددی در تعریف، تولید، تحویل و اجرای آنها حضور دارند. مدیریت چنین پروژه هایی کار ساده ای نیست و سختی های خود را دارد. 

در دوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات چه چیزی آموزش داده می شود؟

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف ارتقا سطح دانش افراد، با بهره گیری از اساتید مجرب و با سابقه سر فصل های جامع و کاملی را برای این دوره در نظر گرفته است. برخی از مفاهیم اصلی که در این دوره آموزش داده می شود شامل موارد زیر است:

•    تعریف مدیریت پروژه 
•    مفاهیم اولیه تحلیل سازمانی و ساختارهای آن
•    پروژه و ویژگی های مدیریت و فرآیندهای آن
•    اخذ و اجرا و مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات 
•    امکان سنجی راه حل ها و انتخاب راه حل برای نوشتن گزارش پیشنهاد 
•    برآورد هزینه زمان و شرکت در مناقصه
•    راه اندازی و برنامه ريزی پروژه های فناوری اطلاعات
•    شناسائی منابع مورد نیاز 
•    بودجه بندی بر مبنای هزینه ها
•    تخمين های پروژه فناوری اطلاعات 
•    الگوهای برآورد هزینه و زمان فعالیتها
•    انتخاب الگوی مناسب و اجرای آنها
•    تهیه برنامه پایه پروژه 
•    مدیریت منابع
•    مدیریت هزینه ها و بودجه ها
•    ويژگی های نرم افزارهای مديريت پروژه  

چرا موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را انتخاب کنید؟

زمانی که موضوع آموزش مطرح می شود، کیفیت آموزش ارائه شده بسیار اهمیت دارد. کیفیت سطح بالای آموزش در هر زمینه ای که باشد باعث می شود تا دانش پذیر زمان و هزینه خود را بیهوده تلف نکند و پس از پایان آموزش مورد نظر به یک فرد با دانش و توانا در حوزه تخصصی خود تبدیل شود. این موضوع از جمله مزایای دوره های موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان است. از دیگر مزایای دوره های این موسسه اعتبار مدرک آن است. دانش پذیران پس از اینکه دوره مورد نظر خود را با موفقیت پشت سر گذاشتند، مدرک دوره مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات دریافت می کنند که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری است. علاوه بر این آن دسته از دانش پذیرانی که به ترجمه مدرک خود علاقه داشته باشند، می توانند گواهینامه مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات خود را ترجمه رسمی کرده و به تایید وزارت علوم خارجه برسانند.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها