مدیریت زنجیره تامین با رسم شکل

مدیریت زنجیره تامین با رسم شکل

امروز دیگر زمان آن رسیده است که سازمان ها و شرکت های تولید و صنعتی خودشان را برای تغییرات لحظه ای که پیش می آید، آماده کنند. در صحنه رقابت جهانی لازم است که در مقابل این تغییرات واکنش های مناسب و البته حرفه ای از خودتان نشان دهید. به همین دلیل است که این زسازمان ها و شرکت ها انعطاف پذیری شان را بیشتر کنند تا در این محیط نا امن بازار های جهانی بتوانند جایگاه خودشان را حفظ کنند. برای این کار لازم است که از الگو های مناسبی پیروی کنند. یکی از این الگو ها مدیریت زنجیره تامین است که هدف اصلی آن ارضای مزیت های رقابتی و نیاز های مشتری ها می باشد.

به همین منظور موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان اقدام به برگزاری دوره مدیریت زنجیره تامین کرده است و در این دوره تمامی آنچه که باید درباره آن بدانید را به شما آموزش می دهد.  در مدیریت زنجیره تامین در می یابید که مشتریان در شرکت های مدرن امروزی همگام و همراه این شرکت ها می باشند و در تمامی روند های تولید و ارائه خدمات و کالا ها و فرایند های مربوط به آن ها حضور پر رنگ دارند. در مدیریت زنجیره تامین می آموزید چطور  روی افزایش انطباق پذیری و انعطاف پذیری شرکت ها تاکید می کند و چطور به واسطه آن می تواند خیلی سریع و تاثیرگذار گذار در مقابل تغییرات بازار رفتار کرد. در بازار های جهانی امروز، اگر می خواهید ماندگار شوید، عامل اصلی بقای شما مدیریت زنجیره تامین است.

تعریف مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین یا SCM به راه حل هایی اشاره دارد که عموما نرم افزاری هستند و به کمک آن ها شما می توانید درباره جریان کالا ها و داده ها و البته امور مالی شرکت تان نظارت کامل داشته باشید. هر فرایندی می تواند در مدیریت زنجیره تامین جا داشته باشد، برای مثال از همان نقطه شروع تا مقصد نهایی شما را در کسب و کارتان شامل می شود مانند توسعه محصول، تدارکات، تولید، توزیع، منابع، حمل و نقل، انبارداری و ... همه در مدیریت زنجیره تامین حضور دارند.

زمانی که شما یک سیستم مدیریت زنجیره تامین کامل یا همان لجستیک را ارائه دهید، در واقع تمامی نرم افزار های لازم برای همه افرادی که برای انجام هدف اصلی یک کسب و کار با هم در ارتباط هستند را برای شان فراهم کرده اید. این افراد می توانند تولید کننده ها، تامین کننده ها، توزیع کننده ها، عمده فروشان، افراد مرتبط با حمل و نقل، خرده فروشان و ... باشند. پس می توان گفت مدیریت زنجیره تامین شامل روش هایی می شود که در نهایت به شما در رسیدن به یکپارچگی در میان این افراد کمک می کند و در نهایت هزینه های شما را به طور چشم گیری به حداقل می رساند. پس شما با مدیریت زنجیره تامین می توانید میان تولید، موجوی انبار، مکان و روش های حمل و نقل میان خود و مشتریان تان هماهنگی ایجاد کنید تا به بهترین ترکیب برای محقق کردن نیاز های مشتری ها و رسیدن به موفقیت بیشتر در کسب و کارتان برسید.

در نتیجه می توانیم بگوییم هدف اصلی مدیریت زنجیره تامین کاهش هزینه ها است و در همین راستا باعث می شود شما در مقابل مشتری های تان مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشید و در ضمن چرخه تولید تان را در کمترین زمان پیش ببرید و زودتر به اهداف تجاری و صنعتی تان برسید. در سال های گذشته چند فاکتور زیر باعث شده اند که مدیران بیش از قبل موضوع مدیریت زنجیره تامین را جدی بگیرند: 

  •  با رعایت اصول زنجیره تامین می توانید شاهد انقلاب اطلاعاتی باشید
  • تقاضای مشتری ها برای خرید محصولات و خدماتی که با مدیریت زنجیره تامین به کیفیت بیشتری رسیده اند، افزایش پیدا می کند
  •  کالا ها و خدمات با مدیریت زنجیره تامین با هزینه کمتر و کیفیت بیشتری به دست مشتریان می رسد
  • استفاده از تکنولوژی مدرن در مدیریت زنجیره تامین باعث طول عمر بیشتر کسب و کار ها می شود
  •  با مدیریت زنجیره تامین رقابت میان شرکت های تولیدی و صنعتی بیشتر می شود
  • روابط سازمانی با مدیریت زنجیره تامین بهبود پیدا می کند.

در مدیریت زنجیره تامین چه اصول و فرایند هایی را باید رعایت کنید؟

شما با ثبت نام در دوره مدیریت زنجیره تامین در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، با تمامی اصول و فرایند های این موضوع آشنا می شوید. این دوره برای مدیران یک فرصت استثنایی است تا از طریق آن بتوانند به بهترین شکل کسب و کار خود و روابط شان را با بخش های مختلف و البته مشتریان بهبود بخشند. در یک مدیریت زنجیره تامین شما باید از سه فرایند اصلی زیر پیروی کنید:

  1.  مدیریت اطلاعات: شکی نیست که اطلاعات چه جایگاه مهمی در کسب و کار های تولیدی و صنعتی و در کل هر کسب و کاری دارد. رد و بدل این اطلاعات و انتقال مناسب آن ها موضوعی است که در مدیریت زنجیره تامین اهمیت ویژه ای دارد. در این حوزه هدف اصلی ایجاد هماهنگی میان بخش های مختلف است. زمانی که این هماهنگی در انتقال داده ها و اطلاعات هم ایجاد شود، سرعت و دقت در کارشان بسیار بیشتر می شود.
  2. مدیریت لجستیک: هر فعالیت فیزیکی که در هر کسب و کاری انجام می شود، در مدیریت لجستیک قرار می گیرد. این فعالیت های فیزیکی شامل حمل و نقل، انبارداری، تولید، توزیع و ... می باشد.
  3. مدیریت روابط: شاید اصلی ترین و مهم ترین بخش مدیریت زنجیره تامین، همین مدیریت روابط باشد. زمانی که شما نتوانید انتظارات بخش های مختلفی که با آن ها در ارتباط هستید، را برآورده کنید، با شکست در کسب و کارتان مواجه می شوید. اما اگر بتوانید رفتار هایی که بین طرف های مختلف یک زنجیره رخ می دهد را به شیوه ای حرفه ای مدیریت کنید، به موفقیت های بزرگی دست پیدا می کنید. مدیریت روابط در زنجیره تامین دقیقا این کار را برای شما می کند، تنها کافی است اصول آن را یاد بگیرید و این اصول را می توانید با آموزش مدیریت زنجیره تامین در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان فرا گیرید.

چطور زنجیره تامین را مدیریت کنیم

حالا با این توضیحات ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چطور زنجیره تامین مان را مدیریت کنیم. در مدیریت زنجیره تامین چند سطح عملکردی وجود دارد که اگر آن ها را به ترتیب پیش ببرید، می توانید به صورت کاملا حرفه ای کسب و کار تان را مدیریت کنید:

در ابتدا لازم است که شرکای زنجیره تامین را بر اساس کارایی آن ها و نیاز های مشتریان با هم ترکیب کنید و در این مسیر محصولات موجود، خدمات جدید، بخش امور مشتریان و ... را در این دسته قرار دهید و اهداف و برنامه های آن ها را به طور کامل مشخص کنید. بعد از آن لازم است که ارتباط های مشارکتی ایجاد کنید. به این معنا که تمامی مشارکت ها و تعاملات ضروری که در کسب و کارتان وجود دارد را مشخص کنید. با این کار می توانید ارتباط خود را با عوامل خارج از شرکت تان گسترش دهید. فقط یادتان باشد اگر هر تغییری در هر کجای زنجیره تامین رخ داد، باید آن را به اطلاع دیگر شرکای تان برسانید.

در گام بعدی باید زنجیره تامین تان را به گونه ای طراحی کنید که سودآوری برای شما داشته باشد. اگر می خواهید عوامل خارج از شرکت تان مشارکت تاثیر گذاری با شما داشته باشند، لازم است که به بهترین شکل آن را مدیریت کنید، معنای سودآوری هم دقیقا همین است، چرا که اگر مدیریت شما در این زمینه ضعیف باشد، ارتباطات تان هم خدشه دار می شود و در نتیجه یا سود تان کم می شود و یا حتی ضرر هم می کنید. در این خصوص لازم است که توجه ویژه ای به مرکز رقابت با دیگران، انگیزه های شرکای تان و ترکیب این دو با هم داشته باشید.

فناوری جایگاه ویژه ای در مدیریت اطلاعات در زنجیره تامین دارد و از همین روی گام بعدی شما مدیریت اطلاعات است که باید با فناوری های روز دنیا برای آن اقدام کنید. نگران نباشید. در دوره مدیریت زنجیره تامین با تمامی این فناوری ها آشنا می شوید. یادتان باشد که هدف نهایی مدیریت زنجیره تامین کاهش هزینه هاست. در نهایت شما در مدیریت زنجیره تامین باید به این هدف برسید.

فن پردازان و دوره مدیریت زنجیره تامین

اگر مدیر هستید و می خواهید حرفه ای رفتار کنید، باید اصول و فرایند های مدیریت زنجیره تامین را بشناسید. دوره مدیریت زنجیره تامین در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، شما را با تمام آنچه که برای مدیریت بهتر بخش های مختلف کسب و کارتان نیاز دارید، آشنا می کند. این دوره جامع می تواند فرصت بسیار عالی برای مدیران باشد، ضمن اینکه مدرک مدیریت زنجیره تامین که از این موسسه دریافت می کنید، مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و خیال تان از بابت اعتبار آن می تواند راحت باشد.

ضمن اینکه برای استخدام با این مدرک در فرصت های مختلف شغلی، شانس خوبی دارید. لازم به ذکر است که گواهینامه مدیریت زنجیره تامین موسسه فن پردازان به تایید سازمان ارزیابی مدارک کانادا (WES) هم رسیده است. بنابراین با اخذ این گواهینامه حتی اگر قصد مهاجرت و کار در کانادا را داشته باشید، از امتیاز ویژه ای برخوردار خواهید شد.

نقش تجارت الکترونیک در مدیریت زنجیره تامین

در مدیریت زنجیره تامین هدف این است که میان بخش های مختلف هماهنگی و یکپارچگی ایجاد کنیم تا با کاهش هزینه ها، رضایت هرچه بیشتر مشتری ها را جلب کنیم. حالا در این میان یکی از امکاناتی که به ما در جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری ها کمک می کند، تجارت الکترونیک است. بنابراین برای اینکه بتوانیم نیاز های مشتری های مان را دقیق تر شناسایی کنیم، رو به نرم افزار ها و سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می آوریم. بنابراین به جرات می توان گفت، تجارت الکترونیک در مدیریت زنجیره تامین برای رسیدن به این هدف و البته برای توصیف و توضیح عملیات خرید، فروش، مبادله و ... کاربرد زیادی دارد.

در همین راستا امروز شاهد آن هستیم که شرکت ها و بخش های مختلفی که با هم در ارتباط هستند برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان خود، از مدل های تجارت الکترونیک استفاده کرده اند و از طریق شبکه های الکترونیکی روابط شان را با هم هماهنگ می کنند. در کنار آن از طریق تجارت الکترونیک می توانید سفارشات خود را در وب سایت کنترل کنید، به سفارشات پاسخ های آنلاین بدهید، روی موجودی های خود نظارت داشته باشید و بسیاری از کار های دیگر که به لطف تجارت الکترونیک برای شما میسر است.

پس در نهایت می توانیم بگوییم که برای پیاده سازی تجارت الکترونیک در کسب و کارتان نیازمند زیر ساخت های مناسب آن می باشید که یکی از این زیر ساخت ها، مدیریت زنجیره تامین است. به این معنا که شرکت ها و سازمان های تولیدی و صنعتی از تجارت الکترونیک استفاده می کنند، که مدیریت زنجیره تامین شان به صورت حرفه ای در حال اجرا باشد. در اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیریت زنجیره تامین می باشید، حضور شما در این دوره آموزشی می تواند بسیاری از سوالات شما را پاسخ دهد. در ضمن اگر سوالی درباره برگزاری و ثبت نام در دوره دارید، می توانید از طریق همین صفحه با مشاورین آنلاین فن پردازان ارتباط برقرار کنید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها