مدیران قدر طلایی که در اختیار دارند را بدانند

مدیران قدر طلایی که در اختیار دارند را بدانند

مدیران قدر طلایی که در اختیار دارند را بدانند | مدیریت منابع انسانی در هر سازمانی یک بخش اساسی و ضروری است ، و چیزی بیش از استخدام و اخراج کارمندان است. امروزه در شرکتهای آینده نگر ، مدیریت منابع انسانی بر جذب ، هدایت و مدیریت دارایی های انسانی و تهیه برنامه های استراتژیک برای آینده تمرکز دارد. مدیریت منابع انسانی توانایی استعدادهای انسانی را پرورش می دهد تا با کمک آن کارمندان برای یک سازمان یا شرکت  با ارزش تر شوند. مسئولیت مدیریت منابع انسانی به دلیل تاثیر آن بر فرهنگ و استراتژی یک کسب و کار ، در پیچیدگی و اهمیت برای همه سازمان ها رو به رشد کاملا شناخته شده است، و این نوع مدیریت جنبه های مختلفی را در بر می گیرد که عبارتند از: 

  • آموزش 
  • ارتباط با کارمندان
  • حقوق و دستمزد 
  • پاداش 
  • ایمنی
  • قوانین کار 
  • ارتباطات 

مدیران قدر طلایی که در اختیار دارند را بدانند

مدیریت منابع انسانی را چطور می توان آموزش دید؟

خوشبختانه این روزها دسترسی به آموزش سطح بالا با وجود موسسات معتبر امکان پذیر شده است. دوره مدیریت منابع انسانی نیز برای آموزش به افراد علاقمند به این حوزه در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان طراحی و ارائه می شود. دانش پذیران علاقمند به آموزش مدیریت منابع انسانی می توانند در این دوره شرکت کنند و پس از پایان آن مدرک مدیریت منابع انسانی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت کنند که بالاترین سطح اعتبار را در کشور دارد. علاوه بر این افراد علاقمند به ترجمه مدرک خود می توانند گواهینامه مدیریت منابع انسانی خود را ترجمه رسمی کنند. شرکت در دوره مدیریت منابع انسانی، مناسب افرادی است که می خواهند در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت کنند و یا سطح کار خود را افزایش دهند. 

نقش استراتژی در مدیریت منابع انسانی چیست؟

تغییر شرایط بازار کار و به وجود آمدن روشهای جدید در کسب و کار ، نیازمند استراتژی های درست در مدیریت منابع انسانی است که شامل استخدام و حفظ افراد مناسب و همچنین به وجود آوردن رهبری اخلاقی و فرهنگی است. مجموعه مهارت های مورد نیاز در یک کسب و کار به طور دائم در حال تغییر هستند و به همین دلیل باید در مورد استعدادی که یک سازمان امروز و فردا به آن نیاز دارد دقت کرده و برنامه ریزی کند تا به کمک آن بتوانند در بازار کار بسیار رقابتی این روزها به حیات خود ادامه دهند. مدیران منابع انسانی در شرکت های بزرگ نقش ویژه ای در تصمیم گیری استراتژیک آن شرکت بازی می کنند و در تیم های استراتژی سازمانی به طور جدی حضور دارند و بیشتر آنها برنامه ریزی استراتژیک را مولفه مهمی از نقش خود می دانند. شرکت های متوسط تا کوچک باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و بدانند که برای رشد کردن به داشتن یک مدیر منابع انسانی حرفه ای نیاز دارند. 

مدیران قدر طلایی که در اختیار دارند را بدانند

مهمترین عملکرد مدیریت منابع انسانی چیست؟

توانایی برنامه ریزی برای نیروی کار مناسب هرگز بحرانی تر و دشوارتر از امروز نبوده است. فناوری ، ارتباطات و سرعت تغییرات سریع به این معنی است که شرکت ها و بازوی نیروی انسانی آنها نیاز به توانایی ذهنی بالا ، زیرکی و آمادگی برای ایجاد تغییراتی دارند که باعث حفظ و بقا آنها می شود. در گزارش ثبات مهارت که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده ، پیش بینی می کند که طی چند سال آینده ، یک سوم مشاغل به مهارتهایی احتیاج دارند که امروزه مهم نیستند. بنابراین سازمان ها و کسب و کارها برای باقی ماندن در بازار رقابتی باید برنامه ریزی درستی داشته باشن. اجرای موفقیت آمیز استراتژی در یک سازمان به مدیران موفقی نیاز دارد که با تحقیق و برنامه ریزی نیروی کار مورد نیاز خود را برای آینده آماده کنند و از بازار رقابت دور نمانند. بنابراین مهمترین عملکرد یک مدیر منابع انسانی برای ادامه کار، اطمینان پیدا کردن از این موضوع است که نیروی کار یک سازمان مهارت هایی را  دارند که ممکن است کمیاب یا جدید باشند. برای اینکه یک مدیر منابع انسانی بتواند برنامه ریزی درستی داشته باشد، توجه به نکات زیر لازم است:

  • انجام تحقیقات: باید در مورد رقابت و پیشرفت های تکنولوژیکی که بر کسب و  کار تاثیر می گذارد ، تحقیقات لازم انجام شود.
  • برنامه ریزی بر اساس اهداف سازمانی: توضیحات شغلی باید براساس استراتژی شرکت و دست یابی به اهداف در افق زمانی سه تا پنج ساله باشد.
  • شناخت درست سرمایه انسانی: ارزیابی نیروی انسانی فعلی و تشخیص شکاف ها و مشکلات.

مدیران قدر طلایی که در اختیار دارند را بدانند

تاریخچه مختصر مدیریت منابع انسانی

مدیریت نیروی کار هزاران سال است که وجود دارد، اگر به پروژه های کلانی مانند دیوار بزرگ چین یا اهرام مصر نگاهی بیندازید، به خوبی متوجه این موضوع می شوید که بدون مدیریت نیروی کار، ساخت چنین بناهایی اساسا امکان پذیر نمی شد و چه بسا فقط در مرحله یک طرح باقی می ماند. با این حال آنچه به عنوان مدیریت نیروی کار می شناسیم و تغییرات مهمی که ما را به سمت منابع انسانی سوق داده است ، در حدود سال 1760 و از انگلستان آغاز شد.در قرن 18 انقلاب صنعتی اقتصاد را از کشاورزی به کارخانه ها منتقل کرد و سازمان ها را ملزم کرد تا برای رسیدن به هدف خود و تناسب هزینه ها و درآمد در بازار رقابتی موجود تلاش کنند. علاوه بر این، نیاز به یک سیستم برای استخدام ، پرداخت دستمزد ، ثبت ساعت کاری کارمندان و ارائه مسکن و خدمات درمانی خود را نشان داد. نظارت بر کارگران توسط افسران بهزیستی یا اداره بهزیستی انجام می شد.

در قرن نوزدهم با گسترش تجارت و کارخانه ها موضوع کمبود نیروی کار متخصص مطرح شد. این موضوع باعث شد که کارمندان ساعات طولانی تری را تحت شرایط دشوار کار کنند. برای پیدا کردن یک راه حل ، از ایده های علمی برای افزایش تولید نیروی کار استفاده می شود ، به ویژه نظریه مدیریت علمی که توسط فردریک تیلور مطرح شد و  با مدیریت پرسنل ارتباط داشت.
در قرن بیستم مدیریت منابع انسانی به وجود آمد. التون مایو رویکرد مدیریت علمی تیلور در افزایش بهره وری را رد کرد و متوجه شد که عامل اصلی انگیزه و بهره وری فقط مسائل مالی نیست. مجموعه ای از تئوری های جدید بر اساس این دیدگاه رفتاری به وجود آمد و اصطلاح مدیریت منابع انسانی شکل گرفت. در قرن بیست و یکم ، افزایش صنایع مبتنی بر فناوری و دانش باعث افزایش رقابت جهانی شد و موضوع "مدیریت استراتژیک منابع انسانی" و "مدیریت سرمایه انسانی" پر رنگ تر شد. در عین حال ، کمبود کارگرانی که مجموعه ای از مهارت های مناسب داشته باشند نیز به وجود آمد. در نتیجه ، بسیاری از سازمان ها شیوه های استراتژیک مدیریت منابع انسانی را به کار بردند تا تاثیر طولانی مدت بر موفقیت شرکت ها بگذارد ، و از فعالیت های منابع انسانی خود به عنوان مدیریت سرمایه انسانی نام برد.

در قرن بیست و یکم ، افزایش صنایع مبتنی بر فناوری و دانش باعث افزایش رقابت جهانی شد و موضوع "مدیریت استراتژیک منابع انسانی" و "مدیریت سرمایه انسانی" پر رنگ تر شد. در عین حال ، کمبود کارگرانی که مجموعه ای از مهارت های مناسب داشته باشند نیز به وجود آمد. در نتیجه ، بسیاری از سازمان ها شیوه های استراتژیک مدیریت منابع انسانی را به کار بردند تا تاثیر طولانی مدت بر موفقیت شرکت ها بگذارد ، و از فعالیت های منابع انسانی خود به عنوان مدیریت سرمایه انسانی نام برد.

چرا مدیریت منابع انسانی مهم است؟

مدیریت سرمایه انسانی ، در حقیقت همه آن چیزی است که به سازمان ارزش بیشتری اضافه می کند. مدیریت منابع انسانی در زمینه های زیادی می تواند بر شرکت تاثیر گذار باشد که مهمترین آنها بهره وری است. جستجو و استخدام کارمندان بهتر خواسته همه سازمان ها و شرکت ها است و همه مشاغل باید شروع به افزایش بهره وری خود کنند و این موضوع مستقیما به بخش مدیریت منابع انسانی مربوط می شود . مسئول یا مدیر منابع انسانی نه تنها با نیروی کار بالقوه برای استخدام مصاحبه می کنند ، بلکه افرادی را که مناسب تر هستند از بین آنها انتخاب می کند . مدیر منابع انسانی با استخدام نیروی کار ماهر، نیروی مورد نیاز بخش های مختلف را تامین می کند و به این ترتیب به استخدام نیروی کار مناسب به بهره وری یک سازمان یا یک کسب و کار کمک کند . چرخ های اصلی یک سازمان نیروی کار آن سازمان است و اگر این چرخ ها به درستی انتخاب نشوند و یا در جای مناسب خود قرار نگیرند ، نمی تواند از آن سازمان انتظار داشت که به بهترین شکل ممکن عمل کند و بهره وری بالایی نیز داشته باشد. بنابراین انتخاب درست کارمندان به وظیفه اصلی بخش منابع انسانی است، اهمیت زیادی دارد و نشان می دهد که چرا مدیریت منابع انسانی اهمیت دارد.
 

 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها