مدیران بازگانی یا پیشتازان رقابت های تجاری؟

مدیران بازگانی یا پیشتازان رقابت های تجاری؟

مدیران بازگانی یا پیشتازان رقابت های تجاری؟| رقابت یکی از مهم ترین مفاهیم موجود در عرصه های مختلف مدیریتی همچون تجارت و اقتصاد است. در بازارهای اقتصادی تنها شما نیستید که در آن حضور دارید و به دنبال فعالیت و کسب درآمد هستید. همواره شرکت های بزرگ تر، کوچک تر و یا هم طراز شما نیز در آن عرصه حضور داشته و به دنبال سهم خود از بازار هستند. رقابت به خودی خود مفهومی مثبت و سازنده بوده اما می تواند حتی به شکل منفی نیز به کار رود و موجب بروز مشکلاتی در آن عرصه ها شود. بسیاری از کسب و کارها و مدیران، در رقابت های اقتصادی به رقبا بازی را باخته و از دور رقابت ها کنار رفته اند. از این رو دانستن و به کار بردن مهارت ها و تکنیک های مقابله و پیشی گرفتن از رقبا بسیار حائز اهمیت است. مدیران بازرگانی، با توجه به حساسیت و اهمیت فعالیت های خود، به شکل ویژه ای می بایست به مهارت های مدیریت بازرگانی تسلط داشته و از آن ها برای پیشی گرفتن از رقبا و حرکت به سمت اهداف بهره گیرند. در ادامه برخی از مهم ترین نکات و موارد حائز اهمیت در پیشی گرفتن از رقبا در رقابت های تجاری را مرور می کنیم. 

مدیران بازگانی یا پیشتازان رقابت های تجاری؟

مهم ترین نکات برای پیشی گرفتن از رقبا

حوزه های تجاری و اقتصادی همواره عرصه رقابت ها بوده اند. اگر شما هم به عنوان مدیر در این حوزه ها فعالیت کرده باشید، دقیقا می دانید از چه چیزی سخن می گوییم. رقابت همان طور که گفته شد، به خودی خود امری مثبت بوده و موجب رشد رقبا، پیشرفت آن ها، بهتر شدن و با کیفیت تر شدن خدمات و در نتیجه رشد بازار خواهد شد. مدیران بازرگانی لازم است در این شرایط بهترین استراتژی های رقابتی را طرح ریزی و پیاده سازی کرده و جایگاه خود را در این رقابت ها تثبیت کنند. 

تشخیص جایگاه فعلی 

اولین قدمی که مدیران بازرگانی می بایست در حوزه رقابت به آن توجه کنند، تشخیص جایگاه فعلی مجموعه است. بسیاری از مدیران بدون توجه به این موضوع و بدون آگاهی لازم از جایگاه و شرایط فعلی سازمان، وارد رقابت های خطرناک شده و ریسک بزرگی را متحمل می شوند. این موضوع می تواند به سادگی تمام منابع سازمان و مجموعه را در خطر نابودی قرار داده و حتی مجموعه را به ورشکستگی بکشاند یکی از معضلات اساسی در بسیاری از سازمان ها و مجموعه ها، نداشتن اطلاعات کافی از سازمان است. بدون شک مدیری که نداند در مجموعه تحت مدیریت او چه خبر است و اطلاعات دقیق و جزئی از آن نداشته باشد، نمی تواند به شکل درستی در رقابت های تجاری و اقتصادی حاضر شود. در بررسی حوزه برنامه ریزی های سازمانی، اولین قدم برای شروع برنامه ریزی ها و هدف گذاری ها تحلیل وضعیت موجود است. آیا اطلاعاتتان از سازمان کامل است؟ آیا این اطلاعات همان اطلاعاتی است که می خواهید؟ و آیا این اطلاعات همان هایی است که در رقابت به آن ها نیاز دارید؟. یک مدیر آگاه در این زمینه تمام حوزه های فعالیتی مجموعه را سنجیده و با بهبود و رفع نواقص در صدد رشد آن ها بر می آید. مدیران می بایست اطلاعات مورد نیاز را تعیین کرده، آن ها را جمع آوری کرده و سپس به تحلیل آن ها بپردازند. این آگاهی و تسلط به جزئیات و اطلاعات سازمان دید مدیران را گسترده تر کرده وآن ها را برای رقابت های سخت آماده می کند. در واقع قدم اول برای شروع رقابت با رقبا، تشخیص توانایی های سازمان، آنالیز آن ها و بررسی میزان کارایی و عملکرد آن ها در رقابت با رقبا می باشد. بدون شک هنگامی که یک سازمان توانایی و منابع رقابت با رقبا را ندارد، وارد گود شدن ریسک بسیار بزرگی است. بنچمارک می تواند عملکرد های درون و بیرون سازمانی را سنجیده و توانایی رقابت را مشخص کند. لذا مدیران می بایست این مهارت را فرا گرفته و برای بررسی سازمان از آن استفاده کنند. در دوره مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، تمامی مهارت های بررسی و سنجش های سازمانی به مدیران بازگانی آموزش داده می شود.

آنالیز رقبا

در عرصه رقابت، بررسی رقبا بسیار حائز اهمیت است. همان طور که می بایست سازمان خود را آنالیز کرده تا از توانایی های آن آگاه شوید، می بایست حریفان و رقبای خود را نیز مورد بررسی قرار داده تا ببینید از چه کسی می خواهید پیشی بگیرید! زیر نظر گرفتن رقبا و بررسی آن ها می تواند بسیار سودمند باشد. در این زمینه، مدیران بازرگانی می بایست بدانند رقبایشان چه کسانی هستند، چگونه فعالیت می کنند، استراتژی های قبلی و فعلی آن ها چیست، سهم بازار آن ها چه میزان است، برنامه های آن ها چیست و نقاط قوت و ضعف آن ها چگونه است. آنالیز رقبا می تواند یک دید وسیع و گسترده از آن ها در اختیار شما داده که با استفاده از آن ها می توانید با طرح ریزی و چینش استراتژی های مختلف و مناسب، به راحتی از آن ها پیشی گرفته و در رقابت های تجاری بر آن ها پیروز شوید. لازم به ذکر است این بررسی ها نباید 1 بار انجام شود. شما می بایست همواره آن ها را بررسی کرده و طبق فعالیت های رقبا برای پیشی گرفتن از آن ها برنامه ریزی کنید. آنالیز کردن رقبا این امکان را به شما می دهد تا از نقاط ضعف و قوت آن ها با خبر شده و بر همین اساس بر روی نقاط ضعف و قوت خود با هدف پیشی گرفتن از رقبا تمرکز کرده و رقابت بهتری را شروع کنید. بسیاری از پیشرفت های حاصل شده در سازمان ها و مجموعه ها، از آنالیز و بررسی رقبا و تحلیل فعالیت های آنان به دست آمده است. این مقایسه ها و تحلیل و بررسی ها مواردی را به سادگی در اختیار شما قرار می دهد که برای رسیدن به آن ها می بایست وقت و هزینه های بسیاری پرداخت می کردید. از فرصت استفاده کرده ودر هر مرحله از فعالیت خود به آنالیز و تحلیل رقبا و حریفان خود در بازار بپردازید.

مدیران بازگانی یا پیشتازان رقابت های تجاری؟

دشمنی یا دوستی؟

یکی از ملزومات رقابت در بازارهای تجاری واقتصادی، رقابت سالم و حرفه ای است. برای ایجاد یک فضای رقابتی سالم و پیشی گرفتن از رقبا می بایست دشمنی ها و خصومت ها را کنارگذاشته و وارد این موضوعات به هیچ وجه نشوید. این موضوعات می تواند به شدت رقابت شما را تحت تاثیر قرار داده و آن را نا سالم کند. با رقبای خود دوست باشید و به دنبال ایجاد یک فضای رقابتی سالم باشید. این مورد باعث رشد و پیشرفت هر دوی شما شده و شما را به سوی موفقیت می راند. در رابطه دوستی نیز بهتر می توانید رقبای خود را آنالیز کرده و از جزئیات توانایی ها، استراتژی ها و برنامه های آن ها مطلع شده و مطابق با آن ها برنامه ریزی کنید. در صورت دشمنی، رقیب شما نه تنها هیچ تمایلی به نزدیکی با شما ندارد، بلکه سایه شما را نیز با تیر زده و همواره به دنبال نابودی شما است. مدیران بازرگانی به خوبی می دانند روابط و ارتباطات گسترده حتی با رقبا و دشمنان، بسیار حائز اهمیت بوده و تاثیر به سزایی در رشد و پیشرفت آن ها دارد.

پیش بینی و طرح ریزی

در صورتی که نمی دانید رقبای شما چگونه رفتار خواهند کرد یا چه کارهایی انجام خواهند داد، پیش بینی هایی در این زمینه انجام داده و برای هر کدام یک پاسخ و حرکت مناسب در نظر بگیرید. تمامی حرکات احتمالی و فعالیت هایی که پیش بینی می کنید رقبا از خود نشان می دهند را به صورت اطلاعاتی درآورده و برای هر کدام از آن ها برنامه ریزی هایی انجام دهید. این موضوع می تواند بسیار برای مدیران بازرگانی سودمند باشد. این مدیران در رقابت های تجاری، به محض رو شدن یکی از استراتژی های رقبا، به جای صرف وقت و هزینه بسیار برای بررسی و طرح ریزی اقدامات متقابل به راحتی می تواند با مراجعه به این اطلاعات، عکس العمل مناسب را با کمترین هزینه و صرف وقت علمی کرده و نه تنها از رقیب عقب نیفتاده، بلکه از آن پیشی نیز بگیرد. 

توانایی حل مشکلات

 مدیران بازرگانی می بایست مهارت های و توانایی های حل مشکلات و معضلات را در اختیار داشته و با استفاده از آن ها در صورت پیش آمدن مشکلات در عرصه رقابت های اقتصادی از آن ها بهره مند شده و کنترل شرایط را در اختیار داشته باشند. بسیاری از مجموعه ها و مدیران بازرگانی در این مسیر با برخورد به مشکلات و مضعلات مختلف، توانایی حل و برطرف کردن آن ها را نداشته و در نتیجه به راحتی از گود رقابت ها خارج می شوند. لازم است این مدیران مهارت های حل مشکل را فرا گرفته و با بکار بردن آن ها در شرایط اضطراری به مسیر ادامه داده و از رقیب خود عقیب نیفتند. دوره مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان دوره ای است که در آن مهارت ها مختلف حل مشکل به مدیران بازرگانی آموزش داده شده و آن ها را برای برخورد با این موانع در راه رقابته ای اقتصادی آماده می کند. آموزش مدیریت بازرگانی در واقع یکی از اصول و ملزوماتی است که تمامی مدیران می بایست آن ها را فرا گیرند.

مدیران بازگانی یا پیشتازان رقابت های تجاری؟

بازی هنوز تمام نشده است!

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مدیران بازرگانی به همراه دارند این است که با پیشی گرفتن از رقبا گمان می کنند همه چیز تمام شده است! در واقع این مدیران با پیشی گرفتن از رقبا فکر می کنند به موفقیت دست یافته و آن رقیب دیگر نمی تواند آن ها را شکست دهد. در این مواقع بسیاری از برنامه ها و استراتژی های مجموعه رها می شوند. این دقیقا همان وقتی است که پیروزی در چشم بر هم زدنی به شکست بدل می شود. این همان موقعی است که رقبا گوی سبقت را از شما ربوده و تمام استراتژی ها و برنامه ریزی های شما را بر هم نقش بر آب می کنند. هنگامی که از رقیب خود پیشی گرفتید، هنوز پیروز بازی نشده اید و داستان هنوز تمام نشده است. لازم است همچنان به استراتژی های خود ادامه داده و آن ها را رها نکنید. همچنین لازم است برنامه ریزی واستراتژی های متنوعی نیز برای این مواقع در نظر گرفته و با پیاده سازی آن ها پیشروی و برتری خود را تثبیت کنید. 

سخن پایانی

تنها چند مورد از مهم ترین نکات در پیشی گرفتن از رقبا در بازارهای تجاری و اقتصادی را مرور کردیم. لازم است مدیران بازرگانی این مهارت های و نکات مدیریتی و رقابتی را فرا گرفته و در فعالیت های خود آن ها را پیاده سازی کنند. اگر شما نیز به دنبال فراگیری این نکات و پیروزی در رقابت های تجاری هستید، دوره مدیریت بازرگانی راه حل شما است. با شرکت در این دوره ها و اخذ مدرک مدیریت بازرگانی، می توانید مهارت های مدیریت و رقابتی را فرا گرفته و مهر تاییدی بر آن ها بزنید. لازم به ذکر است در پایان این دوره نیز گواهینامه مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به شما اعطا خواهد شد که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سازمان WES کانادا می باشد. 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها