مجموعه درس های دوره MBA

مجموعه درس های دوره MBA | در دوره مدیریت حرفه‌ای کسب و کار (MBA) دانش پذیران به طور کلی با رویکردها و البته روش‌های مختلف مدیریت یک کسب و کار همچون بازاریابی، مدیریت عملیات، حسابداری، مدیریت تبلیغات و مدیریت منابع انسانی و مدیریت برنامه های استراتژیک آشنا شده و توضیحات مفصل و جامعی را در این خصوص دریافت خواهند کرد. به طور کلی در مدیریت کسب و کار افراد با مدیریت راهبردی یکی از کسب و کار آشنا می شوند و مهارت های جدیدی را به منظور حل مسائل و روبرو شدن با چالش ها خواهند آموخت. این تکنیک ها به افراد کمک می‌کند تا افق دید بسیار وسیع نسبت به مدیریت یک کسب و کار به دست بیاورند.

هدف اصلی این دوره در واقع تربیت و آموزش علاقه‌مندانی است که به دنبال یادگیری چگونگی اداره کار آمد و راهبری یک مجموعه و سازمان بوده، همچنین به دنبال این هستند که با توسعه شخصی خود نحوه مدیریت یک کسب و کار تجاری را آموخته و چگونگی مدیریت اجرایی یک سازمان را بیاموزند.

رشته مدیریت کسب و کار گرایش های بسیار زیادی دارد که از این میان، چهار گرایش مدیریت فروش و بازاریابی، مدیریت موسسات مالی و مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت سیستم های تولید و پروژه ها و مدیریت تولید در سطح بین‌الملل تعریف شده است.

افرادی که در دوره مدیریت کسب و کار شرکت می کنند در نهایت می‌توانند رهبری و مدیریت کارآمد یک بخش خصوصی و یا تولیدی را در دست گرفته، به عنوان کارآفرین در سازمان ها شروع به فعالیت کرده، در بخش های خصوصی سازمان ها، تشکیلات و شیوه های اداری جدیدی را سازماندهی کنند و در مجموع با تکیه بر مهارت هایی که در این دوره به دست می‌آورند خواهند توانست که تمامی قسمت های یک سازمان را متحول کرده و با تکیه بر تجربیات مدیریتی که کسب کرده‌اند عملکرد جدیدی را در پیش بگیرند.

تحصیل در این رشته منجر به ارتقاء استاندارد ها و کیفیت سطح زندگی امروزه می‌شود و در نهایت توسعه کسب و کار را به دنبال خواهد داشت. در مجموع از اهمیت این رشته نمی توان چشم پوشی کرد چرا که با توجه به پیشرفت تکنولوژی جوامع بیشتر از قبل نیاز به ارتقاء و بهبود کیفیت مدیریتی را در سازمان های اقتصادی و اجتماعی احساس می کنند. با توجه به اینکه ارتقاء و بهبود سطح کیفیت مدیریتی در تمامی مراحل نیازمند آگاهی از دانش مدیریتی می باشد از این رو رشته مدیریت کسب و کار به عنوان یکی از زمینه های توسعه شخصی و ضروری برای جوامع در نظر گرفته شده است.

نکته جالب این است که تمامی افرادی که در رشته‌های علوم انسانی تحصیل کرده اند می توانند با گذراندن دوره های مدیریت کسب و کار به مدیران موثر و کارآمدی تبدیل شوند که نقش بسزایی در رشد و کارایی سازمان های اجتماعی و اقتصادی در سطح اجتماع خواهند داشت. در حال حاضر تعداد موسسات و سازمان هایی که در کنار نیاز به افرادی که مضاف بر دانش تخصصی خود به علم مدیریت نیز تسلط دارند روز به روز در حال افزایش است.

و اما مهارت هایی که با شرکت در دوره مدیریت کسب و کار در آن کسب دانش می کنید به شرح زیر می باشد:

شرکت در دوره مدیریت کسب و کار با مفهوم بازاریابی و همچنین ابعاد گوناگون مارکتینگ و مدیریت بازاریابی آشنا شده و فلسفه کلی مدیریت بازاریابی و چگونگی تجزیه و تحلیل رقبا و وضعیت بازار را خواهند آموخت و با چگونگی برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی آشنا خواهند شد.علاوه بر این شرکت کنندگان با نقش و اهمیت تحقیقات بازاریابی آشنا شده و از طرفی با سیستم‌های اطلاعاتی بازاریابی آشنا شده و در نهایت فرآیند تحقیقات در بازار را خواهند آموخت.

از دیگر آموزه‌های این دوره می‌توان به آشنایی با رفتار مصرف کننده و فرایند تصمیم گیری رفتار مصرف کننده اشاره کرد. عوامل موثر در فرآیند تصمیم گیری خرید و همچنین مشخصات اصلی خریدهای سازمانی نیز در این دوره به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. دانش پذیران در این دوره خواهند آموخت که چگونه بازار هدف را تعیین کرده و معیار های تقسیم بازار را خواهند آموخت.

استراتژی های مختلف برای انتخاب بازار، تخمین اندازه و سهم بازار و روش ها و متغیرهای تقسیم بازار نیز از دیگر مسائلی است که در این دوره به آن ها پرداخته شده است. افراد با شرکت کردن در دوره مدیریت کسب و کار با مدیریت محصولات و مراحل اصلی ایجاد و عرضه محصولات جدید و همچنین منحنی عمر محصول آشنا خواهند شد. تعیین قیمت و روش ها و استراتژی های قیمت گذاری و همچنین قیمت گذاری در انواع بازارهای مختلف و فرایندی که در پیش رو خواهد داشت نیز در این دوره به دانشپذیران آموزش داده خواهد شد.

از دیگر مسائلی که در این دوره به آن پرداخته می‌شود انواع تحقیقات بازاریابی از لحاظ فرم و همچنین آموزش تمایز موجود میان تحقیقات بازاریابی و بازاریابی مستقیم است. دانشمند ایران با تحقیقات بازاریابی آشنا شده و همچنین اهمیت تحقیقات بازاریابی را خواهند آموخت و با نحوه نمونه گیری در تحقیقات بازاریابی آشنا خواهند شد. روش های جمع آوری داده ها و تکنیک های سنجش نگر و همچنین پرداختن به مزایای استفاده از خدمات حرفه‌ای تحقیقات بازاریابی از دیگر مسائلی است که در این دوره به طور کامل آموزش داده می شود.

از دیگر مهارت ها و تکنیک های بسیار مهمی که در این دوره به شرکت‌کنندگان آموزش داده خواهد شد اصول و فنون مذاکرات تجاری، انواع مذاکره، اشکال مذاکره، اهداف آن، فرایند های مذاکره و ویژگی های اصلی آن می باشد. افراد با شرکت در دوره مدیریت کسب و کار با استراتژی های متفاوت کسب و کار آشنا خواهند شد.

از دیگر مباحثی که در دوره مدیریت کسب و کار مورد ارزیابی قرار می گیرد بررسی تیپ های شخصیتی مختلف و همچنین نحوه بکارگیری روابط عمومی در قالب یک تخصص و کارکردهای مختلف روابط عمومی باشد به طور کلی شرکت کنندگان با فرایند ارتباط و همچنین روانشناسی ارتباط آشنا شده و می آموزند که چگونه از ارتباط کلامی در سازمان ها بهره ببرند.

قدرت بیان و سخنوری اصل بسیار مهم می باشد و هر فرد در حرفه ای که مشغول به کار است با دانش به این علم می آموزد که چگونه نفوذ کلام خود را افزایش دهد و در واقع با روش های افزایش قدرت بیان و مدیریت و فنون سخنرانی آشنا خواهد شد. تمامی تکنیک ها و فنونی که در دوره قدرت بیان و گویندگی به آن پرداخته می شود به صورت مختصر به آن پرداخته می شود و شرکت کنندگان با اعجاز بیان آشنا خواهند شد و خواهند آموخت که چگونه با ترس و کمرویی خود به هنگام ایراد سخنرانی مقابله کنند.

و اما اصول تخصصی دیگری که در دوره مدیریت کسب و کار موسسه آموزش عالی فن پردازان آموزش داده می شود شامل چگونگی به کارگیری نیروهای فردی در مذاکره، آشنایی با مدیریت پروژه همچنین نحوه برنامه ریزی و کنترل پروژه می باشد.

در این دوره قوانین طلایی مدیریت پروژه به دانش پذیران آموخته می شود، همچنین رویکردهای متفاوت مدیریت پروژه را خواهند آموخت. در نهایت با چرخه حیات پروژه و حوزه‌های دانش و مدیریتی آشنا خواهند شد. دانش پذیران با ویژگی های اهداف پروژه و محدودیت هایی که پروژه می‌تواند داشته باشد آشنا می شوند و با ساختار شکست کار نیز آشنایی پیدا می کنند.

از دیگر اصولی که می‌توان به آن اشاره کرد اهمیت مطالعات امکان سنجی در پروژه میباشد دانشپذیران با فرهنگ ها و سبک های سازمانی آشنا شده سیستمهای سازمانی را شناخته و با مهارت های کلیدی برای مدیریت عمومی و رهبری آشنا خواهند شد. مهارت حل مسئله نیز در این دوره به شرکت‌کنندگان آموزش داده خواهد شد افراد با فرایندهای مدیریت پروژه و مدیریت یک بار شکل آشنا خواهند شد. دانشپذیران یاد خواهند گرفت که چگونه به تهیه برنامه مدیریت پروژه بپردازند و به طور کلی نظارت و کنترل بر کارهای پروژه ای را خواهند آموخت. نحوه ورودی و خروجی گرفتن از برنامه ریزی منابع و شناخت ابزار ها و تکنیک های برآورد هزینه، بودجه بندی و کنترل هزینه همه از جمله اصولی می باشد که در این دوره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نظارت و کنترل ریسک تحلیل کمی و کیفی ریسک برنامه ریزی مدیریت ریسک و گام های مدیریت ریسک و اتفاقات غیر منتظره نیز از دیگر سرفصل هایی است که در دوره مدیریت کسب و کار به آن پرداخته شده است.تمامی شرکت کنندگان با نحوه زمانبندی پروژه آشنا شده و همچنین استراتژی های فشرده سازی برنامه زمانبندی را خواهند آموخت. از دیگر سرفصل هایی که در این دوره به آن پرداخته می‌شودعبارتند از: پیش درآمدی بر رفتار سازمانی، روانشناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی، علوم سیاسی، شناخت هدف های رفتار سازمانی، نحوه بهبود کیفیت و بازدهی، چگونگی نوآوری و ایجاد تغییر و همچنین شناخت رفتار سازمانی در سطح جهانی می باشد. شرکت کنندگان کشورهای چند ملیتی را شناخته و نحوه عقد قراردادهای همکاری منطقه‌ای را خواهند آموخت. تجزیه و تحلیل اختلافات فرهنگی و چگونگی مدیریت انگیزش نیز از جمله فاکتورهایی است که در این دوره به آن پرداخته شده است.

تئوری هایی که در دوره مدیریت کسب و کار افراد با آن آشنا می شوند عبارتند از : تئوری بهداشت و تئوری های نوین انگیزش، تئوری مبتنی بر نیازهای سه گانه، تئوری تقویت رفتار، نظریه انتظار، نظریه برابری و نظریه تعیین هدف.

علاوه بر آنچه گفته شد افراد در این دوره با تئوری های رفتاری و شخصیتی و رهبری آشنا خواهند شد مفهوم رهبری را به طور کلی شناسایی کرد و همچنین مهمترین وظایف رهبری سازمان را خواهند شناخت و با چالش های عمومی و دائمی که اصولا رهبران سازمان ها و مجموعه ها با آن روبرو می‌شوند را مورد بررسی قرار خواهند داد از طرفی ماندن وظایف رهبری یک سازمان را شناسایی کرده و با سبکهای مختلف آن و کاربردهای آن آشنا خواهند شد.

تحلیل ارزش چرخه عمر بررسی منحنی عرضه و تقاضا تحلیل اندازه و سهم بازار دلیل زنجیره ارزش و تحلیل افق های سه گانه در این دوره آموزش داده خواهد شد این افراد به طور کلی با مدیریت بحران و رفتار سازمانی آشنایی پیدا خواهند کرد و تکنیک ها و مدل های مختلف مدیریت بحران و ضرورت وجود مدیریت بحران در سازمان ها را مورد بررسی قرار خواهند داد. از طرفی با نحوه مدیریت سازمان در دوران رکود آشنا خواهند شد.

به طور این کلی افراد در این دوره با مدیریت رفتار سازمانی هدف رسالت سیستم‌های کاری عناصر رفتار سازمانی روش های بررسی بازارهای مالی و مفهوم سرمایه گذاری و تکنیک های آن در بازار سرمایه آشنا خواهند شد. دانشپذیران در این دوره در نهایت خواهد توانست با توجه به مهارت هایی که به دست می آورند رابطه ریسک و بازده برای سرمایه گذاران را مورد بررسی قرار دهند و با تخمین زمان مورد نیاز برای بازگشت سرمایه قدم های اصولی ترین بردارند و در نتیجه موفقیت این افراد در مدیریت یک کسب و کار بیشتر از سایرین خواهد بود.

موسسه آموزش عالی فن پردازان در نظارت مستقیم وزارت علوم فناوری و تحقیقات با برگزاری این دوره شما را آماده می‌کند تا برای فعالیت در بازار کار آماده شوید. مهارت هایی که افراد در این دوره کسب می کنند با هیچ چیزی قابل قیاس نمی باشد و تضمین کننده موفقیت این افراد در عرصه اشتغال می باشد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها