شاهد کلید مدیریت زمان نیاز مدیران موفق

شاهد کلید مدیریت زمان نیاز مدیران موفق

شاهد کلید مدیریت زمان نیاز مدیران موفق | وقتی صحبت درباره مدیریت زمان می شود، همه گوش های شان را تیز می کنند، چرا که این روز ها بسیاری از افراد در هر کار و حوزه ای که باشند، دچار گرفتاری های زیادی هستند که واقعا بسیاری از آن ها گویا بیست و چهار ساعت در یک روز برایشان کم است و آرزو می کنند ای کاش چند ساعت دیگر به روز کاری شان اضافه می شد تا می توانستند کار های شان را صفر کنند. اما این موضوع زمانی که به مدیران می رسد از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. چرا که مدیران به خوبی به اهمیت زمان پی برده اند و تلاش می کنند برای استفاده بهتر از زمان شان برنامه ریزی بهتر و دقیق تری داشته باشند. اما این همیشه هم کافی نیست و در بسیاری از موارد لازم است که مدیران هم مهارت مدیریت زمان را بیاموزند. امروز در این مقاله، قصد داریم درباره مهارت مدیریت زمان برای مدیران صحبت کنیم و شما را با دوره مدیریت کسب و کار (MBA) حرفه ای در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان آشنا کنیم و از مزایای حرفه ای آن بگوییم، پس با ما همراه باشید...

مدیریت زمان چرا اهمیت دارد؟

فرقی نمی کند شما مدیر یک شرکت کوچک باشید و یا مدیریت یک سازمان بزرگ را در دست داشته باشید، به هر حال باید مهارت های مدیریت زمان را بدانید و خودتان را برای یک برنامه منظم کاری و شخصی روزانه آماده کنید. در ادامه یک سری نکات بسیار مهم در خصوص مدیریت زمان را خواهید خواند که البته اگر در دوره MBA موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنید می توانید به نکات بیشتر و بهتری برسید و با استفاده از آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) مهارت های مدیریتی خود را تقویت کنید. نکاتی که برای مدیریت زمان باید به آن ها توجه کنید، شامل موارد زیر می شود:

  • مدیریت زمان را باید یاد بگیرید

همانطور که اول مقاله اشاره کردم خیلی از افراد آرزو می کنند که ایکاش یک روز بیشتر از بیست و چهار ساعت بود. اما حالا که همه می دانیم این امکان وجود ندارد، چطور است به فکر مدیریت زمان باشیم و برای این کار هم باید علم آن را فرا بگیریم و با دانش مدیریت زمان، برای کارهای مان برنامه ریزی کنیم. خیال تان راحت همه ما از این توانمندی می توانیم بهره مند شویم، فقط کافی است که اصول آن را یاد بگیریم اما در گام اول لازم است که باور کنید، مدیریت زمان یک مهارت فرا گرفتنی است. پس عقب ننشینید و با اخذ مدرک مدیریت کسب و کار (MBA) خودتان را یک گام از دیگر مدیران پیش اندازید.

  • زمان های هدر رفته را شناسایی کنید

برای شروع یک مدیریت زمان حرفه ای لازم است که در ابتدا به فکر زمان هایی باشید که بی دلیل هدر رفته اند. حتی اگر یک مدیر خیلی شلوغ و گرفتار هم باشید، باز هم می توانید این زمان های هدر رفته را در روز خود پیدا کنید. حتی اگر این زمان بیشتر از سی دقیقه ای نباشد، باز هم اگر بتوانید کنترل این سی دقیقه را در دست بگیرید، کار بزرگی کرده اید و رفته رفته یاد خواهید گرفت که چطور دیگر زمان های روز تان را اینگونه کنترل کنید. پس از زمان های هدر رفته هرچند کوچک شروع کنید.

  • هدف داشته باشید

در هر کاری هدف گذاری از مهمترین مواردی است که باید در نظر گیرید. بنابراین هدف تان را از مدیریت زمان هم مشخص کنید و خیلی واضح برای برنامه ریزی درباره ساعات روز کاری خود، در ذهن تان هدف گذاری کنید. زمانی که بتوانید مدیریت زمان را به شکل خیلی حرفه ای انجام دهید، کم کم شاهد تغییر در اخلاق و رفتار های خود خواهید بود و خواهید دید که کمتر زمان ارزشمند تان را هدر می دهید، چرا که در ذهن تان یک هدف بزرگ و واقعی در نظر دارید و برای رسیدن به این هدف دست به هر کاری می زنید که دوری از هدر دادن ارزشمند ترین دارایی تان، یعنی زمان، اولین آن است.

  • به دنبال الگو باشید

برای شروع مدیریت زمان لازم است که یک الگو برای خود انتخاب کنید. در این الگو باید گام قبلی را هم بگنجانید، یعنی اهداف تان را روشن و شفاف در این الگو باز گو کنید و اولویت های خود را مشخص کنید. این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد، ابتدا باید یک لیست کامل از کار های آن روز تهیه کنید و سپس به آن ها اولویت بندی بدهید و کار های بی ارزش  و غیر ضروری را از این لیست پاک کنید. چرا پاک کنید؟ چون داشتن یک لیست طولانی مدت اصلا از لحاظ روانی برای شما خوب نخواهد بود. علاوه بر این در این لیست باید کار هایی که در مدت زمان طولانی تری باید انجام دهید و یا آن هایی که به زمان کمتری نیاز دارند را هم مشخص کنید. یادتان باشد برای انجام تمامی این کار ها اصول و قواعد شخصی خود تان را داشته باشید و همیشه به آن ها پایبند باشید. مدیران معمولا می توانند به بهترین شکل این اصول را برای خودشان تعیین کنند اما پایبند بودن به آن ها اهمیت زیادی دارد. شاید داشتن یک جدول زمانی هم ایده بدی نباشد، با این کار همیشه به خوبی می دانید در چه روزی باید چه کاری انجام دهید. این الگوی شخصی شما است اما می توانید در صورت امکان از الگو های مدیریت زمان، مدیران موفق دیگر هم کمک بگیرید، ولی یادتان باشد تقلید کورکورانه از الگو های دیگران هم کاری اشتباه است، سعی کنید فقط از آن ها ایده بگیرید. پس کپی برداری نکنید، فقط نکات مهم الگوی مدیریت زمان آن ها را فرا بگیرید.

  • از ابزار های مدیریت زمان استفاده کنید

این روز ها همه ما به راحتی به کامپیوتر ها و گوشی های تلفن همراه دسترسی داریم. خوشبختانه در تمامی این دستگاه های دیجیتال پر است از ابراز ها و اپلیکیشن های مدیریت زمان و برنامه ریزی. چرا یکی از این ها را برای شروع انتخاب نمی کند؟ به کمک این نرم افزار ها می توانید تمامی امور روزانه خود را برنامه ریزی کنید و حتی برنامه هفتگی، ماهانه و حتی سالیانه داشته باشید. یادتان باشد، نوشتن برنامه ها و اهداف تان خیلی به رعایت کردن آن کمک می کند، پس برنامه ریزی ذهنی را فراموش کنید و سعی کنید همه کار های تان را روی کاغذ آورید و یا در این برنامه ها وارد کنید. حتی می توانید بخشی از کار های تان را به این اپلیکیشن ها بسپارید و وقت تان را صرف کار های دیگری کنید و این یعنی همان مدیریت زمان.

  • از دیگران کمک بگیرید

این هم یک موضوع مهم در امر مدیریت زمان می باشد. متاسفانه خیلی از افراد و البته خیلی از مدیران اعتقاد دارند تا یک سری کار ها را خودشان انجام ندهند، خیالشان راحت نمی شود. اما شما با این کار تنها وقت و زمان تان را هدر داده اید. چرا زمانی که می شود یک سری امور را به دیگران محول کرد، انقدر اصرار دارید خودتان آن را انجام دهید؟ استفاده از تفویض اختیار مهارتی است که همه مدیران باید آن را یاد بگیرند. سخت نگیرید و به دیگران اعتماد کنید. مطمئن باشید کارمندان شما مشتاق هستند تا شما اموری را به آن ها محول کنید تا آن ها نیز خودی نشان دهند. این دست از مهارت ها را می توانید با شرکت در دوره مدیریت کسب و کار حرفه ای (MBA) به دست آورید و بیشتر در امور مدیریتی خود از آن ها استفاده کنید.

فن پردازان و دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار (MBA)

مدیرانی که علاقه دارند به مهارت های مدیریتی شان بیافزایند و یا می خواهند به زودی وارد این حوزه شوند، لازم است که در دوره های این چنینی شرکت کنند و خودشان را به آخرین دانش و اطلاعات به روز و استاندارد مدیریت تجهیز کنند. فرقی نمی کند شما مدیر کجا هستید و تخصص و مهارت تان در چیست، همین که قرار است مدیریت مجموعه و یا کسب و کاری را بر عهده بگیرید، باید مهارت های آن را هم بدانید. آنچه امروز ما در این مقاله عنوان کردیم بیشتر درباره مدیریت زمان بود که یکی از کلید های مدیریت موفق است. اما واقعا مدیریت موفق به همین یک مورد ختم نمی شود و لازم است مهارت های زیادی را یاد بگیرید تا تبدیل به یک مدیر موفق شوید.

با شرکت در دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار (MBA) در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، می توانید مباحثی نظیر اصول و فنون بازاریابی و تبلیغات، مدیریت مالی و سرمایه گذاری، اصول و فنون مذاکرات تجاری، مدیریت رفتار سازمانی و بسیاری از موضوعات دیگر را بیاموزید. این دوره که با رتبه کارشناسی ارشد در زمینه مدیریت کسب و کار برابری می کند، سنجشی برای بررسی و ارزیابی به حساب می آید که پر از رویکرد های مدیریتی و کاملا علمی است. این دوره به گونه ای طراحی شده است که می تواند دانشپذیرانش را با رویکرد های مختلف مدیریت کسب و کار مانند بازاریابی، حسابداری، تبلیغات، منابع انسانی و برنامه های استراتژیک آشنا کند. گواهینامه مدیریت کسب و کار حرفه ای (MBA) که موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به دانش پذیران خود ارائه می دهد همگی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند و علاوه بر این سازمان ارزیابی مدارک کانادا (WES) هم این مدارک را تایید کرده است. بنابراین می توانید با خیال راحت از اعتبار آن برای استخدام و راه اندازی کسب و کارتان استفاده کنید.

الگوی مدیریت زمان مدیران موفق

برای اینکه در راه مدیریت زمان زودتر به نتیجه دلخواه تان برسید، لازم دیدیم که یک الگوی مدیریت زمانی را هم به شما معرفی کنیم که بسیاری از مدیران موفق از آن استفاده می کنند و نتیجه هم می گیرند. در ادامه این راهکار ها را مشاهده می کنید:

انتخاب بازه زمانی برای کار ها

یکی از کارهایی که مدیران موفق معمولا انجام می دهند، انتخاب بازه زمانی برای کارهای شان است. یک مدیر موفق اینگونه ادعا کرده است که آدم ها در هر سازمان و شرکت به دو گروه سازنده و مدیر تقسیم می شوند. جالب است بدانید که سازنده ها بر این باور هستند که برای انجام کار های شان باید زمان بسازند تا وظایف شان را در یک بازه زمانی مشخص انجام دهند. بنابراین لازم است که مدیران هم این دیدگاه را از سازنده ها یاد بگیرند و در کار های خود اجرایی کنند. برای کار شاید اولین گام، انتخاب بازه زمانی برای انجام کار ها باشد. سعی کنید این کار را از همین امروز انجام دهید.

بازبینی برنامه ریزی ها

اگر یک برنامه ریزی انجام داده اید، به این معنا نیست که باید حتما همان را اجرا کنید. یک مدیر موفق که مهارت کاملی در مدیریت زمان دارد، باید بتواند برنامه زمان بندی خود را در صورت لزوم بازبینی کند و تغییر دهد. پس بهتر است در پایان روز نگاهی به برنامه ریزی فردا داشته باشید و جدول زمان بندی کاره ای تان را مرور کنید، ببینید اگر امکان دارد، کاری به تعویق اندازید، این کار را انجام دهید و یا آن برنامه را در جدول تان جا به جا کنید تا کمی وقت آزاد تر برای انجام کار های مهم تر داشته باشید. داشتن چنین انعطاف پذیری در برنامه ریزی زمانی، کمک زیادی می تواند به مدیریت زمان شما کند.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها