زندگی خوبی را تجربه نخواهید کرد مگر اینکه...

زندگی خوبی را تجربه نخواهید کرد مگر اینکه...

زندگی خوبی را تجربه نخواهید کرد مگر اینکه... | تجربه زندگی بهتر و با کیفیت تر یکی از علل اصلی می باشد که همواره ما را بر آن می دارد که برای تحصیل و سخت تلاش کردن خود را آماده کنیم. امید به آینده ای بهتر و روشن تر ما را بر آن می دارد که تمام تلاش خود را به خرج دهیم، با موانع و سختی ها رو به رو شویم، انگیزه خود را حفظ کنیم و در راستای توسعه شخصی مان بکوشیم تا بتوانیم بعد از فراز و نشیب های بسیار شاهد موفقیت را در آغوش بگیریم و با احساس رضایتی که از تلاش مان به دست می آوریم به زندگی مان ادامه دهیم. اما به منظور تجربه یک زندگی با کیفیت برای کسب چه مهارت هایی بهتر است سرمایه گذاری کرد؟ یا به عبارتی دیگر چه کاری می توان کرد که در مسیر موفقیت قرار گرفت؟ آیا صرف تحصیل کردن در رشته ای می تواند تضمین کننده آینده ما باشد؟ پاسخ شما به این سوال چیست؟ آیا برای مهارت خاصی سرمایه گذاری کرده اید؟ چه نتیجه ای گرفته اید؟ در ادامه این مقاله به معرفی مهارت هایی خواهیم پرداخت که با یادگیری آن ها خواهید توانست در مسیر موفقیت قرار بگیرید.

زندگی خوب

یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی که در حال حاضر می توان به آن توجه کرده توسعه و ارتقای شخصی می باشد. در واقع یادگیری تکنیک ها و مهارت های زندگی به ما کمک می کند تا بتوانیم در مسیر مواجه با سختی ها مقاوم شویم و البته بهترین خود را به نمایش بگذاریم. دقت داشته باشید که رشد و ارتقا شخصی حتی می تواند با مطالعه یک کتاب خوب و هم صحبتی با یک دوست نائل شود. لذا اگر به دنبال تجریه یک زندگی خوب هستید در قدم اول بهتر است که قدرت تصمیم گیری خود را تقویت کنید و به خاطر داشته باشید که این تصمیمات شماست که مسیر زندگی شما را می سازد. بنابراین بهتر است که به انتخاب های خود توجه بیشتری داشته باشید و قبل از هر اقدامی به آنچه قصد انجامش را دارید بیاندیشید. این انتخاب های شماست که آینده شما را می سازد، کوچک ترین انتخاب ها نیز می تواند مسیر زندگی شما را دستخوش تغییر کند. از انتخاب دوست گرفته تا انتخاب رشته تحصیلی و نوع تفریحاتی که برای تعطیلات خود بر می گزینید، شاید برای تان تعجب آور باشد، اما کتابی که قصد مطالعه آن را دارید و یا فیلمی که در اوقات استراحت تان تماشا می کنید همه و همه خط مشی هایی را برای ادامه زندگی به شما می دهند و تمامی این ها در نهایت شما را در مسیری قرار می دهد که می تواند  منجر به پیشرفت و یا پسرفت شما در زندگی شود. برای اینکه بتوانیم تصمیمات درستی داشته باشیم و به تبع انتخاب های بهتری داشته باشیم، در قدم اول بهتر است که فکر خود را سازمان دهی کنیم، چرا که وقتی فکر ما درست کار کند، به تبع می‌توان برای زندگی بهتر برنامه ریزی کرد.

همه ما روزهایی را در زندگی مان تجربه کرده ایم که بی تفاوت به آنچه عمل می کنیم و بدون در نظر گرفتن تجربه ای که در نهایت در انتظارمان بوده از کنار آن ها گذشته ایم و هم اکنون با احساس افسوس و پشیمانی تنها به فکر این هستیم که هر طوری شده است از شر این افکار مزاحم که همواره حال ما را خراب می کند نجات پیدا کنیم. بله درست است، راه نجات در رهایی است. از یکجایی به بعد بایستی گذشته را رها کرد. فراموش نکنید که تجربه های قبلی تان، چه خوب و چه بد شما را به کسی که در حال حاضر هستید تبدیل کرده اسیت. بنابراین به جای اینکه برای آنچه اتفاق افتاده احساس ندامت و پشیمانی کنید و به حال خودتان و گذشته از دست رفته تان افسوس بخورید بهتر است که از الان حواس تان را جمع کنید و به خاطر داشته باشید که اگر شیوه ای که تا کنون در زندگی پیش گرفته اید را تغییر ندهید، چند سال آینده نیز در همین جایی که هم اکنون قرار دارید خواهید بود. اگر نمی خواهید به نتایج یکسانی برسید وقت آن رسیده که تغییری اساسی در وضعیت تان بدهید. در واقع هر فردی در برهه ای از زمان با توجه به بینشی که به مرور زمان نسبت به زندگی پیدا کرده است به صورت خود به خود و اتوماتیک، وضعیت زندگی اش را تغییر خواهد داد. یکی از شکل های زندگی که امروزه به وفور شاهد آن هستیم زندگی تک بعدی است. در واقع امروزه افراد بنابر شرایط زندگی بیشتر به ربات هایی تابدیل شده اند که با تکرار کارهای یکسان روزانه صبح را به شب می رسانند و شب نیز خسته در انتظار فردا و تکرار زندگی تکراری شان به خواب می روند. این گونه زندگی کردن مجال بروز استعدا ها و توانایی های تان را به شما نمی دهد و قطعا در طول زندگی هیجانی را تجربه نخواهید کرد و درکی نیز از زندگی و زیبایی هایش نخواهید داشت.

زندگی خوب

بنابراین اگر در چنین چرخه باطلی گرفتار شده اید بهتر است خود و زندگی تان را نجات دهید و به فکر چاره ای باشید. مهارت های زندگی به شما کمک می کند مجال بهبودی برای شما و زندگی تان به وجود آید. از جمله مهارت هایی که هر شخص برای ادامه زندگی به آن نیاز دارد به شرح زیر است: مهارت تصمیم گیری، مهارت حل مساله، مهارت تفکر انتقادی، مهارت تفکر خلاق، مهارت ارتباط موثر، مهارت روابط بین فردی، مهارت خود آگاهی، مهارت همدلی، مهارت رویارویی با هیجان‌ها و مهارت کنترل خشم و استرس. اگر به دنبال این هستید که تغییری جدی در وضعیت زندگی تان ایجاد کنید بهتر است که به این ده مهارت کلیدی بپردازید و آن ها را یاد بگیرید.

  • مهارت تصمیم گیری: همانطور که قبلا نیز گفتیم زندگی فعلی ما، نتیجه‌ی تصمیم‌هایی است که پیش از این گرفته‌ایم و فردا نتیجه‌ی تصمیم‌های امروز ما  خواهد بود. چنانچه بخواهید وضعیت تان را تغییر دهید بایستی تغییری در نحوه‌ی تصمیم گیری تان ایجاد کنید. در حقیقت تغییر طرز فکر و تغییر نوع تصمیم گیری‌های شخصی، تغییری بنیادی در زندگی است. یادگیری این مهارت به ما می آموزد که برای هر انتخابی از ازدواج گرفته تا انتخاب شغل، تغییر شغل و... به چه فاکتورهایی باید پرداخت.
  • مهارت حل مساله: تمامی انسان ها در طول زندگی شان با چالش ها و موانع بسیاری رو به رو می شوند که برای حل آن ها باید چاره ای بیندیشند. این مهارت حل مسئله است که به شما کمک می کند که بتوانید مسائل پیش روی تان را ارزیابی کرده و با توجه به الویتی که دارند یکی یکی به حل آن ها بپردازید تا بتوانید مسیری که در آن قرار گرفته اید را یکسان کنید و به موفقیت برسید. برخی از افراد به جای اینکه مسئله را حل کنند، صورت مسئله را پاک کرده و از رویارویی با آن طفره می روند. این افراد مادامی که شجاعت کافی برای مقابله با مشکل شان را پیدا نکنند نمی توانند به آرامش برسند و زندگی با کیفیتی را تجربه کنند. یادگیری مهارت حل مساله به شما کمک خواهد کرد که مسایل را درست ببنید و با ریشه یابی مشکلات برای حل آن ها چاره بیاندیشید. همواره در نظر داشته باشید که مشکلات شما از توانایی شما برای حل آن ها فراتر نیستند، بنابراین هر مشکلی دارید به دنبال حل و فصل آن باشید.
  • تفکر انتقادی: داشتن تفکر انتقادی در زندگی منجر می شود که ساده نباشیم و هر چیزی را به راحتی نپذیریم بلکه با تکیه بر قوه عقل برای هر آنچه می پذیریم و یا رد می کنیم، دلایل روشنی داشته باشیم. افرادی که چنین طرز تفکری داشته باشند با استدلال و منطق با موضوعات مختلف برخورد می‌کنند و زندگی را برای خود و دیگران سخت نمی کنند.
  • مهارت تفکر خلاق: تفکر خلاق نیز از دیگر مهارت‌هایی است که برای تجربه یک زندگی شیرین به آن نیاز خواهید داشت. پر و بال دادن یه ایده های نابی که در ذهن داریم می تواند زمینه ساز موفقیت ما در آینده شود و می تواند به عنوان روشی برای رهایی ما از زندگی تکراری و تک بعدی باشد. افرادی که خلاقیت را در خود پرورش می دهند در مقایسه با دیگران برای رویارویی با مشکلات راه حل های بهتری خواهند داشت.
  • مهارت ارتباط موثر: انسان موجودی است اجتماعی که برای ادامه زندگی خود به داشتن تعامل با دیگران نیازمند است. آنچه برای ایجاد ارتباطات با دیگران همواره بهتر است مورد توجه قرار گیرد نحوه برقراری ارتباط سانده با دیگران است. با یادگیری این مهارت می توان  روابط سالم‌تر و بهتری را تجربه کرد. در این مهارت افراد می آموزند که چگونه احساسات خود را با دیگران درمیان گذاشته و قدر با هم بودن را بدانند. مطمئن باشید که این مهارت به شما کمک می کند که شکل زیباتری از زندگی اجتماعی را به چشم ببینید و در نتیجه بسیاری از مشکلات ارتباطی تان حل خواهد شد.

زندگی خوب

  • مهارت روابط بین فردی: این مهارت نیز در زندگی ما جایگاه ویژه ای داشته و به ما کمک می کند که به اهمیت همکاری با یکدیگر پی ببریم و با درک این ارزش موفق به انجام کارهایی شویم که به تنهایی از پس انجام آن بر نمی آمدیم.
  • مهارت خود آگاهی: داشتن خودآگاهی و همچنین قدرت تسلط به توانایی های شخصی در نهایت به ما کمک خواهد کرد که در مسیر علاقه مندی های خود حرکت کرده و زندگی بهتری را از آن خود کنیم. یادگیری این مهارت به ما کمک خواهد کرد که به شناخت درستی از نقاط قوت و ضعف خودمان  رسیده و با اختصاص وقت به خودمان و تقویت نقاط ضعف و البته حفظ نقاط قوت مان توانمندی های خود را افزایش دهیم.
  • مهارت رویارویی با هیجان‌ها: زندگی اغلب انسان ها پر از لحظاتی می باشد که به کمک احساسات رنگی تازه به خود گرفته که از این میان می توان به احساس شادی، غم، ترس، هیجان و خشم اشاره کرد. این احساسات بنابر اتفاق های مختلف در طول زندگی با ما همراه می شوند. مدیریت این احساسات کار بسیار حساسی می باشد که اگر رفتار سنجیده‌ای داشته باشیم خواهیم توانست اجازه ندهیم که احساسات بر ما غلبه کنند. این مهارت نیز به ما کمک خواهد کرد که زندگی سالمی را تجربه کنیم.
  • مهارت کنترل خشم و استرس: مشکلات زندگی و فشارهایی که متحمل می شویم گاه ما را بر آن می دارد که بر خلاف میل باطنی مان رفتارهای خشونت آمیزی از خود بروز دهیم. یادگیری این مهارت از واجبات زندگی است و به شما کمک می کند زندگی را با آرامش بیشتری سپری کنید. تمامی مهارت هایی که به آن ها پرداخته شد به افراد کمک می کند که زندگی با کیفیتی را تجربه کنند. زندگی که در آن می توان غرق آرامش شد و از لحظه به لحظه اش لذت برد.

چنانچه به دنبال این هستید که تمامی مهارت های ذکر شده را یکجا و در یک دوره بیاموزید، بهتر است که در دوره مهارت های زندگی که در موسسه آموزش عالی فن پردازان برگزار می شود شرکت کنید. این موسسه تحت نظارت وزارت علوم، فناوری و تحقیقات فعالیت می کند و در پایان هر دوره به دانش پذیران گواهینامه های پایان دوره ای را می دهد که شانس افراد برای حضور در سمت های خوب شغلی را افزایش می دهد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها