رشته مدیریت اجرایی چه گرایش هایی دارد ؟

رشته مدیریت اجرایی چه گرایش هایی دارد ؟

دیدگاه ماکان آریا پارسا راجع به مدیریت اجرایی این است که مدیریت اجرایی، یکی از گرایش های مدیریت است که در آن فنون و اصول مدیریت آموزش داده میشود. این گرایش از مدیریت به نسبت جدید بوده اما میتوند برای کسب و کارهای رقابتی امروزی بسیار مفید و کاربردی باشد.  علاوه بر این، این نوع از مدیریت برای افرادی که مسئولیت اجرایی بر عهده دارند مناسب بوده و میتواند به آنها شیوه صحیح مدیریت بخش های مختلف یک سازمان را بیاموزد. غالبا، مدیرانی که آموزش مدیریت اجرایی را گذرانده باشند، میتوانند وظایف خود و کارکنان و میزان حساسیت آنها را تشخیص داده و تصمیمات مدیریتی استراتژیکی بگیرند.   
قابل ذکر است که گرایش های رشته مدیریت اجرایی شامل مدیریت استراتژیک ، MBA و مدیریت اجرایی هستند که آنها را به طور مختصر توضیح میدهیم : 
مدیریت استراتژیک: مجموعه ای از تصمیمات و اقداماتی است که مدیران انجام داده و در آن به تجزیه و تحلیل مسایل مهم سازمان پرداخته می پردازند. غالبا، مدیران در این روند ، برنامه و یا استراتژی خاصی را تدوین کرده، آن را در زمان مناسب پیاده سازی نموده ، روند و تاثیر آن را ارزیابی و بررسی کرده و تلاش میکنند تا نتیجه آن را کنترل کنند. علاوه بر این، در این نوع از مدیریت، برفرصت ها و تهدید های یک سازمان تاکید شده و نقاط قوت و ضعف نیز ارزیابی میشوند. 
MBA: یکی از گرایش های مدیریت است که در آن دانشجویان به فراگیری همه نکاتی که برای راه اندازی یک کسب و کار لازم است ، شامل بازاریابی، حسابداری، مدیر عملیات، برنامه ریزی و مدیرتبلیغات، می پردازند. به طور معمول،  فارغ التحصیلان این رشته میتوانند برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا، در آزمون رشته های رفتار سازمانی ، مدیریت مالی، رهبری و مدیریت تلکنولوژی شرکت کنند. 
موضوعات متفاوتی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد شامل تعریف مدیریت اجرایی، رشته مدیریت اجرایی، آموزش مدیریت اجرایی ، دوره مدیریت اجرایی ، مدرک مدیریت اجرایی ، گواهینامه مدیریت اجرایی ، گرایش های مدیریت اجرایی، مهندسی مدیریت اجرایی، وظایف مدیر اجرایی و بازار کار رشته مدیریت اجرایی هستند. 

دوره آموزشی مدیریت اجرایی (EMBA)

مدیران باید با روند های مدیریتی اشنایی کامل داشته باشند.
 

رشته مدیریت اجرایی

رشته مدیریت اجرایی، یکی از گرایش های مهم رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد است که  از آن برای تعلیم و تربیت مدیران لایق برای انواع سازمان های دولتی و خدماتی استفاده میشود. غالبا، دانشجویان این رشته باید واحد هایی شامل بازاریابی، تحلیل رفتاری و مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، مدیریت تحول، ارتباطات بازاریابی، مدیریت تولید و عملیات پیشرفته را گذرانده و تجربیات عملی فراوانی کسب کنند.  
علاوه بر این، این دانشجویان باید بتوانند بعد از آموزش مدیریت اجرایی و دریافت مدرک مدیریت اجرایی، بر کسب و کار و عملیات های اجرایی نظارت داشته ، از استراتژی های خاص و تعریف شده برای پیشبرد کار استفاده کرده ، بر امور نظارت داشته و مجموعه ای از سیاست های اجتماعی و زیست محیطی را بر عهده بگیرد. 

آموزش مدیریت اجرایی

همه مدیرانی که در یک سازمان وظایف حمایتی و  اجرایی بر عهده داشته و در یافتن مسیر و جهت درست به کارکنان کمک میکنند، مدیران اجرایی هستند که در این زمینه به صورت تخصصی و آکادمیک تحصیل کرده و دوره مدیریت اجرایی را پشت سر گذاشته و گواهینامه مدیریت اجرایی دریافت کرده اند. علاوه بر این، این مدیران باید بتوانند از مهارت هی مدیریتی خود برای هدایت و تشویق و ترغیب کارکنان برای دستیابی به اهداف کسب و کار استفاده کنند. 
با توجه به اهمیت مدیران اجرایی در سازمان ها، موسسه آموزش عالی آژاد فن پردازان دوره آموزش مدیریت اجرایی را برای دانش پذیران علاقمند به حوزه مدیریت ارایه و پیشنهاد کرده است. دوره مدیریت اجرایی برای دانش پذیرانی که قصد دارد به مدیریت خود در سازمان ادامه دهند یا دانش پذیرانی که به جایگاه مدیریتی می اندیشند ، بسیار مهم بوه و به آنها کمک میکند تا شرایط و الزمات دستیابی به این سمت را بررسی کرده و از آن برای رسیدن به اهداف مدیریتی و یادگیری ترفندهای مدیریتی استفاده کنند.  
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت اجرایی اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 


مدیر باید توانایی اجرای استراتژی های مختلف را داشته باشد.

وظایف مدیر اجرایی

مدیران اجرایی، علاوه بر داشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه مدیریت ، باید بتوانند از توان مدیریتی خود برای هدایت کارکنان و دستیابی به اهداف سازمانی بهره ببرند. غالبا، شرح وظایف مدیر اجرایی شامل : 
ایجاد و ارایه تجهیزات و خدمات به منظور تحقق اهداف
همکاری برای تنظیم بودجه 
انجام تمهیداتی برای پیشبرد اهداف سازمان 
هماهنگی و تناسب میان کار و وظایف همه کارکنان
ارسال به موقع همه گزارش ها 
بهبود شیوه هزینه کردن بودجه 
شرکت در جلسات داخلی و خارجی و تنظیم برنامه های بلند مدت برای مدیریت سازمان 
پاسخگویی به سولات مطرح شده در زمینه مدیریت

مهندسی مدیریت اجرایی

رشته مهندسی مدیریت اجرایی، یکی از گرایش های مدیریت و جز رشته های میان رشته ای است که اساس آن را گذراندن دوره های آموزشی برق، عمران ، کامپیوتر، مهندسی مکانیک و صنایع تشکیل میدهد. علاوه بر این، اکثر واحدهای اصلی این رشته جز رشته مهندسی صنایع  بوده و به نوعی به مهندسی صنایع نزدیک تر به نظر میرسد. 
هدف از ارایه این رشته، توسعه و افزایش دانش و اطلاعات دانشجویان در حیطه ها مهندسی و ارتقا موقعیت آن به عنوان یک مهندس است. علاوه بر این، میتوان این رشته را با توجه به نوع تخصص انتخابی، تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. 
نکته قابل توجه در مورد بازار کار رشته مهندسی مدیریت اجرایی این است که، از آنجایی که فارغ التحصیلان این رشته به صورت همزمان در مورد چند رشته اطلاعات و دانش تخصصی و جامع دارند، میتوانند پاسخگوی چند نیاز یک سازمان خاص باشند. علاوه بر این، موقعیت های شغلی که این افراد میتوانند در آن فعالیت کنند با توجه به گذراندن/ نگذراندن دوره های تخصصی کوتاه مدت تفاوت دارد.  


مدیر باید تمهیداتی برای ارتقا و رشد سازمان بیاندیشد.

دوره آموزشی مدیریت اجرایی (EMBA)

بازار کار رشته مدیریت اجرایی

بیشترین طرفداران و البته دانشجویان رشته مدیریت اجرایی را مدیرانی تشکیل میدهند که عملا مدیریت و ریاست یک سازمان را بر عهده داشته و باید کارکنان را در مسیر درست هدایت و کنترل کنند. غالبا، مدیرانی که دوره مدیریت اجرایی را گذرانده و گواهینامه مدیریت اجرایی دریافت کرده باشند، در کار خود موفق تر بوده و مسیر دستیابی به اهدافشان کوتاه تر میشود. 
از طرف دیگر، بازارکار رشته مدیریت اجرایی برای افرادی که سمت و جایگاه مدیریتی ندارند  اما مدرک مدیریت اجرایی را دریافت کرده  و قصد دارند شرکت خود را راه اندازی کنند ، خوب و پر رونق خواهد بود و به انها کمک میکند تا از آموخته های خود در جهت شناخت و نظارت بر کارکنان و رشد و ارتقا سازمان خود استفاده کنند. علاوه بر این، این گروه از مدیران میتوانند از تجربیات مدیران گروه اول برای تصمیم های بحرانی و حساس بهره ببرند.  

 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها

ملورین
سلام با خوندن رشته مدیریت مالی در کارشناسی میشه مدیریت ارشد اجرایی رو برای ارشد خوند؟
کارشناس

درود بر شما

بله میشه فقط احتمالا چند واحد پیش نیاز باید بگذرانید.

در نهایت برای اطلاعات تحصیلات دانشگاهی به مراکز دانشگاهی مراجعه فرمایید. ما دوره های آموزشی کوتاه مدت برگزار می کنیم

سلیم
ممنون از اطلاعات مفیدتون در مورد گرایش رشته مدیریت
کارشناس
احمد
بین گرایشات مدیریت اجرایی کدوم گرایش بهتره و بازار کار قوی تری دارد؟
کارشناس

درود بر شما

با مشاوران مرکز تماس بگیرید تا در این خصوص راهنماییتون کنند

031-95022636

محمد رضا
خوبیه مدیریت اجرایی اینه که بیشتر مفهومی تر و تمامی اطلاعات کار توضیح داده