راهنمای دوره MBA فناوری اطلاعات 

راهنمای دوره MBA فناوری اطلاعات 

مدیرانی که در حوزه فناوری اطلاعات کار می کنند یک هدف دارند و آن استفاده از فناوری برای پیشرفت کسب و کارشان است. این افراد معمولا به عنوان متخصص و کارشناس در فناوری اطلاعات در زمینه هایی مثل سیستم های اطلاعات مدیریت ، سیستم های اطلاعات کامپیوتری و مدیریت پروژه توانایی و دانش لازم را دارند، اما اگر بخواهند در سطح بالاتری فعالیت کنند که به مدیریت افراد و یا کسب و کار مربوط می شود مسلما به آموزش های دیگری نیاز دارند. با توجه به استفاده گسترده از فناوری اطلاعات در تمام زمینه ها این حوزه به یکی از زمینه های بسیار پر درآمد در دنیای کسب و کار تبدیل شده و افراد زیادی هستند که ایده های نوآورانه ای دارند اما از کسب و کار چیزی نمی دانند. دوره MBA فناوری اطلاعات دقیقا برای افرادی طراحی شده است که می خواهند در کنار دانش خود در زمینه فناوری اطلاعات، کسب و کاری راه بیندازند و یا به عنوان یک مدیر فعالیت کنند. در دورانی زندگی می کنیم که تنها داشتن یک تخصص کافی نیست و برای موفقیت در کسب و کار باید چندین مهارت و دانش در حوزه های مختلف را به خوبی آموزش ببینیم. از جمله این مهارت ها، دانش در زمینه مدیریت است و به همین دلیل  افراد زیادی گذراندن دوره MBA فناوری اطلاعات را به عنوان دوره ای برای ارتقا سطح دانش خود انتخاب می کنند.

راهنمای دوره MBA فناوری اطلاعات 

دوره MBA فناوری اطلاعات چه دوره ای است؟

این دوره در حقیقت شاخه ای جدید از رشته مدیریت در زمینه فناوری اطلاعات است که با توجه به تغییراتی که در دنیای کسب و کار و حوزه فعالیت مشاغل مختلف به وجود آمده، به عنوان یکی از ضروری ترین دوره ها شناخته می شود. دنیای کسب و کار امروز به افرادی نیاز دارد که در کنار دانش تخصصی خود با علم و دانش مدیریت نیز آشنا باشند. در همین راستا موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان دوره MBA فناوری اطلاعات را طراحی و به افراد علاقمند به این حوزه ارائه می کند. این دوره به گونه ای طراحی شده است که افراد در کنار دانش مربوط به فناوری اطلاعات، علم روز مدیریت را نیز آموزش ببیند. دانش پذیران با آموزش MBA فناوری اطلاعات می توانند شرایط شغلی خود را بهبود بخشیده و یا با دستی پر وارد بازار کار شوند.

مزایای شرکت در دوره MBA فناوری اطلاعات موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان 

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با مجوز قطعی به شماره 6074/22 چندین سال است که انواع دوره های مدیریتی را به دانش پذیران علاقمند ارائه می دهد. منابع و سر فصل هایی که برای این دوره ها در نظر گرفته شده است، به نحوی انتخاب شده که مباحث جامع و کاملی را به دانش پذیران آموزش می دهد. در کنار سطح کیفیت بالای آموزش،  مدرکی که از طرف موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به دانش پذیران اعطا می شود مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری است و امکان ترجمه گواهینامه MBA فناوری اطلاعات وجود دارد.

راهنمای دوره MBA فناوری اطلاعات 

در دوره MBA فناوری اطلاعات چه چیزی یاد می گیرید؟

هدف موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان آموزش در سطح بالا و عالی به افراد علاقمند در حوزه فناوری اطلاعات است. علاوه بر این در کنار دروس مربوط به مدیریت سایر مطالب در یازده فصل جامع طراحی و تهیه شده است. برخی از مطالبی که در این دوره آموزش داده می شود عبارتند از :

  • اصول و مبانی مدیریت
  • طبقه بندی سیستم ها
  • ویژگی های برنامه ریزی موفق
  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • مهارت های مرتبط با IT 
  • سیستم‌ های اطلاعات سازمانی
  • کسب و کار هوشمند
  • دستاورد های برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات
  • متدولوژی ها و چهارچوب های مدیریت فناوری اطلاعات
  • کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی
  • استراتژی کسب و کار الکترونیکی

راهنمای دوره MBA فناوری اطلاعات 

موقعیت های شغلی MBA فناوری اطلاعات کدام است؟

شرکت ها و سازمان های زیادی به دنبال افرادی هستند که مدرک MBA فناوری اطلاعات داشته باشند، تا از این افراد برای موقعیت های مدیریتی خود استفاده کنند. با استفاده از این مدرک این امکان برای افراد به وجود می آید که در پست های مختلفی از جمله مدیر سیستم اطلاعاتی ، تحلیلگر سیستم کامپیوتر، مدیر ارشد فناوری و غیره مشغول به فعالیت شوند. فناوری اطلاعات حوزه ای است که به سرعت در حال رشد است و به همین دلیل با گذراندن یک دوره تخصصی می توانید فرصت های شغلی زیادی بدست آورید، زیرا کسب و کارهای امروزی اکثرا به فناوری اطلاعات وابسته است و به همین دلیل نیاز به یک مدیر در بخش فناوری اطلاعات در اکثر مشاغل به خوبی دیده می شود. در ادامه به برخی از موقعیت های شغلی مدیریت حرفه ای کسب و کار فناوری اطلاعات اشاره شده است.

مدیر سیستم های اطلاعاتی: فردی که به عنوان مدیر سیستم های اطلاعاتی فعالیت می کند، مسئول عملکرد ایمن و مؤثر کلیه سیستم های کامپیوتری ، سخت افزار و نرم افزارهایی است و چنین فردی در طیف گسترده ای از سازمان های بخش دولتی و خصوصی می تواند مشغول به فعالیت باشد. مسئولیت مدیر سیستم اطلاعات با توجه به بخشی که در آن کار می کند متفاوت است. به طور کلی مسئولیت هایی که به عهده یک مدیر سیستم های اطلاعاتی است شامل این موارد است:

  • مدیریت تیمی کارمندان از جمله برنامه نویسان ، تحلیلگران و متخصصان پشتیبانی
  • ارزیابی عملکرد سیستمها
  • مشاوره با کاربران جهت مشخص کردن نیازها و اطمینان از تأمین نیازهای کاربر 
  • انتخاب و خرید سخت افزار و نرم افزار مناسب
  • مدیریت بودجه IT
  • بررسی و اطمینان از قوانین صدور مجوز نرم افزار
  • اجرای و مدیریت مراحل امنیتی و پشتیبان گیری
  • ارائه آموزش ، پشتیبانی ، مشاوره و بازخورد کاربر
  • آزمایش و اصلاح سیستم ها برای اطمینان از عملکرد قابل اعتماد آنها
  • مدیریت دسترسی به شبکه ایمن برای کاربران از راه دور
  • آموزش کارمندان جدید

مشاور فناوری اطلاعات: مشاور فناوری اطلاعات فردی است که در مورد نحوه استفاده از فناوری اطلاعات برای رسیدن به اهداف کاری و سازمانی به سازمان ها و شرکت ها کمک می کند. یک مشاور فناوری اطلاعات علاوه بر برنامه ‌ریزی استراتژی، برآورد ، کنترل ، پیاده‌ سازی ، توسعه و اداره سیستم ‌های اطلاعاتی را نیز انجام می دهد. در مشاوره فناوری اطلاعات چندین اصل وجود دارد که عبارتند از:

  • تمرکز بر رابطه : درک شخصیت و انتظارات کارفرما، سازمان و سایر ذینفعان
  • تعریف و تفکیک شرح وظایف : تعریف واضح نقش ‌ها و مسئولیت ‌های کارفرما، سایر ذینفعان پروژه و مشاور
  • تجسم هدف : کمک به کارفرما تا از نتیجه نهایی پروژه، در ابتدای کار مطلع باشد
  • توجه داشتن به نتایج : اطمینان از اینکه راه ‌حل ‌های توصیه شده انتظارات و نگرانی ‌های کارفرما، آموزش ‌ها، پیاده‌ سازی و ضوابط نگهداری را برآورده می ‌کند.

مدیر فناوری اطلاعات: یک مدیر فناوری اطلاعات مسئولیت مدیریت و هدایت عملیات مربوط به فناوری اطلاعات در یک سازمان و یا شرکت را به عهده داشته و توصیه های مدیریتی و فنی به بخش های سازمان ارائه می دهند. علاوه بر این یک مدیر فناوری اطلاعات مسئولیت ایجاد راهکارهای موثر برای توسعه تکنولوژی و نرم افزار، تست دستگاه های سخت افزاری و برنامه های کاربردی را نیز به عهده دارد. یک مدیر فناوری اطلاعات باید روابط عمومی بالایی داشته باشد، به خصوص این روابط با فروشندگان اهمیت زیادی دارد، چرا که  با داشتن روابط خوب، قیمت گذاری بهتر انجام می شود و این موضوع به نفع یک کسب و کار خواهد بود. 

تحلیل گر سیستم: تحلیل ‌گر سیستم یک تحلیل ‌گر کسب ‌و کار در فناوری اطلاعات است و بیشتر تمرکز او بر روی طراحی سیستم و جنبه های فنی برای ارئه راه حل های مناسب برای نیازهای کسب ‌و کار است. نقش تحلیلگر سیستم به طور کلی تمرکز بر روی راه ‌حل های سیستمی در ایجاد مشخصه های فنی و عملیاتی لازم برای ارائه راه حل است. تحلیلگر سیستم ، توسعه سیستم اطلاعاتی و برنامه‌ های کاربردی را آسان می‌ کند و با تمام افراد مرتبط با سیستم اطلاعاتی در تعامل است و در این تعامل باید نیازها و مسائل کسب و کار را شناسایی کند. 

فناوری اطلاعات از جمله حوزه های کاربردی و بسیار پر طرفداری است که هر روز در حال رشد بیشتر بوده و حضور آن را در همه جا می توان دید. از طرفی تغییراتی که امروزه در انواع کسب و کارها در حال به وجود آمدن است، باعث شده که تنها تخصص در یک زمینه کافی نباشد و در اکثر رشته از جمله فناوری اطلاعات دانش مدیریتی نیز برای موفقیت لازم است، چه بخواهید به عنوان یک متخصص در فناوری اطلاعات کسب و کار خود را راه اندازی کنید و چه بخواهید ارتقا شغلی پیدا کنید در هر صورت آشنایی با دانش مدیریت به شما کمک می کند تا موفق تر باشید. مدیریت در همه جنبه های زندگی فردی و حرفه ای کاربرد دارد و با استفاده از آن می توان با دید وسیع و کامل تری به دنیای اطراف نگاه کرد و در نتیجه موفق تر بود.

یک مدیر فناوری اطلاعات چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

از آنجایی که کار یک مدیر رسیدگی به موضوعات کلی تر و با جزئیات زیاد است، بنابراین باید ویژگی های یک مدیر را داشته باشد. برخی از ویژگی های یک مدیر شامل این موارد است.

مهارت مذاکره : یک مدیر باید بدانید چگونه و چه موقع دیگران را متقاعد کند تا به آنچه می خواهید برسد. مهارت مذاکره در بسیاری از موقعیت های حرفه ای ضروری است، به خصوص زمانی که موضوع درخواست افزایش حقوق یا یک پیشنهاد شغلی، یا سایر مزایای شغلی مانند پاداش و برنامه کاری مطرح می شود این مهارت ها جلوه دیگری پیدا کرده و بسیار به شما کمک می کند.

مهارت مدیریت زمان : وقت طلا است و در نتیجه چگونگی رسیدن به حداکثر بهره وری یکی از مهمترین مهارتهای یک مدیر است که باید آن را بلد باشد. کیفیت کار مسلما مهم است اما کمیت نیز اهمیت دارد و یک مدیر علاوه بر اینکه باید وقت خود را مدیریت کند، باید در مورد برنامه های افرادی که زیر دست او کار می کنند به نحوی برنامه ریزی کند که هدر رفتن انرژی در آنها را به حداقل برساند. 

مهارت صحبت کردن : یک مدیر هر روز باید با افراد مختلف صحبت در مورد مسائل متفاوت صحبت کند. در بسیاری از موارد شما به عنوان یک مدیر باید جلوی جمع و تعداد زیادی از افراد صحبت کنید و این توانایی را داشته باشید که پیام و دیدگاه خود در مورد موضوع مورد نظرتان را به درستی به دیگران انتقال دهید. اگر این مهارت در شما کم رنگ باشد، بدون شک دچار مشکل می شوید، بنابراین اگر می خواید یک مدیر موفق باشید باید توانایی رساندن پیام خود به دیگران را داشته باشید، چرا این مهارت یک توانایی حیاتی برای یک مدیر محسوب می شود .
 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها