رازهای نهانی در خصوص MBA شیلات و صنایع غذایی 

رازهای نهانی در خصوص MBA شیلات و صنایع غذایی | علاقمندان با شرکت در این دوره با مباحثی همچون آشنایی با مبانی شیلات، مدیریت کیفیت در صنایع غذایی، اصول نگهداری مواد غذایی، تغذیه و صنایع غذایی، آشنایی با استانداردهای صنایع غذایی و نحوه مدیریت کسب و کار آن ها آشنا می شوند. نکته قابل توجه این است که شیلات و صنایع غذایی امروزه نقش پررنگی درزمینه مدیریت صنایع غذایی بر عهده دارد. همانطور که انتظار می رود افراد با شرکت در این دوره با پرورش و تولید آبزیان، فرآورده های کشاورزی و خطرات مرتبط با مواد غذایی آشنا می شوند. 

در مدیریت صنایع غذایی افراد به بررسی مشکلات مدیریتی موجود در شرکت های صنایع غذایی پرداخته و همچنین به تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین ارزیابی برنامه ها و طرح ریزی استراتژی های کاربردی در خصوص سیستم های کشاورزی می پردازند. مباحثی همچون مدیریت زمین های کشاورزی، مدیریت کار و پرسنل، سیاست های عمومی و مسائل مربوط به مواد غذایی جهانی نیز در این رشته بررسی می شود و مورد مطالعه قرار می گیرد. در مدیریت صنایع، دانش پذیران کیفیت محصولات غذایی را مورد ارزیابی قرار می دهند.

MBA شیلات و صنایع غذایی 

 

شیلات از جمله رشته های منابع طبیعی می باشد. افراد با تحصیل در این رشته با علوم مختلف همچون بیولوژی جانوری، گیاهی و اکولوژی دریا آشنا شده و با شناخت آبزیان و نحوه تکثیر و پرورش گونه های مختلف می توانند در این زمینه به فعالیت مشغول شوند. فارغ التحصیلان این رشته و دانش پذیرانی که در دوره های مذکور شرکت می کنند، می توانند به عنوان کارشناس در سازمان شیلات کشور، مراکز آموزشی پژوهشی، سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول برنامه ها و پروژه ها خدمت کنند.

در دنیای کنونی با پیدایش مشکلات زیست محیطی و همچنین با توجه به خطر گرمایش زمین که بیش از قبل زندگی مردمان را تهدید می کند، نگرانی های زیادی در مورد تامین غذا و پروتئین جامعه، رفع آلودگی ها، انقراض گونه ها، بیماری ها و ... به وجود آمده، لذا شیلات به عنوان یکی از شاخه های اصلی علوم منابع طبیعی نقش مهمی در برطرف کردن این مشکلات ایفا می کند.

  • زیر شاخه های علم شیلات

در گرایش های متفاوت شیلات به روش های تکثیر و پرورش آبزیان (ماهی ها، خرچنگ ها، میگوها، و ... )، مباحث اکولوژیکی آب های دریایی (آب های داخلی یا آب های شیرین، آب های ساختاری زمین ، راه های علمی صید آبزیان و درنهایت به فرآوری محصولات شیلاتی توجه مخصوصی می شود.

شایان ذکر است تمامی زیرشاخه هایی که به آن ها اشاره شد نقش بسزایی در تامین سلامت جامعه، غذا و حفاظت از آب های سرزمینی در برابر آلودگی ها، انقراض گونه و فاجعه های زیست محیطی دارد.

•    تکثیر و پرورش آبزیان

در این گرایش به انواع روش های متفاوت برای تکثیر آبزیان پرداخته می شود (جنسی و غیر جنسی)، دقت داشته باشید که افراد در این شاخه از شرایط زیست طبیعی الگوبرداری می کنند.
پرورش آبزیان در واقع یکی از بخش های مهم علوم آبزی پروری می باشد. هدف از پرورش ماهیان بازاری، ایجاد شرایط مطلوب برای تولید ماهیانی با وزن مناسب و جلوگیری از انقراض گونه هایی که در معرض خطر انقراض هستند، می باشد.

  • اکولوژی آب ها

افراد با آگاهی پیدا کردن نسبت به این گرایش در خصوص موجودات آبزی در آب های شیرین و شور و ارتباط متقابل میان موجودات و محیط زیست شناخت به دست می آورند. امروزه با توجه به تخریب زیستگاه ها، صید بی رویه و همچنین ورود آلودگی های شهری و صنعتی به رودخانه ها و دریاها و در نهایت گرمایش جهانی این شاخه اهمیت خاصی پیدا کرده است. 
در ایرانعواملی همچون آلودگی های نفتی، غیر نفتی، ورود سموم و کودهای کشاورزی به آب دریاها و همچنین صید بیش از حد ماهیان خاویاری و کیلکا از دریای خزر و ماهی تن از آب های جنوب و احداث سد برروی رودهایی که مسیر مهاجرت بسیاری از ماهیان هم چون ماهی سفید می باشد، باعث شده است که شناخت نسبت به اکولوژیکی این زیستگاه ها و همچنین شناخت موجودات و ارتباط آن ها با هم نقشی موثر در حفظ و پایداری این نوع از اکوسیستم ها ایفا کند.

  • فرآوری محصولات شیلاتی

از اهمیت غذایی محصولات شیلاتی نمی توان غافل شد. برای عرضه این محصولات به بازار از رعایت اصول بهداشتی نمی توان غافل شد. شایان ذکر است که بسیاری از آبزیان مخصوصا ماهی ها در مقایسه با سایر حیوانات زودتر فاسد می شوند، لذا این محصولات بهتر است که به شکل های مختلف فرآوری شده و با بسته بندی های مناسب به بازار مصرف عرضه شوند.
صنعت کنسروسازی از بخش های مهم فرآوری محصولات شیلاتی می باشد، امروزه در کل دنیا از ماهیان متفاوتی در کنسرو کردن استفاده می شود اما در کشور ما بیشتر از تن ماهیان ( در جنوب کشور ) و ماهیان کیلکا ( در شمال کشور) استفاده می شود.

  • صید و صیادی

امروزه با توجه به صید بی رویه در اکثر اکوسیستم های آبی، حیات بسیاری از گونه ها ی آبزی به خطر افتاده لذا لازم است مطابق با مطالعات اولیه و همچنین بنابر توان تولید در منطقه صید انجام شود. در این شاخه افراد با چگونگی انجام صید، زمان و همچنین مکان صید آشنا خواهد شد.

و اما در مدیریت شیلات افراد به دنبال این هستند که فرآیند یکپارچه جمع آوری اطلاعات را بر عهده گرفته و با تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، مشاوره، تصمیم گیری، تخصیص منابع و تدوین و اجرای مقررات یا قوانینی که فعالیت های شیلات را مدیریت کنند به بهره وری مستمر منابع بپردازند. با توجه به این توضیحات می توان فهمید که مدیریت شیلات شامل یک مجموعه پیچیده و گسترده ای از وظایف بوده که به طور کل هدف آن دستیابی به مزایای بهینه با استفاده از منابع می باشد.

یکی از مسائلی که در مدیریت شیلات به آن پرداخته می شود این است که چگونه حداکثر فرآورده را بدون اینکه به اکوسیستم دریایی ضرری وارد شود از آب برداشت کرد. مدیران شیلات بایستی تحقیقاتی را صورت داده و به این مسئله بپردازند که چگونه فعالیت ماهیگیری فعلی بر گونه های مختلف و جمعیت های ژنتیکی مجزا تاثیر گذار خواهد بود.  یکی از علت هایی که منجر به انقراض گونه های در حال زیست می شود، ماهیگیری بیش از حد مجاز می باشد، از این رو مدیران شیلات بایستی با یادگیری استراتژی های مدرن از این اتفاق جلوگیری کنند.

شیلات از قدیم الایام به عنوان مهمترین حوزه های فعالیت انسانی شناخته می شود. از بین بردن منابع بیولوژیکی آبزی، منجر به ارزش افزوده پرورش ماهی بیشتر می شود . مدیریت شیلات دقیقا به دنبال این هستند که با راه اندازی مراکز پرورش ماهی به توسعه این صنعت کمک شایانی کنند و با رفع نواقص موجود به بهبود وضعیت موجود کمک کنند. افراد علاقمند و یا کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند با شرکت در دوره های MBA شیلات و پرورش ماهی به مطالعه ابزار مدیریت مدرن، بازاریابی در این بخش و به شناخت مهارت های عمومی مورد نیاز برای حل مسائل مربوط به مشاغل تجاری در زمینه ماهیگیری و کشاورزی مشغول می شوند.

در مجموع هدف از مدیریت شیلات این است که به دانش پذیران روش های مدیریت ذخائر منحصر به فرد شیلات را آموزش دهد و به آن ها بیاموزد که چگونه به هنگام رسیدن به بازدهی مطلوب از ماهیگیری ممانعت به عمل بیاورد. بنابراین مدیریت شیلات و امور آبزیان شامل نظارت بر پرورش، صدور انواع مجوزها برای پرورش انواع آبزی، نظارت بر بازارهای شیلات و نحوه ی عرضه و توزیع آن ها، برنامه ریزی برای ذخائر شیلات، ارزیابی سیستم های نگهداری آبزیان، بررسی کیفیت و ایمنی و بهداشت آبزیان، مدیریت صید و صیادی، حفظ و بهسازی منابع دریایی، توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری و غیره می شود.  

همانطور که گفته شد در مدیریت شیلات هدف به حداکثر رساندن مزایای واحد تولید می باشد. مدیریت شیلات با هدف حفظ تولید پايدار ذخاير ماهی در طول زمان و در عين حال ترويج رفاه اجتماعی و اقتصادی ماهي گيران و جوامع شيلات صورت می گيرد. و اما محدودیت های صید اغلب توسط کارشناسان تحقیقاتی و یا مشورت با سایر سازمان ها و نهادهای مربوطه انجام می شود.

موقعیت های شغلی برای مدیر کسب و کار شیلات و صنایع غذایی

افراد فارغ التحصیل در این رشته و کسانی که در دوره های شیلات و صنایع غذایی  شرکت کرده اند می توانند در بخش هایی همچون آزمایشگاه ها یا خط تولید کارخانجات مواد غذایی، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها به فعالیت مشغول شوند.  افرادی که توانایی و سرمایه لازم برای راه اندازی کارخانه های تولیدی و صنایع غذایی را داشته باشند می توانند در این زمینه مشغول به کار شوند. با توجه به روند رو به افزایش جمعیت در کشور و نیاز خیلی زیاد به مواد غذایی، کم شدن  پسماندهای دامی ، عرضه مواد غذایی بهداشتی و دارای کیفیت لازم و ضروری می باشد. در کشور کارخانه های زیادی وجود دارد که امکان فعالیت در فرصت های شغلی مناسبی را در اختیار متخصصان و کارشناسان صنایع غذایی قرار می دهد.

MBA شیلات و صنایع غذایی 

کارشناس صنایع غذایی: 

کارشناسان صنایع غذایی خواص فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی مواد غذایی را بررسی کرده تا مطمئن شوند که برای مصرف کنندگان مشکلی ایجاد نمی شود. آن ها در طراحی فرآیندهای تولید مواد غذایی، توسعه محصولات غذایی جدید، مطالعات طول عمر، انتخاب مواد بسته بندی و ارزیابی نظرسنجی های موجود از مشتریان بالقوه مشارکت دارند.  مسئولیت های دیگر این افراد شامل: ارزیابی ارزش غذایی، عطر و طعم و بافت غذا می باشد، همچنین انجام آزمایش نمونه های غذایی برای قالب، مخمر و باکتری و اطمینان از اینکه فرآیندهای تولید بر طبق استانداردهای صنعت و دولتی می باشد. جالب است بدانید که میانگین حقوق برای کارشناس صنایع مواد غذایی در انگلیس معادل 62920 دلار است.

وظایف مدیران شیلات 

مدیران کسب وکار شیلات بر مراقبت و پرورش انواع شیلات متمرکز می باشند. تخصص اغلب این مدیران به بررسی شرایط آبزیان در یک منطقه خاص جهان بر می گردد. وظایف این افراد به شرح زیر است: 

  • برنامه ریزی و هماهنگی فعالیت های ارزیابی ذخائر آبزی
  • ایجاد ارتباط با دیگر پرسنل شیلات، محققان، متخصصین و گروه های حامی حفاظت و نظارت بر زیستگاه ها و ذخایر آبزیان
  • تهیه گزارش و سخنرانی برای ذینفعان داخلی و خارجی، سیاست گذاران و طرفین ذی نفغ در تجارت.
  • جمع آوری نمونه ها و انجام تحقیق هم به صورت آزمایشگاهی و هم میدانی
  • اطمینان از اینکه جمع آوری و ضبط اطلاعات دقیق است و از روش های بی خطر مرتبط پیروی می کند. 
  • پیاده سازی استراتژی ها و شرکت در نظارت های مربوطه
  • مشاوره در مورد ارزیابی های سایت و محیط شیلات

افرادی که در زمینه شیلات و یا صنایع غذایی مشغول به فعالیت می شوند بهتر است که به خاطر بسپارند که این شغل تا حدی غیر قابل پیش بینی بوده و مهم نیست که تا چه اندازه تجربه دارید و چه مقدار زمان و انرژی تان را صرف انجام کار و تولید یک محصول کرده اید، برخی مواقع در آخرین لحظه ممکن است که بنابر مشکل کوچکی در خط تولید، کل فرایند محصول مختل شود. برای مثال مدیران شیلات ممکن است با چالش هایی رو به رو شوند که هم به عنوان شناخته شود و هم عیب.

دو مزیت عمده ای که برای افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند شامل تعاملات انسانی و فرصت های یادگیری می باشد. منتقدان حوزه شیلات می گویند که علیرغم اهداف خوب پروش آبزیان برای مصرف و افزایش جمعیت آنها، می تواند باعث افزایش جمعیت گونه های مهاجم شده که برای دیگر گونه های دریایی مضر باشد، زیرا آنها مواد غذایی شیلات را در حیات وحش از بین می برند. به عنوان مثال، به دلیل اینکه ماهی لجن خوار تولید مثل سریع تری دارند و با بقیه ی ماهی ها برای غذا بیشتر رقابت می کنند، تهدیدی برای گونه های آبزی آب شیرین به حساب می آیند. مخالفان فعالیت های آبزی پروری استدلال می کنند که این روش در ضایعات بازیافت کمک نمی کند، بلکه باعث ایجاد آن می شود. یک نمونه از کشت ماهی قزل آلا است که در آب های ساحلی دست نخورده انجام می شود. این به آلودگی بدنه های آبی منجر می شود زیرا دفع زباله های ماهی قزل آلا به محیط آبزی منجر می شود. از سوی دیگر نتایج زباله های غرق شده در ته دریا می تواند به گونه هایی که در آنجا زندگی می کنند آسیب برساند.

موسسه آموزش عالی فن پردازان با سال ها تجربه در امر آموزش این روزها اقدام به برگزاری دوره MBA شیلات کرده است. لذا علاقمندان به شرکت در این دوره می توانند با بازدید از سایت فن پردازان برای شرکت در این دوره آماده شوند. 

MBA شیلات و صنایع غذایی 

مزایای شرکت در دوره MBA شیلات و صنایع غذایی مؤسسه ی آموزش عالی آزاد فن پردازان چیست؟

شرکت در دوره های MBA شیلات و صنایع موسسه آموزش عالی فن پردازان از مزایای خاصی برخودار است که به شرح زیر می باشد:

  • تأیید مدارک دانش پذیران پس از اتمام دوره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور
  • مکان ترجمه رسمی مدارک برای ارائه به شرکت ها و سازمان های خارج از کشور
  • برخورداری از اساتید مجرب و برتر
  • ارسال بسته های آموزشی به درب منزل دانش پذیران
  • امکان تأیید مدرک توسط سازمان ارزیابی WES
  • ارائه ی بسته های آموزشی همراه با ویدئوهای آموزشی
  • امکان رفع اشکال دانش پذیران در طول دوره
برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها