دوره حسابداری مالی بازرگانی چیست

دوره حسابداری- مالی بازرگانی چیست؟

دوره حسابداری- مالی بازرگانی چیست؟ | تعاریف بسیار زیادی برای این دوره حسابداری وجود دارد، آما آنچه در میان این تعاریف ملموس است، ضرورت وجود حرفه ی حسابداری در هر زمینه ی شغلی است.
چراکه از زمان قدیم تا به حال مقوله ی حسابداری در تمامی داد و ستدهای اجتماعی و اقتصادی و بازرگانی نقش بسیار پررنگی داشته است. در واقع مقوله ی حسابداری یکی از عوامل تاثیر گذار در هر کسب و کاری محسوب می شود. مطابق با تعریف ویکی پدیا، حسابداری به نوعی زبان تجارت محسوب می شود. یک حسابدار بایستی تمامی اطلاعات و تحلیل های مالی مربوط به گزارشات مالی و شرایط اقتصادی کسب و کار را در اختیار تمامی مدیران و سهامداران شرکت قرار دهد. در واقع حسابداران با زبان مشترک که همان حسابداری است، رابط تمامی مشاغل، بخش ها، افراد و فعالیت هاست.

تاریخچه حسابداری

باور عموم بر این است که ریشه ی اصلی نوشتن و حروف بر گرفته از علائم اولیه ای است که برای نگه داشتن حساب کالا  در دوران باستان استفاده می شده که بیش از 5300 سال قدمت دارد. این پیش زمینه ی ذهنی که سیستم شمارشی، تاریخچه ی قدیمی حتی قبل تر از زبان نوشتاری دارد از نظر بسیاری از افراد باستان شناس و مورخان عجیب نیست چرا که مدت زمان زیادی است که در یافته اند تاریخ تمدن بشری از تاریخ تجارت جدانشدنی است.

داستان منشاء آموزش حسابداری – مالی بازرگانی کمک می کند که گزارشی تاریخی از رشه های اصلی و پیشرفت حسابداری را متوجه شویم، چرا که حسابداری و بازرگانی از همان ابتدای پیدایش به صورت کاملا موازی با هم در حال توسعه هستند. به همین دلیل، تاریخچه حسابداری از تاریخچه ی امور مالی بازرگانی جدا در نظر گرفته نمی شود.
از مهم ترین واقعه در تاریخ حسابداری به طور کلی ارائه ی حسابداری (دوبل) توسط لوکا پاچیولی ایتالیایی در قرن چهاردم عنوان شده است. پاچیولی در زمان خود فرد بسیار مردمی و مورد احترام و ستایش افراد خصوصا لئوناردو داوینچی بوده است.

در واقع، ایتالیایی های قرن ۱۴ تا ۱۶ میلادی در بسیاری از موارد مهم در حسابداری به عنوان پدران حسابداری مدرن هستند. آنها اولین افرادی بوده‌اند که از اعداد عربی، به جای اعداد رومی استفاده کرده اند تا بتوانند حساب های تجاری را پیگیری کنند.
حسابداری مدرن و پیشرفته برای اولین بار همراه با واژه ی تعادل و تراز در حساب ها توسط فردی به نام پاچیولی در سال 1495 مطرح شد. کتاب پاچیولی، نخستین منبع معتبر حسابداری مدرن تا به امروز است. این کتاب بعد از انتشار آن به پنج زبان رسمی ترجمه شده است. اصول روش حسابداری مدرن مورد استفاده امروز در‌ واقع تغییرات بسیار جزیی از زمان پاچیولی به خود دیده است.

دوره حسابداری مالی بازرگانی

آشنایی با رشته‌ی حسابداری – مالی بازرگانی

همانطور که در قبلا گفته شده، حسابداری به عنوان یکی از رشته های تحصیلی بسیار پر طرفدار محسوب می شود که سالانه تعداد زیادی از افراد در این رشته فارغ التحصیل می شوند. در واقع نیاز به رشته حسابداری مالی بازرگانی در هر زمینه ی شغلی احساس می شود و بدون  اعمال حسابداری هیچ کسب و کاری انجام پذیر نیست. امور حسابداری مالی بازرگانی را باید به کسانی سپرد که به اندازه ی کافی آموزش حسابداری مالی را گذرانده باشند و به اصطلاح در این راه خبره باشند.

در سالهای نه چندان دور، امور بازرگانی معمولا به دست کسانی سپرده می شد که حسابداری را به صورت تجربی یاد گرفته بودند و هیچ گونه علم آکادمیک و تخصص حرفه ای در این مورد نداشتند و گاها حتی تسلط کافی هم بر آن نداشتند. اما در سال های اخیر به دلیل مدیریت زمان و اهمیت آن در کلیه ی کارها، رشته ی حسابداری مالی بازرگانی اهمیت زیادی پیدا کرده است، به همین دلیل، معمولاً برای رسیدگی به امور حسابداری و بازرگانی از افرادی  استفاده می شود که از رشته  یا دوره حسابداری فارغ التحصیل شده اند چرا که آنها می توانند علاوه بر انجام دقیق و اصولی امور، کارها را با  کیفیت و سرعت بیش‌تری انجام دهند. در واقع کار حسابداران امروزی، به خودی خود یک تخصص محسوب می‌شود و کسانی که در این زمینه فعال هستند بایستی حسابداری را به طور تخصصی یاد گرفته و کارآموزی کرده باشند. در حسابداری انجام اموری نظیر جمع‌آوری اطلاعات، ضبط و ثبت اطلاعات، طبقه‌بندی کردن و خلاصه کردن آن‌ها وجود دارد. همچنین یک حسابدار باید بتواند تمامی امور مربوط به تنظیم گزارش‌های مالی را نیز انجام دهد. 
تمامی حسابداران می توانند با انجام دادن کلیه ی امور گفته شده و تنظیم و طبقه بندی اطلاعات، تمامی افراد خصوصا مدیران مالی، ناظران مالیاتی، سهامداران و هیئت مدیره را از امور مالی شرکت مطلع سازند.

حسابدار کیست؟

حسابدار  معمولا به اشخاصی گفته می شود که حساب و کتاب مالی یا به طور کلی عملیات مالی را در هر کسب و کاری هدایت می کنند. جایگاه حسابداری در رگ و خون هر کسب و کار موفقی است. همه افرادی را  می‌شناسیم که از حجره های بازار  و کسب و کار سنتی و کوچک شان به ثروت های کلانی دست پیدا کرده اند و دریک کلام در مورد اینگونه کسب و کار ها گفته ایم که صاحبانشان دارای هوش حسابداری بالایی هستند. در قدیم به اکثر حسابداران میرزا می گفتند که بعد ها نام آنها به دفتر دار و در نسل های بعد به حسابدار معروف شد. ضمن اینکه در قدیم همه ی میرزاها هر روز با چرتکه و حساب و کتاب سر و کله می زدند اما امروزه حسابداران از نرم افزار های حسابداری و ابزارهای الکترونیکی پیشرفته برای حسابداری استفاده می کنند این روزها به هر فارغ التحصیل دوره حسابداری- مالی بازرگانی، یک حسابدار گفته می شود اما برای موفقیت در آن حتما بایستی علاوه بر گذراندن دوره حسابداری آموزشی تخصصی و با کیفیت، در بازار کار نیز تجربه کسب کنند.

دوره حسابداری مالی بازرگانی

آموزش حسابداری مالی بازرگانی چیست؟

دانش پذیرانی که آموزش حسابداری مالی بازرگانی را گذرانده اند، با سرفصل دروس و ماهیت حسابداری آشنایی کامل پیدا کرده اند. با گذراندن این دوره آنها به راحتی می توانند مهارت ثبت و ضبط سندهای حسابداری در شرکت های بازرگانی را نیز فرا بگیرند. در شرکت های بازرگانی معمولا یک کالا خریداری میشود و بدون هیچ دخل و تصرفی در کالا معمولا با قیمتی بالاتر به فروش میرسد. علاوه بر مطالب ذکر شده، در این دوره دانش پذیران با روش های تهیه ی  صورت های بانکی، محاسبه مقدماتی دستمزد و حقوق و طریقه ی محاسبه ی مالیات و  بیمه نیز آشنا می شود.

سرفصلهای دوره آموزش حسابداری مالی بازرگانی کدامند؟

  1. روش های حسابداری شرکتهای بازرگانی
  2. خرید و فروش کالاها و ثبت ان در دفاتر
  3. روش های حسابداری 
  4. تهیه ی صورتحساب های مالی
  5. صورت مغایرت ها
  6. آشنایی با استهلاک 
  7. حسابداری حسابهای دریافتی، حسابداری موجودی
  8. ترازنامه ها 
  9. صورت وضعیت های مالی 

بعد از گذراندن کلیه ی این سرفصل ها، به راحتی می توانید تمامی امور حسابداری رابه نحو احسن انجام دهید. با توجه به کار حسابداری و نیاز شغلی شدید تمامی شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ، کلیه ی فارغ دوره حسابداری به راحتی می توانند در یکی از شرکت های بزرگ و کوچک و کسب و کارها استخدام شده و درآمد خوبی داشته باشند. گفتنی است که آینده ی کاری حسابداران بسیار خوب پیش بینی می شود.

ویژگی‌ها شغل حسابداری کدامند؟

کسی که دوست دارد یک حسابدار شود، باید بداند که علاقه داشتن به ریاضی و اعداد و ارقام یکی از پیش نیازهای انجام حسابداری است. بدین ترتیب به کسانی که به ریاضی و حساب و کتاب علاقه ای ندارند، پیشنهاد می کنیم که به هیچ عنوان سمت گذراندن دوره حسابداری -مالی بازرگانی نروند. چرا که شما در انجام امور حسابداری همیشه با اعداد و ارقام سر و کار خواهید داشت. البته تنها علاقه داشتن به اعداد و ارقام و ریاضیات نیست که از شروط لازم برای حسابداران است بلکه یک حسابدار خبره و مجرب بایستی به اصول نگارشی هم کاملا مسلط باشد. علاوه بر تمامی اینها حسابداران باید استقامت بدنی مناسبی داشته باشند چرا که ساعتها پشت میز و صندلی نشستن به آسانی از عهده ی هر کسی برنمی آید، اول اینکه یک حسابدار باید تحمل نشستن های طولانی پشت میز را داشته باشد، ثانیا اینکه صبر و تحمل کافی نیز برای انجام کار حسابداری داشته باشد.

حسابداری شغلی است که می‌تواند برای  اکثر حسابداران درگیری‌های ذهنی زیادی به وجود آورد. معمولاً کسانی که به عنوان یک حسابدار در شرکت ها کار می کنند، حتی در ایام تعطیلات و ساعات فراغت شان نیز نمی‌توانند بی‌خیال امور حسابداری و مالی شرکت شوند. البته هدف از بیان این سختیها و مشکلات کاری، این نیست که شغل حسابداری را کار سختی جلوه دهیم  بلکه فقط می خواهیم که در مورد حقایق این رشته بیشتر بدانید. البته با همه ی این تفاسیر اگر شغل حسابداری را دوست داشته باشید، تمامی این سختی ها نیز برایتان شیرین است.

دوره حسابداری مالی بازرگانی

ویژگی‌های حسابداران کدامند؟

حسابداران هم همانند کلیه افراد شاغل در هر زمینه ای باید ویژگی های خاصی داشته باشند که بعضا در کلیه ی مشاغل مشترک است. البته نمی شود که این ویژگی های شخصیتی را به تمامی افراد تعمیم داد.
برخی از ویژگی‌های حسابداران عبارتند از:

  1. داشتن ذهنیتی منطقی و منظم
  2. داشتن پشتکار، تمرکز و دقت
  3. داشتن اعتماد به نفس و روحیه ی درستکاری
  4. علاقمند به کسب علم و دانش و به روز بودن مطابق با ارائه ی علوم در زمینه ی حسابداری 

حال که با کلیه ی مفاهیم حسابداری، حسابدار، ویژگی ها، زمینه های کاری و ... آشنا شدید اگر دوست دارید حسابدار شوید و از فرصت های شغلی موجود در این زمینه ی شغلی استفاده کنید، پیشنها ما به شما، شرکت در دوره حسابداری – مالی بازرگانی است چرا که با شرکت در ای دوره می توانید کلیه ی اصول حسابداری را فرا گرفته و در زمینه ی شغلی مورد نظرتان مشغول به فعالیت شوید.

بازار کار حسابداری مالی بازرگانی

به طور کلی می توان مشاغل حسابداری را به دو دسته ی بزرگ خصوصی وعمومی  تقسیم بندی کرد، به طور می توان چنین گفت که تمامی شرکت ها صرف نظر از بزرگ و کوچک بودنشان نیاز به حسابدارانی دارند که به طور کلی بر  دانش عمومی  این رشته تسلط کامل دارند و می توانند سرمایه و مسیر های سرمایه گزاری و مالی سازمان شان را مشخص کنند، اما شرکت های دیگری وجود دارند که علاوه بر حسابداران عمومی، به حسابداران تخصصی در حوزه ای خاص نیاز دارند. مثلا تمامی شرکت های بازرگانی علاوه بر حسابدار عمومی به حسابدار مالی بازرگانی نیز نیاز دارند.
لذا بر حسب چنین شرایطی تمامی حسابدارن در سرتاسر دنیا، به راحتی می توانند به استخدام در آمده و در زمینه ی مورد علاقه اشان مشغول به فعالیت شوند.
به منظور احراز سمت های حسابدار بازرگانی، حتما بایستی قبل از اینکه استخدام شوید، تجربه و اطلاعات خود را در زمینه حسابداری مالی بازرگانی افزایش دهید، چرا که اگر در این مسیر از علم و اطلاعلات کافی برخوردار نباشید، به راحتی نمی توانید وظایف خود را انجام دهید و در واقع امنیت شغلی نخواهید داشت اما اگر در دوره حسابداری مالی بازرگانی، شرکت کنید و تمامی دانش و اگاهی مرتبط را به دست آورید به راحتی می توانید در این زمینه مشغول به فعالیت شوید و روز به روز شاهد موفقیت های گسترده ی خود در این زمینه باشید. پس اگر تجربه ی کافی و دانش کافی داشته باشید، دیگر نگران آینده ی شغلی خود نباشید. 
رشته حسابداری مالی بازرگانی یک رشته خاص و تازه و نوظهور می باشد و برای فعالیت در این زمینه باید تجربه و اطلاعات کافی داشته باشید تا به مشکل برنخورید.

چرا باید در دوره حسابداری – مالی بازرگانی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنم؟

با شرکت در دوره حسابداری- مالی بازرگانی به راحتی می توانید تمامی امور مربوط به حسابداری را فرا گرفته و از فرصت های شغلی پیش رویتان نهایت استفاده را بکنید. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با بهره گیری از اساتید مجرب و مدرسان خبره، تمامی دروس و فصول تخصصی رشته حسابداری- مالی بازرگانی را در اختیار دانش پذیران قرار می دهد. این موسسه در پایان دوره نیز، مدرک حسابداری- مالی بازرگانی و یا گواهینامه حسابداری – مالی بازرگانی معتبر مورد تایید وزارت علوم، فناوری و تحقیقات را به کلیه ی دانش پذیران ارائه می دهد.

پس اگر می خواهید که در زمینه ی حسابداری- مالی بازرگانی مشغول به فعالیت شوید، فرصت را از دست ندهید و همین حالا در دوره حسابداری- مالی بازرگانی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها