در ورود به دنیای لنزها این نکات را به یاد داشته باشید

در ورود به دنیای لنزها این نکات را به یاد داشته باشید

عکاسی یکی از محبوب ترین هنرهای امروزی است. با توجه به ظهور فناوری ها نوین و دوربین های عکاسی مختلف و متنوع، روز به روز به میزان طرفداران این هنر و تجهیزات آن نیز افزوده شده و کاربردهای زیادی در عرصه های مختلف به دست آورده اند. از زمانی که دوربین های عکاسی آنالوگ رایج شدند، شم عکاسی و علاقه مردم به ثبت و ضبط وقایع نیز افزایش یافت. با ظهور دوربین ها عکاسی دیجیتال نیز تحولی عظیم در این حوزه ایجاد و کاربرد دوربین های عکاسی به شدت افزایش پیدا کرد. امروزه این وسایل دیجیتالی محبوب در بیشتر خانه ها وجود داشته و افراد زیادی با اهداف مختلف اقدام به عکاسی و ثبت لحظات می کنند.

با توجه به گسترش این دستگاه ها و کاربرد بسیار رایج آن ها در زندگی روزمره، بسیاری افراد به دنبال یادگیری فنون و مهارت های عکاسی بوده و می خواهند این هنر زیبا را فرا بگیرند. امروزه افراد دوربین به دست زیاد است! اما همه عکاس خوب نیستند! چیزی که این افراد را از یکدیگر متمایز می کند، مهارت ها و توانایی آن ها در عکاسی است. در این مقاله قصد داریم بهترین روش های تبدیل شدن به یک عکاس خوب را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه به یک عکاس خوب تبدیل شویم؟

عکاسی دنیایی است که پایان ندارد. هر چقدر هم که مهارت ها و فنون این هنر و رشته را بلد باشید و بهترین عملکرد را از خود نشان دهید، باز هم مواردی هست که از آن ها اطلاعی نداشته یا نمی دانید. برای یادگیری عکاسی و تبدیل شدن به یک عکاس خوب، مهارت ها و نکات بسیاری برای یادگیری وجود داشته که بررسی آن ها از توان این مقاله خارج است. در اینجا به ساده ترین و مهم ترین این نکات در راه تبدیل شد به یکی عکاس خوب اشاره می کنیم:

  • لزوم وجود مربی

عکاسان زیادی هستند که خودشان دست به کار شده و با یک دوربین به عکاسی پرداخته و آن را یاد گرفته اند. عده ای نیز هستند که در این راه از کلاس های آموزشی و اساتید عکاسی بهره مند شده و این هنر زیبا را فرا گرفته اند. هر دو می توانند شما را به عکاس خوب و حرفه ای تبدیل کنند، اما تفاوت در این است که با وجود یک استاد یا مربی، شما سریع تر و راحت تر عکاسی را فرا گرفته و زودتر به یک عکاس خوب تبدیل می شوید. البته به شرطی که آن استاد دانش عکاسی و مهارت های لازم را در این حوزه را دارا باشد. یک استاد عکاسی با مفاهیم این حوزه آشنایی داشته وبا تسلط بر آن ها می داند چه مطالبی برای آموزش ما مفید تر بوده و چه مواردی برای شما ضروری نبوده و لازم نیست اکنون آن ها را فرا بگیرید.

بدون وجود یک راهنما، شما می بایست خودتان دل به دریا زده و با گرفتن هزاران شات، قرار گرفتن در شرایط بسیار سخت و صرف وقت زیاد عکاسی را فرا بگیرید. تبدیل شدن به یک عکاس خوب نیازمند صرف وقت و انرژی بسیاری است که با وجود یک استاد و راهنما در این مسیر، این روند بسیار سریع تر خواهد بود. با شرکت در این دوره و آموزش عکاسی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، می توانید با بهره گیری از بهترین اساتید و مطالب آموزشی، در مسیر تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای قدم برداشته و به اهداف خود در این مسیر دست یابید.

  •  تجهزات گران قیمت به معنی یادگیری بهتر نیست!

بسیاری از علاقه مندان به عکاسی فکر می کنند برای یادگیری این هنر حتما می بایست دوربین های عکاسی گران قیمت و بسیار پیشرفته در اختیار داشته باشند و بدون تجهیزات کامل و گران قیمت نمی توانند تمامی مهارت های لازم این حوزه را فرا بگیرند. در حالی که این گونه نبوده و خریدن یک دوربین گران قیمت نمی تواند تضمین کننده یادگیری شما باشد. از طرفی حتی ممکن است یادگیری شما را کند ترکند. دوربین های حرفه ای و گران قیمت امکانات بی شماری را در اختیار عکاسان قرار می دهد. از این رو افراد مبتدی با تکیه بر این امکانات و بدون ایجاد زحمت در یادگیری، عکاسی کرده و ترفند های این هنر را یاد نمی گیرند.

دوربین های عکاسی ساده تر و ارزان تر، با توجه به امکانات و قابلیت های کمتر، عکاسی را سخت تر کرده و عکاس را در چالش هایی قرار می دهد که برای گرفتن عکس های بهتر نیازمند تلاش بسیار و صرف وقت و انرژی بیشتر است. از این رو دوربین های ارزان تر و ساده تر بهتر می توانند در روند یادگیری عکاسی به شما کمک کنند. پس از یادگیری و تسلط نسبی بر عکاسی و مشاهده پیشرفت در خود، هنگامی که احساس کردید آموزش ها را فرا گرفتید و نیاز به ابزاری حرفه ای تر دارید، می توانید دوربین عکاسی خود را تعویض کرده و یک دستگاه بهتر و گران قیمت تر خریداری کنید.

  • اهمیت تمرین های مداوم

عکاسی، هنری است که نمی توان آن را تنها با خواندن مفاهیم یا دیدن فرا گرفت. عکاسی را هنری به مانند نقاشی بدانید. تا زمانی که دست به قلم نبرده و نقش هایی به بوم یا کاغذ نزنید، نقاشی را یاد نمی گیرید. عکاسی هم همینطور بوده و تا زمانی که دوربین را در دست نگرفته و تمرین نکنید، محال است آن را فرا بگیرید. لازم است ترس خود را کنار گذاشته، از سوژه ها مختلف در مکان های مختلف، در آب و هوای مختلف و در شرایط مختلف عکاسی کرده تا به مرور فنون و مهارت های این هنر زیبا را فرا گیرید. تمرین، شما را در چالش های مختلفی قرار داده و دانش و مهارت شما را به چالش می کشد. بسیاری از فنون و مهارت های عکاسی در تمرین ها ظهور یافته و شکوفا شده اند. هر چه بیشتر تمرین کنید، با دنیای بیرون بهتر ارتباط برقرار کرده و به طور مداوم مهارت ها، ارتباطات و توانایی شما در عکاسی رشد یافته و افزایش می یابند. هیچ ابا و محدودیتی در تمرین عکاسی کردن به خود تحمیل نکرده و به طور آزادانه و مشتاقانه به تمرین بپردازید.

  • هدف و شاخه مورد علاقه خود را مشخص کنید

کمی که در مسیر یادگیری مقدمات عکاسی پیش رفتید و مفاهیم ساده و ابتدایی این هنر را فرا گرفتید، لازم است که اهداف خود و شاخه مورد علاقه خود در این حوزه را مشخص کرده و به دنبال آن بروید. تعیین و مشخص نمودن سبک عکاسی مورد علایقتان می تواند شما را سریع تر در مسیر اصلی علاقه تان قرار داده و سریع تر شما را به یک عکاس خوب بدل کند. افراد بسیاری وقت و هزینه های بسیاری در این راه صرف کرده و در نهایت نیز از شاخه فعالیت خود رضایت نداشته و مدام به دنبال تغییر آن می روند. عکاسی زیر شاخه های بسیاری دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم: عکاسی هنری، عکاسی منظره، عکاسی مستند، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی خبری، عکاسی علمی، عکاسی مد، عکاسی سینما و تئاتر، عکاسی چهره و عکاسی خیابانی. لازم است که علاقه و سلیقه خود در این زمینه را بررسی و سریعا در مراحل یادگیری اصول و فنون عکاسی به دنبال آن بروید.

  • صبر، صبر،  صبر

یادگیری هنر عکاسی نیز همانند یادگیری بسیار از هنرهای دیگر نیازمند صبر و حوصله بسیار است. افراد زیادی با اهداف و انگیزه های مختلف وارد این حوزه شده و پس از مدتی بی انگیزه شده و از آن خارج می شوند. یادگیری عکاسی و تسلط به آن نیازمند وقت و انرژی بسیار است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که توانایی صرف کردن وقت و انرژی در این حوزه را نداشته و می خواهید یک شبه به یک عکاس حرفه ای بدل شوید، بهتر است به سراغ هنر و رشته ای دیگر بروید. تبدیل شدن به یک عکاس خوب و حرفه ای نیازمند صبر و تحمل بسیار زیادی بوده و تنها آن هایی که این مدت را تحمل کرده و صبر به خرج می دهند نتیجه آن را می بینند.

  • دنبال کردن مطالب عکاسی یادتان نرود!

دنبال کردن منابع و افراد حرفه ای حوزه عکاسی می تواند ایده های بیشماری به شما داده و دانش و اطاعات شما را در این زمنیه بسیار بالا ببرد. لازم است در روند یادگیری خود، از جدید ترین مطالب، آموزش ها، اخبار، اطلاعات و نکات این حوزه با خبر شده و از آن ها در بهبود و تسریع روند یادگیری خود نهایت بهره را ببرید.

سخن پایانی

عکاسی دنیایی است وسیع و بی کران. تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای ساده نبوده و زحمات بسیار می طلبد. لازم است در این مسیر تمام تجهیزات مورد نیاز را با خود برداشته و در صورت امکان با یک راهنما و استاد پا در این مسیر پر پیچ و خم بگذارید. دوره عکاسی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان دوره ای است که شما کلیه مفاهیم عکاسی را توسط بهترین اساتید آموزش دیده و روند یادگیری و تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای را برای خود ساده تر و سریع تر می کنید. لازم به ذکر است پس از پایان این دوره، مدرک عکاسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سازمان WES کانادا به شما اعطا شده و می توانید از آن در زمینه های مختلف استفاده کرده و حتی برای امر مهاجرت از امتیاز آن بهره ببرید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها