جذابیت دو چندان دکوراسیون داخلی با نورپردازی استاندارد

جذابیت دو چندان دکوراسیون داخلی با نورپردازی استاندارد | نور و روشنایی اهمیت بسزایی در دکوراسیون داخلی خانه ها داشته و جلایی دیگر به نما می دهد، لذا نباید از آن دور شد و آن را نادیده گرفت. همانطور که می دانید به واسطه نور است که زیبایی ها به چشم می آید، در غیر این صورت در تاریکی مطلق زیبایی معنای خود را از دست می دهد. در واقع ماهیت نور جایگاه ویژه ای در مباحث زیبایی شناسی داشته و بایستی به آن اهمیت ویژه ای داده شود. با توجه به اینکه اولین شرط برای دیدن هر پدیده ای وجود نور است، ارزش آن را می توان در جای جای زندگی احساس کرد. ممکن است شنیده باشید که در بسیاری از فرهنگ ها و سنت ها نور مقدس تلقی شده و از آن به عنوان عنصری خدایی یاد می شده، تا به حدی که آن را می پرستیدند.

یکی از علومی که نور می تواند در آن تاثیر بسزایی داشته باشد در علم معماری است. در این هنر مباحث مفصلی در خصوص نحوه نورپردازی و البته تاثیر آن در زیبایی مطرح می باشد. نور تاثیر بسزایی در ارزش گذاری بر عناصر معماری دارد، همچنین با ادراک بصری ارتباط مستقیم دارد، همانطور که گفته شد بدون حضورنور ادراک بصری مسیر نمی گردد. به طور کلی مبحث نور و طراحی داخلی ساختمان و دکوراسیون از جمله موضوعاتی هستند که جدایی ناپذیرند. در هنر معماری، همواره معماران به این می اندیشند که با سازماندهی هایی که انجام می دهند بتوانند از نور بهترین استفاده را کنند. 

 

جذابیت دو چندان دکوراسیون داخلی با نورپردازی استاندارد

از جمله استفاده هایی که نور در ساختمان دارد این است که با هدایت نور به داخل ساختمان و همچنین با بهره گیری از آن می توان فضای یکپارچه داخلی را بدون استفاده از عناصر و یا مصالح جدا کننده به بخش های مجزا و مستقلی تفکیک کرد. همچنین جالب است بدانید که با استفاده از نور و شدت بخشیدن به میزان آن و یا کاستن از آن می توان تا حد زیادی  به برخی صفات فضا همچون ارتفاع جلایی دیگر داد.

جالب است بدانید که پنجره های جانبی بانورگیرهای سقفی تا قبل از جنگ جهانی دوم، منبع مهم روشنائی روز در ساختمان به حساب می آمدند.  شب هنگام نیز تنها به روشن کردن چند شمع راضی بودند و از این طریق نور را به داخل بناهای خود می بردند. درواقع در آن زمان افراد اصرای به روشنایی نداشتند و با تقسیم کارها به دو دسته در روز و شب، زمان و وظایف شان را مدیریت می کردند.
به طور کلی اگر بخواهیم درخصوص مزایای بهره مندی از نور در معماری صحبت کنیم به شرح زیر است:

  • با رعایت الگویی مناسب در ساخت بنا و معماری استاندارد می توان میزان نور موجود در ساختمان را افزایش داد و تا حد زیادی در مصرف انرژی الکتریسیته صرفه جویی کرد.
  • با استفاده از نور می توان همچنین به ایجاد نماسازی یا ایجاد سایه روشن در نمای ساختمان پرداخت.
  • همچنین با استفاده از نور طبیعی می توان دما را در بخش داخلی ساختمان تنظیم کرد.
  • با استفاده از نور طبیعی در نمای ساختمان می توان با ایجاد سایه روشن منجر به تاکید بر بخش مذکور شد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و بهره بردن از آن می تواند افراد را غرق در آرامش کند، از این رو حضور نور در معماری خانه ها همواره ارزشمند تلقی شده و همین مسئله ساده باعث می شود که معماران این اصل را به خاطر بسپارند تا در تمامی فضاهای مسکونی در حد استاندارد نور را به داخل خانه هدایت کنند.

 عناصر نور گیری در معماری گذشته به دو دسته تقسیم می شوند: کنترل کننده های نور و نورگیرها. کنترل کننده های نور به شرح زیر است:

رواق، پرده، تابش بند، سایه بانها، سرداق وساباط که نقش کنترل کننده ی نور و تنظیم آن برای ورود به داخل بنا رابه عهده دارند.

جذابیت دو چندان دکوراسیون داخلی با نورپردازی استاندارد

  • منظور از رواق در طراحی داخلی منزل فضائی می باشد که شامل سقف و ستون است. این فضا از یک طرف مسدود بوده و افراد را از تماس با بارش و تابش نور آفتاب مصون می دارد و اما در مکان هایی که شدت نور و حرارت خورشید زیاد باشد نور مناسب و ملایمی به داخل راه پیدا می کند.
  • تابش بند یا آفتاب شکن نیز از جمله تیغه هایی است که به عرض 16 إلى 18سانتیمتر بوده  و گاهی حدود 5 متر ارتفاع دارد؛ بدین شکل که معمولا در بالای در و پنجره کلافی کشیده می شود. زاویه تابش بند افقی بوده و در اصطلاح به آن سرسایه نیز می گفتند و با استفاده از آن ورود آفتاب به درون فضا را کنترل می کردند.
  • سایه بان ها نیز بر روی پنجره ها نصب می شدند تا از تابش مستقیم آفتاب به داخل فضا جلوگیری کنند و درنتیجه حرارت ایجاد شده که ناشی از تابش آفتاب است در فضای پشت آن تا حد قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. با نصب سایه بان ها از تابش مستقیم آفتاب به داخل جلوگیری می شده و البته میزان نور کنترل شده و از طرفی نیز نقش تهویه طبیعی را داشته اند. سایه بان ها در انواع مختلف همچون ثابت و متحرک وهمچنین سایه بان های طبیعی دسته بندی می شوند.

نورگیرها نیز شامل شباک، روزن فارسی، روشندان و ... است.

  • منظور از شباک روزنه ها و پنجره های چوبی یا گچی است که بیرون آن با استفاده از شبکه های سفالی یا کاشی پوشانده می شد. هوای متغییر ایران آفتاب تند و روشن، باد و باران توفان و گردباد و عقاید خاص ملی و مذهبی ایجاب می کرده که ساختمان علاوه بر در و پنجره ، پرده ای یا شباکی برای حفاظت درون بنا داشته باشد. این شبکه ها از شدت نور کاسته و نور ضیف تری از لابه لای شباک وارد می شود. 

و اما به زمان کنونی برگردیم و در خصوص نور و اهمیت آن بیشتر بدانیم.
با توجه به آنچه گفته شد می توان اینگونه جمع بندی کرد که نورپردازی از جمله مواردی است که درصورت رعایت باید ها و نباید های آن، علاوه بر تامین روشنایی فضا تاثیر به سزایی نیز در زیباتر کردن دکوراسیون داخلی دارد. درواقع نورپردازی غیر استاندارد، تاثیر غیر قابل انکار و ناخوشایندی بر روی تمامی جنبه های دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر خواهد داشت، به همین دلیل توجه به اصول نورپردازی و باید ها و نباید های آن در دکوراسیون داخلی دارای اهمیت زیادی است. در این قسمت قصد داریم به اشتباهات رایج در زمینه نورپردازی در یک دکوراسیون داخلی و راهکار های اصولی برای برطرف کردن آن بپردازیم.

اولین اصلی که نباید از آن غافل شوید این است که نورپردازی نباید متمرکز باشد. به عبارتی دیگر اکتفا کردن به یک منبع نور سقفی اگرچه روشنایی قابل توجهی خواهد داشت، کار اشتباهی است. برای مثال می توانید به جای استفاده از یک منبع بسیار پر نور، از دو یا چند منبع نور با شدت نور کمتر و متعادل تر استفاده کنید. این عمل علاوه بر اینکه منجر به کاهش مصرف انرژی می شود، به شما این امکان را می دهد که با هدایت نورپردازی به نواحی یا اشیا روشنایی متنوع تر و البته بیشتری را در اختیار داشته باشید.  از طرفی عدم وجود نور کافی و یا نور بیش از حد میتواند تاثیر مخربی بر نما و جلوه دکوراسیون شما داشته باشد و منجر به ایجاد فضایی کسل کننده و خسته کننده در محیط خانه شود. علاوه بر این نور ناکافی و یا بیش از حد بر سلامت بینایی شما نیز اثر مخربی خواهد داشت.
به جای اینکه از منبعی پر نور استفاده کنید از تعداد منابع بیشتری بهره ببرید تا بتوانید میزان نور را کنترل کنید. 

جذابیت دو چندان دکوراسیون داخلی با نورپردازی استاندارد

نورپردازی با نور تک رنگ نیز از دیگر اشتباهات رایجی است که اغلب در معماری های امروزه شاهد آن هستیم. فراموش نکنید که وجود هر دو نور اصلی از جمله الزاماتی است که نباید از آن غافل شد.
به این مسئله توجه داشته باشید که هر اکسسوری که برای نورپردازی از آن استفاده می کنید درطول روز بی استفاده هستند، لذا نباید در طول روز ناهماهنگی بین آن ها و تم دکوراسیون داخلی وجود داشته باشد.

موقعیت منابع نوری خود را برای نورپردازی تنظیم کنید و از اهمیت آن غافل نشوید. ارتفاع مناسب لوستر و نور سقفی، فاصله مناسب منابع نور از هم، موقعیت مناسب و متقارن نور پرداز های دیوارکوبی، از جمله مواردی هستند که بایستی حتما به خاطر بسپارید. عدم رعایت تمامی این فاصله ها و البته تناسب ها از زیبایی دکور شما تا حد زیادی کم کرده و به چشم خواهد آمد. به موقعیت و کاربرد هر فضا برای نورپردازی توجه ویژه ای کنید. نورپردازی در هر فضا دارای نکات ویژه ای است. برای نمونه، اتاق کودک نیاز به نورپردازی ویژه و متفاوتی از سایر اتاق ها دارد. همانطور که در حین انتخاب سایر موارد دکوراسیونی اتاق کودک به انتخاب پرده ها، فرش، کفپوش و ... دقت می کنید از اهمیت نورپردازی نیز نباید غافل شوید.

اما چه کسی می تواند به خوبی اهمیت تمامی مسائلی که به آن ها اشاره شده را درک کرده و با استفاده از الگوهای معماری استاندارد ساختمانی را بنا کند؟ قطعا معماران متبحری که در کار خود تجربه داشته باشند می توانند در این زمینه موفق بوده و خوش بدرخشند. اگر به دنبال این هستید که اطلاعات خود را در زمینه هنر معماری گسترش دهید پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره های آموزشی معماری می باشد. این دوره ها به گونه ای طراحی شده که هر آنچه برای تبدیل شدن به یک معمار حرفه ای نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار می دهد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها