تجربه مهم تر است یا کار تیمی

تجربه مهم تر است یا کار تیمی | اگر به زندگی افرادی همچون توماس ادیسون، برادران رایت، بیل گیتس، مارک تواین، سر ریچارد برانسون، آل پاچینو، استیو جابز، کوکو شانل، والت دیزنی، جان لنون و یا تام هنکس نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آن ها بنا به تجربیاتشان و پشت سر گذاشتن شکست ها به پیروزی و موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده اند. آن ها انسان هایی هستند که حتی بدون داشتن مدرک دانشگاهی توانسته اند زندگی میلیون ها نفر را متحول کرده و تحت تاثیر قرار دهند. ممکن است با خود بگویید که این ها بدون کار تیمی ومتکی به خودشان و تجربه چندین باره امتحان کردن یک موضوع، به چنین دست آوردهای عظیمی رسیده اند. اما حقیقت این است که همیشه موفقیت های انفرادی امکان پذیر نیستند. معمولا کار های تیمی درصد موفقیت بیشتری دارند. در مقایسه دو فاکتور تجربه و کار تیمی نمی توان به طور قاطع گفت که یکی از آن ها بر دیگری ارجحیت دارد و بهتر است. هر دوی این فاکتورها به نوبه خود مهم هستند و اصلا موضوع مقاله ای که در پیش رو دارید و کارشناسان موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برایتان ترتیب داده اند نیز همین است. سوال مهم تجربه مهم تر است یا کار تیمی؟ ممکن است ذهنتان را درگیر خودش کرده باشد. ما در این مطلب پاسخ  شما را می دهیم، پس تا انتها همراه ما باشید...
چرخه اقتصادی جهان با گذشت زمان رو به تغییر است و همه می دانند که در حال حاضر فعالیت های یک جانبه موفق نخواهند بود. ولی می توان با تشکیل یک تیم یا گروه از تجربیات فرد فرد هر گروه برای پیشبرد و موفقیت آمیز کردن یک فرآیند کمک گرفت. رشد و توسعه کسب و کارها امروزه در گرو کار تیمی است، ولی تجربه نیز موثر است و نمی توان آن را نادیده گرفت. ما نگاهی به دو طرف سکه می کنیم. همانطور که یک دست صدا ندارد، تجربه نیز مادر علم است. حتی در حال حاضر روندهای استخدامی در شرکت ها و سازمان ها نیز به این صورت می باشند که هر دو جنبه را در فرد یا افراد مورد بررسی قرار می دهند. مثلا از فرد درباره تجربیاتش پرسیده می شود و اسناد و مدارکی مبنی بر اثبات آن ها خواسته می شود. همچنین از او سوالاتی پرسیده می شود که مشخص شود روحیه کار تیمی دارد یا خیر؟

 

تجربه مهم تر است یا کار تیمی


حقیقت این است که اگر امکان کار به عنوان بخشی از یک تیم را نداشته باشید، داشتن تجربه به تنهایی کمکی به شما نخواهد کرد. اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که بدست آوردن گروهی از افراد با تجربه برای هموار کردن مسیر موفقیت مهم است. در یک گروه رهبر همه اعضای تیم را هدایت می کند و مسئولیت شکست ها و پیروزی ها بیشتر بر عهده اوست. حال اگر نتواند به خوبی با تیم ارتباط برقرار کند و مهارت و تجربه لازم را نداشته باشد، چیزی که در نهایت تیم بدست می آورد، یک شکست بزرگ است! 
اهمیت مدیریت کار تیمی در دنیای امروز به خوبی شناخته شده است. نیاز به کار تیمی مؤثر برای هر شغل بسیار مهم بوده و در هر جنبه از کسب و کار، مهارت های مختلف تیم ها برای رسیدن به موفقیت نیاز است. بنابراین خوب است که از هر فرصتی برای شرکت در دوره مدیریت کار تیمی استفاده کنید و مهارت های ارتباطی مؤثری را در آن کسب نمایید. آموزش مدیریت کار تیمی برای دستیابی به اهداف کلی سازمان یا شرکت ضروری است.

چگونه کار تیمی را یاد بگیریم؟

آموزش مدیریت کار تیمی، مانند بسیاری از مهارت های دیگر ذاتی نیست بلکه باید آن را کسب کنید. شما باید با شرکت در یک دوره مدیریت کار تیمی مهارت های این موضوع را یاد بگیرید و آموزش مدیریت کار تیمی با اساتید حرفه ای به رشد شما در هر جایگاهی که باشید کمک می کند. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با برگزاری دوره مدیریت کار تیمی به توسعه این ویژگی در افراد می پردازد و مدرک معتبری نیز برای این دوره ارائه می دهد. هر فردی با شرکت در این دوره آموزشی مفید در فرصت های شغلی موجود در زندگی اش موفق تر عمل خواهد کرد. نکته جالب توجه این دوره ها آن است که در پایان دوره گواهینامه مدیریت کار تیمی برای دانش پذیران صادر می شود که مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است. 

دلایل اهمیت کار تیمی

قصد داریم که چند مورد از مهمترین مزایای کار تیمی را برای شما شرح دهیم. البته باز هم تاکید می کنیم که کار تیمی بدون تجربه و یا تجربه بدون کار تیمی ارزشی ندارد و این دو عامل در کنار هم باید قرار گیرند و با بکار گیری این دو رکن که مکمل یکدیگر هستند می توان به نتایج عالی دست یافت. در زیر چند مورد از دلایل اهمیت کار تیمی را برای شما لیست کرده ایم به آن ها توجه کنید:

•    کار تیمی وحدت ایجاد می کند
یک محیط کار را در نظر بگیرید. کار تیمی فضایی را فراهم می کند که افراد می توانند در آن حس دوستی و همکاری را تجربه کنند. روابط تنگاتنگ میان کارمندان آن ها را تشویق می کند که بیشتر تلاش کنند و پشتیبان هم باشند. همه افراد عضو تیم دارای استعدادها مهارت ها، نقاط قوت و ضعف و ویژگی های فردی منحصر به فردی هستند. ترکیب تمامی این خصوصیات با یکدیگر قدرتی فوق العاده ایجاد می کند که مشکلات را یکی پس از دیگری از میان بر می دارد. همچنین ضعف ها و کم و کاستی ها پوشش داده می شوند، اعضای تیم با هم تعامل پیدا می کنند و چیزی جلودارشان نخواهد بود.

•    کار تیمی باعث ارائه دیدگاه ها و ایده های مختلف می شود
ساختار کار تیمی به این شکل است که تنوع فکری، چشم اندازها، خلاقیت ها، رویکردها و فرصت ها را شکوفا می کند و به حل مسائل به وجود آمده برای سازمان کمک می کند. محیطی که کار تیمی در آن جریان دارد، مکان مناسبی برای برگزاری طوفان فکری است. به این ترتیب با اجرای طوفان فکری راه حل های کارآمد و موثر برای هر موضوع را به راحتی می یابید. هر کس فکر یا ایده ای دارد و چند فکر بهتر از یک فکر است. همانطور که نتیجه مشورت در کارهای فردی تان با دیگران درخشان تر است، نتیجه همفکری و مشورت در مدیریت کار تیمی نیز به همین صورت می باشد. می کند به طور کلی نوآوری ها به واسطه به اشتراک گذاشتن تجربیات و نظرات جمعی به وجود می آید. 

 

تجربه مهم تر است یا کار تیمی

 

•    کار تیمی باعث افزایش مهارت ها و کارایی بیشتر می شود
زمانی که استراتژی های کل اعضای یک تیم را با هم ترکیب می کنید، کارایی و بازدهی بیشتر خواهد شد. ضعیف تر ها از قوی ترها در هر مورد کمک می گیرند و توانا می شوند. فرصت کشف استعدادها به وجود می آید و به دلیل اشتراک گذاری کارها نتایج مطلوب تر، سریع تر و با بازخوردی بهتر همراه می شوند. به نوعی شاهد بهینگی عملکردها خواهید بود و دستیابی به اهداف راحت تر می شود. در زمان صرفه جویی می شود چرا که هر فرد یک گوشه از کار تیمی را می گیرد و همه به صورت موازی برای رسیدن به یک هدف تلاش می کنند.

•    کار تیمی باعث می شود خوشحال تر و راضی تر باشید
تحقیقات به عمل آمده در زمینه کار تیمی نشان می دهد که احترام متقابل، برخورد صادقانه و میدان داشتن برای اعلام افکار و ایده های شخصی، اعضای تیم را تا 80 درصد از نظر عاطفی و رضایت، ساپورت می کند. برخورداری از کارمندان خوشحال برای هر سازمان و یا شرکت یک هدف ارزشمند بوده و منجر به سود بیشتر برای آن می شود. بر اساس تحقیقات دانشگاه وارویک انگلستان مشخص شده است که کارکنان خوشحال تا میزان 20 درصد نسبت به کارمندان ناراضی بهره بیشتری به شرکت می رسانند.

•    تقسیم فعالیت ها در کار تیمی فرسودگی شغلی را کاهش می دهد
زمانی که مجبور باشید همه کارها و فعالیت ها را یک تنه بر دوش بکشید، مسلما خیلی زود از کار کردن خسته می شوید، احساس فشار مضاعف می کنید، از انگیزه شما برای رسیدن به هدف کاسته می شود، احساس فرسودگی و ناتوانی می کنید و این ها به هیچ وجه تجربیات خوبی نیستند. اما در مقابل اگر تقسیم کار صورت گیرد و مجموعه ای از افراد به انجام کار در قالب یک تیم بپردازند، هر یک وظایف تعریف شده و متناسبی خواهند داشت، فشار کار تقسیم می شود، با مشاهده انجام فعالیت ها در گروه همه از هم انگیزه می گیرند، روحیه رقابتی میان شان به وجود می آید، در بازه زمانی کوتاهی کارها فیصله می یابند و اصطحلاک نیروها تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کند.

•    با انجام کار تیمی احساس استرس کمتری خواهید داشت
اگر اعضای یک تیم، انرژی بالایی داشته باشند، یکدیگر را تشویق می کنند و از هم الهام می گیرند. وقتی احساس کنید که بجای کار در حال تفریح هستید و تمامی فرآیند ها بر روی روال هستند، احساس استرس کمتری دارید و از انجام کار لذت خواهید برد. داشتن علاقه به انجام کار خود یک اصل مهم است. هر چه که در کار استرس بیشتری وجود داشته باشد، احتمال اشتباه بیشتر است و بی نظمی بیشتری اتفاق می افتد. اگر همه کارها را بخواهید فردی انجام دهید، استرس انجام کارها رهایتان نخواهد کرد و بعضا ممکن است بسیاری از فعالیت ها را فراموش کنید، به تاخیر بیندازید یا خوب از پس انجام دادنشان بر نیایید.

 

تجربه مهم تر است یا کار تیمی

 

•    داشتن ارتباط خوب در کار تیمی باعث خلاقیت می شود
زمانی که در چارچوب یک تیم فعالیت می کنید، همانطور که گفتیم دائما در معرض طوفان های فکری ایده ها و راه حل های جذاب و جدید هستید. مسلما در چنین محیطی خلاقیت شما بروز پیدا می کند و ممکن است ایده هایی بدهید و کارهایی را بکنید که اگر تنها بودید هرگز به ذهنتان خطور نمی کرد. بنابراین منشاء و سرچشمه خلاقیت های شما وابسته به تعاملات و ارتباطاتتان با افراد و محیط پیرامون تان است.  
 

تاثیر تنوع فرهنگی در سایر کشورها بر کار تیمی

همانطور که می دانید جامعه هر روز به سمت جهانی شدن و تعاملات بین المللی می رود. بنابراین کارمندان نیز این تاثیر را پذیرفته اند و عده زیادی از افراد کشورهای مختلف، با وجود مذاهب، فرهنگ ها و پیشینه های گوناگون برای که به سایر کشور ها می روند. حال نکته جالب توجه اینجاست که وجود این تنوع فرهنگی، منجر به ایجاد فرصت های جدید و چشم اندازهای منحصر به فردی در محیط کار می شود. کارمندان در حقیقت با اعلام ایده های نو می توانند روال ها و فرآیندهای جدیدی را پدید آورند که قبلا هیچ گاه به آن ها پرداخته نشده است. اختلافات فرهنگی گاهی منجر به بروز چالش هایی در کار تیمی نیز می شود. این چالش ها در نهایت موفقیت و رشد را در پی خواهند داشت. در زیر به برخی از ویژگی های فرهنگی اشاره می کنیم تا این موضوع برای شما شفاف تر شود.

وجدان کاری: کارمندانی که وجدان کاری داشته باشند در کارهای تیمی دلسوز عمل می کنند. آنان به شکل متمرکز و متفکر در محیط کار با سایر کارمندان به کار و تلاش می پردازند. در حالی که کارمندان فاقد وجدان کاری انگیزه چندانی برای همکاری ندارند و از مسئولیت پذیری گریزان هستند.

موافق بودن: برخی کارمندان موافق کار تیمی هستند و دائما با ایجاد همدلی و همکاری کارها را پیش می برند. اما در نقطه مقابل عده ای از کارمندان دائما ساز مخالف کوک می کنند و هر موضوعی که مطرح می شود، جنبه های منفی و غیر عملی بودنش را در نظر می گیرند.

عصبی بودن: در میان کارمندان برخی ویژگی های عصبی، خصمانه و پرخاشگرانه دارند. آن ها دائما مضطرب هستند و احساس تحت فشار بودن می کنند. اما در مقابل عده ای نیز آرام و انعطاف پذیر هستند و سعی می کنند جمع کار تیمی را حفظ نمایند.

اجتماعی بودن: کارمندانی که روحیه اجتماعی بودن داشته باشند، مرتبا به تعامل و همکاری با سایرین می پردازند با همه ارتباط برقرار می کنند و در صورت لزوم به دیگران کمک می کنند. این ویژگی در کار تیمی تاثیر بسیاری دارد. اما کسانی که اجتماعی و جمع گریز می باشند، مناسب شرکت در کارهای تیمی نیستند.

برونگرایی: کارمندان برونگرا می توانند به ایجاد روحیه و انگیزه بیشتر در سایر کارمندان کمک کنند ولی کارمندان درونگرا مشکلاتشان را بروز نمی دهند، رازهای خود را نگه می داند و همین امر باعث بروز مشکلات در آینده می شود. بنابراین با داشتن این ویژگی بهتر می توان کار تیمی را اداره کرد.

ایجاد یک تیم کارآمد: برای ایجاد یک تیم کارآمد باید مهارت ها، آموزش ها و تجارب منحصر به فرد هر یک از کارمندان را در نظ بگیرید. متمرکز شدن روی چنین ویژگی هایی همراه با درک تفاوت های فرهنگی و شخصیتی به شما کمک می کند که بتوانید تیمی از بهترین ها را تشکیل دهید و با انجام کار تیمی در این بستر به بهترین نتایج دست پیدا کنید. تحقق اهداف والا و رسیدن به ارزش های اساسی با ایجاد تیمی از برترین افراد، مسلما زودتر به نتیجه خواهد رسید.
 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها