برای موفقیت دنباله رو یک مدیر خوب باشید

برای موفقیت دنباله رو یک مدیر خوب باشید

برای موفقیت دنباله رو یک مدیر خوب باشید | زمانی که حرف از استخدام و سایت کاریابی می شود، همه به یاد مدیر عامل خوش رفتار یا جدی و سرسخت می افتند و یا برای رفتن به آن شرکت ترغیب شده یا بخاطر شنیده ها از آن مکان فراری می شوند. از این رو می توان نتیجه گرفت که مدیریت یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های مهم هر سازمان به شمار می رود و عوامل بسیاری نیز در موفقیت آن ها نقش بسزایی ایفا خواهند کرد. این مقاله مربوط به مدیران می باشد، لذا به این گروه توصیه شده تا برای تسریع در روند دست یابی به دستاورد ها، در دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار شرکت کرده و برای ثبت نام در مجموعه ای قابل اعتماد نظیر موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان اقدام نمایند.

بدین منظور و برای اینکه عنوان یک مدیر توانا به فرد علاقه مند داده شود، بایستی خود را از مهارت ها و اطلاعات بی شمار سیراب نماید. لازم به ذکر است که مدیریت نیز همانند برخی از توانایی ها ‌در زندگی اکتسابی می باشد و وی می تواند با تکرار و تمرین آن ها را به دست آورد. در این مقاله قصد داریم به وظایف کلی یک مدیر بپردازیم اما در حالت کلی بهتر است بدانید که این موارد شامل انواع خاصی از رفتار ها می باشد که یک مدیر بایستی برای بهبود روند مدیریتی از آن ها استفاده کند و آموزش دوره MBA را در اولویت کار خود قرار دهد.

برای موفقیت دنباله رو یک مدیر خوب باشید

مدیریت را تعریف کنید

در این قسمت به بیان تعریفی از مدیریت خواهیم پرداخت. همان طور که می دانید برای این واژه تعریف های بسیاری در نظر گرفته شده که در دنیای امروزی به گونه ای شده که همه خود را صاحب نظر می دانند و بر اساس تجربه شخصی، تعریفی از این کلمه را به میان می آورند. لازم به ذکر است که مدیریت به معنی کار کردن به وسیله افراد و گروه ‌ها برای رسیدن به برخی از اهداف سازمانی می باشد زیرا بالا بودن مهارت ها و بهره مندی از ویژگی های کاربردی وی است که به همه ثابت می کند، او مدیری نمونه و صاحب اراده است. به عبارت دیگر می توان رهبری و مسئولیت پذیر بودن را جزیی از خصوصیت های شخصیتی و نهادینه شده در وجود وی دانست. در واقع مدیر شخصی است که مسئول و پاسخگوی تمام اتفاقات به وجود آمده در شرکت است. این امر مستلزم یادگیری مهارت های جدید مدیریت پروژه و مسئولیت های مختلف آن می باشد. همچنین او فردی است که به برنامه ریزی شهرت دارد و برای انجام این کار مسئولیت هایی را بر عهده گرفته تا خود و کارمندان را در راستای توسعه اهداف آرمانی سوق دهد.

ویژگی های یک مدیر خوب چیست؟

همان طور که می دانید هر سازمانی از ابتدا برای وجود واحد مدیریت برنامه ریزی می کند و سپس نسبت به ساخت و توسعه واحد های دیگر برنامه هایی را در سر می پروراند. حتی اگر شرکتی که قرار است در آن استخدام شوید، کوچک باشد برای اداره آن نیاز است تا به مهارت های پایه مدیریت آشنا شوید. به منظور بهبود و سرعت یافتن این روند، شرکت در دوره MBA موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به علاقه مندان این زمینه توصیه می گردد.  برخی فکر می کنند که برای اینکه یک مدیر خوب باشند بایستی حتما به رهبر نمونه ای تبدیل شوند، اما در واقعیت، هر دو عامل مدیریت و رهبری نقش اساسی در این باره ایفا می کنند. در کنار این موارد، بکارگیری رفتار و منش عالی نیز پیشنهاد می شود.

با چهار سبک معمول مدیریت بیشتر آشنا شوید

بدون شک تا به اینجا کار تا حدودی با مفهوم مدیریت و ویژگی های آن آشنا شده اید، همچنین اگر تجربه استخدام در شرکتی را داشته باشید، به راحتی خواهید توانست فرق بین یک مدیر با خصوصیت های خوب و بد را تشخیص دهید. پس اگر در جایگاه یک مدیر در مکانی مشغول به کار هستید، توصیه می شود تا مغرور نشده و در صدد بر آیید تا مهارت های خود را به روز رسانی کنید. بدین صورت توصیه می شود تا نسبت به اخذ مدرک MBA   اقدام نمایید و مسئولیت رهبری یک تیم را به درستی بر عهده بگیرید.

برای موفقیت دنباله رو یک مدیر خوب باشید

  •  مستبد بودن مدیران

به طور حتم می دانید که همه تصمیمات بر عهده مدیر می باشد و در این بخش به این سبکنظامی گری یا مستبد بودن مدیران گفته می شود. هیچ کس حق ابزار وجود و افکار را ندارد و به منظور بالا رفتن تمرکز در کار این بخش انجام می گیرد. مزیت این سبک مدیریتی این است که تصمیمات سریع گرفته می شود و هیچ یک نمی تواند در اجرای امور نظری بدهد. تنها عیب این می باشد که کارمند دچار استرس بیش از حد خواهد شد.

  •  رفتار های ارباب گونه

در این بخش باز همه تصمیم ها بر عهده شخص مدیر بوده اما با این تفاوت که تمرکز اصلی روی منفعت کارمندان می باشد. مزیتی که در بخش مشاهده می شود، کارمندان فکر می کنند که سازمان و تجارت از آن ها حمایت و حفاظت می کند و تنها عیب آن است که پرسنل به فکر ترقی و پیشرفت فردی نخواهند بود.

  •  قابلیت بهره گیری از دموکراسی 

در حالت کلی مدیر فردی است که حکومت کردن و کنترل اعضا در ذات وی وجود دارد ولی از همه تیم نظر خواهی می کند. در این میان معمولاً تصمیمات خوبی گرفته شده و کارمندان در پروژه های بزرگ شریک می شوند، اما به دلیل کند بودن روند کاری، کسی رضایت ندارد. همچنین اگر فردی قصد داشته باشد تا به مدیری قابل و توان مند تبدیل گردد، بایستی نسبت به آموزش MBA و اخذ گواهینامه مدیریت حرفه ای کسب و کار اقدام نماید.

  •  منفعل

در این بخش مدیر مسئولیت را به کارمندان واگذار کرده و از آن ها می خواهد تا در فرآیند های بهبود و توسعه اهداف سازمان شرکت کنند. مهم ترین مزیت این زمینه این است که فرصت پیشرفت و ارتقاء برای کارمند به وجود آمده و در این راستا نکات بی شماری را یاد خواهد گرفت. مانند همه موارد، این سبک نیز عیوبی دارد که یکی از آن ها،  پراکندگی کار می باشد که ممکن است اشتباهات زیادی در این میان رخ دهد چون هیچ مدیر مشخصی وجود ندارد. در این سبک توصیه می شود تا مدیر برای تک به تک اعضا برنامه ریزی کند و هر کس را مدیر بر شمارد. با تقویت این ویژگی در هر شخص، نه تنها هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، بلکه پیشرفت های بسیاری نیز به وجود خواهد آمد.

با وظایف یک مدیر خوب آشنا شوید

خوشبختانه به این درک رسیده اید که کنترل و رهبری هر بخش از سازمان بر عهده مدیریت و کنترل کلیه سازمان در دست کارفرما می باشد. اما کارمندان و سایر اعضاء باید ویژگی های رهبری را در خود تقویت کنند و بدون نیاز به مدیر در کارهای ابتدایی و ساده، فعالیت های شان را به درستی انجام دهند. یکی از مهم ترین ویژگی های مدیریت، تقسیم کردن وظایف بین کارمندان می باشد که وی بتواند تشخیص دهد هر شخصی را با توجه به توانایی ‌ها و استعداد‌هایی که دارد در بهترین جایگاه خود قرار دهد. در حالت کلی نقش رهبری در یک مجموعه به معنای این می باشد که در شفاف ‌سازی چشم انداز های آینده که برای تمام اعضا برنامه ریزی کرده اید، موفق شوید. 

برای موفقیت دنباله رو یک مدیر خوب باشید

اما در نقش یک مدیر، معنای وظیفه‌ای که بر عهده گرفته‌اید به گونه ای متفاوت بیان می شود زیرا مدیر با مسئولیتی که قرار است به اعضا دهد، می تواند نقش موثری در رشد و رونق و تعالی سازمان ایجاد نماید اما آن ها در رسیدن به این چشم‌انداز باید هرآنچه در توان دارن را به انجام رسانند. لازم به ذکر است که رشد و پیشرفت هر فرد تنها در کنار کار کردن و تقسیم درست وظایف بین افراد صورت خواهد گرفت. مدیر موظف است تا برای تقسیم کردن مسئولیت ها ابتدا اهداف سازمان را برای افراد گروه به طور صحیح تعریف کرده و پس از آن مشغول به تقسیم کار شود. بدین صورت اگر کسی قصد داشته باشد تا به یک مدیر نمونه تبدیل گردد، بایستی نسبت به دریافت گواهینامه MBA اقدام کند.

  •  عملیات روزانه یک مدیر: نقش اصلی یک مدیر تضمین عملکرد روزانه یک بخش یا گروهی از کارمندان است. استخدام کارمندان و شناسایی فرد مورد نظر: بیشتر کارفرمایان انتظار دارند که مدیران شان مصاحبه، استخدام و آموزش کارمندان جدید را انجام دهند.
  •  تنظیم اهداف: یک مدیر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را برای اطمینان از ماندگاری یک شرکت در نظر می گیرد.
  •  رابط بین مدیر عامل و کارمندان: اگرچه یک مدیر به طور معمول بر گروهی از کارمندان نظارت دارد، اما مدیران نیز به طور مؤثر با کارفرما نیز ارتباط برقرار می کنند و اطلاعات لازم را به بعد های مختلف شرکت انتقال می دهند.
  •  مدیریت و رهبری: مدیران نقش مدیریت و رهبری کل واحد خود را برعهده دارند و بایستی پاسخگوی عملکرد تیم نیز باشند.
  •  نمایندگی: مدیران مؤثر بر کارمندان خود اعتماد دارند و وظایف خود را براساس نیاز شرکت به آن ها واگذار می کنند.
  •   دادن انگیزه: یک مدیر به عنوان یک رهبر، بایستی به کارمندان انگیزه دهد و محیطی را ایجاد نماید تا کارمندان فرصت هایی را برای شکوفایی استعداد های شان پیدا کنند.
  • انجام کلیه سیاست اجرای: مدیریت باید مسئولیت پذیر بودن را به تک تک کارکنان آموزش دهد تا آن ها بتوانند در نبود او سیستم را اداره نمایند.
  •  آموزش: اگر فناوری ها یا سیستم های جدیدی به تجارت معرفی شود، کارفرمایان برای آموزش کارمندان به مدیران مراجعه خواهند کرد.
  •   ارزیابی: در این بخش مدیر موظف است تا شرایطی را برای کارمندان فراهم کند و آن ها بتوانند در آزمون ها نمره خوبی دریافت کرده و پس از ارزیابی به سمت بالاتری دست پیدا کنند. 

آیا شرکت در دوره های MBA برای پیشرفت فردی نیز موثر است؟

همان طور که می دانید هر فردی برای اداره زندگی خود بایستی اقداماتی را به انجام رساند که مدیریت یکی از مهم ترین آن ها به شمار می رود. لازم به ذکر است که یادگیری و کسب  اصول و مهارت های مدیریتی می تواند در پشت سر گذاشتن بحران ها و مشکلات هر فرد بسیار موثر واقع شود. در نتیجه فردی می تواند به زندگی اش رونق ببخشد و توسعه فردی و خانوادگی را برای خود در نظر بگیرد. آموزش مدیریت حرفه ای کسب و کار یکی از شاخه های مدیریت است که در تمامی مراحل زندگی خصوصا در دوران جوانی و میان سالی همه افراد به کمک آمده و باعث می شود تا به نوعی از درگیر شدن با مشکلات رهایی یابند. این مسائل شامل پیدا کردن شغل، انتخاب همسر، گذشتن از معضلات، مشکلات خانوادگی، اختلال در روابط خانوادگی می شوند که افراد هر روزه  با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بدین صورت شرکت در  دوره های mba و یا مدیریت حرفه ای کسب و کار می تواند تمامی نکات مدیریت، کنترل و رهبری تیم را به فرد آموزش دهد و در کنار آن، نکاتی فرا گیرد که در تمامی مراحل و مشکلات زندگی راه گشای وی باشد. بنابراین به علاقه مندان پیشنهاد می شود تا برای شرکت در دوره های مدیریت حرفه ای کسب و کار درنگ نکنند و در مجموعه ای عالی و معتبر نظیر  موسسه ی آموزش عالی آزاد فن پردازان ثبت نام نمایند. همچنین برای استفاده از مزیت های این مجموعه بهتر است در پایان دوره با اخذ مدرک معتبر مدیریت حرفه ای کسب و کار، فرصت های شغلی فوق العاده ای را برای خود به وجود آورند. در کنار آن آموزش دوره MBA باعث می شود تا پیشرفت و ارتقاء شغلی برای شخص پدیدار گردد و  بلکه تمامی جنبه های شخصیتی هر فرد را تحت تاثیر قرار داده و سازمان دهی ذهنی و بهبود جنبه های شخصی را برای فرد به ارمغان آورد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها