با مدیریت مالی، زندگیتان را دگرگون کنید!

با مدیریت مالی، زندگیتان را دگرگون کنید!

با مدیریت مالی، زندگیتان را دگرگون کنید! | مدیریت مالی  در زندگی افراد خصوصاً زوج های جوان بسیار مهم است اما علی رغم اهمیت بالایش، متاسفانه در دوران تحصیلات  ابتدایی و تکمیلی، هیچ آموزشی در این مورد به افراد داده نمی شود. اگر تمامی ما می دانستیم که چگونه امور مالی زندگی مان را مدیریت کنیم، در واقع امروز حال و روزی بهتر داشتیم. قطعا با مدیریت مالی مناسب بسیاری از مشکلات پیش پا افتاده را که امروز به عنوان بحران های بزرگ زندگی داریم، برطرف می شد. اگرچه تمامی فیلسوفان و اندیشمندان بر این باور هستند که پول به خودی خود ارزشی ندارد، اما وجودش در زندگی بسیار مهم است، فقط ارزش ندارد که به خاطر آن دست به هر کاری زد. اگر پول باشد بسیاری از کارها را می توان انجام داد. قطعاً بسیاری از افرادی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده پولی در دستالن خود دارد، اما سوال این است که چرا بعضی از آنها بعد از گذشت یک سال سر و سامان گرفته و بقیه با مشکلات بی شمار قرض، بدهی و مشکلات مالی مواجه می شوند و دست خود را به سمت خانواده هایشان دراز می کنند. در این مقاله قصد داریم مشکلات عدم آموزش مدیریت مالی صحیح را در زندگی بیان کرده به دنبال راه حل آن باشیم، پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که به تازگی با همسرتان زیر یک سقف رفته‌اید، حتما این مقاله را دنبال کنید با ما باشید و آموزش مدیریت مالی را فرا بگیرید.
 

با مدیریت کار تیمی دنیا را دگرگون کنید!

 یادگیری مهارت امور مالی

یکی از موارد ضروری آموزش به افراد آموزش مدیریت مالی در زندگی است، چه خوب میشد اگر می توانستیم این آموزش را در دوران مدرسه فرا بگیریم اما متاسفانه آموزش مدیریت مالی در هیچ جای متون درسی مدارس یافت نمی شود. اگر بتوانیم به بچه های مان در کنار مهارت های درسی برای زندگی کردن، مهارت های زندگی را یاد دهیم، قطعاً در آینده آنها می توانند برای هر مسئله، حل مشکل، برقراری ارتباط موثر، تصمیم گیری و ...  قدم های مهمی بردارند.  در این خصوص، مهمترین راس برقراری مدیریت صحیح مالی و آموزش مدیریت مالی در خانواده، خانم ها  و یا مادران آینده هستند. تمامی خانم ها بایستی این مهارت مهم زندگی را یاد بگیرند باید به این نکته مهم توجه کرد که پشت سر هر مرد موفقی حتماً زنی مدبر و آگاه وجود دارد، چنین زنی می‌تواند با تدبیر هایی اساسی مانند پس انداز، صرفه جویی، دوراندیشی و دلسوزی با درآمد های معمولی همسرش را به سمت بی نیازی و پولدار شدن به پیش برده و این تدابیر مالی مناسب را بعد از رسیدن ایشان به جایگاه مناسب اقتصادی باز هم دنبال کرده و ادامه دهد. شاید دانستن این نکته بسیار مهم باشد که برای پی بردن به راز موفقیت در عرصه مالی در زندگی زناشویی، باید از زاویه دید خانم ها به مسائل مالی نگاه کرد. عموما زندگی هایی که دچار  مشکلات مالی می شوند به این علت است که خانم های آن خانواده به لحاظ مدیریتی قدرت و توانمندی لازم برای مدیریت مالی آن خانواده را نداشتند.

خانم های مدبر خانه، مدیران کارآمد زندگی

معمولا خانمهای خانه با درایت و تدبیر می‌توانند اعتماد لازم را از سمت شوهرشان برای در دست گرفتن مدیریت مالی خانواده به دست آورند. هنگامی که خانم ها برنامه مدیریت امور مالی خانه را در دست بگیرند می ‌توانند با لطافت و روحیه ی زنانه، کاروان زندگی را به سمت قله های موفقیت به پیش ببرند، قطعاً یکی از قله های موفقیت نیز توانمندی مالی و نهایتاً ثروتمند شدن است. اگر زنی این زیرکی را نداشته باشد، حتماً باید مهارت مدیریت امور مالی را فرا بگیرد.
 

با مدیریت کار تیمی دنیا را دگرگون کنید!

 این مسئله از اوایل دوران آشنایی و ازدواج نیز باید مشخص شود، چه بهتر است زمانی که افراد برای آشنایی با یکدیگر پیشقدم شده و به اصطلاح به خواستگاری می روند به جای پرسیدن علایق فردی گاهی هم در مورد نگرش اقتصادی و پولدار شدن سوالاتی بپرسند. چقدر خوب است که اگر زوجین قبل از رسیدن به مرحله ازدواج در همان مجالس معارفه اولیه درباره دیدگاه های اقتصادی و مالی یکدیگر سوال کنند و از دیدگاه هم باخبر شوند، چرا که اگر مردی در زندگی قصد میلیاردر شدن داشته باشد و البته زن خانواده نگاهش برای پولدار شدن به این معنا است که به اصطلاح شلوار شوهرش دوتا شده، مسلماً این دو زوج در مورد امور مالی به جایی نخواهند رسید و برعکس آن هم نیز صادق است اگر زنی که می‌خواهد شوهرش به رفاه مالی و ثروت برسد با مردی که دیدگاهش این است که دنیا ارزشی ندارد و تنها بایستی امروز را خوش بود و بس زندگی کنند، به جایی نمی رسند. در جوامع توسعه یافته این دیدگاه ها بسیار اهمیت دارند چراکه تناقض دیدگاه‌های زوجین با هم به سرعت در زندگی مشترک شان ایجاد اختلاف و بحران های های اساسی می کند. 

تعامل مالی در زندگی چیست؟ 

یکی از بحث‌هایی که امروزه درباره زندگی های مشترک بسیار مطرح می شود مسئله تعامل مالی و به اصطلاح تفاهم مالی است،  این به این معنی نیست که زوج های جوانی که قصد زندگی مشترک با یکدیگر را دارند بایستی از لحاظ سطح مالی در یک سطح باشند بلکه به این معناست که نگرش آنها به مسئله اقتصادی در زندگی چگونه است. اینکه هر دو زوج بخواهند نسبت به ۱۰ سال آینده در چه جایگاه مالی باشند و در پیمودن این مسیر با هم تفاهم داشته باشند بسیار مهم است. هنگامی که نتوانیم برای مسائل مهمی مانند مسائل مالی  برنامه ریزی خوبی داشته باشیم در واقع خود را اسیر دسته برنامه ریزی دیگران کرده ایم. در این شرایط به راحتی هر هزینه ناخواسته ای بر ما وارد شده و مانند یک پتک بر سر زندگیمان کوبیده می شود. بنابراین زوج های جوان بایستی به دنبال آموزش مدیریت مالی صحیح در زندگی باشند و بدون برنامه ریزی مالی وارد زندگی زناشویی نشوند. این برنامه ریزی مشروط رعایت یک سری اصول است که در ادامه مقاله آنها را مرور خواهیم کرد: 

  •  تفاهم اقتصادی 
  •   دارابودن چشم انداز مالی روشن در ازدواج
  •  تعیین میزان پس انداز ماهانه
  •     مشخص کردن نان آور خانه ( یکی از زوجین یا هر دو)
  •    افتتاح حساب مشترک زوجین 
  •   تعیین مدیر اموری مالی مناسب در خانواده 

تفاهم اقتصادی داشته باشید.

مسئله مهم  در راه رسیدن به چشم‌انداز موفق مالی، مسئولیت دو طرفه زن و مرد است. هر دو طرف باید با یک هدف مشترک به پیش رفته و در راه رسیدن به آن تلاش مضاعف داشته باشند. در واقع شیرینی بی نیازی و ثروتمند شدن در زندگی مشترک، به احساس رضایت دو طرف وابسته  است و اگر قرار باشد یکی از زوجین به تنهایی خانواده را به سمت موفقیت مالی بکشاند در انتها به جای لذت صرفاً خستگی و فرسودگی برجای می‌ماند.

چشم انداز مالی روشنی در خانواده مشخص کنید.

 یادتان باشد که این مسئله و روشن بودن آن بسیار مهم است، چرا که در نتیجه خستگی و فرسودگی مشکلاتی مانند پنهان‌کاری پیش می آید و هر کدام از ترس روز مبادا به فکر دوختن کیسه جداگانه ی مالی می افتند. در این خانواده‌ها دیگر اعتماد از بین می‌رود و اشتراک آنها به زندگی مجزای مالی تبدیل شده که همفکری و همدم بودن در آن از بین می رود.

با مدیریت کار تیمی دنیا را دگرگون کنید!

برای تایید شدن از سمت دیگران آرامش را از خود سلب نکنید.

متاسفانه بسیاری از ما قسمت عمده آرامش اعصاب پول عمر و داشته های مان را صرف این می کنیم که دیگران ما را تایید کرده و به نوعی برایمان کف بزنند این در حالی است که در قبال به دست آوردن تایید دیگران آرامش و آسایش خودمان را از دست می‌دهیم. مثلاً زوج جوانی را مجسم کنید که در اوایل زندگی شان میز ناهار خوری ۱۲ نفره در منزل شان دارند که شاید سالانه حدود ۳ یا ۴ بار در مهمانی هایشان از آن استفاده می کنند اما در طول سال همواره از بزرگ بودن این میز ناهار خوری در فضای خانه ی کوچکشان عذاب می کشند، حالا اگر این زوج بچه‌دار هم بشوند، آن بچه به سختی می‌تواند در خانه بازی کند، چون میز ۱۲ نفره که شاید اصلا به وجودش نیازی نباشد، تمام فضای خانه را اشغال کرده است. بنابراین به جای صرف هزینه هایی که نه تنها تاثیری در رشد مالی نداشته بلکه مشکل ساز می‌شوند، بهتر است افزایش توان مالی خانواده را در نظر گرفته و راههای پس انداز را یاد بگیریم.

پس انداز کردن را یاد بگیرید.

در بسیاری از کشورهای اروپایی مردم عموماً به شکل هفتگی زندگی می‌کنند، یعنی به صورت هفتگی کار کرده  و همچنین هفتگی کسب درآمد می‌کنند. آن وقت در تعطیلات آخر هفته به تفریح مورد علاقه شان میپردازند و تفکر شان این است که بایستی در آخر هفته لذت برد اما ما در این کشور به گونه‌ای دیگر زندگی میکنیم. چند نفر از افراد را می شناسید که تعمیرات خانگی منزل و یا بازسازی منزل شان را خودشان انجام می دهند و یا از وسایل قدیمی کنارگذاشته شان استفاده می کنند اما این تفکر در خانواده های کشورهای توسعه یافته کاملاً وجود دارد.  در آپارتمانهای کوچک ما عمدتاً وسایلی هست که وجودشان هیچ ضرورتی ندارد اگر در انباری های خانه را باز کنیم به قدری وسایل اضافه و بی استفاده می‌بینیم که خودمان خنده مان می گیرد، از عمده وسایلی که برایشان هزینه کرده ایم اصلا استفاده نشده و پول آنها به راحتی از جیب ما رفته است. به عبارتی زندگی پیچیده ای داریم اول اینکه روح و روانمان آسایش ندارد و دوم اینکه پول هایی را که به سختی به دست می‌آوریم به راحتی برای خرید وسایل  ضروری از دست می‌دهیم برای همین است که زن و شوهر با هم از صبح تا شب کار می‌کنند اما در آخر ماه هشت شان گرو نه اشان است. اگر هزاران ساعت هم کار کنیم ولی یک ساعت فکر نداشته باشیم و مدیریت مالی را یاد نگیریم تا آخر عمر باید به همین شکل با سر بدویم.

کادو و مهمانی دادن، دشمن مدیریت امور مالی را بشناسید.

یکی دیگر از مهم‌ترین اشتباهاتی که زوج‌های جوان در ابتدای زندگی مرتکب ان می‌شوند مسئله مهمانی دادن و هدیه دادن های بیشمار است. در واقع این مسئله بر می گردد به عدم یادگیری مهارت نه گفتن در زندگی، این که از کودکی به ما یاد داده نمی شود که در مقابل چه مسائل و خواسته‌هایی ایستادگی کنیم و نه بگویم، به عنوان مثال در جشن تولد دوستانمان کادویی بسیار گران‌قیمتی می‌خریم تا بگویند فلانی عجب کادویی خریده، درحالیکه انگیزه کادو دادن در گذشته صرفاً برای به یاد بودن، ارج نهادن و احترام گذاشتن به طرف مقابل بود. اما ما آن را ابزاری کرده ایم تا توانمندی خودمان را به رخ دیگران بکشیم. مهمانی دادن هم به همین شکل است یک زوج جوان ممکن است ماه ها برای یک میهمانی پول پس انداز کرده و در آن مهمانی انواع و اقسام غذاها را صرف کنند و در واقع خود مجبور باشند تا یک هفته غذای مانده بخورند. زوج های جوان بایستی در مقابل این هزینه‌های غیرضروری ایستادگی کرده و قاطعانه بگویند نه، اولین کادو برای این گونه زوج‌ها بسیار مهم است.کادویی ارزان اما ارزشمند ببرید، میهمانی ساده اما صمیمی بگیرید. مهم این است که نهایتا شما احساس خوشبختی کنید نه اینکه دیگران شما را بخاطر سفره رنگین تان تشویق کنند. 

مقایسه کردن ممنوع! 

برای این که بتوانید چشم‌انداز مالی صحیحی داشته باشید هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.  بهتر این است که همواره موقعیت مالی سال قبل خود را با سال بعد خود بسنجید نه اینکه موقعیت فعلی خود را با موقعیت مالی دیگران مقایسه کرده و حسرت بخورید چراکه چنین مقایسه هایی نه تنها هیچ کاری از پیش نمی برد بلکه مخرب و تحقیر کننده نیز هست. 

 عجله کردن ممنوع!  

هرگز عجله نکنید قرار نیست حالا که زندگی مشترک تان  را آغاز کرده اید، همین فردا خانه بخرید، قرار نیست فردای روزی که زندگی مشترک‌تان را آغاز کرده اید بتوانید ماشینی را که دوست دارید بخرید، بلکه با پس انداز کردن و گذشت مدت زمان مشخصی می توانید  کارهای مورد علاقه خویش را انجام دهید. 

ثروت اندوزی و افزایش ثروت آرزوی همه ی انسان هاست. هیچ تفاوت ندارد که موقعیت فعلی شان چگونه باشند، اگر ثروتمند باشند، دوست دارندکه ثروتمندتر شوند، اگر فقیر باشند می‌خواهند که از نظر مالی تامین شوند و در این بین افراد متوسط دوست دارند که به جایگاه بالاتر روند. علیرغم اینکه همه ما دوست داریم ثروتمند شده و جایگاه خود را ارتقا دهیم اما خیلی از ما در راه رسیدن به این هدف خسته شده و از ادامه راه به طور صحیح و موثر دست بر میداریم. بسیاری از ما کلافه شده و گلایه می کنیم که فرصت های مان را از دست داده سرنوشت خود را تغییر داده ایم، اما آنچه که در این میان صرفاً تعداد کمی از افراد می‌توانند آن را درک کنند این است که با کمی برنامه ریزی به راحتی می شود به این هدف دست پیدا کرد. در واقع کلید به دست آوردن ثروت بیشتر نزد خودمان است اینجاست که اهمیت برنامه ریزی مالی در زندگی کاملاً مشخص میشود امروز اگر بتوانیم با مردم صحبت کنیم و فهرستی از دغدغه ها و خواسته هایشان را تهیه کنیم متوجه خواهیم شد که مسائل اقتصادی و مالی در رتبه برترین فهرست ها قرار می گیرد چرا که پول نقش مهمی در زندگی افراد بازی کرده و اهمیت زیادی در سطح رفاه خرسندی و شادمانی آنها دارد. علاوه بر این اقتصاد تورم محوری که در کشورمان حاکم است باعث شده که اهمیت این موضوع در کشور بسیار زیاد شود. 

در دنیای پیچیده امروزی، مسلماً تخصص محوری، نقش اصلی در زندگی و کسب و کارهای ما  ایفا می کند و از سوی دیگر مشکلات مالی نظیر تورم و نابسامانی‌های ارزی، کیفیت زندگی همه افراد را به چالش می کشد. تنها راه رهایی از این مشکلات تسلط بر روشهای مدیریت امور مالی است، با تخصص در این زمینه و یادگیری مهارتهای آن به راحتی می توانید تمامی مشکلات در این زمینه را برطرف کرده و چشم انداز مالی خوبی برای خود رقم بزنید. با کمی تأمل و استفاده از تکنیک های مدیریت مالی در زندگی و کسب و کار خود به آسانی از نتایج به کارگیری مدیریت مالی در زندگی خود بهره مند خواهید شد و نتایج آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهید دید. چرا که با استفاده از ترفندهای مدیریت مالی در زندگی، تمامی چالش‌های مالی زندگی را به راحتی در دراز مدت برطرف کرده و با آینده نگری و پس اندازهای مداوم میتوانید شرایط مالی خوبی برای خود رقم بزنید.

حال که با اهمیت آموزش مدیریت مالی صحیح در زندگی آشنا شدید، اگر تاکنون اصول و روشهای مدیریت مالی صحیح در زندگی را یاد نگرفته اید می توانید به موسسات آموزش معتبر در جای‌جای ایران مراجعه کرده و دوره مدیریت امور مالی را خریداری کنید چراکه با این کار قدم بزرگی برای پیشرفت زندگی خود برداشته اید در این میان موسسه آموزش عالی فن پردازان نیز دوره مدیریت امور مالی را به نحوی بسیار جامع و کامل ارائه نموده است. بعد از مطالعه و گذراندن سرفصل های آموزشی این دوره ها می توانید گواهینامه مدیریت مالی یا مدرک مدیریت مالی را دریافت کنید. پس درنگ نکنید و همین حالا قدمی برای پیشرفت  زندگی خود بردارید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها