با مدیریت بازاریابی، بازار را متحول کنید

با مدیریت بازاریابی، بازار را متحول کنید!

با مدیریت بازاریابی بازار را متحول کنید. | بازاریابی در مفهوم اقتصادی آن عبارت است از: فرآیندی مدیریتی که از طریق آن خدمات و محصولات از حالت انتزاعی و مفهومی خارج شده و به صورت کاملا عینی به مشتریان عرضه و ارائه می شوند. همان طور که اطلاع دارید برای اینکه خدمات و محصولات از شکل مفهومی در بیایند تا به دست مشتری برسند، به چیزی بیش از تبلیغات نیاز است. البته واضح ترین مرحله ی عبور از مفهومی بودن تولید و یا خدمات تا مشتری، خلق خود محصول است. حال با توجه به این تعریف، بایستی بگوییم که بازاریابی شامل توسعه ی محصول هم می شود.
در واقع در تعریف دقیق بازاریابی بایستی چهار مورد را مد نظر داشت:

 

  1. شناسایی، توسعه و انتخاب محصول
  2. تعیین قیمت و ارزش محصول
  3. تبلیغ محصول به منظور بالابردن آگاهی مخاطبان 
  4. انتخاب محل توزیع محصول که از طریق آن محصول و یا خدمات در دسترس مشتری قرار بگیرد.

البته به بیان ساده تر می توان چنین گفت که بازاریابی به تمامی اقداماتی گفته می شود که برای ارائه ی محصول به بازار انجام گیرد. در واقع تعریف بازاریابی شامل همه ی موارد می شود از خلق محصول گرفته تا تبلیغات محصول و یا خدمات و ارائه ی آن به بازار 
همان طور که متوجه شدید، بازاریابی فراتر از تبلیغات یک محصول است و این در حالی است که اکثر مردم بازاریابی را با تبلیغات مترادف می دانند. بازاریابی، دقیقا از لحظه ای که ایده ی تولید یک محصول در ذهنتان شکل می گیرد شروع می شود و بسیار بیشتر از تلاش هایی است که برای تبلیغ یک محصول تا رسیدن آن به دست مشتری انجام می گیرد است.

دوره مدیریت بازرگانی

بازاریابی چیست؟

ممکن است با خود فکر کنید، بازاریابی، خوب خیلی راحته! چرا باید تعریفش کنم؟ اما برای اینکه بتوانیم تعریف درستی از بازاریابی ارائه دهیم، باید ببینیم که به عنوان مدیر کسب و کار، چه وقت در حال بازاریابی هستید و چه موقع نیستید؟
فکر می کنم که همه با هم، هم عقیده باشیم که هنگامی که در حال انجام تبلیغات برای ارائه ی خدمات و یا محصولات خود هستیم در واقع در حال بازاریابی هستیم و می خواهیم که برای خدمات و یا محصولات خود مخاطب پیدا کنیم. البته بین بازاریابی و تبلیغات معمولا تفاوت های کوچکی وجود دارد که بعدا به آن می پردازیم.

آن زمان که مشغول نوشتن پست های جدیدتان در فیسبوک یا اینستاگرام هستید که مستقیما ربطی به فروشتان ندارد و یا هنگامی که جلسه ی کاری دارید و در حال گفتگو هستید و یا زمانی که ایمیل مشتری را پاسخ می دهید و یا با او تلفنی صحبت می کنید ویا فراتر از این ها هنگامی که با لباس راحتی روی مبل لم داده و مشغول نوشیدن قهوه هستید و در ذهن تان به یک محصول و یا خدمات جدید فکر می کنید و غرق در افکار خود هستید هم در حال بازاریابی هستید.

چه آگاهانه، چه غیر آگاهانه شما در تمامی این لحظات در حال بازاریابی هستید. پس اجازه بدهید که تعریف جامعی از بازاریابی ارائه دهیم و بگوییم که چطور می شود برای رشد کسب و کار کوچک از آن استفاده کرد.

بازاریابی، برندینگ و تبلیغات

قبل از اینکه به بررسی و تحلیل مفهوم بازاریابی و نحوه ی انجام آن بپردازیم، بیایید اول ببینیم که بازاریابی شامل چه چیزهایی نمی شود تا بتوانیم درک روشن تری از موضوع داشته باشیم.
قبلا اینطوربیان کردیم که تبلیغ محصول جزیی از بازاریابی است، پس باید این سوال را مطرح کنیم که آیا بازار یابی و تبلیغات یکی هستند؟ در پاسخ به این سوال به طور قطع باید بگوییم خیر.
تبلیغات  معمولا کارهای معینی را شامل می شود که صاحبین کسب و کار به منظور جلب توجه مخاطبان و مشتریان به محصول یا خدمات خود  انجام می دهند. به مجموع ی این اقدامات ، تبلیغات گفته می شود که می تواند از پخش تراکت تبلیغاتی گرفته تا پخش ویدئو های فیسبوکی و حضور در تلویزیون ها داخلی و خارجی و .. متغیر باشد.

ازآنجایی که تبلیغ محصول باید جزیی از امور بازاریابی شما باشد، تبلیغات به زیر مجموعه ی استراتژی بازاریابی تبدیل می شود.
استراتژی بازاریابی معمولا انجام تبلیغات را دربرمی‌گیرد اما باید سایر مدل های تبلیغاتی را شامل شود، مثلا اهدا محصولات به عنوان جایزه، شرکت در شبکه‌های اجتماعی، ارائه ی محصولات به عنوان تست، ارائه ی رایگان محصول، مقاله نویسی، پخش تراکت و ...

دوره مدیریت بازرگانی

ممکن است که واژه ی برندینگ را نیز شنیده باشید، آیا مفهوم برندینگ را می دانید؟ برندینگ نیز مانند بازاریابی برای ارائه ی هر محصول و یا خماتی مورد نیاز است اما اگر تمامی امور از خلق محصول تا قیمت گذاری و ارایه ی آن به بازار، مفهوم بازاریابی را شامل می شود، پس جای برندینگ کجاست؟
به بیان ساده و مختصر، مفهوم برندینگ به شخصیت و کاراکتری گفته میشود که برای شرکت و یا کسب و کار خود می سازید و این کاراکتر فراتر از خدمات یا محصولی است که ارائه می دهید. و البته بازاریابی نحوه ی اجرا و نمایش کاراکتر در ارائه محصول به بازار است.

حال که تقریبا با مفهوم بازاریابی آشنا شدیم، می خواهیم که مفهوم بازاریابی را به شکل عملی بررسی کنیم. اجازه دهید اینگونه شروع کنیم که چطور یک محصول را بازاریابی می کنیم؟
برای اینکه بتوانید محصولی را بازاریابی کنید،ابتدا باید با یک محصول خوب شروع کنید. محصول خوب تنها یک محصول با کیفیت عالی نیست بلکه محصولی متناسب با نیاز بازار است.
به همین علت است که اولین گام انجام بازاریابی، تحلیل و بررسی بازار است. قبل از اینکه ایده ی خلق یک محصول در ذهن تان نقش ببندد، بایستی بازار ان محصول را بسنجید. آیا ایده‌ی خلق محصول تان جدید است و یا قبلا هم چیزی نظیر آن به بازار ارائه شده است. اگر پاسخ مثبت بود که باید دید وضعیت فعلی آن در بازار چگونه است؟ چه طور ارائه می شود و نظر مشتریان درباره اش چیست؟

آیا محصولات فعلی موجود در بازار معایب و نقایص بزرگ دارند که ایده ی ذهنی شما این معایب را برطرف می کند. اگر جواب مثبت است که باید چگونگی آن را بررسی کرد و اگر خیر باید عیوب آن را پیدا کرد و در جهت رفع آن اقداماتی انجام داد که با خلق ایده ی جدید مرتبط باشد. پاسخ به این سوال که چه چیزی محصول شما را بی رقیب و منحصر به فرد می کند و یا اینکه چرا مشتریان باید محصولات شما را به محصولات رقبایتان ترجیح دهند و یا آیا بازار گنجایش ورود محصولات جدید را دارد و یا اینکه شرکت های رقیب قبلا بازار این محصول را اشباع کرده اند، معمولا به مبحث برندینگ برمی گردد اما زیر مجموعه ی بازاریابی هستند. اگر واقعا قصد دارید، در بازاریابی موفق عمل کنید، نباید محصولی تولید کنید که تقاضایی در بازار برای آن وجود ندارد. تلاش کنید که با شرکت های شناخته شده و بزرگ رقابت کنید.

بازاریابی در واقع از همان لحظه‌ای شروع می‌شود که به تولید محصول فکر می‌کنید و به این می‌اندیشید که چطور آن را به بازار ارائه دهید.

دوره مدیریت بازاریابی

 انواع بازاریابی کدامند؟

  • بازاریابی درخواست به اقدام Call to Action Marketing
    این نوع بازاریابی جزیی از بازاریابی دورن سیستمی است که از طریق یک بنر تبلیغاتی، متن و یا یک تصویر انجام می شود به شکلی که باعث می شود که فرد به کلیک کردن روی آن ترغیب شده و وارد سایت مورد نظر شود. بدین شکل که این ورود نهایتا به یک فروشگاه ختم شده و ورود را به فروش تبدیل کند.
  • بازاریابی Alliance Marketing
    این نوع بازاریابی بدین شکل است که چند شرکت با یکدیگر همکاری می کنند تا بتوانند یک محصول و یا خدمتی را در بین مرم جا انداخته و به فروش برسانند. در این حالت هم سود بیشتری برای سرمایه گزاران فراهم می کنند و هم تاثیر بیشتری بر وضعیت بازار خواهند داشت.
  • بازاریابی محدود Close Range Marketing
    این نوع بازاریابی به وسیله ی استفاده از تکنولوژی هایی  مانند Wi-Fi یا Bluetooth در راستای تبلیغ محصولات و خدمات در نزدیکی محل حضور مشتریان انجام می شود.
  • بازاریابی ابری Cloud Marketing
    این گونه بازاریابی به طور معمول در فضای وب انجام می گیرد و تمامی امکانات و ابزارهای بازاریابی تحت فضای آنلاین جابه جا می شود که مخاطبین دراین نوع بازاریابی می توانند آن را استفاده کرده و یا به اشتراک بگذارند.
  • بازاریابی مشارکتی Affinity Marketing
    این نوع بازاریابی، سبب ایجاد یک رابطه عمیق بین برندهای مکمل می گردد، از طرف دیگر این نوع بازاریابی برای هر دو شرکت منفعت به همراه دارد به شکلی که  وقتی که یکی از شرکت ها در جهت کسب درآمد می کوشد، دیگری درحال ایجاد ارتباط با مشتریان جدید است.
  • بازاریابی گروه اجتماعی Community Marketing
    این تکنیک بازاریابی معمولا برای رفع نیازها و احتیاجات مشتریان موجود در یک منطقه ی جغرافیایی و یا در گرو ه های اجتماعی است و با جذب مخاطبین و مشتریان جدید از خارج از گروه مورد نظر مخالف است.
  • بازاریابی محتوا Content Marketing
    در این مورد، محتوا و متن های تبلیغاتی  تولید شده و در بسترهای مختلفی منتشر می شود. هدف از انتشار این گونه محتوا و یا متن ها، ارائه اطلاعاتی در مورد محصولات یا خدمات به مشتری بالقوه و تأثیرگذاری بر آن، بدون استفاده از ابزارهای سنتی فروش است.
  • بازاریابی مفهومی Context Marketing
    در این نوع بازاریابی، تمرکز بر خدمات و مشخصات محصول نیست، بلکه به معنای انتقال محتوا به افراد مناسب، از کانال مناسب و در زمان مناسب است.
  • بازاریابی با نمونه رایگان Free Sample Marketing
    این نوع بازاریابی مانند بازاریابی شبه رایگان نیست، چرا که هم بر ارائه ی محصول رایگان تکیه دارد و هم معتقد است که با ارائه ی رایگان محصول، مشتری را با محصول جدید آشنا کرده و او را برای خرید در آینده ترغیب می کند.
  • بازاریابی دیجیتال Digital Marketing
    این نوع بازاریابی  معمولا با استفاده از ابزارهایی مانند تجهیزات دیجیتال مانند تلفن همراه هوشمند، تبلت، رایانه، بیلبوردهای دیجیتال برای مطلع نمودن شرکای تجاری و مشتریان در مورد کالا و خدمات می پردازد. بازاریابی اینترنتی، فاکتور کلیدی در بازاریابی دیجیتال است.
  • بازاریابی مستقیم Direct Marketing
    این نوع بازاریابی اشاره به روشی دارد که سازمان یا شرکت از طریق آن به صورت مستقیم و بدون واسطه با مشتری خویش ارتباط برقرار می نمایند، مانند ایمیل، نامه، پیامک، پوستر و سایر ابزارهای ترویجی.

اکنون که مختصراً با انواع بازاریابی آشنا شدید، وقت آن رسیده است که یاد بگیرید اصول اولیه را شروع کنید. اما چنین چیزی چطور ممکن است. به راحتی می توانید با شرکت در دوره مدیریت بازاریابی و آموزش مدیریت بازار یابی در طی دوره، با تمامی تکنیک ها و ریزه کاریهای آموزش بازاریابی به صورت حرفه ای آشنا شوید و به راحتی آن ها را به صورت عملی به کار گیرید. ضمن اینکه دردوره آموزش بازاریابی می توانید تمامی استراتژی های جدید تبلیغاتی را یاد بگیرد. البته از آنجایی که شرکت در دوره مدیریت بازاریابی در موسسات آموزشی نامعتبر، پیامدی جز اتلاف وقت و هزینه در بر ندارد، لذا ما به ما شرکت دردوره مدیریت بازاریابی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را پیشنهاد می کنیم.


چرا بازاریابی و فروش مهم است و اصولاً بازاریابی و فروش چیست؟

مطمئنا تعجب می کنید وقتی این جمله را بشنوید که بازاریابی همه چیز است و همه چیز بازاریابی است. استیون سن می گوید، "هر فردی به واسطه ی فروش چیزی گذران زندگی می کند."
به منظور پی بردن به اهميت و ضرورت موضوعِ فروش و بازاريابي، بايستی به نکته ی مهمی اشاره کرد، همه ما در هر شغل و یا صنفی که هستیم، جدا از انجام وظایف کاری خود یک بازاریاب هستیم، يك فروشنده هستيم. تمامی کارهایی که انجام می‌دهیم، تمامی اتفاقات پیرامون مان، هنگامی كه نفس مي كشيم، استراحت می کنیم، راه میرویم، کار می کنیم، لباسی که می‌پوشیم، انجام همه این کارها به نوعی جزو فرايند بازاریابی و فروش است.

برای مثال، فروشنده‌ای که انوع لباس ها را می‌فروشد، با فروشِ لباس می تواند زندگی ‌کند و بواسطة جذب مشتریانی که به مغازه‌اش مي آيند، روزگار خود را سپری می کند. معلمی که علم و دانش خود را در اختیار دیگران می گذارد، با فروشِ علمِ خود، زندگی می‌کند. راننده اي كه با ماشین خود مسافران را جابجا مي كند و از کار خود راضی بوده و موفق است، مسلما بازاريابي و فروشندگي بهتري در مقايسه با سایر رانندگان نا موفق داشته است.

هر کارمندی که پشت میز کار خود نشسته و مشغول انجام کار است، در واقع مشغول بازاریابی و فروش است. این کارمند وقت خود و اطلاعاتش را می فروشد. گاها ممکن است که ایده ها و صبر خود را بفروشد. نگهبانی که از صبح تا شب، نگهباني می‌ دهد، در واقع دقت، صبر و هوشیاری خود را می‌فروشد و  برای صبر، قوت و قدرتِ خود، بازاریابی می‌کند.
هركس با گذشت زمان برای بازاریابی محصول و خدمات خود، برای بازاریابی ایده ي خود، به نتایج و تکنیک‌هایی دست مي يابد که بسیار ارزشمند است.

این موسسه ضمن به کار گیری اساتید زبده و مجرب، تمامی سرفصل های آموزش مدیریت بازاریابی را در اختیار دانش پذیران قرار داده و در پایان دوره مدرک مدیریت بازاریابی و یا گواهینامه بازاریابی معتبر به دانش پذیران اعطا می کند.
لازم به ذکر است که موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تحت نظارت وزارت علوم، فناوری و تحقیقات بوده و مدارکش از اعتبار بالایی برخوردار است. پس اگر می خواهید در دوره مدیریت بازاریابی شرکت کنید، درنگ نکنید و همین حالا با موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تماس حاصل فرمایید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها