آیا چیزی درباره مالیات و ارزش افزوده می دانید؟

آیا چیزی درباره مالیات و ارزش افزوده می دانید؟ | همیشه موارد مالیاتی بحث برانگیز و و همراه با چالش هستند. برای اینکه در امور مالی و حسابداری دچار مشکل نشوید، خوب است که با مفاهیم گوناگون این مقوله آشنا شوید. یکی از مفاهیم مهم در امور مالی مبحث مالیات بر ارزش افزوده است که در این مقاله از موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان قصد بررسی آن را داریم. ارزش افزوده که ترجمه عبارت  VALUE ADDED  می باشد قوانین مر بوط به خودش را دارد. مثلا ماده سوم قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان می کند که تفاوت میان ارزش کالاها یا خدمات ارائه شده با ارزش کالاها یا خدمات مورد خرید در یک زمان مشخص، ارزش افزوده نام می گیرد. در حقیقت می توان مالیات بر مصرف را همان ارزش افزوده تلقی کرد. در حدود 160 کشور جهان قانون مالیات بر ارزش افزوده  اجرا می شود. هر فرد فروشنده ای باید مالیات بر مصرف  را در زمان ارائه کالا و خدمات به مصرف کنندگان از آن ها دریافت نموده و به عنوان واسطه به حساب سازمان امور مالیاتی کشور منتقل کند. به عبارت بهتر، هر خریدار باید مالیات کالاها یا خدماتی را که دریافت می نماید بپردازد که این مالیات با نام ارزش افزوده شناخته می شود. کالاها و خدماتی که در ازای پول عرضه می شود، دارای مالیات بر ارزش افزوده می شوند.

 

آیا چیزی درباره مالیات و ارزش افزوده می دانید؟

 

دوره مدیریت مالی و حسابداری را حرفه ای آموزش ببینید

اگر می خواهید که در امور مالی مورد سوء استفاده قرار نگیرید و همه اصول و قوانین آن را به خوبی فرابگیرید، ما به شما شرکت در دوره مدیریت مالی و حسابداری موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را توصیه می کنیم. این دوره در جهت آموزش علاقه مندان به مفاهیم و اصول مدیریت مالی و حسابداری برگزار می شود و مدرسین آن همگی دارای سوابق علمی بالا و معتبر می باشند. مزیتی که گذران این دوره برای شما در پی دارد، اخذ مدرک معتبر اتمام دوره مدیریت مالی و حسابداری مورد تائید وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. 

مهلت و شرایط پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

هر۹۰ روز یکبار باید بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده با مهلت ۱۵ روزه به پرداخت این مالیات بپردازید. کسانی که موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند باید ابتدا یک اظهارنامه مالیاتی را ارائه کنند و سپس نسبت به واریز مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند تا به دلیل تاخیر در پرداخت مورد جریمه قرار نگیرند.
قوانین مالیات بر ارزش افزوده در واردات و صادارت
جالب است بدانید که مطابق قانون اجناس و خدماتی که به خارج از کشور صادر می گردند  شامل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی شوند و در رابطه با کالاها و خدمات وارداتی هم باید بدانید که این اجناس در هنگام ورود به کشور، بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی توانند اجازه خروج از گمرک را دریافت کنند.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

اگر بخواهید میزان مالیات بر ارزش افزوده را در فعالیت های اقتصادی محاسبه کنید باید به این صورت عمل کنید که اول ببینید فعالیت اقتصادی مربوطه در چه دسته ای قرار می گیرد. به طور کلی می توانیم کسب و کارهای مشمول این مالیات را در 4 گروه متصور شویم.:

  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در قبال خرید  کالا یا خدمت.
  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در قبال فروش کالا یا خدمت.
  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خرید کالا یا خدمت با در نظر گرفتن عوارض.
  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده فروش کالا یا خدمت با در نظر گرفتن عوارض.

بر اساس مبلغ صورت حساب کالاها یا خدماتی که خریداری می کنید مبلغی که باید بابت مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنید مشخص می شود. در صورتی که برای خرید کالا یا خدمت فاکتوری موجود نباشد، با توجه به مدارک و اسناد بهای آن مشخص و بر اساس قیمت روز محاسبه خواهد شد.
بهای خرید + مالیات و افزودن ارزش جنس = قیمت فروش
قیمت فروش (با احتساب حق دلالی) + درصد مشخص مالیات = قیمت نهایی که باید مازاد آن به خزانه دولت واریز شود. 

خدماتی که مالیات بر ارزش افزوده به آن ها تعلق نمی گیرد

برخی خدمات و کالاها از جمله خدمات پزشکی، دارویی، خدماتی با منافع عمومی، خدمات ایمنی و نجات، مواد غذایی، آتش‌نشانی، خدمات پستی، دادگستری و غیره در بعضی از کشورها مشمول مالیات نمی گردند. به طور کلی می توان گفت که هر کشوری قوانین خودش را در جهت محاسبات مالیات ها و مدیریت مالی امور دارد. به عنوان مثال 4 کشور در اروپا برای موارد دارویی مالیات بر ارزش افزوده را در نظر نمی گیرند. اداراتی همچون آب، گاز، برق و مواردی از این دست، مالیات بر ارزش افزوده را از مالیات هایی که از مشترکین می گیرند کسر می کنند و سهم دولت را پرداخت می نمایند.

 

آیا چیزی درباره مالیات و ارزش افزوده می دانید؟

 

آیا همه کشورها روش اخذ مالیات بر ارزش افزوده را دارند؟

کشورهای توسعه ‌یافته در اروپا بنیان گذاران اصلی روش پرداخت مالیات‌ به عنوان مالیات بر ارزش هستند. اما این دلیل بر آن نمی شود که همه کشورها از این قوانین متابعت کنند و برخی کشورها با دیدگاه اقتصادی متفاوت این قانون مالیاتی را اجرایی نکرده اند و از ان استفاده نمی کنند. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا روش اخذ مالیات تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده جایگاهی ندارد.

موارد معاف از مالیات بر ارزش افزوده کدام ها هستند؟

کالاها و اجناسی وجود دارند که در وارداتشان معاف از مالیات می باشند و از این رو در ارائه اینگونه خدمات نیز نباید مالیات بر ارزش افزوده برایشان پرداخت شود. موارد معافی عبارتند از:

  • محصولات کشاورزی که فرآوری نشده باشند
  • زنبور عسل، دام وطیور زنده، آبزیان و نوغان
  • انواع بذر، نهال، کود و سم
  • اقلامی همچون شکر، نان، برنج، گوشت، قند، شیر، حبوبات، آرد نانوایی، سویا، پنیر، شیر خشک و روغن نباتی
  • موارد تحریری همچون کتاب، دفتر، مطبوعات و سایر اقلام این چنینی

 

مالیات بر ارزش افزوده در یک نگاه کلی

VAT نامیست که برای مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است و مخفف عبارت (Value added tax) می باشد. این مورد، مالیاتی است که به صورت عمومی از اشخاص حقیقی و حقوقی توسط قانونی  که در دولت به تصویب رسیده دریافت می شود و تمامی فعالان حوزه کسب و کارهای مختلف موظف به پرداخت آن می باشند و در صورت عدم پرداخت جریمه هایی در انتظار آنان خواهد بود. به عنوان مثال زمانی که یک ساختمان ساخته می شود و مصرف کننده یا همان خریدار آن را دریافت می نماید؛ باید بابت خدمات گوناگونی که در ساخت آن انجام شده مالیات جداگانه دریافت شود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، مالیات بر ارزش افزوده دارای دسته مصرف، تولید و درآمد است. کسانی که مشمول پرداخت این مالیات هستند باید در موعد مقرر و تا پایان نیافتن مهلتشان نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمایند. هر گونه نقض قوانین مطابق با بندهای قانونی که در موردش وجود دارد، مورد برخورد و جریمه واقع خواهد شد. برخی فکر می کنند که مالیات بر ارزش افزوده فقط مربوط به مصرف کننده است و ارائه دهنده شامل آن نمی شود. اما این تصور اشتباه است و تولید کننده نیز باید این مالیات را پرداخت نماید. امروزه اغلب سیستم های مالیاتی با توسعه فناوری همسو شده اند و این نفوذ تکنولوژی در امور مالیاتی نشان از آن دارد که تا سال 1403 کلیه ادارات مالیاتی از اظهارنامه های الکترونیکی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده استفاده می کنند. طبق قانون کسانی که تولید بیشتری دارند موظف به پرداخت مالیات کمتر و کسانی که مصرف بیشتری دارند موظف به پرداخت مالیات بیشتر می باشند. توجه داشته باشید که اگر درآمد و مصرف به شکل شفاف مشخص باشد، پرداخت مالیات بدون مشکل انجام خواهد شد.

تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده

همانطور که قبلا هم گفتیم، در فرآیند تولید، به ارزشی که بخاطر میزان قیمت یک کالا به آن افزوده می شود ارزش افزوده گفته می‌شود. این ارزش مستقیما با فرآیند تولید در ارتباط است و مخصوص کالای خاصی نمی باشد. برای سنجش عملکرد مالی شرکت ها از معیار ارزش افزوده اقتصادی استفاده می گردد که بر طبق ثروت مازاد آن ها و با کسر مالیات صورت می گیرد. سود اقتصادی عنوانی است که برای ارزش ‌افزوده اقتصادی در نظر گرفته اند و فرمول محاسباتی خاص خودش را دارد.
در زمان هخامنشیان، بر اساس کتیبه‌های گلی که از آن زمان پیدا شده، این حقیقت آشکار شده که خزانه دار دولت، مالیاتی را  برای درآمد هر ارائه دهنده تعیین و اخذ می کرده است. برخی از تاریخ نگاران اسناد سیستم مالی در زمان هخامنشیان را تائید کرده و مدعی هستند که این سیستم را هخامنشیان در کل جهان پایه گذاری کرده اند. در قرن پانزدهم میلادی در اروپا، آلمانی ‌ها اولین گروهی بودند که به کسب مالیات بر ارزش افزوده پرداختند. گراف برول شخصی بود که در سال ۱۷۵۴ برای نخستین بار در کتاب قانون، جمله مالیات بر فروش را بکار برد و آن را ترویج داد.
در طی جنگ جهانی اول، سال ۱۹۱۶ در سرتاسر آلمان این قانون به رسمیت شناخته شد. یعنی یک رقم مالیاتی برای ارزش افزوده هر کالا یا خدمت در نظرگرفته شد. در سال ۱۹۶۸ میلادی، مالیات بر ارزش افزوده  برای مالیات‌ های اروپا ترویج پیدا کرد و در سراسر آن انجام شد. مالیات بر ارزش افزوده امروزه نیز در سیستم مالیاتی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را پاشنه آشیل مدیریت مالی و حسابداری در نظر گرفت. همچنین این نوع مالیات در طول تاریخ همواره سیر صعودی داشته و دائما افزایش پیدا کرده است.

 

آیا چیزی درباره مالیات و ارزش افزوده می دانید؟

 

مالیات و ارزش افزوده طلا

همه افراد تمایل زیادی به خرید و سرمایه گذاری با طلا دارند. جدای از این که بانوان علاقه بسیاری به طلا و زیور آلات دارند اما خانواده های ایرانی اغلب این کالا را به منظور پس انداز برای خود خریداری می کنند و زمانی که ارزش آن افزایش پیدا می کند نسبت به فروشش اقدام می نمایند. طلا در طول تاریخ دارای رشد و افزایش قیمت بوده و همیشه یکی از بهترین راه های افزایش سود محسوب می شده است. اگر شما نیز از علاقه مندان به خرید طلا هستید و یا به عنوان فروشنده این کالا فعالیت می کنید، خوب است که با قوانین مالیاتی آن نیز آشنا شوید و بدانید که مالیات بر ارزش افزوده طلا چیست و چه نقشی در خرید و فروش طلا دارد؟ از آنجایی که طلا به عنوان یک کالای مصرفی شناخته می شود در زمان فروش اجرت ساخت آن از بین می رود و اصل کالا برای خرید ارائه می شود. مالیات بر ارزش افزوده طلا در واقع به محاسبه اجرت ساخت می پردازد و آن را از مشتری درخواست می کند. این قانون مالیاتی برای اصناف طلا و جواهر در سال 89 اجرایی شد و افرادی که در این صنف فعالیت می کردند موظف بودند که ثبت نام کنند و اظهارنامه مالیاتی مربوط به صنف شان را هر 3 ماه یکبار اعلام و ثبت کنند. طلا فروشان باید از کل فروش طلا مبلغی را به منظور مالیات بر ارزش افزوده بپردازند و این نظر سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با قانون، اخذ این مالیات می باشد. البته رئیس اتحادیه طلای کلان شهر تهران خبر از به تصویب رسیدن قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده صنف طلافروشان داده و اظهار داشته که این لایحه از اوایل سال ۹۹ اجرایی می گردد.
 

برای کسب مهارت در دوره مدیریت مالی و حسابداری در کنارتان هستیم

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با برگذاری کلاس های جامعی در خصوص مدیریت مالی و حسابداری سعی دارد که علاقه مندان به این شاخه را به شکل اصولی پرورش داده و مسیر درست را به آنان نشان دهد. شما با مراجعه به سایت این موسسه می توانید به کلیه اطلاعات در خصوص دوره ها و سایر موارد مربوط به آن ها دسترسی پیدا کنید. افراد بسیاری روزانه با امور مالی سر و کار دارند ولی هنوز درک کاملی از این مباحث نداشته و به شکل تجربی و یا تقریبی این عملیات را انجام می دهند. برای اینکه با کلیه مفاهیم مدیریت مالی و حسابداری آشنا شوید و خودتان بتوانید در کسب و کارتان بدون نگرانی و دغدغه، امور مالی و مالیاتی تان را مدیریت نمایید، شرکت در این دوره کاربردی را از دست ندهید. فرقی نمی کند که شما صاحب یک کسب و کار خرد و کوچک باشید یا یک کسب و کار بزرگ و  در سطح کلان. زمانی که شما آگاهی از امور مالیاتی و فرمول های محاسباتی آن داشته باشید، مسلما هم راحت تر کارتان را اداره خواهید کرد و هم دیگر درگیر اشتباهات و اتفاقات احتمالی آن نخواهید شد. همه کسانی که امروز در مباحث مالی و حسابداری، سرآمد دیگران هستند، روزی مانند شما از کلیه روندها و اصطلاحات مطلع نبوده اند. بنابراین شما نیز نگران نباشید که چیزی در این مورد نمی دانید. شما با پیگیری و جستجوی این گونه دوره ها و مسائل آموزشی مربوط به آن ها می توانید موفقیت را خیلی زود تجربه نمایید.

 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها