اهداف مدیران مالی در شرکت ها

اهداف مدیران مالی در شرکت ها | همزمان با صنعتی شدن کشور آمریکا و رشد اقتصادی این کشور، تقاضا برای حضور مدیران کارآمد بیشتر از پیش احساس شد. افرادی که توانایی هدایت و جهت دهی سایر کارمندان را در شرکت ها و سازمان ها داشته باشند. در این زمان بود که نیاز به رشته مدیریت مالی منجر به مطرح شدن و شکل گیری این رشته دانشگاهی شد. تعاریف بسیاری از رشته مدیریت مالی ثبت شده است اما به طور خلاصه می توان گفت که مدیریت مالی، شامل فعالیت هایی است که مربوط به برنامه ریزی، جمع آوری، کنترل و مدیریت بودجه است. مدیران مالی در تلاش هستند که میزان هزینه ها را کاهش داده، سود را افزایش داده و دسترسی کافی به بودجه را برای انجام فعالیت های متنوع یک مجموعه را تضمین کنند.

تاثیر مدیریت مالی بر استراتژی کلی شرکت

هر کسب و کاری، چه یک نانوایی کوچک در حومه شهر باشد و چه یک هولدینگ بین المللی، برای انجام فعالیت های روزانه خود نیاز به پول دارد. برای کسب درآمد، ابتدا باید پول خود را صرف تهیه مواد اولیه لازم، ماشین آلات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز کنید. بنابراین در قدم اول وجود سرمایه و پول، لازمه موفقیت تمامی کسب و کارها می باشد.  با یادگیری این علم خواهید آموخت که چگونه بودجه یک شرکت را در مسیر دستیابی به اهداف خود مدیریت کنید. مدیران تمامی بخش ها، موظف هستند که با پرسنل بخش های مالی در ارتباط باشند. برای مثال، اگر شما مدیر بخش فروش یک شرکت باشید، تنها در صورتی می توانید شروع به خرید و فروش محصولات خود کنید، که اطلاعات کافی درمورد میزان اعتبار و سیاست های پولی شرکت خود داشته باشید. یا اگر شما مسئول بخش فناوری اطلاعات (IT) هستید، باید برای تهیه سیستم های کامپیوتری جدید، بایستی با این بخش در ارتباط باشید.

اهداف مدیران مالی در شرکت ها

منبع اصلی بودجه یک شرکت، باید از طریق درآمد حاصل از فروش محصولاتو یا خدمات آن شرکت تامین شود. اما پول حاصل از فروش محصولات یک شرکت ممکن است همیشه در دسترس نباشد. مسئولیت بررسی میزان پولی که به شرکت وارد شده و از آن خارج می شود، با مدیران مالی است. یکی از دیگر وظایف مدیران مالی، تعامل سازنده با مدیران سایر بخش ها می باشد تا بتوانند در جریان مقدار بودجه لازم برای ادامه فعالیت های شرکت قرار گیرند. وظیفه این افراد پیدا کردن بهترین روش ممکن برای تهیه بودجه لازم شرکت است. به عنوان مثال، یک مدیر مالی باید میزان هزینه ها و پرداخت ها را، به صورت روزانه بررسی کرده، و از وجود پول کافی در شرکت اطمینان حاصل کند. 

مدیریت مالی شباهت بسیار زیادی به حرفه حسابداری دارد با این تفاوت که وظیفه اصلی یک حسابدار، جمع آوری و ارائه داده های مالی است در حالی که مدیر مالی، با استفاده از داده ها و صورت حساب هایی که بخش حسابداری به او ارائه می دهد، در مورد آینده مالی شرکت تصمیم گیری کرده و توجه اصلی خود را بر روی نقدینگی و جریان آن (ورود و خروج وجه نقد) می گذارد. دلیل اصلی توجه مدیران مالی به نقدینگی این است که بتوانند از وجود پول کافی در حساب های شرکت برای موقعیت های ضروری اطمینان حاصل کنند.

فعالیت ها و مسئولیت های مدیران مالی

شغل مدیریت مالی بسیار پیچیده و چالش برانگیز است. از جمله وظایف مدیران مالی، بررسی و آنالیز داده های بخش حسابداری، نظارت بر وضعیت مالی شرکت و تهیه و اجرای برنامه های مالی به منظور هدایت شرکت به سمت رشد و پیشرفت می باشد. در ادامه، به تعدادی از فعالیت های اصلی و کلیدی مدیران مالی اشاره می کنیم

  • برنامه ریزی مالی: ایجاد یک برنامه جامع به منظور کنترل مخارج، درآمد ها و نیاز های مالی شرکت.
  • سرمایه گذاری: سرمایه گذاری منابع شرکت در بخش هایی سود قابل اطمینانی دارد.
  • کسب و کنترل بودجه به منظور انجام فعالیت ها و سرمایه گذاری های شرکت، به صورتی که تعادل بین وام های گرفته شده و سرمایه سهامداران ایجاد شود.

اهداف یک مدیر مالی

هدف اصلی یک مدیر مالی، افزایش ارزش مالی و سود یک شرکت می باشد. ارزش یک شرکت دولتی، به ارزش و قیمت سهام آن است. در حالی که ارزش یک شرکت خصوصی، به میزان پولی که از فرختن شرکت به دست می آید، بر می گردد. به منظور انجام این کار، یک مدیر مالی باید در ابتدا بر روی اهداف مدیریتی کوچکتری همانند: برنامه ریزی، محدود کردن هزینه ها، مدیریت کردن جریان پول و پیروی از قوانین مالی، تمرکز کند.

  •  برنامه ریزی

همانگونه که گفته شد، مدیریت مالی با حسابداری تفاوت داشته و هر یک مسئولیت های خاص خود را دارند. یک مدیر مالی، تمرکز خود را بر روی ایجاد یک برنامه بلند مدت، به منظور رسیدن به اهداف مالی شرکت گذاشته و وظایف هر یک از افراد در بخش مالی را برای آن ها تعیین می کند. این برنامه ها می تواند شامل تعیین یک سری اهداف، به منظور کم کردن هزینه های اضافی، هزینه های مربوط به تولید محصولات، مدیریت بدهی های شرکت و همچنین دستیابی به سود و سود ناخالص باشد. همچنین از دیگر وظایف یک مدیر مالی می توان به سرمایه گذاری در در بخش ها و سازمان های مختلف اشاره کرد.

اهداف مدیران مالی در شرکت ها

  • محدود کردن هزینه ها (مهار هزینه ها)

محدود کردن هزینه ها، تنها به معنای کاهش دادن هزینه های مصرفی نیست. یک مدیر مالی باید نظارت کامل برهزینه های مناقصه ها، سرمایه گذاری ها و هزینه های پیمانکاران، فروشندگان و تولید کنندگان داشته باشد و به کنترل آن بپردازد، علاوه بر این به منظور تعیین حوزه کاری شرکت، باید وضعیت منابع مورد استفاده شرکت در زمان حال و آینده را نیز مورد بررسی قرار دهد.

  • مدیریت نقدینگی

مدیریت جریان پول، از مهم ترین وظایف مدیران مالی می باشد. یک مدیر مالی موظف است جریان پول را به گونه ای در شرکت مدیریت کند که در حساب ها پول کافی برای مخارج روزانه، سرمایه گذاری ها، پرداخت حقوق ها و قبض ها و بودجه مورد نیاز برای مواقع ضروری وجود داشته باشد.

  • پیروی از قوانین مالی

بخشی از قوانین موجود در تجارت، مربوط به مسائل مالی می باشد. مدیران مالی موظف هستند که از پرداخت به موقع مالیات، حقوق و بیمه کارمندان، حق سهامداران، ارائه کمیسیون بورس و اوراق بهادر، اطمینان حاصل کنند. به همین منظور، ممکن است نیاز باشد مدیران مالی با یک تیم داخلی از مشاوران حقوقی و یا مالیاتی، همکاری کنند.

با شرکت در دوره مدیریت مالی، فرصت های شغلی متنوعی برای شما در بخش های خصوصی و دولتی ایجاد خواهد شد. با تسلط بر این علم و با چشم انداز گسترده ای که نسبت به امور مالی پیدا خواهید کرد می توانید به عنوان یک کارآفرین موفق مشغول به کار شوید. تجزیه و تحلیل امور مالی، حسابداری مالی و مدیریتی و مدیریت استراتژیک، نیز از دیگر حرفه هایی می باشد که با توجه به این علم می توانید در آن ها مشغول به فعالیت شوید. فعالیت در این حرفه ها برای آن دسته از افرادی که علاقه مند به شروع تجارت خود هستند، می تواند سودمند واقع شود. گذراندن یک دوره مدیریت مالی و اخذ گواهینامه مدیریتی، می تواند افراد را به سمت کسب فرصت های شغلی بهتر، هدایت کند.

با گذراندن دوره های مدیریت مالی، مهارت های برقراری ارتباط خود با دیگران را تقویت خواهید کرد. شرکت در دوره های مدیریت مالی در موسسه آموزش عالی فن پردازان، این امکان را به شما می دهد که از طریق توسعه روابط با اساتید مجرب، مهارت های ارتباطی خود را توسعه بخشید و در موقعیت های شغلی آینده و زندگی روزمره خود، از آن ها استفاده کنید. چنانچه هم اکنون در این زمینه مشغول به فعالیت هستید با دریافت مدرک این موسسه، بدون شک در جایگاه شغلی تان می توانید ارتقا بگیرید. نکته قابل توجه در مورد رشته مدیریت مالی، پر تقاضا بودن آن، حتی در زمان رکود اقتصادی است.
شرکت در دوره های مدیریتی، رشد شما در موقعیت شغلی تان را تضمین می کند. در رشته مدیریت مالی، همیشه فرصتی برای پیشرفت مهارت های حرفه ای و صعود از نردبان شغلی، وجود دارد. 

رشته مدیریت مالی مناسب چه افرادی است؟

بدون شک هر فردی دارای شخضیت خاصی بوده و علایق متناسب با شخصیت خود را نیز دارد. همانگونه که یک لباس به تن تمامی افراد نمی خورد، یک رشته و یک شغل نیز مناسب همه افراد نیست. 
رشته های مدیریتی به ویژه رشته مدیریتی مالی، مناسب آن دسته از افرادی است که توانایی مدیریت یک مجموعه را داشته و در شرایط بحرانی توان تسلط پیدا کردن بر احساسات خود را دارند. این دسته افراد، همیشه به دنبال پیشرفت در موقعیت شغلی خود بوده و همانند آبی جاری، همیشه در حال حرکت به جلو هستند. شما به عنوان یک مدیر مالی، نیاز به داشتن خلاقیت و قدرت تصمیم گیری بالایی دارید.
 اگر شما هم از این دسته افراد هستید، می توانید با ثبت نام در دوره های مدیریت مالی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، موقعیت شغلی خود را تضمین کرده و روز به روز پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید.

اهداف مدیران مالی در شرکت ها

دوره مدیریت مالی در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان

همانطور که ذکر شد، رشته مدیریت مالی نه تنها شمارا در زمینه شغلی تان را به جایگاه بالاتری می رساند، بلکه منجر به رشد شخصیت شما نیز خواهد شد. بنابر آمار موجود افرادی که در دوره های مدیریتی تحصیل می کنند، نسبت به بقیه همسالان خود از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار بوده، پرش ذهنی کمتری داشته و تمرکزشان بیشتر است و توانایی بیشتری در برقراری ارتباط با دیگران دارند. اساتید ما در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، همواره در تلاش هستیند تا مدیرانی مقتدر را وارد بازار کار کنند.

در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، تمامی گرایش های مدیریت (MBA) و مدیریت مالی توسط مجرب ترین اساتید، تدریس می شود. گواهینامه ای که شما، پس از گذراندن دوره های مدیریت مالی از طرف کارشناسان ما در یافت می کنید، مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور و یا مهاجرت را داشته باشید این مدرک در رزومه شما به عنوان پوئن مثبتی به حساب می آید چرا که مورد تایید سازمان WES کانادا می باشد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها