آیا حسابداران امانتدار هستند؟

آیا حسابداران امانتدارهستند؟

آیا حسابداران امانتدار هستند؟ | برای یک حسابدار حرفه ای موفق بودن، بایستی خصوصیات کلیدی زیادی داشت و به اصول زیادی پایبند بود. در واقع راز موفقیت حسابداران این است که حسابداران حرفه ای به اصول حسابداری پایبند هستند و ماهیت حساب ها را به خوبی درک می کنند.
شناخت جایگاه و ماهیت حساب در شغل حسابداری، یکی از خاص ترین مهارت های حسابداران قلمداد می شود. در صورتی که حسابدارن بتوانند به درستی ماهیت حساب را تشخیص داده و از اصول و قوانین حسابداری به درستی پیروی کنند می توانند جایگاه شغلی خود را ارتقا داده و موفقیت هایی در زمینه ی کاریشان کسب کنند.
خصوصیات مهم حسابداران حرفه ای، معمولا به دو قسمت عمده تقسیم می شود. ویژگی های اخلاقی و ویژگی های عملیاتی.
حسابداران حرفه ای نسبت به سایر حسابداران، دارای جایگاه و موقعیت بهتری نسبت به دیگر حسابداران هستند.
هر یک از ویژگی های اخلاقی و کاری، دارای بخش های مختلفی است که در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم.

دوره حسابداری

ویژگی های شغلی حسابداران حرفه ای کدامند؟

حسابداران حرفه ای به سبب فعالیت عملیاتی و شغلی، دارای ویژگی های خاصی هستند که آنها را از سایر حسابدارن جدا می کند. جایگاه حسابداران موفق حرفه ای معمولا در سطحی است که هر یک از مهارت های حسابداران به صورت کامل و دقیق مورد بررسی قرار می گیرد. با موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان همراه باشید و ویژگی های شغلی حسابداران حرفه ای را دریابید.

  1. تخصص و فن حسابداری
    یکی از مهم ترین ویژگی های حسابداران حرفه ای، داشتن مهارت و تخصص حسابداری است. حسابداران حرفه ای معمولا در کلیه ی زمینه های تخصصی مانند بیمه، مالیات، مسایل مالی، و بخش های مختلف حسابداری تخصص کافی دارند. تسلط استانداردها و اصول حسابداری یکی از پیش نیازهای اصلی متخصصان حسابداری محسوب می شود. اخذ گواهینامه حسابداری یا مدرک حسابداری و تسلط بر شاخه های مختلف آن نیز یکی از ویژگی های مهم حسابداران حرفه ای به شمار می رود.
  2. تمرکز بر گرایش خاص
    تمرکز بر گرایش خاص  حسابداری، یکی از خصوصیات مهم حسابدارن حرفه ای به شمار می آید. کلیه ی حسابدارن موفق بایستی بر یکی از گرایش های حسابداری مالیاتی، مالی، مدیریت، داخلی، بهای تمام شده و سایر موارد تمرکز نموده و در گرایش خاص مورد نظر زبده و حرفه ای شود.
  3. آگاهی از اطلاعات روز حسابداری
     حسابداران حرفه ای، در زمینه ی به روز رسانی دانش شان و کسب اطلاعات جدید و به روز ، فعالیت های مختلفی انجام می دهند. کسب اطلاعات تازه در مورد موضوعات مالی، مالیاتی، بیمه و قوانین اصلی حسابداری از دیگر کارهایی است که حسابداران موفق بایستی با زمان بندی مشخص انجام دهند. از منابعی که معمولا حسابداران حرفه ای و به روز جهت اموزش و اخذ اطلاعات جدید استفاده می کنند عبارتند از: روزنامه، فیلم های آموزشی، روزنامه، کتاب، مجله اینترنت. کلاس های آموزشی زیادی نیز در این زمینه برگزار می گردد که می تواند مورد علاقه ی بسیاری از حسابداران حرفه ای واقع شود.
  4. تسلط بر نرم افزارهای حسابداری
    با توجه به توسعه و گسترش تکنولوژی در سطح جهان و مداخله ی آن در تمامی صنایع مختلف در دنیای امروزی، تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حسابداری یک گزینه ی مهم محسوب می شود.
    استفاده از نرم افزارهای حسابداری، باعث افزایش سرعت و دقت در انجام  سریع و دقیق فعالیت ها شده و باعث می شود که گزارش گیری حسابداری روزانه و ماهانه با سرعت و دقیق انجام شود.
    افزایش توانایی استفاده از نرم افزارهای حسابداری، یکی از ویژگی های مهم حسابداران حرفه ای است. انجام کلیه محاسبات مالی و گزارش گیری از اکسل، از فعالیت های مهم در حسابداری به شمار می رود.
  5. آشنایی و تسلط به کلیه قوانین
    آگاهی و شناخت کلیه قوانین کشوری و همچنین تسلط داشتن بر قوانین مربوط به کار، حسابداری شرکت ها و مالیات، یکی از ضرورت هایی است که هر حسابداری بایستی آن را بداند. از جمله قوانین کار می توان به قوانین حقوق کارگر، دستمزد، کارفرما و شرایط محیط کار اشاره نمود. در واقع هر حسابدار باید تمامی قوانین مربوط به ثبت شرکت های خاص و عام، تجارت الکترونیک و ... را بداند. همچنین از تمامی قوانین و مصوبات دولتی مربوط به قوانین تامین اجتماعی، هزینه های درمان، بازنشستگی، محاسبه ی دقیق و سهم بیمه و ... آگاه باشد.
     حسابداران حرفه ای با تسلط بر قوانین ذکر شده می توانند در دوره آموزش حسابداری موسسات معتبر شرکت کرده و به کلیه ی ریزه کاری های علم حسابداری تسلط پیدا کنند.
  6. ثبت گزارشات دریافت و پرداخت
    یکی دیگر از بخش های مهم فعالیت حسابداران حرفه ای،  ثبت گزارش های مربوط به حسابداری است. تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی، پرداخت ها، تسویه حساب، مباحث حسابداری، صدور چک، حقوق کارمندان و موارد مشابه دیگر، نیاز به ثبت گزارشات دقیق دارد  که از جمله وظایف مهم حسابداران حرفه ای به شمار می رود.
  7. ثبت اسناد مالی
    اهمیت ارزش گزارش های جدید نسبت به گزارش های قدیمی بیشتر است. از وظایف مهم حسابداری ثبت دقیق اسناد مالی است که بایستی به آن توجه ویژه کرد. 
  8. پشتیبان گیری از مدارک و اسناد
    یکی از مهمترین کارهایی کههر حسابدار خبره ای باید انجام دهد، پشتیبان گیری از مدارک و اسناد مالی است که باید همیشه به طور منظم انجام شود. نگهداری و حفظ اسناد و مدارک مالی حسابداری، نیاز به بایگانی و ثبت تمامی یادداشتها دارد که در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از مدارکی که معمولا بی ارزش به نظر می رسند، توسط حسابداران ثبت و ضبط می شوند.

دوره حسابداری

ویژگی های اخلاقی حسابداران حرفه ای کدامند؟

حسابدارن حرفه ای علاوه براینکه در زمینه های مختلف شغلیشان بایستی دارای خصوصیات و توانایی های خاص باشند، در زمینه ی فردی و اخلاقی نیز باید صفاتی خاص داشته باشند که بتوانند به راحتی در این حرفه مشغول به فعالیت شده و در دراز مدت حرفه ای و خبره شوند.

  • برنامه ریزی و زمان بندی دقیق
    یکی از ویژگی های مهم حسابداران حرفه ای، داشتن نظم و ترتیب و هم چنین برنامه ریزی در انجام کلیه ی امور می باشد. فردی که بتواند به راحتی مدیریت زمان داشته باشد و انجام امور را با دقت و درستی کامل انجام دهد قطعا می تواند حسابداری حرفه ای شود. در واقع تمامی حسابداران حرفه ای با درک شرایط کلی شرکت ها و در راستای سودآوری، راه کارهای تخصصی و حرفه ای ارائه می دهند.
  • توانمندی نسبت به محاسبات عددی
    با توجه به نوع شغلشان، کلیه ی حسابداران با اعداد و ارقام ارتباط مستقیم دارند. توانایی در زمینه ی محاسبات عددی به شکل صحیح از ویژگی های مهم حسابداران به شمار می آید. حسابداران حرفه ای معمولا به طور مداوم، توانمندی های خود را در زمینه محاسبات مالی و بازی با اعداد و ارقام گسترش می دهند.
  • منظم بودن در امور حسابداری
    یکی از اساسی ترین  ویژگی های مهم  حسابداران حرفه ای، اهمیت دادن به مدیریت زمان و نظم است. داشتن نظم در زمان ورود و خروج و همچنین نحوه ی انجام فعالیت های شغلی و برنامه ریزی کاری، از جمله مواردی است که حسابداران حرفه ای به آن توجه ویژه ای می کنند. این خصوصیت باعث می شود که حسابداران، خیلی راحت تر بتوانند کلیه ی وظایف خود را انجام دهند.
  • خصوصیات شخصی و ظاهری
    یکی دیگراز ویژگی های خاص حسابداران حرفه ای داشتن ظاهری آراسته، مرتب، تمیز و شیک است. در واقع حسابدارانی که به این فاکتورها اهمیت داده و بهداشت شخصی و نظافت محل کارشان را رعایت می کنند خیلی زودتر می توانند نظر تمامی افراد دیگر را به خودشان جلب کنند و پیشنهاد کار دریافت کنند.

دوره حسابداری

  • مدیریت مالی و زمانی حسابدار
    از ویژگی های مهم دیگر حسابداران حرفه ای، مدیریت زمان و پول است. نحوه مدیریت مالی در زندگی شغلی و شخصی از ویژگی های مهم حسابداران حرفه ای به شمار می آید. در واقع از تمامی حسابداران خبره انتظار می رود که بتوانند مدیریت مالی شخصی و شغلی خوبی داشته و آن را در زندگی خود اعمال کنند.
  • رعایت آداب معاشرت حسابدار
    یکی دیگر از ویژگی های حسابداران حرفه ای، رعایت آداب معاشرت و ارتباطات اجتماعی است، که شامل نوع و چگونگی ارتباط با افراد مختلف می باشد. از جمله این خصوصیات، می توان به  متواضع بودن نسبت به دیگر همکاران، رعایت احترام در رفتار و سخنان، گفتگوی صحیح و مناسب، برقراری ارتباط اجتماعی مناسب و ... اشاره کرد.
  • مهارت نوشتاری و سخنوری
    یکی از ویژگی های دیگری کههر حسابدار حرفه ای بایستی داشته باشد، نحوه ی برقراری ارتباط و چگونگی سخن گفتن در جمع و جلسات می باشد. حسابداران حرفه ای هر چه قدرت بیان بهتر و نافذ تری داشته باشند، بهتر می توانند با مدیران و سهامداران سایر شرکتها ارتباط برقرار کرده و راحت تر کار کنند. همچنین حسابداران حرفه ای همیشه در تلاش هستند که خصوصیات مثبت بیشتری کسب کنند.
  • خلاقیت در شغل حسابداری
    در بسیاری از شرایط، گاها لازم می شود که حسابداران جهت رفه مشکلات پیش امده در کار از خلاقیت خود بهره بگیرند. بررسی چالش های موجود در کار و ارائه ی راه کارهای مناسب با استفاده از خلاقیت های  فردی، از ویژگی های  مهم حسابداران حرفه ای به شمار می آید.
  • صداقت و درستکاری در کار
    صداقت و درستکاری ، یکی از الزامات حرفه ی حسابداری است. در واقع هر حسابداری که صداقت در کار نداشته باشد نمی تواند برای مدت طولانی در این شغل دوام آورد. درستکاری و صداقت در شغل حسابداری، یکی از خصائص اخلاقی هر حسابدار محسوب می شود که بدون آن به هیچ عنوان ادامه ی شغل حسابداری مقدور نیست. تمامی حسابداران باید این خصیصه را در خود پرورش دهند.
  • دقت و تمرکز بالا
    تمرکز و دقت زیاد در حرفه ی حسابداری یکی از ارکان اصلی انجام امور حسابداری است. اگر تمرکز در کار وجود نداشته باشد، تمامی گزارش های مالی، ترازنامه ها و ... به راحتی انجام نمی شوند و گاها دچار مشکل و اختلال می شوند که این مشکلا باعث به وجود امدن چالش های بزرگتری در زمینه ی حسابداری می شود.
  • امانت داری در حسابداری
    خصوصیت امانت داریريال یکی دیگر از ویژگی هایی است که هر حسابدار باید دارا باشد. اگر یک حسابدار نتواند امانتدار خوبی باشد، قطعا در دراز مدت به مشکل برخورد می کند و از ادامه ی مسیر در این شغل باز می ماند.

ویژگیهای حسابدار باتجربه و ماهر

  1. حسابداران ماهر معمولا از تجربه، مهارت و بینش کافی برخوردار هستند.
  2. روش به کارگیری تجربه و دانش حسابداری را برای درآمد زایی و کسب سود به خوبی می دانند
  3. یک حسابدار زبده به خوبی می داند که چگونه با دانش حسابداری خود ارزش آفرینی کنه که مشمول پاداش و ارتقا شغلی از سمت کارفرما شود.
  4. حسابداران آگاه و ماهر، اصول و روش استفاده از نرم افزارهای مالی مختلف و سایر ابزارهای کارش را به خوبی می داند و از آنها استفاده می کند تا بتواند به خوبی از عهده ی وظایفش برآید.
  5. وجود وی در هر مجموع ای حلال مشکلات مربوط به حسابداری است.
  6. یک حسابدارباتجربه، مسائل مالیاتی را به خوبی متوجه می شود و می داند که آنها را چگونه حل کند.
  7. حسابدار با تجربه، به روشنی می داند که سر برج چگونه حقوق و دستمزد کارکنانش را محاسبه و پرداخت کند.
  8. حسابدار ماهر، روش های رزومه نویسی و مصاحبه ی شغلی را به خوبی می داند.
  9. حسابداران اگر در شرکت های مختلف حسابدار شوند، باز هم می دانند که چگونه کارشان را مدیریت کنند.
  10. آنها رمز و راز اظهارنامه های مالیاتی و فوت و فن تهیه ی آنها را به خوبی می دانند.
  11. حسابداران حرفه ای صورتهای مالی را می شناسد و مراحل تهیه آن را اجرا کرده وبه اتمام رسانده است.
  12. حسابداران به خوبی می دانند که در پایان سال مالی باید چه کارهایی انجام دهند و چه وظایفی دارند.
  13. تمامی حسابداران زبده مفهوم بهای تمام شده را به خوبی می دانند و در هر سازمان و یا شرکتی بنا به لزوم آن را تهیه می کنند.
  14.  حسابداران به خوبی می دانند که چگونه موجودیهای جنسی و نقدی را کنترل کنند.
  15. حسابداران ماهر معمولا با تمامی همکاران و اطرافیان ارتباط بسیار خوبی دارند و به لطف دارا بودن مهارت برقراری ارتباط اجتماعی به خوبی کارشان رااز پیش می برند.
  16. حسابداران مانند دفتر داران نیستند که فقط کارهای روزانه را یادداشت و نگهداری کنند.
  17. حسابدار ان موفق و حرفه ای برای هر روزشان برنامه کاری دارند و معمولا بدون برنامه کار نمی کنند.
  18. حسابداران اصول و روش های  مکاتبات اداری را به خوبی  می دانند و از آن به خوبی استفاده می کنند.
  19. حسابداران معمولا امانتداران خوبی هستندو به همین خاطر همیشه مورد احترام اطرافیان هستند.
  20. حسابداران حرفه ای اکثرا قابل اطمینان، امین، درستکار، رازدار، کاردان و آرام ، راه گشا هستند.
  21. حسابداران زبده معمولا خلاق و نوآور هستند.
  22. آنها از مهارتهای کلامی و ارتباطی خوبی برخوردار هستند. درجمع خوب صحبت کرده و اظهار نظر می کنند.

سخن آخر

همانطور که در مقاله عنوان شد، مهمترین ویژگی هایی که هر حسابدار بایستی داشته باشد به دودسته ی حرفه ای و اخلاقی تقسیم می شوند که تمامی حسابداران موفق قطعا بایستی این خصوصیات را دارا باشند. در کنار تمامی خصوصیات ذکر شده، یکی دیگر از فاکتورهایی که هر حسابدار را برای رسیدن به موفقیت یاری می دهد ،قطعا شرکت در دوره حسابداری موسسات آموزش عالی معتبر می باشد. چرا که اگر فردی تمامی خصوصیات بالا را دارا باشد، اما نتواند در حیطه ی شغلی اش از آنها استفاده کند و در واقع آموزش لازم برای شغل حسابداری را ندیده باشد، قطعا نمی تواند در این زمینه موفق شود.
پس اگر می خواهید که حسابدار موفقی شوید و در زمینه ی انجام امور حسابداری خود بدرخشید، می توانید در دوره حسابداری موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنید و از تمامی تکنیک ها و آموزش حسابداری بهره مند شوید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها