HTML چیست؟

چه بخواهید چه نخواهید، زندگی همه ما به کامپیوتر و کد های آن وابستگی شدیدی پیدا کرده است. قطعا شما نیز به این باور رسیده اید و به همین دلیل به دنبال پاسخ HTML چیست، هستید. زمانی که وارد حوزه حرفه ای برنامه نویسی و یا حتی پشتیبانی سایت می شوید، خواه ناخواه مجبور هستید، با HTML هم آشنا شوید. در ادامه این نوشته می خواهیم بهترین پاسخ را برای زبان HTML چیست به شما ارائه دهیم و درباره تاریخچه آن، کاربردهایش در طراحی سایت و تفاوت HTML و CSS صحبت کنیم. پس مطالعه این نوشته جامع و کامل را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

 

زبان HTML چیست؟

قبل از هر صحبتی اجازه دهید یک پیش زمینه ساده درباره HTML ارائه دهیم. در واقع HTML یک زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی است. به این معنا که برای طراحی وب سایت ها باید از این کد ها استفاده کنیم. درضمن مرورگرهایی که قرار است صفحات وب سایت شما را بخوانند، تنها می توانند کد های HTML را تشخیص و نمایش دهند. پس بهترین و ساده ترین تعریف برای HTML همان زبان نشانه گذاری است که یعنی، به کمک تگ ها بخش های مختلف را جدا می کنیم. هر تگ در HTML کاربردهای خاص خود را دارد و به کمک آن ها نشان می دهیم که چطور صفحات ما نمایش داده شوند.

 

اما برویم سراغ تعریف دقیق و تخصصی HTML. کلمه HTML مخفف عبارت Hyper Text Markup Language است. این زبان را می توانیم یک زبان استاندارد برای طراحی وب سایت های مختلف در نظر بگیریم. اگر شما برای طراحی سایت تان از زبان های برنامه نویسی مانند php و asp استفاده کنید، در نهایت برای نمایش در مرورگرها این کد ها به HTML تبدیل می شوند. درواقع شما به کمک تگ های HTML می توانید تمامی بخش های صفحه تان را اعم از: تیتر، عکس، متن، جدول و ... را نشان دهید. کار کردن با کد های HTML جذابیت خاصی دارد، خصوصا زمانی که یاد می گیرید چطور به شکل ظاهری و متن تان روی سایت، استایل خاصی دهید.

تاریخچه HTML

زبان برنامه نویسی HTML این روزها به عنوان یک رمز اینترنت کاربرد دارد. اولین فردی که کد های HTML را منتشر کرد، Tim Berners Lee بود که در سال 1989 برای اولین بار شبکه جهانی وب را اختراع کرد. البته ابتدا فیزیکدان ها در یک آزمایشگاه فیزیک گرد هم جمع می شدند و درباره شبکه جهانی وب تحقیقات خود را انجام می دانند، تا اینکه Tim Berners Lee توانست با استفاده از کدهای HTML، کاری کند که تمام فیزیکدان ها بدون نیاز به حضور فیزیکی، از راه دور نیز با هم در ارتباط باشند.

به تدریج این کد ها تغییر کرد و به روز رسانی شد. تا آنجا که امروز دیگر بدون این کد ها نمی توان از دنیای اینترنت استفاده کرد. اولین نسخه ای که از HTML منتشر شد، HTML 1.0 بود که محدودیت های بسیاری داشت. بعد از آن HTML 2.0 در سال 1995 به جهان معرفی شد که چند ویژگی جدید داشت. بعد از آن HTML 3.2 ظهور کرد و با معرفی CSS انقلابی در کدهای HTML به وجود آورد تا آنجا که امروز تمامی مرورگر ها از آن ها پشتیبانی می کنند.
در سال 1999 نیز HTML 4.01 معرفی شد که توانست مشکلات نسخه قبلی را حل کند. و آخرین نسخه که حتما شما هم با آن آشنایی دارید، HTML 5 است. گرچه این نسخه هنوز هم در حال توسعه است، اما به جرات می توان گفت یکی از بی نظیر ترین نسخه های HTML است. ویژگی بسیار منحصر به فرد این نسخه، مشخص کردن نوع محتوای شما است. این ویژگی باعث شده است صفحات وب سایت شما به راحتی در موتورهای جست و جو ایندکس شود.

 
 
 

 

طراحی سایت با HTML

خیلی وقت ها از ظاهر صفحات سایت مان راضی نیستیم و دوست داریم تغییراتی در آن ایجاد کنیم. اما برای این کار تا با کدهای HTML آشنایی نداشته باشید، نمی توانید کاری کنید. اگر وارد منبع یا همان source محتوای سایت تان شوید، با لیستی از کد ها مواجه می شوید که می توانید با تغییرات در آن ها به طراحی دلخواه تان برسید.

در بسیاری از موارد اصلا لازم نیست که با کد نویسی و برنامه نویسی آشنایی داشته باشید. با آموزش HTML و فراگیری نکات مربوط آن به راحتی می توانید وب سایت خود را پشتیبانی کنید و تغییرات دلخواه تان را در آن ایجاد کنید. شاید مشاهده کدهای HTML کمی گیج کننده باشد اما اگر واقعا به این کار علاقه دارید، خیلی سریع می توانید همه نکات مربوط به آن را بیاموزید و در نهایت یک نتیجه حرفه ای و زیبا ارائه دهید.

 

کاربردهای HTML

تا اینجا فهمیدیم که HTML به منزله اسکلت سایت ما است. در مقابل کدهای برنامه نویسی جاوا و php و ... زبان HTML بسیار ساده تر می باشد و شاید مهمترین ویژگی آن که این زبان را به یکی از کاربردی ترین ها تبدیل کرده است، همین سادگی آن است. در طراحی سایت مجبوریم از کد های مختلفی استفاده کنیم. اما کد نویسی های اولیه را می توانید به برنامه نویسان واگذار کنید و برای اضافه کردن المان ها و استایل ظاهری از HTML استفاده کنید.

 

از کاربردهای HTML می توان به این موارد اشاره کرد: 

•    کدهای HTML به راحتی در تمام مرورگرها اجرا می شود.
•    یادگیری زبان HTML بسیار ساده و البته لذت بخش و هیجان انگیز است.
•    HTML رایگان و متن باز است.
•    به راحتی می توانید کدهای HTML را با زبان های برنامه نویسی ادغام کنید.

 

برای ورود به دنیای پیچیده و در عین حال حرفه ای و جذاب برنامه نویسی می توانید به سادگی با HTML شروع کنید. دیگر لازم به توضیح نیست که با کدهای HTML می توان چه کارهایی انجام داد. با تسلط تان روی کد های HTML می توانید به راحتی اختیار شکل ظاهری متن، جداول و عکس های تان را بر عهده بگیرید. اما شاید در کنار HTML همیشه نام CSS را هم شنیده باشید. در ادامه می خواهیم بدانیم این دو چه ارتباطی با هم دارند و تفاوت شان در چیست، پس با ما همراه باشید...

 

HTML و CSS چه تفاوت هایی دارند؟

تا اینجا درباره اچ تی ام ال صحبت کردیم و الان دیگر وقت آن رسیده تا به همراه همیشگی آن یعنی CSS هم بپردازیم. صفاتی که ما از آن ها برای تغییر صفحات وب سایت مان تعریف می کنیم همان CSS هستند که تگ های HTML آن ها را نسبت می دهیم. تمام جزئیات ظاهری سایت، کدهای CSS هستند.

اما همین جا بگوییم که فکر نکنید وب سایت شما با کدهای HTML زشت و با کدهای CSS زیبا می شود. مثالی که همه برنامه نویس ها و کد نویس ها استفاده می کنند این است: HTML اسکلت و گوشت و پوست سایت شما است و CSS رنگ و لعاب آن. به کمک CSS می توانید از مشخصه ها و ویژگی های بسیار متنوعی در کدهای HTML استفاده کنید. علاوه بر این، کدهای CSS با دستگاه های مختلف سازگار هستند.

 

با این توضیحات فکر می کنم وقت آن رسیده است که این زبان برنامه نویسی جذاب و ساده را فرا بگیرید. برای این کار هم می توانید از دوره آموزش HTML که در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برگزار می شود. استفاده کنید. این دوره ارزشمند با اساتید مجرب و ارائه مدرک معتبر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشپذیران علاقه مند به این حوزه، ارائه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره می توانید از پنجره گفت و گو در همین صفحه استفاده کنید و با کارشناسان فن پردازان، مشاوره رایگان داشته باشید و از دیگر دوره های شبکه و کامپیوتر هم دیدن کنید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها