مدیریت کسب و کار (MBA) چیست؟

 

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله مدیریت کسب و کار (MBA) چیست؟ را تهیه و در دسترس علاقمندان قرار داده است.

مدیریت کسب و کار (MBA) چیست؟

MBA مدل آمریكایی آموزش مدیریّت و مخفّف عبارت “Master of business administration” است . این رشته اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 شكل گرفت . BA در ایران مدیریّت بازرگانی نامیده می شود و سالهاست در دانشگاههای كشور تدریس می گردد. هدف MBA تحقیق و پژوهش نیست بلكه افزایش مهارتهای مدیریّتی متقاضیان است و در واقع آموزش مهارتهای مدیریّتی به متخصصّان رشته های دیگر است .

خرید دوره مدیریت کسب و کار (MBA) 

پس از جنگ جهانی دوم و افزایش تقاضا برای مدیران حرفه ای ، مهندسان شاغل در صنایع از این طریق مهارت های مدیریّتی را آموختند. بعد از آمریكا ، بریتانیا در دهه 1960 اوّلین كشوری بود كه MBA را ایجاد كرد. در سالهای اخیر در آسیای شرقی و كشورهای در حال توسعه، MBA رشد فراوانی كرده است. بخش عمده فارغ التحصیلان MBA وارد عرصه مدیّریت می شوند و حدود 10% فارغ التحصیلان وارد كار مشاوره (مانند : تحلیلگر مالی یا تحلیلگر بازار یا متخصص نیروی انسانی و … ) می شوند.درصد بسیار اندكی از فارغ التحصیلان (حدود 3% ) نیز با ادامه تحصیل و اتمام دوره دكتری ، به عنوان استاد در دانشگاهها مشغول به كار می گردند.

رویكرد جدید در دنیا تشویق فارغ التحصیلان MBA به ایجاد كسب و كار و كارآفرینی است.در آمریكا حقوق كسانی كه MBA خوانده اند ، 5/3 برابر كسانی است كه با همان تحصیلات و سن در موقعیتّ های دیگری كار می كنند ، چرا كه فارغ التحصیلان MBA می آموزند كه :

  1. چگونه در سازمان ارتقاء پیدا كنند…
  2. چگونه پول بیشتری به دست آورند…
  3. چگونه با دیگران ارتباط برقرار كنند…
  4. و چگونه مسائل را حل كنند…
    مباحث مطرح در MBA به شاغلین سازمان ها در رشد موّثر كمک بسیار زیادی می كند.

MBA یكی از پر درآمدترین و پر طرفدارترین رشته های تحصیلی است و برای تحصیل در آن با هر مدرك كارشناسی می توان وارد آن ش. MBA به شما به عنوان یك فرد عادّی در هر تخصص و دانشی امكان می دهد تا ذهن خود را متوّجه خلاءها، نیازها، شكافها و كمبودهای بازار كنید و بر اساس تكنیك ها و تاكتیك هایی كه بازار كسب و كار شما طلب می كند، بهترین راه را برای توسعه كسب و كار خود پیدا كنید و سهم خود را از بازار افزایش دهید .

MBA تا حدّ كمی به شما می آموزد كه در ایجاد یا توسعه یك كسب و كار چگونه اوّلین باشید، امّا تا حّد بسیار زیادی به شما یاد می دهد چگونه در كسب و كار خود و در بازار رقابتی بهترین باشید. برنامه های آموزشی MBA دانشجویان را در مقابل موضوعات مختلفی همچون علوم اقتصادی، رفتار سازمانی، بازاریابی، حسابداری، سرمایه گذاری، كسب و كارهای بین الملل، مدیریّت فناوری اطلاعات، سیاستگذاری دولتی، مدیریّت مالی و … قرار می دهد.

گستره گرایش های MBA در برگیرنده حوزه های گوناگون عملیاتی و تجاری است. در ایران تمركز MBA بر مدیریّت تكنولوژی و مدیریّت اطلاعات است و به حوزه های عملیاتی نزدیكتر است، در حالی كه در آمریكا MBA بر بازاریابی و كارآفرینی و سپس بر منابع انسانی و سازماندهی تمركز می كند.


چرا MBA بخوانیم ؟

اگر می خواهید خود را قانع کنید که چرا باید این دوره را انتخاب کنید، کار دشواری نخواهید داشت. جایگاه MBA در دنیای امروز امکان ادامه تحصیل در برترین دانشگاه های داخل و خارج را در اختیار شما قرار خواهد داد. در صورتی که زمینه شغلی مد نظر شما باشد، با توجه به اینکه این رشته نوپاست و با استقبال مناسب سازمانها نیز مواجه شده است می توان بازار کار بکر و دست نخورده آن را در نظر داشت، هر چند در آمریکا علی رغم سابقه 80 ساله هنوز بازار کار بسیار وسیعی در اختیار فارغ التحصیلان این رشته قرار دارد.

در ایران نیز آمارهای فعلی نشان از تضمین شغل در آینده دارد. MBA قابلیت های شما را ورای تخصصی که اکنون دارید توسعه خواهد داد و شما را به شخصی مبدل خواهد کرد که هیچ سازمانی قادر نخواهد بود به راحتی از روی تخصص شما عبور کند.

کسانی که در کار تجارت بوده و مدیر هستند، بعد از مطالعه MBA احساس می کنند مهارتشان بیشتر شده است. وقتی MBA می خوانیم یاد می گیریم که چگونه باید ارتباط برقرار کنیم یا چگونه باید یک مسئله را بصورت اثربخش حل کنیم. با پیچیدگی ها و سیاست ها در داخل یک سازمان آشنا می شویم. این مباحث سهم بسزایی در رشد و ارتقای افراد و توانمندسازی آنان در داخل شرکت ها و سازمان ها دارد.

مدیریت کسب و کار به شما به عنوان یک فرد عادی در هر تخصص و دانشی امکان می دهد تا ذهن خود را متوجه خلاء ها، نیازها، شکاف ها و کمبود های بازار کنید و براساس تکنیک ها و تاکتیک هایی که بازار و کسب و کار شما می طلبد بهترین راه برای توسعه کسب و کار خود را پیدا کنید و سهم خود را در بازار افزایش دهید. MBA تا حدی به شما می آموزد که در ایجاد یا توسعه یک کسب و کار چگونه اولین باشید اما تا حد بسیار زیادی به شما یاد می دهد چگونه در کسب و کار خود و در بازار رقابتی بهترین باشید.

بازار کار MBA در خارج از کشور نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار است و کشورهای آمریکا و کانادا در جذب متخصصین این رشته درنگ نمی کنند. از خاطر نبرید که بسیاری از دانشجویان این رشته از همان ابتدای تحصیل دعوت به کار می شوند.
 

مدیریت کسب و کار (MBA) چیست؟


ضرورت و اهمیت :

  • آشنایی با ادبیات حوزه های کاربردی منتخب
  • کسب مهارت در روش های تحقیق کاربردی
  • به کارگیری شیوه های تفکر بحرانی در سطح پیشرفته و کسب مهارت های ادراکی و تحلیلی
  • کسب مهارت های تصمیم گیری در سطوح پیشرفته، دانش عمیق در زمینه مطالعات نظری و کاربرد
  • توانایی بررسی چالش ها و فرصت های موجود در عرصه کسب و کار و ارائه راهکارهای کاربردی مدیریت
  • توانایی تصمیم گیری در محیط های پیچیده از طریق یکپارچه سازی نظریه ها، بینش ها و دانش کاربردی
  • تجزیه و تحلیل روابط موجود میان کسب و کار و مسائل اجتماعی و بین المللی
  • ایجاد یک شبکه ارتباطی قوی با سایر مدیران حرفه ای کسب و کار

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) 

اهداف:

  • کسب فهم عمیق از چالش ها و ریسک های کسب و کار
  • افزایش آگاهی های مدیریتی دانشپذیران و ارتقای مهارت های پژوهشی در سطوح پیشرفته
  • ایجاد توان حل مسائل سازمانی با بهره گیری از نظریات علمی مدیریت
  • ارتقای دانش و اطلاعات تخصصی در سطح عالی و به روز در حوزه های نوین مدیریت و کسب و کار
  • آشنایی با آخرین تحقیقات و دستاوردهای مدیریتی روز دنیا با افزایش توانمندی بومی سازی آن
  • کسب قابلیت های تحلیلی و کاربردی جهت به کارگیری آن در جهت توسعه بازار کسب و کار
  • ایجاد زمینه لازم در جهت رشد و پیشرفت شغلی و سازمانی

مخاطبان :

  • مدیران ارشد سازمانها
  • صاحبان صنایع و کارآفرینان
  • مشاوران حوزه های متنوع مدیریتی
  • کارشناسان فعال، با انگیزه و کارآفرین
  • علاقمندان مهارت های مدیریت و کسب و کار

ویژگی ها و مزایا :

  • ارائه دوره به صورت کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری
  • بهره مندی از دانش اساتید شناخته شده داخلی و بین المللی علم مدیریت کشور
  • محتوای درسی کامل شامل تمامی اجزای آموزشی صدای استاد، اسلاید، متن درس، اصطلاحات تخصصی، منابع تکمیلی و خودآزمایی
  • تحصیل با صرف کمترین هزینه
  • ارائه مدرک رسمی پایان دوره با تآیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • برگزاری دوره ها و سمینارها مهارتی و کاربردی جانبی

گرایش های دوره

مدیریت اجرایی:

گرایش مدیریت اجرایی یا همان مدیریت کسب و کار عمومی ، اولین و رایج ترین دوره مربوط به این رشته در دنیا می باشد که متناسب با مدیران در سطوح مختلف برنامه ریزی شده است، علاقمندانی که به هر نحوی در حال مدیریت بوده و نیاز به تخصص و دانش ویژه این رشته از گرایشهای مختلف به صورت چکیده و منتخب می باشند. در این دوره اساتید سعی می نمایند مهمترین دروس گرایشهای متنوع MBA را به صورت اختصاصی به دانشجویان ارائه دهند، بی شک این گرایش خاص افرادی است که به دنبال مدیریت های کلان و عمومی در سطح کشور هستند.

مدیریت مالی :

در این گرایش دانشجویان با مباحث مالی و سرمایه گذاری آشنا شده و توانایی شناخت و تجزیه و تحلیل مسائل مالی سازمان و پیش بینی مسیر مالی پیش روی سازمان را بدست می آوردند و می توانند با پیشنهاد فرصت های سرمایه گذاری مسیرهای پر بازده و موفقی را برای سازمانها ارائه نمایند. در این گرایش دو درس تخصصی – اصلی تحت عناوین مدیریت سرمایه گذاری و بازار ها و نهادهای مالی ارائه می گردد که در آن دانشجو با مباحث سرمایه گذاری، تآمین مالی، روشهای سرمایه گذاری، انواع بازارهای پولی و مالی، بازار بورس و اوراق بهادار، سهام و نحوه قیمت گذاری و تحلیل سهام، انواع سهام و ریسک های مرتبط با سهام و . . . . آشنا می گردد. در حوزه دروس تخصصی – اختیاری دروسی مانند اقتصاد سنجی مالی، بانک، بیمه، سرمایه گذاری و تأمین مالی املاک و مستغلات، قوانین و مقررات مالی، مالیه بین الملل، مالیه رفتاری، مدیریت مالی در نفت و گاز، مهندسی مالی و . . . . ارائه می گردد که هر کدام در حوزه مربوط به خود تلاش می نماید دانشی تخصصی و عمیق به دانشجو ارائه دهد.

مدیریت استراتژی :

در این گرایش سعی بر آن است تا دانشجویان با نحوه تفکر راهبردی و ترسیم و تدوین برنامه های راهبردی و چگونگی پیاده سازی آن آشنا گردند. این گرایش در چندسال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و معمولا مخاطبینی که قصد راه اندازی و یا مدیریت کردن بر یک مجموعه را بصورت راهبردی دارند تمایل زیادی به ادامه تحصیل در این گرایش دارند. در این گرایش علاوه بر دروس پایه استراتژی که دانشجو در ترم های اولیه اخذ می نماید، در حوزه تخصصی دروس اصلی دو درس سه واحدی به نام های مدیریت استراتژیک پیشرفته و پیاده سازی استراتژی ارائه می گردد که تلاش دارد مفاهیم اولیه ارائه شده به دانشجو در ترم های قبل را کامل کرده و مهارت های سطح بالای تحلیل و فرموله بندی و اجرا را آموزش دهد. در حوزه دروس تخصصی اختیاری هم دروسی مانند تفکر استراتژی و استراتژی در عمل، بودجه بندی و کنترل استراتژیک ، مدیریت استراتژیک در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی، مدیریت استراتژیک در شرکت های مادر و هلدینگ، مدیریت رشد، استراتژی تغییر، استراتژی بازاریابی، استراتژی منابع انسانی، استراتژی عملیات، مدیریت استراتژیک فناوری، آینده پژوهی و . . . ارائه می گردد که بسیار کاربردی و جذاب می باشند.

مدیریت منابع انسانی:

بطور کلی هدف گرایش مدیریت منابع انسانی، تبیین سیاست ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه هایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارمندان سازمان.گرایش مدیریت منابع انسانی باید برای سازمانها ارزش آفرینی کند. این ارزش آفرینی هم برای کارکنان و سازمان می باشد و هم برای مشتریان سازمان، سرمایه گزاران و همچنین جامعه است.

اما متخصصین گرایش مدیریت منابع انسانی با متمرکز بر سه راه حل می توانند باعث ارزش آفرینی شوند. اولین راه حل تمرکز بر مدیریت استعداد است که به سطح فردی بر می گردد. نیروی کار متعهد، قابل و نتیجه بخش از این طریق پرورش می یابد. دومین راه حل متمرکز بر سازمان است که با ارتقاء فرهنگ سازمانی و توسعه سازمانی حاصل می شود. ترکیب این دو به راه حل سوم که رهبری است می رسد.برای دهها سال، اجرای وظایف انتخاب، آموزش و جبران خدمت کارکنان وظایف اصلی حوزه ای به نام مدیریت کارکنان بود. این وظایف بدون توجه به اینکه چگونه به یکدیگر مرتبط هستند انجام می شدند. اما اکنون این وظایف در حوزه ای به نام مدیریت منابع انسانی انجام می شود.

شرایط ورود به دوره مدیریت کسب و کار MBA

دارا بودن مدرك كارشناسی معتبر ( در موارد خاص تجارب مدیریّتی می تواند جایگزین تحصیلات آكادمیك گردد.)
پذیرفته شدن در مصاحبه حضوری ( تمركز این مصاحبه بر تجارب كاری و سوابق تحصیلی داوطلب بوده و در آن اهداف و انگیزه های متقاضیان از شركت در دوره نیز مورد توّجه قرار می گیرد.)

مقاله ای که با عنوان مدیریت کسب و کار (MBA) چیست؟ مطالعه کردید ،  توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تدوین گردیده است .

مدرک مدیریت کسب و کار (MBA) 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها