DBA چیست؟


با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله DBA چیست؟ را تهیه و در دسترس علاقمندان قرار داده است.

DBA چیست؟

DBA یا دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار مخفف عبارت Doctor of Business Administration است که مقطعی بالاتر از ارشد مدیریت کسب و کار یا MBA محسوب می‌شود. البته بعضی از DBA ها در ایران با عنوان Diploma of Business Administration ثبت شده‌اند و مهم است که قبل از اخذ مدرک، مجوز رسمی وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری را مشاهده کنید و ببینید که DBA مخفف Doctor است یا Diploma.
 

خرید دوره مدیریت عالی کسب و کار DBA

تفاوت PhD و DBA چیست؟

هم PhD و هم DBA هر دو رشته های تحقیق محور هستند. به عبارتی بخش عمده‌ مقطع DBA مانند مقطع PhD صرف تحقیق می‌شود.

اما تفاوت اصلی PhD و DBA در این است در PhD تحقیق ها بر موضوعات تئوریک و در دوره DBA بر موضوعات کاربردی متمرکز است.به همین علت، برخی از مدارس برتر کسب و کار جهان مانند وارتون، ترجیح می‌دهند برنامه DBA‌ نداشته باشند و دوره دکترای مدیریت را که علمی‌تر و تخصصی‌تر محسوب می‌شود اجرا کنند.
 

DBA-چیست

آموزش مدیریت عالی کسب و کار DBA

 

آیا DBA بالاترین سطح مدیریت برای مدیران سازمان محسوب می‌شود؟

چنین توصیفی دقیق نیست. هم DBA و هم PhD مدیریت، بالاترین سطح تحصیلات برای مطالعات و تحقیقات آکادمیک مدیریت محسوب می‌شود و معمولاً مدیران سازمانها به دلیل اینکه وقت و فرصت برای مطالعه و پژوهش چند ساله ندارند و ضمناً انگیزه آنها از یادگیری مدیریت، استفاده از دانش مدیریت در کسب و کار است، درس های کاربردی و اجرایی مدیریت، برای آنها در مقطع ارشد MBA گنجانده می‌شود.


نقش DBA در توسعه کسب و کار چیست؟

برخی مراکز آموزشی درس‌های مدیریت خود را به دو بخش تقسیم می‌کنند و بخشی را تحت عنوان MBA و بخشی را تحت عنوان DBA ارائه می‌دهند. در این صورت می‌توان گفت که آموزش DBA در توسعه کسب و کار نقش دارد. اما اگر فرض کنیم که DBA واقعاً در سطح دکترا تدریس و تحصیل شود، عملاً اهمیت مدرک DBA در توسعه دانش کسب و کار است و نه مستقیماً توسعه کسب و کار.

مقاله ای که با عنوان DBA چیست؟ مطالعه کردید ،  توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تدوین گردیده است .
 

مدرک مدیریت عالی کسب و کار DBA

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها