گرایش های رشته MBA چیست؟


با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله گرایش های رشته MBA چیست؟ را تهیه و در دسترس علاقمندان قرار داده است.


گرایش های رشته MBA چیست؟

گرایش های رشته MBA بسته به اینکه در کدام دانشگاه یا کدام مرکز آموزش عالی تحصیل کنید، متفاوت خواهد بود و تا حد زیادی به سلیقه مراکز آموزشی باز می‌گردد. در اینجا برخی از گرایش های رشته آموزش MBA‌ را که بیشتر از بقیه رایج هستند و مورد استقبال بیشتری هم قرار می‌گیرند فهرست کرده ایم.

خرید دوره مدیریت کسب و کار (MBA)


MBA با گرایش عمومی (General)

شاید نتوان گرایش عمومی MBA را یک گرایش نامید. بهتر است بگوییم کسانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در تحصیل MBA یک گرایش مشخص را انتخاب کنند، ترجیح می‌دهند به سراغ گرایش عمومی MBA بروند. در گرایش عمومی MBA از همه‌ی مباحث سرفصل‌هایی در نظر گرفته می‌شود.


گرایش استراتژی در MBA

گرایش استراتژی همانطور که از نامش پیداست بر مباحث مرتبط با مدیریت استراتژیک تمرکز دارد. اگر چه استراتژی برای هر کس در هر نوع و هر سطح از کسب و کار مناسب و ضروری است، اما طبیعتاً کسانی که در رده های بالاتر سازمانی هستند، می‌توانند از درس های گرایش استراتژی در MBA بهتر استفاده کنند. البته رده بالاتر شامل مدیریت یک کسب و کار جدید و یک نفره هم می‌شود و صرفاً به معنای مدیریت یک سازمان بزرگ با چندصد کارمند نیست.
 

گرایش-های-رشته-MBA-چیست


MBA با گرایش بازاریابی

گرایش بازاریابی MBA هم معمولاً از گرایش های پرطرفدار MBA بوده و احتمالاً همیشه خواهد بود. شناخت بازار، شناخت مشتریان، شناخت رفتارهای مصرف کننده، مفاهیمی مانند برند و برندسازی و مدیریت ارتباط با مشتریان، از جمله مباحثی هستند که در گرایش بازاریابی MBA مورد بحث قرار می‌گیرند.
 

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA)

MBA با گرایش منابع انسانی

MBA با گرایش منابع انسانی از جمله گرایش هایی است که احتمالاً در سالهای آینده‌ی کشور، می‌تواند ارزش آفرین و طبیعتاً ثروت آفرین هم باشد. اگر چه به نظر می‌رسد که هنوز، بسیاری از دانشجویان MBA متوجه اهمیت بالای آن نشده‌اند و به خاطر اینکه واژه های استراتژی و مارکتینگ برای آنها شناخته شده‌تر است، عموماً انتخاب گرایش مدیریت منابع انسانی دوره MBA را به عنوان انتخاب نخست خود در نظر نمی‌گیرند.
 

MBA با گرایش مدیریت پروژه

قاعدتاً این گرایش نیاز به توضیح و معرفی ندارد. در عموم درس‌های دوره MBA ما در مورد سازمان‌ها و کسب و کارهایی صحبت می‌کنیم که نقطه‌ی آغاز مشخص دارند. اما نقطه‌ی پایانی ندارند (یا ترجیح می‌دهیم و تلاش می‌کنیم نداشته باشند). اما در MBA با گرایش مدیریت پروژه ، فرض بر این است که می‌خواهیم دانش مدیریت خود را برای مدیریت پروژه هایی به کار بگیریم که نقطه آغاز و پایان مشخص دارند. طبیعتاً مدیریت منابع، استراتژی، بودجه بندی و سایر کارکردهای مدیریت، در چنین شرایطی متفاوت خواهند بود.
 

MBA با گرایش مالی

گرایش مالی در MBA‌ هم از گرایش های پرطرفدار در سراسر جهان است که البته در کشور ما، باز هم به اندازه‌ی سایر گرایش‌ها از آن استقبال نمی‌شود.

شاید بتوان علت این مسئله را در بی‌میل بودن بسیاری از دانشجویان MBA به محاسبات ریاضی و مالی دانست که نه تنها در درس‌هایی مانند حسابداری و مدیریت مالی، بلکه در درس‌هایی مانند مدیریت عملیات و روش های کمّی در تصمیم گیری و تحلیل دینامیک سیستم ها هم مشاهده می‌شود. البته برخی نیز معتقدند که در کشور ما، به خاطر فارغ التحصیلان مدیریت مالی، احتمالاً کسی که گرایش مالی MBA را خوانده است به سادگی نمی‌تواند در موقعیت‌های مرتبط با مدیریت مالی در سازمان‌ها (خصوصاً سازمان‌های بزرگ) جذب شود.

البته موارد فوق، تنها نمونه هایی از گرایش های مدرک MBA هستند و گرایش های دیگری مانند گرایش تجارت الکترونیک، گرایش مدیریت خدمات، گرایش فن آوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی، گرایش کسب و کار بین المللی،‌ گرایش مدیریت عملیات و زنجیره تامین و ده ها گرایش دیگر هم در این رشته ارائه می‌شوند.

مقاله ای که با عنوان گرایش های رشته MBA چیست؟ مطالعه کردید ،  توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تدوین گردیده است .

مدرک مدیریت کسب و کار (MBA) 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها