دهه شصتی‌ها نیروهای جوان مدیریتی هستند

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با ییان اینکه برخی ها جوانان را بی مهارت تلقی می کنند، گفت: دهه شصتی ها می توانند جهت دهنده و موتور محرک مدیریتی هستند.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مصطفی رناسی صبح سه شنبه در اولین اجلاس ملی چهره ماندگار مدیریت و فن آوری با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر باید از نیروی جوان و خلاق در عرصه های مدیریتی استفاده کرد.

وی با تشریح واژه کار آفرینی بیان کرد: کارآفرینی، نوآوری و بهره گیری از فرصت ها با وجود همه مشکلات است.

رناسی با اشاره به اینکه کار آفرینی با ایجاد اشتغال متفاوت است، خاطر نشان کرد: ویژگی اصلی کارآفرینی نوآوری است و ثمره نوآوری ایجاد اشتغال است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ادامه داد: در کشور ایران، کارآفرینی در مقایسه با کشورهای دیگر ریسک پذیری بالایی دارد.

رناسی، مشارکت، حاکمیت قانونی، پاسخگویی، همگرایی نظرات، حقوق مساوی، اثربخشی و کارایی و مسءولیت پذیری را شاخص یک حکومت خوب برشمرد.

مدیریت، گمشده کشور ماست

در ادامه این اجلاس رییس دانشگاه فولادشهر با بیان اینکه مدیریت، گمشده کشور ماست، گفت: دو عنصر منابع انسانی و فیزیکی می تواند در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور موثر باشد.

علیرضا انصاری افزود: پیامبر گرامی اسلام که اسوه حسنه است پایه گذار تمدن و مدیریت اسلامی است.

وی ادامه داد: حضرت علی علیه السلام چگونگی دپارتمان مدیریت اسلامی را در مکتب اسلام اجرا کرد.

رییس دانشگاه امین فولاد شهر تصریح کرد: در زمان گذشته و پس از دوران اءمه چهره‌های ماندگار کوروش‌ها، خشایارها و نادرها بودند که مدیریت ایرانی را در سه چهارم کشورها پرآوازه کردند.

انصاری بیان کرد: حضرت آیت الله بهشتی شهید بزرگ و فرزند این آب و خاک اسوه مدیریت بود.

وی افزود: زنده نام دکتر بهشتی چهره شاخص مدیریتی و گمنام بود که در راه راه احیاگری اسلام و مدیریت اسلامی قدم نهاد.

انصاری در ادامه با بیان اینکه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه چهار دهه مدیریت را در نظام به ثبت رساند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر سکانداری یک مدیریت جهادی و بسیجی به دست رهبر معظم انقلاب است که در تنهایی و سختی و با فشارهای بین المللی این حرکت ادامه دار است.

رییس دانشگاه فولادشهر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تاکید به اقتصاد مقاومتی گفت: رهبر معزز انقلاب پنج سال است مبحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و ابلاغ کردند که متاسفانه تفکر ایشان هنوز به منصه اجرای محکم نرسیده است.

اخلاق گرایی در مدیریت مورد توجه قرار گیرد

مؤسس دانشگاه گلوبال کالیفرنیا نیز در این اجلاس به ایراد سخن پرداخت و گفت: پیشنهاد می‌کنم کسی که قرار است مدیر شود، ابتدا اخلاق اجتماعی و پس از آن اخلاق حرفه‌ای را طی کند به طور مثال معلمان در وهله اول باید اخلاق داشته باشد تا بتواند با دانش آموزان و مدیر خود ارتباط برقرار کند.

سید مصطفی صالحی اظهار کرد: ما ایرانی‌ها انشای خوبی داریم اما املای ما ضعیف است یعنی اگر بگویند در مورد کارآفرینی سخن بگویید می توانیم اما نمی توانیم در این مورد بنویسیم.

وی افزود: در معماری فاز صفر وجود دارد که به فاز اندیشه و تفکر معروف است در اسلام نیز به تفکر ارزش بالایی داده شده اما به این امر توجه کافی نشده است.

موسس دانشگاه گلوبال کالیفرنیا عنوان کرد: گروهی با تلاش های فراوان به موفقیت می رسند که این امری عادی است، گروهی دیگر در جامعه بدون فعالیت به رضایت می رسند که در مطالعات خود متوجه شده ام این افراد ۸۰ درصد فکر کرده و ۲۰ درصد عمل می کنند اما ما هنوز نتوانسته ایم پیوند عمیقی بین تئوری های علوم انسانی و طرح های عملیاتی برقرار کنیم البته جهش های زیادی در عرصه تولید مقاله داشته ایم.

وی ادامه داد: سال ۸۷ پیشنهاد تشکیل نظام مهندسی صنعت را دادم اما هنوز این طرح در شور و مشورت مانده است البته در همین راستا طرحی را به دولت دادم تا ۲۰ سهام کارخانه به جوانان با انگیزه واگذار شود که عملی نشده است.

صالحی با بیان اینکه برخی افراد هستند که می خواهند موازین اخلاقی را رعایت کنند اما علی رغم تلاش خود به موفقیت نمی رسد، گفت: به عنوان مثال وقتی اوراق مشارکتی که از سوی دولت صادر شده اما به عنوان مالیات این اوراق را از موسسات مالی دریافت نمی کند تکلیف چیست؟

وی اضافه کرد: پیشنهاد می کنم کسی که قرار است مدیر شود، ابتدا اخلاق اجتماعی و پس از آن اخلاق حرفه ای را طی کند به طور مثال معلمان در وهله اول باید اخلاق داشته باشد تا بتواند با دانش آموزان و مدیر خود ارتباط برقرار کند، برنامه تلویزیونی نیز در همین رابطه از تلویزیون آمریکا به عنوان مدیرنامحسوس پخش می شود که به خوبی اخلاق گرایی را هدف قرار داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و هنر یزد تصریح کرد: اگر اخلاق را مورد توجه قرار دهیم رضایت از فضا برای افراد افزایش می یابد اما تا به امروز نتوانسته ایم اخلاق اسلامی را در محیط کار پیاده کنیم؛ در همین رابطه خوب به خاطر دارم به تولید سرامیک و آجر در میبد یزد با آب آشامیدنی اعتراض کردم اما هیچ کس جز آقای جمالی نژاد، شهردار فعلی یزد صحبت مرا قبول نکرد.

وی خاطر نشان کرد: آینده نگری در ایران چندان مورد توجه نبوده و بلندترین زمان دورنگری ها ۱۰ ساله بوده درحالی که برنامه ریزی کمتر از ۱۰۰ سال بیهوده است زیرا در سال ۲۰۵۰ خواندن کتاب هم بیهوده است چراکه علوم در لحظه تغییر می کنند.

گفتنی است این برنامه به همت موسسه آموزش عالی فن پردازان برگزار شده است.

 

منبع : خبرگزاری قدس

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها