معرفی رشته تحصیلی MBA

در دنیای امروز مدیریت کسب و کار MBA یکی از معروف ترین رشته ها بوده و مدرک آن از معتبرترین مدارک دنیا است. با توجه به رشد روزافزون علم و آموزش های کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله پیش رو را جهت معرفی رشته تحصیلی MBA تهیه و در دسترس علاقمندان قرار داده است. چنانچه بخواهید همه چیز را درباره رشته MBA بدانید در مطلب پیش رو با ما همراه باشید. 

 

رشته تحصیلی MBA چیست؟

رشته تحصیلی MBA در حدود ده سال است که در دانشگاه های ایران تدریس می‌شود و اخیرا نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.  MBAمخفف عبارت Master of Business Administrator می‌باشد که معادل با کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی است. این رشته در دانشگاه گرایش‌های متعددی دارد که دانشجویان می‌توانند گرایش مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل در این رشته برگزینند. رشتهMBA  بسیار پرطرفدار و پر سود است. از طرفی برای تحصیل در این رشته شما با هر مدرک کارشناسی در هر رشته ای می‌توانید در آزمون‌های مربوط به این رشته شرکت کنید.

چنانچه بخواهید با مباحث علمی این رشته آشنا شوید با دو گرایش کمی و کیفی مواجه خواهید بود. مبحث کمی آن شامل دروسی مانند اقتصاد، آمار، تجزیه و تحلیل داده ها، امور مالی و حسابداری است و در زمینه  کیفی شما با مبحث کسب و کار در ارتباط خواهید بود که شامل رهبری، رفتار سازمانی، اخلاق در روابط، ارتباطات، و در نهایت مدیریت و کارآفرینی می باشد.

با این توصیف هرچند به نظر می رسد که این رشته ظاهرا آسان و جذاب است و نسبت به سایر رشته ها ماهیتی متفاوت دارد، اما توجه داشته باشید که در عمل برای تحصیل در این رشته باید از نظر هوش و استعداد توانایی کافی داشته باشید چرا که برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد MBA توانمندی های ذاتی شماست که موفقیت یا شکست شما را در قبولی این آزمون تعیین می کند.

جالب است بدانید که از مهمترین مزیت های این رشته این است که شما بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی خود در دوره کارشناسی، می توانید به راحتی در مقطع کارشناسی ارشد گرایش MBA تحصیل کنید. تنها کافی است که در زمان انتخاب رشته به عنوان انتخاب دوم یکی از گرایش های رشته مدیریت کسب و کار را گزینش کنید. چنانچه قصد تحصیل در رشته MBA را دارید بهتر است بدانید که به طور تقریبی 52 رشته در این دسته قرار دارند.

    

 

تعریف و هدف رشته

 

در رشته کارشناسی ارشد مدیریت سازمان که معادل Master of Business Administration MBA است دانشجویان بدین منظور آموزش و تربیت می شوند که بتوانند پس از اتمام تحصیل به مدیران کارآمد تبدیل شوند و در اداره سازمان‌های اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی فعالیت کنند. 

ممکن است بسیاری از متقاضیان رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست گمان کنند که این رشته تنها دربرگیرنده مباحث بازرگانی است، این برداشت غلط شاید به این دلیل است که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه بازرگانی، صنعتی و دولتی تقسیم می‌شود، لذا بسیاری از داوطلبین فکر می کنند به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری بروند در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. در اصل بحث آموزش در رشته MBA مدیریت Business  را در برمی گیرد و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا را شامل می‌شود.

برای رشته MBA حدود ۳۰ گرایش مختلف در بسیاری از کشور ها تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریباً در همه دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند به شرح زیر است:

•    بازاریابی و مدیریت فروش  ( Marketing) 
•    مدیریت مالی و مدیریت مؤسسات مالی (Finance) 
•    مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه (Operation) 
•    مدیریت منابع انسانی (Human Resources) 

امروزه حتی MBA با گرایش‌هایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه می‌شود که نشان  دهنده انعطاف پذیری بالای این رشته و نیاز روز افزون به فارغ‌التحصیلان در این زمینه است. اگر بخواهیم تعریفی دقیق‌تر از اهداف رشته MBA ارائه دهیم آنچه در این رشته مورد تاکید است پذیرش فارغ‌التحصیلان دوره های کارشناسی در رشته های مختلف به خصوص رشته های فنی و مهندسی است و به دنبال آن موظف به تربیت افرادی است که پس از فارغ التحصیلی قادر باشند در زمینه های ذیل فعالیت کنند:

 

•    اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی: نظیر بخش‌های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی
•    ایجاد تحول در بخش های تخصصی سازمان
•    طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
•    کارآفرینی با ایجاد فعالیت‌های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمان‌های جدید
•    ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی 

 

این اهداف تقریباً در تمام جهان یکسان هستند. افرادی که جذب این رشته می شوند، باید حداقل دوره کارشناسی را در یکی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره کارشناسی آشنائی پیدا کرده‌ باشند. فارغ التحصیلان پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارت‌های مدیریتی، می‌توانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق هدف‌های بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند. 

چنانچه علاقه مند به شرکت در دوره های مدیریت حرفه ای کسب و کار MBA در موسسه آموزش عالی فن پردازان هستید، لینک مدیریت MBA را دنبال کنید.

 

 

دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته MBA در ایران

در ایران رشته تحصیلی MBA در حدود ده دانشگاه در کل کشور ارائه می‌شود. مراکز علمی معرفی شده از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرند:

 

دانشگاه شریف:

یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایران دانشگاه شریف است که در توسعه رشته MBA در الویت قرار دارد. در حال حاضر در این دانشگاه حدود 10 گرایش مختلف MBA  تدریس می شود. دانشگاه شریف به دو روش دانشجو می‌پذیرد: یکی به صورت رایگان است که تنها شامل افرادی می شود که به روش گزینش در این رشته قبول می شوند و ظرفیت پذیرش دانشجو در این روش معمولاً 50 نفر است. و دیگری به صورت غیر انتفاعی است که در حدود 70 تا 80 نفر پذیرش دانشجو دارد.
لازم به ذکر است که در هر دو روش داوطلبین از طریق آزمون کنکور مجاز به تحصیل در این دانشگاه می باشند و پس از قبولی ملزم به شرکت در مصاحبه حضوری هستند. یکی از امتیاز های شما برای قبولی در مصاحبه داشتن حداقل 3 سال سابقه کار اجرایی در کسب و کارهای مختلف است. کلاس‌های این رشته در دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف برگزار می‌شود. 

رشته MBA حدودا شامل ده گرایش‌ در دانشگاه شریف است:

1-عمومی
2-فناوری(IT)
3-بازاریابی
4-تجارت
5-مدیریت منابع انسانی
6-کارآفرینی
7-مدیریت استراتژیک
8-اقتصاد مدیریت
9-مدیریت پروژه
10-مدیریت اجرایی
 

 دانشگاه تهران

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران فقط در یکی از گرایش‌های MBA یعنی مدیریت اجرایی از طریق کنکور اقدام به جذب دانشجو می‌نماید. این دانشگاه نیز به دو روش رایگان و غیرانتفاعی دانشجو می پذیرد.


دانشگاه علامه طباطبایی: 

دانشکده مدیریت علامه طباطبایی نیز فقط در گرایش مدیریت اجرایی رشته MBA دانشجو می‌پذیرد؛ وجه تمایز این دانشگاه در گزینش داوطلبین این است که افراد شاغل با سابقه 3 تا 4 سال مدیریت در الویت هستند. 


دانشگاه علم و صنعت:

دانشگاه علم و صنعت نیز از طریق کنکور سراسری و به دو روش رایگان و غیرانتفاعی اقدام به گزینش دانشجو می‌کند. همچنین این دانشگاه از طریق آموزش غیرحضوری و الکترونیک نیز دانشجو می پذیرد. در این دانشگاه فقط گرایش مدیریت اجرایی تدریس می‌شود. 


سازمان مدیریت صنعتی:

این سازمان در زمینه آموزش‌های مختلف مدیریت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سابقه چند ساله دارد که در این راستا رشته  MBAرا نیز آموزش می‌دهد. لازم به ذکر است که این سازمان در گزینش دانشجویانی که 3 سال تجربه کاری و مدیریتی دارند امتیاز قائل می شود. همچنین فقط گرایش مدیریت اجرایی تدریس می‌شود.

 

دانشگاه علوم و فنون مازندران: 

این دانشگاه با همکاری دانشگاه ITTK هند در رشتهMBA  اهداف مفیدی را پیاده سازی و اجرا کرده است  که به روش های غیرانتفاعی و رایگان دانشجو می پذیرد. 

 

دانشگاه کیش

در این دانشگاه رشتهMBA  گرايش فناوري اطلاعات تدریس می شود و همكاري مشترك با دانشگاه مالتي مدياي مالزي دارد.

 

دانشگاه مالک اشتر

در این دانشگاه رشته MBA در گرایش های مدیریتی مختلف از جمله: مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت فناوری و غیره تدریس می شود. دانشگاه مالک اشتر تعداد معدودی دانشجو به صورت رایگان پذیرش می‌کند.


دانشگاه شاهرود

این دانشگاه در رشته های مديريت اجرايي MBA، مدیریت صنعتی و برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی در دوره کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.


دانشگاه آزاد 

رشته  MBA در این دانشگاه در واحد علوم و تحقیقات ارائه می‌شود و گرایش آن نیز مدیریت اجرایی می‌باشد.


شایان ذکر است که دوره های آموزشی شش ماهه و یکساله MBA هم اکنون در موسسه آموزش عالی فن پردازان در حال برگزاری است، برای اطلاعات بیشتر لینک دوره MBA دنبال کنید.

 

 

امنیت شغلی با MBA

رشته MBA با توانمندی ها و مهارت های زیادی که در رابطه با کسب و کار به دانشجویان آموزش می دهد، موقعیت شغلی جدیدی را برای شما فراهم می آورد. همچنان که هر روز شاهد آن هستیم بازار کار در بسیاری از کسب و کارها پرتلاطم و رقابت های شغلی قطعا فشرده تر از گذشته شده است. با این توصیف از جمله مزایایی که رشته مدیریت کسب و کار MBA برای فارغ التحصیلان  دارد این است که آن ها از نظر امنیت شغلی خیالشان آسوده تر است. در اصل غالب سازمان ها و مدیران بر این امر آگاهی دارند که شما با بهره گیری از مهارت های MBAو تاکتیک های مدیریتی که پس از اتمام تحصیلات خود به دست آورده اید، نسبت به همکاران و رقبای خود یک سر و گردن بالاتر هستید که به نوعی شغل شما را ضمانت می کند.

 

 

زمینه های فعالیت فارغ‌التحصیلان 

فارغ‌التحصیلان رشته MBA با فراگیری دانش و فنون مدیریت و البته کسب تجربه عملی، قادر خواهند بود یک بخش تخصصی، نظیر بخش تولید، تحقیق و توسعه، مالی، فروش و غیره را در یک سازمان را مدیریت کنند، و در روند تحول آن بخش ها کار آفرینی کنند. زمینه های شغلی مرتبط با رشته MBA به قرار ذیل می باشند: 

•    مدیر سیستم های رایانه ای و اطلاعاتی:  مدیران این سیستم ها مدیریت امور زیر را به عهده دارند:  
   - فعالیت های مربوط به کامپیوترهای یک سازمان  
   - پیاده سازی سایت های اینترنتی و اتصال شبکه اینترنت
   - نصب و به روز رسانی نرم افزار و سخت افزار   
•    مدیر مالی : اصولاً مدیران مالی بر فعالیت های مالی و معاملات شرکت ها نظارت دارند. آن ها بودجه مالی و فعالیت های سرمایه گذاری را مدیریت می کنند.
•    مدیر خدمات درمانی: گسترش و متنوع سازی صنعت مراقبت های بهداشتی، به مدیران آگاهی نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند مراقبت های بهداشتی به درستی انجام می شوند.
•    مدیریت مشاوران عالی مدیریتی: این مدیران به طور معمول در یک صنعت خاص تخصص دارند. آن ها به شرکت ها و سازمان های دولتی کمک می کنند تا مشکلات مدیریت را حل و هزینه ها را کنترل کنند، سود را به حداکثر برسانند و بازدهی کارمندان را افزایش دهند. 
•    مدیر فناوری اطلاعاتIT  :  مدیران IT تقریباً در هر صنعت منابع محاسباتی سازمان ها را مدیریت می کنند. آن ها اطمینان می دهند که فناوری اطلاعات شرکت به طور مداوم در دسترس و ایمن است.
•    بانکدار سرمایه گذار : بانکداران سرمایه گذار به شرکت ها و سازمان های دولتی کمک می کنند تا در بازار سرمایه میزان سود را افزایش دهند.
•    مدیر صندوق سرمایه گذاری: مدیران صندوق های سرمایه گذاری در مورد سرمایه گذاری به سازمان ها و افراد مشاوره مالی می دهند. سرمایه گذاری معمولا در بورس، املاک و مستغلات و سایر بازارها انجام می شود.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها