معرفی رشته مدیریت فناوری اطلاعات


معرفی رشته مدیریت فناوری اطلاعات

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله معرفی رشته مدیریت فناوری اطلاعات را تهیه و در دسترس علاقمندان قرار داده است. هدف از این رشته عبارت است از : تربیت کادر متخصص جهت ایجاد پایگاه اطلاعات در سازمان که به تصمیم گیری بهتر مدیران منتهی می شود .


آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت و منابع انسانی، همچنین با فراگیری مباحث تخصصی و آشنایی با دروس کامپیوتر و IT ، امکان برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار یا واحدهای نرم افزاری از سازمانهای بزرگ را خواهند داشت. متاسفانه به دلیل نبود تجربه فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار، در عمل به امور کارشناسی در واحدهای تحلیل گری سیستمها یا پشتیبانی از نرم افزارهای تولید شده گمارده می شوند و امور مدیریتی به آنها سپرده نمی شود.

گرایشها

گرایشهای این رشته شامل کسب و کار الکترونیک ، مدیریت منابع اطلاعاتی ، سیستم های اطلاعاتی پیشرفته و مدیریت دانش می شود.


گرایش کسب و کار الکترونیکی

یکی از جدیدترین گرایش های رشته مدیریت فناوری اطلاعات می باشد که ترکیبی از آموزش های دروس مدیریتی و دروس مربوط به تکنولوژی های نوین را در خود جای داده است. از دید بسیاری از مدیران و کارشناسان آموزشی، جهان امروز به رشته ای نیازمند است که فارغ التحصیلان آن هم برای مدیریت آموزش دیده باشند و هم بتوانند برای سازمان های خود با استفاده از تکنولوژی های نوین باعث افزایش کارایی و بهره وری شوند.
دروس تخصصی این گرایش شامل کسب و کار الکترونیکی، خدمات الکترونیکی، دولت الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی الکترونیکی، مسائل حقوق تجارت الکترونیکی و مدیریت روابط مشتری می باشد.
 

معرفی رشته مدیریت فناوری اطلاعات


گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی

هدف از مدیریت منابع اطلاعاتی، به ­کارگیری مراحل و مهارت­های مدیریتی مناسب و استفاده از ابزارها و فناوری مناسب در فرآیند تولید، فراهم­ آوری، سازمان­دهی، پردازش، اشاعه و استفاده از منابع اطلاعاتی درون و برون سازمانی به عنوان عاملی مهم در راستای دستیابی به اهداف و مقاصد سازمانی است.
در این گرایش تمرکز بر روش­های مختلف توسعه سیستم­های اطلاعاتی و کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان با تأکید بر روش­های مدیریت پایگاه داده ­ها، ابعاد انسانی کنترل و فناوری اطلاعات، نحوه پشتیبانی فناوری اطلاعات از مدیریت دانش و گسترش ارتباطات مبتنی بر کامپیوتر می­ باشد.


گرایش سیستم­های اطلاعاتی پیشرفته

هدف از این گرایش، آشنایی و توانایی توسعه انواع مختلف سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته نظیر سیستم­های خبره، سیستم­های پشتیبانی تصمیم­ گیری، سیستم­های اطلاعاتی استراتژیک و …. در راستای کمک به متخصصان انسانی و یا جایگزینی جزئی آنان در زمینه‌های محدود تخصصی می­ باشد.

دانش­ آموختگان این گرایش با بکارگیری سیستم­های مناسب، اطلاعات مورد نیاز مدیران، علی ­الخصوص مدیران رده بالا را از بیرون سازمان جمع آوری نموده و در اختیار مدیران قرار می ­دهند .همچنین با به­ کارگیری داده ­های موجود در پایگاه­های داده ­ای و با استفاده از مدل­های تصمیم­ گیری، اقدام به تولید راه حل­ هایی برای تصمیم ­گیری می­ نمایند تا بتوان مدل­های تصمیم­ گیری پیچیده را در تصمیم ­گیری ها به کار گرفت.


گرایش مدیریت دانش

مدیریت دانش به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. این موضوع در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از گرایش های نسبتا جدید رشته مدیریت فناوری اطلاعات می باشد.
دروس تخصصی این گرایش شامل استراتژیهای مدیریت دانش، مدیریت دانش در سازمانها، فرایندهای مدیریت دانش و فناوریهای مدیریت دانش می باشد.

مقاله ای که با عنوان معرفی رشته مدیریت فناوری اطلاعات مطالعه کردید ،  توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تدوین گردیده است .

منبع : مدیر دات آی آر

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها