ICDL را از کجا شروع کنیم؟

ICDL را از کجا شروع کنیم؟

یادگیری مهارت های مربوط به استفاده از کامپیوتر یکی از ضروریات این دوران است. این روزها اگر کسی کار با کامپیوتر را بلد نباشد به عنوان یک فرد بی سواد شناخته می شود. تغییراتی که با ورود کامپیوتر به زندگی انسان ها به وجود آمده است آنقدر چشم گیر و سریع است که دیگر کسی نمی تواند آن را انگار کند. بنابراین یادگیری کار با کامپیوتر برای همه لازم است. فرقی ندارد که دانشجو، کارمند، مدیر باشید و یا در یک خانه دار باشید هر کس در حیطه فعالیت خود به نوعی مجبور به استفاده از کامپیوتر است. زمانی که صحبت از کار با کامپیوتر می شود بعضی از افراد تصور می کنند که یادگیری آن کار سخت و پیچیده ای است و همین موضوع باعث می شود که به سمت یادگیری آن نروند. اما موضوع اصلی این است که لازم نیست برای کار با کامپیوتر همه چیز را در حد مثلا یک برنامه نویس یاد بگیرید. مهارت های هفتگانه کار با کامپیوتر که به ICDL نیز شناخته می شود مجموعه ای از آموزش های لازم را در اختیار شما می گذارد که به کمک آن می توانید از کارهای ساده تا پیشرفته کار با کامپیوتر را انجام دهید. در ادامه مقاله مهارت های هفتگانه را بررسی می کنیم.

ICDL را از کجا شروع کنیم؟

ICDL چیست؟

ICDL یک گواهینامه بین المللی کار با کامپیوتر است که در واقع مخفف عبارت انگلیسی International Computer Driving License است. زمانی که دوره مهارت های هفت گانه رایانه ICDL را بگذرانید با مباحت کلی و عمومی کار با کامپیوتر آشنا خواهید شد. این آموزش می تواند از سطح مبتدی تا پیشرفته باشد. از جمله کاربردی ترین نرم افزارها نرم افزار آفیس است که جز مهارت های هفتگانه آموزش داده می شود. نرم افزار آفیس مجموعه ای از نرم افزارهایی که برای کارهای اداری کاربرد دارد. هر کدام از برنامه های آفیس برای هدف مشخصی طراحی شده است. از آنجایی‌ که هریک از این برنامه ‌ها برای هدف خاصی طراحی شده اند و تمام آنها برای همه کاربری مناسب نیست. مجموعه‌ ای از این برنامه ‌ها برای دانش آموزان، بخشی برای  کسب‌ و کارهای کوچک و بخشی از برنامه ‌ها برای شرکت‌ های بزرگ استفاده می‌ شوند. البته هر کس می توان با توجه به نوع استفاده خود هر یک از این نرم افزارها را آموزش ببینید و فقط در حد نیاز خود از آنها استفاده کند. خوشبختانه این مجموعه نرم افزار به شکلی طراحی شده است که از سطح مبتدی تا پیشرفته می توان از آنها استفاده کرد. مهارت های هفت گانه کار با کامپیوتر در واقع شامل موارد زیر است:

  • (IT ) آشنائی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات
  • (Windows) آشنائی با شیوه استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل ها
  • (Word) شیوه به کارگیری نرم افزار واژه پرداز
  • (Excel) شیوه کار با صفحه گسترده
  • (Access) شیوه استفاده از نرم افزار پایگاه داده ها
  • (Powerpoint) شیوه کار با نرم افزار ارائه مطلب
  • (Internet) اطلاعات و ارتباطات

آشنائی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات (IT) : فناوری اطلاعات و ارتباطات تمام فناوری های پیشرفته مربوط به ارتباط و انتقال داده در سامانه های ارتباطی را در بر می گیرد.  البته این مفهوم کلی برای فناوری اطلاعات است و در دوره مهارت های هفت گانه رایانه ICDL به آموزش جزئیات فناوری اطلاعات پرداخته نمی شود بلکه صرفا دید کلی از مفاهیم مربوط به این موضوع را یاد خواهید گرفت تا به کمک آن دید وسیع تر و جامع تری نسبت به کامپیوتر و کاربرد آن پیدا کنید.
آشنائی با شیوه استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل ها (Windows) : پایه ترین مفهوم و آموزش لازم برای کار با کامپیوتر آشنایی با ویندوز است. ویندوز در واقع یک سیستم عامل است که به کمک آن کنترل سخت افزار کامپیوتر انجام می شود و یک محیط نرم افزاری ساده اما در عین حال قدرتمند را در اختیار کاربردی که با کامپیوتر کار می کند قرار می دهد. وظایف اصلی یک سیستم عامل شامل موارد زیر است :

  • مدیریت پردازنده 
  • مدیریت حافظه
  • مدیریت دستگاه ها
  • مدیریت حافظه جانبی
  • رابط بین انسان و کامپیوتر

ICDL را از کجا شروع کنیم؟

شیوه به کارگیری نرم افزار واژه پرداز (Word) : نرم افزار ورد کاربردی ترین و بهترین نرم افزار به اصطلاح واژه پرداز است که اولین بار در سال 1983 در محیط سیستم عامل Doc منتشر شد. مایکروسافت ورد یک برنامه پردازش کلمات برای سیستم عامل ویندوز و مک است. این نرم افزار در بین سایر برنامه ‌های آفیس رایج‌ ترین و کاربردی ‌ترین آنها است. نسخه ۲۰۰۷ ورد به شکل فرمت Open Office XML تغییر پیدا کرد و تا قبل از آن در محیط سیستم عامل Doc بود. در این برنامه تایپ کلمات و به وجود آوردن اسناد بسیار آسان است. تقریبا تمام مطالب و اسناد رسمی و نامه‌ های رسمی در این نرم افزار تایپ می‌ شود. پس از آنکه یک سند به اصطلاح کتبی را ایجاد کردید این امکان نیز وجود دارد مه آن را ذخیره کرده و هر زمان که خواستید از آن استفاده کنید. در این نرم افزار امکان تایپ کلمات و تغییر رنگ ، اندازه و فونت کلمات وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی های این نرم افزار این است که غلط ‌های املایی و نگارشی را تشخیص و آن را نشان می دهد.

شیوه کار با صفحه گسترده ( Excel) : اکسل یک برنامه به اصطلاح صفحه گسترده یاSpread Sheet است که به صورت یک جدول بزرگ با ردیف و ستون نشان داده می شود. با این نرم افزار می توان محاسبات، ابزارهای گرافیکی ، ایجاد جدول‌ ها و پشتیبانی از زبان برنامه نویسی ماکرو در سیستم عامل ‌های ویندوز و مک را انجام داد . زمانی که اکسل معرفی شد رقیبی به نام Lotus  داشت، این رقیب گر چه بسیار قدر بود اما به دلیل قابلیت های کاربردی و زیاد این نرم افزار به راحتی توانست جای آن را بگیرد. در نرم افزار اکسل اطلاعاتی از جمله متن ، تاریخ ، عدد یا هر داده ‌ای را می توان در جداول وارد کرده و به صورت یک جدول جمع‌ آوری مرتب و پردازش کرد.

شیوه استفاده از نرم افزار پایگاه داده ها ( Access) : اکسس یک نرم افزار مدیریت پایگاه داده در سیستم عامل ویندوز است و در واقع یک نرم افزار بانک اطلاعاتی به حساب می آید که می توان از آن اطلاعات گزارش تهیه کرده و آنها را مدیریت کرد. با کمک این نرم افزار می توان داده‌ های مورد نیاز را ذخیره و ویرایش کرد. تفاوت نرم افزار اکسس با اکسل در این است که اکسس اطلاعات را به صورت ساده و قابل فهم ذخیره می‌ کند اما هدف از ذخیره کردن اطلاعات در اکسل انجام محاسبات و گرفتن گزارشات آماری از آنها است.

شیوه کار با نرم افزار ارائه مطلب (Powerpoint): پاورپوینت یک برنامه مناسب برای ارائه است. با کمک این نرم افزار این امکان وجود دارد که اسلایدهای خلاقانه و جذاب را با اضافه کردن متن و اضافه کردن گرافیک و فایل ‌های دیگر مانند تصویر و فیلم طراحی کرد. با کمک این نرم افزار می توان مفاهیم ساده ‌تر و به صورت دیداری و شنیداری به مخاطب منتقل شده و فهم آن آسان‌ تر باشد.

اطلاعات و ارتباطات (Internet) : اینترنت بزرگترین سامانه است که تا کنون انسان آن را طراحی و اجرا کرده است. به کمک این سامانه جهانی شبکه های کامپیوتری را می توان به هم متصل کرد و از پروتکل مجموعه پروتکل اینترنت برای ارتباط آنها با یکدیگر استفاده کرد. در این قسمت افراد با مفهوم کلی اینترنت و برخی شاخص های امنیتی آشنا می شوند و توانایی جستجو در اینترنت را یاد می گیرند. علاوه بر آن کار با پست الکترونیک تحت وب و نرم افزارهای پست الکترونیکی را نیز یاد می گیرند.

ICDL را از کجا شروع کنیم؟

یادگیری ICDL چه ضرورتی دارد؟

تاثیر تکنولوژی در زندگی در همه جای دنیا دیده می شود و آشنایی و کار با کامپیوتر برای سازگار شدن با این سبک زندگی به یک ضرورت تبدیل شده است. به همین دلیل یادگیری مهارت های هفتگانه کار با کامپیوتر برای همه لازم است. دوره ICDL یک دوره به اصطلاح مقدماتی است که در عین حال بسیار جامع و کامل است که با شرکت در آن فراگیران می توانند خود را با دنیای در حال تغییر و متاثر از تکنولوژی همراه کنند. ضرورت یادگیری کار با کامپیوتر در این است که شما را با دنیای جدید آشنا می کند تا به کمک آن به کسب و ارتقا سطح دانش خود بپردازید. علاوه بر اینکه با یادگیری علوم پایه کامپیوتر می توانید در شغل و حرفه خود عملکرد بهتری داشته باشید، علاوه بر اینکه با یادگیری مهارت های کار با کامپیوتر می توانید جایگاه بالاتری در اجتماع کسب کنید، علایق خود را دنبال کنید و خالق چیزهایی جدید باشید، شما برای احراز یک شغل و کسب درآمد حتما باید به مهارت های ICDL مسلط باشید. این روزها تقریبا تمام مشاغل با کامپیوترها سرو کار دارند، بنابراین شما حتی اگر نیاز به شغل و درآمد هم نداشته باشید، برای انجام امور روزمره و خصوصی خود، نیاز به کامپیوتر و فناوری اطلاعات دارید. پس باید بتوانید از عهده کارها ی خود برآیید.

یادگیری سواد کامپیوتری چه اهمیتی دارد؟

در دنیای امروز که به آن عصر اطلاعت گفته می شود، گسترش فناوری اطلاعات و آموزش آن به افراد مختلف به خصوص برای دانش آموزان و دانشجویان برای ایجاد تغییر و تحول در سیستم آموزشی اهمیت زیادی دارد. توسعه و یادگیری کار با کامپیوتر یا به اصطلاح سواد کامپیوتری به دلیل گسترش فناوری اطلاعات و کاربرد و تاثیر آن ر ابعاد مختلف زندگی به طور روز افزونی به عنوان ابزاری ضروری و لازم برای زندگی در یک جامعه مبتنی بر اطلاعات تبدیل شده است.
یکی از حوزه هایی متاثر از ورود فناوری اطلاعات حوزه آموزش است. این حوزه با ورود فناوری اطلاعات دچار تحولات اساسی شده و مراکز آموزشی در این هزاره را با این پرسش روبرو کرده است که چطور می توان با تغییراتی که فناوری اطلاعات به وجود آمده است همسو شد و چطور می توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد.


شرکت در دوره ICDL موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان چه مزایایی دارد؟

با گذراندن دوره های آموزشی در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان نه تنها از اتلاف زمان و هزینه اضافی جلوگیری می کنید بلکه آموزش جامع و کاملی در زمینه کار با کامپیوتر می بینید که باعث می شود پس از پایان دوره به یک فرد ماهر در کار با کامپیوتر تبدیل شوید. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با مجوز قطعی به شماره 6074/22 با همکاری اساتید مجرب در زمینه آموزش مهارت های هفتگانه ICDL با کیفیت ترین سطح آموزش را به دانش پذیران ارائه می دهد. علاوه بر آن مدرک دوره مهارت های هفت گانه رایانه ICDL موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری بوده و قابل ترجمه است. این موضوع به خصوص برای افرادی که می خواهند با کمک مدرک خود مشغول به کار شوند بسیار با اهمیت است.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها